7 Cara Mudah Menunaikan Solat Pada Awal Waktu


 


7 cara mudah Menunaikan solat pada awal waktu | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Alhamdulilah, masih di berikan kesempatan dan kesihatan yang baik sehingga hari ini, alhamdulilah. Baik, banyak kebaikan yang bakal kita perolehi apabila kita sentiasa solat awal waktu. Namun hari ini, aku nak kongsikan 7 cara mudah Menunaikan solat pada awal waktu. Semoga ianya menjadi kebaikan buat kita semua, insyaAllah.

7 cara mudah Menunaikan solat pada awal waktu #1. Latih diri hentikan kerja tanpa alasan

Baik, perkara pertama yang perlu kita buat adalah, hentikan semua kerja apabila masuk waktu solat. Seringkali, kita akan dahulukan kerja kita, dan apabila siap, barulah kita solat. Dan samada kita perasan atau tidak, kita akan sentiasa dibebani oleh kerja dan akan menjadi lebih penat.

Solat 5 waktu umpama rehat untuk kita. Seperti mana kita perlu cas gadget kita, seperti itu jugalah kita perlu cas diri kita dengan solat.

Apabila kita terus berhenti daripada semua aktiviti dan teruskan solat, diri kita akan kembali segar sekaligus akan buatkan kita lebih bersemangat untuk bekerja.

#2. Jadikan waktu solat sebagai sebuah temujanji

Apabila kita ada temujanji dengan sesiapa, doktor mungkin, atau berjumpa client, atau dengan sesiapa sahaja, kita mesti akan sampai tepat pada waktunya kan? Kenapa? Kerana kita merasakan ianya sangat penting, boleh jadi kalau lewat, kita mungkin akan terlepas peluang baik.

Tapi pentingkan mereka lebih daripada Tuhan yang maha Esa? Yang menciptakan kita semua?

Bagaimana kita lebih mementingkan manusia, seperti itulah kita perlu dahulu Allah. Mulai hari ini, jadikan waktu solat sebagai sebuah temujanji

#3. Tetapkan reminder waktu solat.

Seterusnya, dalam 7 cara mudah Menunaikan solat pada awal waktu adalah dengan menetapkan reminder. Boleh jadi, setiap kali waktu solat, akan kedengaran azan di gadget kita. Dengan cara ini juga mampu menjadikan kita untuk solat di awal waktu.

#4. Tampal peringatan di lokasi kita banyak berada.

Kalau di meja office, letak peringatan di situ. Jika di bahagaian production, lekat di kawasan yang mudah kita lihat. Pendek kata, di kawasan yang kerap atau lama kita berada.

Jenis peringatan, kalau boleh, bila kita nampak atau baca, kita akan terus berhenti lakukan apa sahaja kerja dan bergegas untuk solat.

Contohnya, letak perumpamaan gambar mayat yang diseksa kerana tidak solat (contoh) atau mungkin, boleh letakkan ayat seperti ini:

Ada jutaan manusia yang berada di dalam kubur ingin dihidupkan kembali hanya untuk bersujud kepada Allah.

#5. Berkawan dengan mereka yang tidak lewatkan solat.

Mulai hari ini, lihat dengan siapa kita berkawan. Jika kesemua kawan-kawan kita tidak bersolat, boleh jadi kita juga nanti akan tinggalkan solat. Jika kita berkawan dengan mereka yang sangat menjaga solat, kita juga pasti akan sentiasa menjaga solat.

Mulai hari ini, lihat dengan siapa kita berkawan.

#6. Jadikan solat sebagai polisi utama.

Mulai hari ini, cuba kita sama-sama jadikan solat sebagai polisi utama. Jadikan sesuatu yang sangat penting. Jadikan target dalam hidup. Seperti mana kita target nak dapat income RM1,000,000 sebulan. Atau target nak dapat kereta mewah, nak beli rumah besar. Begitu jugalah halnya dengan solat.

Jadikan solat awal waktu sebagai target yang kita nak capai.

#7. Solat berjemaah di masjid

Dan akhir sekali, solat Jemaah di masjid. Solat berJemaah besar pahalanya. Berbanding dengan solat bersendirian. “keseronokan” berjemaah ini hanya dapat dirasai bila kita solat bersama-sama. Susah nak digambarkan dengan kata-kata. Jadi, apa kata, bermula hari ini, kita sama-sama target untuk sentiasa solat berjemaah, ok?

Baiklah, itu 7 cara mudah Menunaikan solat pada awal waktu. Semoga ianya menjadi panduan agar kita menjadi di antara mereka yang solat di awal waktu. insyaAllah, aminnn.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2021/02/cara-mudah-solat-awal-waktu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Kutuk Orang Sedekah Pisang Waktu Solat Jumaat Ustaz Kazim Elias

Jangan Kutuk Orang Sedekah Pisang Waktu Solat Jumaat Ustaz Kazim Elias

papar berkaitan - pada 6/2/2021 - jumlah : 176 hits
Jangan Kutuk Orang Sedekah Pisang Waktu Solat Jumaat Ustaz Kazim Elias Daripada Abdullah bin Amr r a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda Maksudnya SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT
Cara Semak Wang Tak Dituntut Secara Online Mudah Saja Cubalah Mana Tahu Dapat Duit Terpijak

Cara Semak Wang Tak Dituntut Secara Online Mudah Saja Cubalah Mana Tahu Dapat Duit Terpijak

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 328 hits
Sebelum ini pernah viral info tentang wang tak dituntut Tapi dulu kita kena pergi ke agensi yang terbabit untuk semata mata untuk periksa ada atau tidak wang tersebut
5 Cara Mudah Hilangkan Kutu Beras Boleh Cuba

5 Cara Mudah Hilangkan Kutu Beras Boleh Cuba

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 372 hits
Biasa tak korang alami masalah kutu beras atau bubuk yang suka sangat duduk dalam tempat penyimpanan beras Kalau ada tu biasanya korang guna tips cara atau petua apa untuk hilangkan kutu beras Agak agak sama tak dengan sis Nak tahu sila bac...
Cara Bayaran Balik Pinjaman Ptptn Yang Mudah

Cara Bayaran Balik Pinjaman Ptptn Yang Mudah

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 255 hits
As salam Mari kita bayar hutang Nak selesaikan hutang dengan cepat Kita tolong menolong sesama kita PTPTN ada yang trauma dengar nama ini Atau tidur malam dan siang anda dibayangi oleh PTPTN Jangan risau ya adik2 dan abang2 serta kakak2 blo...
Peti Ais Berbau Cuba 6 Cara Mudah Dan Berkesan Untuk Hilangkan Bau Busuk

Peti Ais Berbau Cuba 6 Cara Mudah Dan Berkesan Untuk Hilangkan Bau Busuk

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 433 hits
Dah tahu cara untuk hilangkan bau busuk peti ais Kalau belum jom semak 6 cara hilangkan bau busuk peti ais Caranya sangat mudah dan efektif ok Bau yang tidak menyenangkan dari peti ais adalah masalah yang biasa atau kerap kita alami Selalun...
Cara Goreng Ikan Yang Mudah Dan Sedap

Cara Goreng Ikan Yang Mudah Dan Sedap

papar berkaitan - pada 12/2/2021 - jumlah : 311 hits
Cara Goreng Ikan Yang Mudah Dan Sedap Nak goreng ikan ada caranya Bukan gaul garam dan kunyit je dan boleh goreng Semua orang pun pandai goreng ikan hehe iya ke Cuba tanya kekawan sebelah tu pandai goreng ikan tak Kalau tak kena caranya ika...
Cara Mudah Buat Churros Sos Coklat Yang Sedap Dan Perfect

Cara Mudah Buat Churros Sos Coklat Yang Sedap Dan Perfect

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 194 hits
Sedapnya kalau dapat makan Churros petang petang begini Churros yang garing dan lembut tu dicicah pula dengan sos coklat yang padu wallah Nikmati tak terkata Bagi anda yang teringin nak cuba buat snek enak ini bolehlah mencuba resipi yang d...
Cara Mudah Buat Kerepek Ngaku Sedap Rangup Sempena Tahun Baru Cina

Cara Mudah Buat Kerepek Ngaku Sedap Rangup Sempena Tahun Baru Cina

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 380 hits
Bila tiba musim perayaan Tahun Baru Cina Ngaku ni memang banyak di jual di pasaraya Ia merupakan salah satu kudapan wajib ada Berbentuk bulat dan sedikit bertangkai Ngaku biasanya dijadikan kerepek Memang sedap Nak cuba buat Kerepek Ngaku s...
Buat Kuih Cara Manis Guna Acuan Takoyaki Mudah Dan Puas Makan

Buat Kuih Cara Manis Guna Acuan Takoyaki Mudah Dan Puas Makan

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 345 hits
Teringin nak makan kuih cara acuan pula tak ada Acuan takoyaki adalah tapi boleh saja kita olah cara kita Comel pula buat kuih cara manis guna acuan takoyaki ni makan pun senang Seketul tu sekali ngap je KUIH CARA MANISBAHAN BAHAN 2 cawan t...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord