7 Pintu Neraka Dan Siksaan Bagi Calon Penghuninya


Tahapan akhir setelah kehidupan manusia di dunia adalah akhirat. Di sini manusia akan mendapatkan ganjaran surga atau neraka. Tergantung dari amal dan perbuatannya.
Bagi manusia yang selama hidup di dunia berbuat kebaikan seperti bersedekah dan berzakat akan mendapatkan balasan surga yang keindahan tempatnya tidak bisa dibayangkan.
Sebaliknya jika manusia yang selama hidupnya melakukan keburukan seperti mendustakan Allah dan Rasul-Nya, akan masuk ke dalam neraka dan akan mendapat siksa neraka.
Neraka merupakan tempat terburuk dengan segala keseramannya yang tidak akan bisa dibayangkan. Bahkan tidak terfikirkan oleh manusia akan seperti apa neraka tersebut.
Disebut ada 7 pintu neraka dan tingkatan yang berbeda. Berikut 7 pintu neraka:
1. Neraka Hawiyah
Neraka ini letaknya paling dasar atau bawah. Golongan yang akan mengisi neraka hawiyah adalah orang-orang munafik, yang melakukan kebaikan tetapi hatinya mendustakan Allah SWT. Allah SWT menjelaskan soal neraka Hawiyah ini dalam Al Quran surat Al Qoriah ayat 10 dan 11:
Ayat 10
وَمَا أَدْرَاكَ مَا هِيَهْ “Dan tahukah kamu apa itu neraka Hawiyah?”
Ayat 11
نَارٌ حَامِيَةٌ “Adalah api yang sangat panas.”
Selanjutnya di dalam al-Qur’an Surat an-Nisa ayat 145 Allah berfirman:
إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَن تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا “Sungguh, orang-orang munafik itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling bawah dari neraka. Dan kamu tidak akan mendapat seorang penolong pun bagi mereka.”
2. Neraka Saqar
Neraka yang terletak di atas neraka hawiyah. Dijelaskan dalam Al Quran Surat al-Muddatsir ayat 42 sampai 46
Ayat 42
مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ “Apakah yang menyebabkan kamu masuk ke dalam Saqar (neraka)?”
Ayat 43
قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ “Mereka menjawab: ‘Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang mengerjakan sholat’.”
Ayat 44
وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ ٱلْمِسْكِينَ “Dan kami tidak (juga) memberi makan kepada orang miskin”
Ayat 45
وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ ٱلْخَآئِضِينَ “dan adalah kami membicarakan yang bathil, bersama dengan orang-orang yang membicarakannya,” (Al-Muddassir 74:45)
Ayat 46
وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ ٱلدِّينِ “dan adalah kami mendustakan hari pembalasan,” (Al-Muddassir 74:46)
3. Neraka Jahim
Neraka Jahim seperti dijelaskan dalam Al Quran Surat Al Maidah ayat 10 akan diisi oleh orang-orang kafir yang mendustakan ayat-ayat Allah.
Dalam surat As Syu’ara ayat 91 disebutkan bahwa neraka ini dijanjikan akan diisi orang-orang yang sesat.
Seperti menyembah berhala dan sapi, nanti yang akan menyiksa golongan ini adalah apa yang mereka sembah, karena syirik berarti mempercayai ada makhluk yang lebih hebat dan berkuasa dibanding Allah SWT.
4. Neraka Sa’ir
Dikutip dari nu.or.id, Dalam Al-Quran, makna Sa’ir itu sendiri adalah ‘menyala-nyala.’ Seperti dilukiskan dalam Al Quran Surat al-Mulk, neraka ini merupakan seburuk-buruknya tempat kembali.
Tatkala dilemparkan ke dalam neraka ini, para penghuninya akan mendengar suara yang mengerikan. Golongan yang akan menghuni neraka sa’ir adalah orang-orang yang mengambil harta anak yatim dan tidak menunaikan zakat.
إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوَالَ الْيَتَامَىٰ ظُلْمًا إِنَّمَا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نَارًا ۖ وَسَيَصْلَوْنَ سَعِيرًا “Bahwasannya orang-orang yang memakan harta anak yatim dengan aniaya, sesungguhnya mereka memakan api sepenuh perutnya, dan nanti mereka akan dimasukkan ke dalam neraka sa’ir” (QS. an-Nisa: 10).
Orang-orang penghuni neraka sa’ir perut mereka akan diisi dan dipenuhi oleh api neraka, karena semasa hidup orang-orang ini memakan dan mengambil yang bukan hak miliknya.
5. Neraka Huthamah
Golongan orang-orang yang akan mengisi neraka huthamah adalah orang yang suka mengumpat dan menggibah.
Neraka Huthamah digambarkan akan membakar manusia dari api neraka yang panasnya beribu-ribu kali lipat dari panas api dunia, dan api akan menyala serta membakar hingga ke hati manusia.
6. Neraka Lazha
Golongan yang akan menghuni neraka lazha adalah orang-orang yang mendustakan Alquran, yaitu tidak percaya dan tidak mengimani apa yang ada di alp-Qur’an, berpaling dari keimanan dan mengikuti iblis laknatullah.
Sifat tamak dan cinta duniawi akan mengisi neraka lazha yang di dalamnya ada api yang menyala-nyala sehingga api yang bergejolak akan mengupas kulit kepala mereka, dan membakar tubuh mereka.
7. Neraka Jahanam
Neraka jahanam merupakan tempat terburuk dan pintu yang paling atas (pertama), neraka yang paling dalam dan berat siksaanya. Rasulullah berkata:
“Seandainya neraka itu (jahanam) berlubang sebesar lubang jarum niscaya segenap penghuni dunia akan terbakar panasnya”.
Neraka jahanam dijaga oleh malaikat Zabaniyah dan membawa mereka dengan rantai yang dimasukan ke dalam mulut dan keluar dari duburnya, golongan yang akan mengisi neraka ini adalah orang-orang yang tidak sempat bertaubat hingga ajal menjemputnya, dan melakukan maksiat selama hidup di dunia.
Betapa pedih dan mengerikan neraka yang diciptakan Allah. Hal ini meyakinkan kita bahwa yang gaib yaitu alam surga dan neraka merupakan hal yang harus kita yakini dan percayai.
Semoga ini menjadi gambaran agar selalu mengingat Allah SWT dan terus melakukan kebaikan.
Sumber: detik.com


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://islamidia.com/7-pintu-neraka-dan-siksaan-bagi-calon-penghuninya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Calon Pengganti Baghdadi Juga Dilaporkan Tewas

Calon Pengganti Baghdadi Juga Dilaporkan Tewas

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 233 hits
Sehari setelah pasukan khusus Amerika Serikat menggerebek dan membunuh pemimpin kelompok militan Negara Islam Irak dan Suriah Abu Bakar al Baghdadi serangan terpisah juga menewaskan seorang pria yang disebut sebut sebagai calon pengganti Ba...
Calon Kapolri Idham Azis Dinilai Punya Gaya Seperti Tito Karnavian

Calon Kapolri Idham Azis Dinilai Punya Gaya Seperti Tito Karnavian

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 156 hits
Penunjukan Kabareskrim Komjen Idham Aziz sebagai calon tunggal Kapolri oleh Presiden Jokowi dinilai memiliki kapasitas dan kompetensi untuk memimpin Polri Sebab Komjen Idham Aziz memiliki gaya memimpin seperti mantan Kapolri Jenderal Tito K...
Prktgpiai Bn Tidak Umum Calon Hari Ini Akan Diumum Masa Sesuai

Prktgpiai Bn Tidak Umum Calon Hari Ini Akan Diumum Masa Sesuai

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 303 hits
Barisan Nasional membatalkan pengumuman calonnya bagi Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai dua jam selepas Pakatan Harapan menamakan seorang anak tempatan sebagai calon gabungan itu Pengerusi Ahmad Zahid Hamidi kemudian menyerahkan kepada Penger...
Gerakan Umum Calon Prk Tanjung Piai Esok

Gerakan Umum Calon Prk Tanjung Piai Esok

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 372 hits
PRK TANJUNG PIAI Parti Gerakan Rakyat Malaysia akan mengumumkan calon yang akan bertanding bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai di Kuala Lumpur esok Mengesahkan perkara itu Presidennya Datuk Dr Dominic Lau Hoe Chai berkata calon it...
Ketua Bahagian Umno Mca Disebut Antara Calon Bn Di Tg Piai

Ketua Bahagian Umno Mca Disebut Antara Calon Bn Di Tg Piai

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 259 hits
Nama Ketua Bahagian Umno Tanjung Piai Jefridin Atan dan Ketua MCA Tanjung Piai Wee Jeck Seng disebut sebut antara calon yang akan dipertaruhkan BN dalam Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai 16 Nov nanti Malaysiakini difahamkan sehingga artikel i...
Prk Tanjung Piai Dimana Calon Bn

Prk Tanjung Piai Dimana Calon Bn

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 312 hits
Calon BN masih menjadi teka teki di penamaan calon prk tanjung piai hari ini di mana sekadar mengadakan Majlis Pelancaran Jentera BN di Pontian PONTIAN Barisan Nasional masih belum memutuskan calon BN yang akan bertanding pada Pilihan Raya ...
Karmaine Diumum Calon Ph Untuk Prk Tanjung Pia

Karmaine Diumum Calon Ph Untuk Prk Tanjung Pia

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 222 hits
THE MALAYSIAN TIMES PONTIAN Ketua Bahagian Bersatu Tanjung Piai Karmaine Sardini 66 diumumkan sebagai calon Pakatan Harapan untuk Pilihan Raya Kecil Tanjung Piai pada 16 Nov ini Perkara itu diumumkan oleh Pengerusi Pakatan Harapan Johor Tan...
Selepas Ph Umum Bn Pilih Rabu Untuk Dedah Calon Prk Tg Piai

Selepas Ph Umum Bn Pilih Rabu Untuk Dedah Calon Prk Tg Piai

papar berkaitan - pada 29/10/2019 - jumlah : 245 hits
Ahmad Zahid HamidiKUALA LUMPUR Barisan Nasional membuat kejutan dengan tidak mengumumkan calon bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Tanjung Piai sebaliknya hanya melancarkan jentera parti itu Bermula semalam BN dikhabarkan akan mengumumkan calo...
Calon Ph Tanjung Piai

Calon Ph Tanjung Piai

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 770 hits
Tawaran Terbaik Utk Pengundi2 PRK Tanjong Piai Seorg Calun Yg Memiliki Pakej Yang Serba Lengkap Anak Tempatan Melayu Islam Profesional Arkitek Pengarah Pusat Tahfiz Quran dan Bahasa Arab Pengerusi Surau IMAM Masjid Al Muttaqin
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik