7 Langkah Erdogan Laksanakan Untuk Mendaulatkan Islam Di Turki


Negara Turki moden dilahirkan dari kejatuhan Kerajaan Uthmaniyyah yang menyebabkan penghapusan khilafah Islam. Kemal Atatürk yang dikenali sebagai pengasas Turki memperkenalkan beberapa pembaharuan yang telah mengurangkan peranan Islam di negara ini. Madrasah ditutup, pakaian keagamaan diharamkan, azan diubah dari bahasa Arab ke Turki dan sejumlah undang-undang sekular lain diperkenalkan.
Turki kekal menjadi negara sekular untuk beberapa dekad dan juga untuk hari ini. Walau bagaimanapun, Parti Keadilan dan Pembangunan (AKP) yang berkuasa di bawah pimpinan Recep Tayyip Erdogan, bekas Perdana Menteri dan kini Presiden telah menghapuskan beberapa undang-undang yang diperkenalkan oleh Atatürk dan sedang berkuatkuasa, menjadikan Turki lebih Islamik.
Disiarkan Laicikang.com seperti dipetik dari beberapa sumber, berikut adalah 7 “dosa” Erdogan sebagai Presiden Turki yang menyebabkan musuh besar Islam kepanasan!
1. Beribu-ribu Masjid yang dibina

Kompleks Masjid Çamlıca yang boleh memuatkan seramai 35,000 yang sedang dibina (Foto: Ali Aksoyer / Istanbul)
Kompleks Masjid Çamlıca yang boleh memuatkan seramai 35,000 yang sedang dibina (Foto: Ali Aksoyer / Istanbul)
Menurut The Atlantic, 17,000 masjid baru telah dibina oleh kerajaan Turki antara tahun 2002 – 2013. Banyak lagi Masjid yang kini sedang dibangunkan di seluruh negara dan jumlah yang banyak telah dibelanjakan untuk membaik pulih masjid-masjid pada era Uthmaniyyah.
2. Menghapuskan larangan berhijab

Hijab telah diharamkan dalam sektor awam, yang menyebabkan guru, peguam, ahli parlimen dan lain-lain yang bekerja di institusi dalam negara dari memakainya. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, Parti Keadilan dan Pembangunan telah menghapuskan larangan memakai Hijab di sekolah-sekolah dan institusi-institusi negara. Pada bulan November 2015, seorang hakim wanita menjadi wanita pertama yang mengadakan perbicaraan di Turki memakai tudung (Al Arabiya).
Pada bulan Ogos 2015, Aysen Gurcan menjadi menteri pertama yang memakai Hijab (Al Arabiya).
3. 1 Juta Pelajar didaftarkan di Sekolah Imam-Hatip

Sekolah Imam-Hatip adalah institusi pendidikan vokasional yang direka untuk menyediakan pendidikan agama dan melatih Imam. Imam Masjid di Turki dilantik oleh kerajaan dan banyak Imam dilatih di sekolah Imam-Hatip. Sekolah-sekolah ini ditubuhkan selepas Madrasah diharamkan di bawah pembaharuan Atatürk.
Pada tahun 2002, terdapat 65,000 pelajar yang terlibat dalam sekolah Imam-Hatip. Jumlah itu meningkat kepada 658,000 pada tahun 2013 dan baru-baru ini, Bilal Erdoğan yang menerajui perkembangan sekolah Imam-Hatip mengumumkan bahawa jumlah pelajar kini telah mencapai satu juta (The Analyst Turkey).
4. Mewajibkan pendidikan agama

Kelas pendidikan agama wajib di seluruh sekolah Turki telah diperkenalkan oleh kerajaan. Kursus mengenai “kehidupan Nabi Muhammad”, dan “Al-Qur’an” juga telah diperkenalkan (The Analyst Turkey).
Presiden Erdogan dipetik berkata:
“Kami mahu membesarkan seorang pemuda agama,”
“Adakah anda menjangkakan parti konservatif demokrat AK Parti ini untuk membesarkan generasi ateis? Itu mungkin urusan anda, misi anda, tetapi bukan kami. Kami akan membesarkan generasi konservatif dan demokratik yang merangkumi nilai dan prinsip negara. “
5. Had umur untuk Kursus Al-Quran dihapuskan


Kanak-kanak harus berumur sekurang-kurangnya 12 tahun sebelum mereka dapat mengikuti kelas Qu’ran. Ini dimansuhkan oleh kerajaan pemerintah Turki yang membenarkan anak-anak muda menghadiri kelas Al-Quran. Pada tahun 2013, satu projek telah dilancarkan untuk penyediaan “kursus Al-Quran untuk kanak-kanak prasekolah.” (The Analyst Turkey).
6. Sekatan dikenakan ke atas jualan dan iklan alkohol

Turki sekular sebelum ini telah membenarkan penjualan alkohol walaupun di negara majoriti Islam ini. Parti Keadilan dan Pembangunan meluluskan rang undang-undang pada tahun 2013 memperkenalkan larangan pengiklanan alkohol dalam jarak 100 meter dari masjid atau sekolah.
Mengaburkan gambar alkohol dalam televisyen dan dalam filem juga mandatori (Reuters).
Asrama pelajar, institusi kesihatan, kelab sukan, institusi pendidikan dan stesen minyak diharamkan menjual alkohol di premis dan semua penjualan alkohol selepas 10 malam diharamkan di mana-mana sahaja. (Hurriyet Daily News).
7. Pengembangan perbankan Islam
Recep Tayyip Erdoğan
Perbankan Islam telah berkembang dengan pesat dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Bank Ziraat milik negara dijangka mempunyai 170 cawangan menjelang 2018 (Daily Sabah).
Pernah satu ucapan, Presiden Turki telah menggelar sistem perbankan berasaskan faedah ‘kejam’ dan bercakap tentang manfaat perbankan Islam:
“Jika kita melangkah ke hadapan, kita perlu membesar dalam sistem penyertaan yang sebenar dan bukannya kejam ini. Kewangan Islam adalah sistem yang sama sekali berbeza dari sistem perbankan ketika ini dari segi strukturnya yang disokong aset, pergantungannya terhadap perkongsian risiko. Saya percaya bahawa sistem ini akan menjadi penggerak di belakang ekonomi Turki.”
The post 7 Langkah Erdogan Laksanakan Untuk Mendaulatkan Islam Di Turki appeared first on dePalmaSP.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://depalmasp.com/7-langkah-erdogan-laksanakan-untuk-mendaulatkan-islam-di-turki/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bintang Basket Nba Diburu Pemerintah Turki Karena Sering Kritik Erdogan

Bintang Basket Nba Diburu Pemerintah Turki Karena Sering Kritik Erdogan

papar berkaitan - pada 19/1/2019 - jumlah : 201 hits
Di tahun 2018 dia dinyatakan oleh pengadilan Turki menjadi anggota kelompok teroris bersenjata
Turki Sedia Pastikan Keselamatan Di Utara Syria Kata Erdogan

Turki Sedia Pastikan Keselamatan Di Utara Syria Kata Erdogan

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 216 hits
Turki sedia pastikan keselamatan di utara Syria kata Erdogan Dikemas kini 30 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 21 Jan
Kisah Perjuangan Erdogan Bersama Akp Membatalkan Larangan Bertudung Di Turki

Kisah Perjuangan Erdogan Bersama Akp Membatalkan Larangan Bertudung Di Turki

papar berkaitan - pada 23/1/2019 - jumlah : 474 hits
Sejak tahun 1920 an Turki telah menetapkan sebuah perlembagaan sekular yang menetapkan bahawa tidak ada agama negara rasmi simbol simbol keagamaan mesti berada di luar perkhidmatan awam Larangan pada tudung di Turki mula dilaksanakan pada t...
Uthmaniyyah Dan Seni Islam Di Turki

Uthmaniyyah Dan Seni Islam Di Turki

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 591 hits
Turki Uthmaniyyah dan seni Islam adalah salah satu bahagian penting bagi budaya mereka yang masih giat dihasilkan di beberapa daerah Seni yang diterapkan oleh warga turki sebahagian besar dipengaruhi oleh Islam dimana menggalakkan penggunaa...
Biadap Kafir Terhadap Islam Nauzubillahminzalik 9032

Biadap Kafir Terhadap Islam Nauzubillahminzalik 9032

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 273 hits
Dakwaan ceroboh perairan Singapura tangguh mesyuarat JMCIM Menteri Besar Johor tegaskan lawatan dilakukan untuk hantar bekalan makanan kepada pasukan keselamatan bukan provokasi negara jiran 12 01 2019BANGI 6 Jamadilawal 1440H Sabtu Singapu...
Islam Diupayakan Untuk Dihapuskan 9035

Islam Diupayakan Untuk Dihapuskan 9035

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 327 hits
Nusantara tinggal nama Burma ditukar kepada Myanmar supaya lebih nampak kafir laknatullah Begitu juga dengan Siam menjadi Thailand Tanah Melayu kepada Malaysia Laos Kemboja dan Vietnam menjadi medan menguji senjata penceroboh dan penjahat s...
Islam Dilabel Dengan Pelbagai Jenama Mengapa 9031

Islam Dilabel Dengan Pelbagai Jenama Mengapa 9031

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 273 hits
Orang kafir labelkan Islam macam macam Tidak sedarnya bila orang Islam berpolitik mereka turut menggunakan label tertentu kepada orang Islam lain yang tidak sealiran atau sependapat dengan mereka dalam berpolitik Tujuan pelabelan ini hanyal...
Cadangan Nama Bayi Perempuan Islam Beserta Maksud Yang Baik

Cadangan Nama Bayi Perempuan Islam Beserta Maksud Yang Baik

papar berkaitan - pada 13/1/2019 - jumlah : 342 hits
Original Content Bagi pasangan suami isteri yang baru mendapat baby girl semestinya menginginkan nama yang baik bagus islamik dan tidak kurang juga yang moden Nama yang dipilih bukan saja sedap disebut cantik dieja malahan perlu mempunyai m...
Haramkan Bukan Islam Perguna Al Quran

Haramkan Bukan Islam Perguna Al Quran

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 437 hits
KEHALALAN bab makan dan minum bagi orang Islam cukup sensitif Pendek kata orang yang tidak solat pun mahu cari kedai makan yang halal Apatah lagi yang mukmin Malangnya masih ada premis makanan yang menipu Pengusaha bukan Islam ini mempergun...
Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Berebut Kasih

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Penuhkan Keseniangan Anda Dengan Kedatangan Terbaru Vivo V30e 5g Di Malaysia

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India

Territorial Sea Act Still Valid And Applicable Including In T Ganu Pmo

Bomba Extinguishes Blaze That Razed 40 Of Pasir Gudang Palm Oil Factory

Towards More Comprehensive Pension Reform

Sayur Tauge Masak Lemak Putih Untuk Lunch

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah