Peti Ais Berbau Cuba 6 Cara Mudah Dan Berkesan Untuk Hilangkan Bau Busuk




Dah tahu cara untuk hilangkan bau busuk peti ais? Kalau belum, jom semak 6 cara hilangkan bau busuk peti ais. Caranya sangat mudah dan efektif ok!
Bau yang tidak menyenangkan dari peti ais adalah masalah yang biasa atau kerap kita alami.Selalunya la ia disebabkan oleh makanan atau minuman yang disimpan terlalu lama, yang mana akhirnya meninggalkan bau busuk. 
Sayur kucai yang membusuk meninggalkan bau yang cukup meloyakan. Giler sey busuknya!
Salah satu sayur-sayuran yang sis kenalpasti, cepat betul mengeluarkan bau yang tak menyenangkan ialah kucai. Petai yang sudah dibuang kulitpun, kalau dibiarkan lama terendam juga boleh meninggalkan bau busuk yang tak boleh dibawa bincang! Hahaa.

Habis satu peti ais berbau busuk! Yang tak bestnya, bau busuk tu pun turut melekat baunya pada bahan-bahan makanan lain yang masih segar.

Durian pun sama kan, sebab durian adalah antara buah-buahan atau makanan yang keluarkan bau menyengat dan membuatkan peti ais kita jadi berbau semacam!



Jadi, sebab itulah kalau rasa peti ais dah mula nak mengeluarkan bau yang tak sedap, cepat-cepatlah atasinya. Kalau sis, sis memang suka hilangkan bau peti ais tu dengan bahan-bahan semulajadi yang murah, mudah dan berkesan. Ahh… gitew!!

Selalunya korang buat macam mana ya untuk hilangkan bau busuk peti ais? Semak 6 cara yang biasa sis praktikkan.




1. Guna Arang

Dulu-dulu masa kat kampung, bila jenguk peti ais emak memang boleh nampak ada beberapa ketul arang.

Emak sis suka letak ketulan arang di dalam peti ais sebab dia percaya, arang adalah bahan penyerap bau yang sangat berkesan.Bau busuk atau bau yang tidak menyenangkan akan segera menghilang.



2. Roti

Guna roti adalah cara yang sis rasa paling mudah dan sis gunakan sehingga ke hari ini. Roti boleh menyerap segala bau yang tak sedap dalam peti ais atau peti sejuk.

Lagi-lagi dalam peti ais sis ada tempoyak, belacan, ikan bilis dan juga ikan masin. Caranya mudah jer, korang hanya perlu letakan dua, tiga, keping dalam peti ais

Biarkan sampai kering. Kalau rasa mcam tak ok, lagi… boleh jer letak roti yang lain. Sampailah hilang segala bau busuk tu. Bagi sis, cara ini sangat berkesan

3. Esen Vanilla

Cara menghilangkan bau busuk peti sejuk yang berikutnya adalah dengan menggunakan esen vanilla. Mak sis yang ajar, katanya orang dulu-dulu gunakan esen vanilla untuk membersihkan ikan atau daging yang sudah berbau. 
Tak sangka jugalah, esen vanilla yang biasa kita gunakan untuk membuat kuih/biskut/kek nie boleh digunakan untuk menghilangkan bau busuk peti ais.

Campurkan esen vanilla ke dalam air, kacau-kacau dan simpanlah di sudut rak peti ais. Tak pun letakkan mangkuk kecil berisi esen vanilla berdekatan dengan sumber bau busuk tersebut.

Insya-Allah dalam tempoh 24 jam, peti sejuk tu akan bebas dari bau yang tak menyenangkan. 


4. Serbuk Kopi

Korang pernah cuba tak cara nie? Mungkin disebabkan serbuk kopi mempunyai aroma tersendiri, ia boleh dimanfaatkan sebagai pewangi peti ais.

Senang jer caranya. Korang hanya perlu letakan serbuk kopi di dalam piring kecil, dan masukkan ke dalam peti ais. Bau busuk tersebut akan hilang dengan sendirinya nanti



5. Perahan Lemon

Rasanya ramai yang tak tahu bahawa perahan lemon yang segar juga efektif untuk hilangkan bau busuk peti ais, selain daripada menghilangkan bau hanyir ikan, daging dan sebagainya.

Korang boleh jugakan perahan lemon ini sebagai pewangi atau penyegar peti ais. Mudah jer, korang hanya perlu letakan air perahan lemon di setiap rak peti ais.

Tutuplah peti ais selama setengah jam ataupun 45 minit. Lepas tu buka, dan korang akan dapat bau kesegaran peti ais tersebut.


6. Kentang

Andaikata semua bahan di atas tak ada dalam simpanan, peti ais pula dah mula meninggalkan bau busuk. Kebetulan, ada beberapa biji kentang. So, kentang pun boleh digunakan untuk hilangkan bau peti ais ya!

Korang hanya perlu, bersihkan kentang dan belah menjadi berapa bahagian. Lepas tu, letakkan dekat sumber yang mengeluarkan bau yang tidak enak itu. Aroma tersebut akan diserap oleh kentang.

Kalau potongan kentang tu dah kering, masih lagi ada bau, tukar dan bubuhlah potongan kentang yang baru.

Jangan pening-pening lagi ok, try jer tips yang diberikan. Selamat mencuba!
Itulah beberapa cara hilangkan bau busuk peti ais yang biasa sis praktikan. Maybe, ada lagi cara lain. Terpulanglah nak cuba yang mana.

Sis share sahaja, semoga petua atau cara hilangkan bau peti ais nie bermanfaat untuk semua.
Sampai jumpa lagi.

Lurve,
Sis Anie Mohamed
Kredit Foto: Google




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://aniemohamed.blogspot.com/2021/02/peti-ais-berbau-cuba-6-cara-mudah-dan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Cara Hilangkan Bau Busuk Rumah

6 Cara Hilangkan Bau Busuk Rumah

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 76 hits
Rumah adalah tempat untuk anda berlindung dan berehat bau busuk akan menjadikan rasa tidak selesa dan mengganggu ketenangan apabila berada di rumah sendiri Aroma busuk atau hapak yang terus terusan berada di persekitaran kediaman boleh meny...
5 Cara Mudah Hilangkan Kutu Beras Boleh Cuba

5 Cara Mudah Hilangkan Kutu Beras Boleh Cuba

papar berkaitan - pada 8/2/2021 - jumlah : 134 hits
Biasa tak korang alami masalah kutu beras atau bubuk yang suka sangat duduk dalam tempat penyimpanan beras Kalau ada tu biasanya korang guna tips cara atau petua apa untuk hilangkan kutu beras Agak agak sama tak dengan sis Nak tahu sila bac...
Cara Mudah Menyimpan Cili Di Dalam Peti Sejuk Agar Tahan Lama

Cara Mudah Menyimpan Cili Di Dalam Peti Sejuk Agar Tahan Lama

papar berkaitan - pada 31/1/2021 - jumlah : 198 hits
CARA SIMPAN CILI AGAR TAHAN LAMAAlhamdulillah di atas peluang dan ruang yang ada untuk Fiza terus berkongsi cerita Orang perempuan kalau tak cerita pasal benda di dapur memang tak sah Betul tak Fiza rasa ramai yang dah tahu cara untuk menyi...
Cara Hilangkan Pijar Tangan Akibat Potong Cili

Cara Hilangkan Pijar Tangan Akibat Potong Cili

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 91 hits
Cara hilangkan pijar tangan akibat potong cili Assalamualaikum dan salam sejahtera Siapa yang biasa potong cili mesti dah biasa tangan rasa pijar kan Rasa dia panas je Kalau sekejap ok lah jugak tapi lama juga rasa panas tu Yang buatkan ian...
Cara Masak Nasi Kukus Yang Mudah Tak Berkerak

Cara Masak Nasi Kukus Yang Mudah Tak Berkerak

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 69 hits
Nasi kukus memang enak Teksturnya yang gebu membuatkan ia tidak puas dimakan Lebih lebih lagi jika dinikmati bersama kuah gulai ayam goreng berempah panas serta sambal Bagi yang nak cuba buat nasi kukus ni bolehlah guna teknik serta sukatan...
10 Cara Hilangkan Dengkur Ketika Tidur Agar Tidak Merosakkan Hubungan Suami Isteri

10 Cara Hilangkan Dengkur Ketika Tidur Agar Tidak Merosakkan Hubungan Suami Isteri

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 155 hits
Kadangkala berdengkur ketika tidur Itu normal Tetapi berdengkur hampir setiap malam sehingga menggegar katil Itu masalah yang perlu diatasi Kebanyakan orang dewasa mengalaminya terutama pada hari hari yang memenatkan Tapi adakah cara hilang...
Cara Paling Mudah Nak Kekal Bertenaga Dan Wajah Cantik Kemerah Merahan

Cara Paling Mudah Nak Kekal Bertenaga Dan Wajah Cantik Kemerah Merahan

papar berkaitan - pada 14/2/2021 - jumlah : 167 hits
Imej from googleMembuat Air Untuk Mengecutkan Lemak Dan Melancarkan DarahOrang sekarang kan tak suka jaga pemakanan sangat kan Fast food lah Makanan berlemak bercili berlada semua sumbat Bila masa cuci usus pon tak tahu Cara yang paling mud...
Cara Pos Barang Guna J T Express Paling Mudah

Cara Pos Barang Guna J T Express Paling Mudah

papar berkaitan - pada 15/2/2021 - jumlah : 288 hits
Ini cara pos barang guna j t express yang saya selalu guna dan paling cepat sebab saya dah standby semua nya awal awal Jadi bila dah di kaunter J T saya terus bagi parcel bayar Senang tau tak perlu nak tunggu akak kaunter key in semua Bagai...
Buat Kuih Cara Manis Guna Acuan Takoyaki Mudah Dan Puas Makan

Buat Kuih Cara Manis Guna Acuan Takoyaki Mudah Dan Puas Makan

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 89 hits
Teringin nak makan kuih cara acuan pula tak ada Acuan takoyaki adalah tapi boleh saja kita olah cara kita Comel pula buat kuih cara manis guna acuan takoyaki ni makan pun senang Seketul tu sekali ngap je KUIH CARA MANISBAHAN BAHAN 2 cawan t...
Motor Tu La Punca Kemalangan Viva Melambung Gara Gara Cuba Elak Motosikal Buat U Turn Secara Tiba Tiba

Israel Koyak Diserang Tentera Bawang Dari Malaysia

Lvu Memang C4ri Pas4lllll La Datuk Seri Aliff Shukri Pvkul Dato Ac Mizal

Joe Biden Telepon Netanyahu Israel Punya Hak Untuk Membela Diri

Ribuan Kristen Kabur Tinggalkan Gereja Gara2 Pernyataan Ini

10 Microscopic Views Of Events With Huge Consequences For Earth

5 Things To Consider When Designing Your Dream Garden

3 Key Features You Ll Want For Your Kereta Raya



Segitiga Masalembu Bermuda Triangle Indonesia Yang Penuh Misteri

Kenali Iron Dome Teknologi Anti Peluru Berpandu Milik Israel

Sejarah Permulaan Permusuhan Manchester United dan Manchester City

Sejarah dan Revolusi Penciptaan Kereta Elektrik

5 Aktiviti Isi Raya Tanpa Bosan Yang Best Siap Boleh Menang Smartphone


Apa Nak Dibangga Kalau Ada Kuasa Pun Gagal Cegah Kemungkaran

Exclusive Luxury Bar Furniture At Affordable Prices

1 Syawal Bobby Ajak Kahiyang Tinjau Warga Terdampak Banjir Luapan Sungai Deli

1 Narapidana Rutan Barabai Bebas Usai Dapat Remisi Lebaran

Larangan Mudik Dipatuhi Kemenhub Sebut Penggunaan Transportasi Umum Turun Signifikan

Raya Puasa 2021 Pengalaman Tahun Ke 2 Raya Dalam Suasana Pkp Tak Balik Kampung