7 Cara Mudah Atasi Sembelit Ketika Berpuasa



Bulan-bulan puasa nie tentu ramai yang mengalami masalah sembelit kan… Untuk mengatasi sembelit sepanjang bulan Ramadhan ini kita perlu menitikberatkan soal pemakanan.

Sebaiknya kita tidak makan atau mengambil minuman yang tidak bagus untuk perut. Setelah seharian berpuasa, beberapa waktu diperlukan untuk mengembalikan sistem pengahdaman dalam badan kita.

Sekiranya kita mengalami sembelit atau sukar membuang air besar, berikut beberapa langkah atau cara yang boleh dipraktik supaya masalah tersebut dapat diatasi



LANGKAH YANG PERLU DIBUAT BAGI MENGATASI SEMBELIT:



1. Pastikan Keperluan Cairan Dalam Badan Mencukupi

Biasakan diri kita minum air secukupnya ketika berbuka puaa, sebelum tidur dan pada masa bersahur.
Minum air masak sangat penting untuk membantu melancarkan sistem penghadaman kita

Selain dapat menghindari kita daripada dehidrasi ketika berpuasa, cairan tersebut berfungsi sebagai pelarut yang menghapuskan toksin dalam badan kita



2. Elakkan Menu Yang Pedas Atau Tajam

Kalau tanya sis, bab nie lah yang paling susah untuk sis hindari. Sebabnya inilah menu berbuka dan bersahur yang mampu menggoda selera kita. Misalnya, seperti makanan yang bersantan, berempah dan juga pedas.

Di samping itu, kita kena elakkan juga mengambil minuman berkafien seperti kopi ketika berbuka puasa. Jika terus berdegil, silap haribulan masalah sembelit yang kita alami jadi semakin parah. Mujurlah juga sis bukanlah terlalu ‘hantu kopi’!



3. Makan Yogurt

Yogurt dikatakan mampu mengatasi masalah sembelit dengan efektif. Jadi, jangan lupa menikmati yogurt ketika berbuka puasa dan rasakan khasiatnya setelah kita menikmatinya.



4. Makanan Berserat Tinggi
Selalunya ketika berbuka puasa, menu gorengan sering menjadi pilihan kita. Sekarang ni, jika kita sedang mengalami sembelit atau sukar membuang air besar, sebaiknya kurangkan pengambilan makan bergoreng.

Sebaliknya pilihlah makanan yang mengandungi serat seperti buah-buahan, sayur-saryuran dan roti gandum. Buah-buahan seperti epal, pisang, markisa dan avokado yang kaya dengan serat sebaiknya dimasukkan dalam menu bersaharu kita.

Selain membantu mencegah dehidrasi, ia juga mampu melancarkan sistem penghadaman ketika berpuasa.

Sayur-sayuran seperti kacang buncis, kacang peas boleh membantu mencegah sembelit yang kita alami sepanjang bulan puasa ini.

Selain itu, daun mint yang segar bagus untuk penghadaman. Tambahkan ke dalam minuman dan ia akan membantu masalah sembelit yang kita hadapi


5. Khasiat Kurma

Jangan lupa masukkan kurma dalam menu wajib sepanjang bulan puasa ini. Kurma mengandungi sumber serat, karbohidrat, kalium, kalium, magnesium dan gula semulajadi.

Menikmati kurma di bulan puasa ini dapat membantu kita mengawal kadar gula dalam darah serta mencegah sembelit.

Buah kurma paling disarankan sebagai menu utama atau pencuci mulut ketika bersahur dan berbuka puasa. Di dalam buah kurma terdapat kandungan gula iaitu glukosa dan fruktosa tinggi yang baik untuk memberikan energi pada tubuh seperti ke sel-sel otak, saraf, darah merah dan tulang belakang.



6. Makan Puding Atau Agar-Agar 

Menikamti puding atau agar-agar dikatakan dapat mengatasi sembelit ataupun susah membuang air besar.Ini adalah kerana agar-agar diperbuat dari rumput laut dan mengandungi serat yang tinggi.

Pengambilan puding atau agar-agar ketika berbuka puasa dapat membantu mengaktifkan kembali fungsi sistem penghadaman kita yang telah berehat selama lebih kurang 14 jam itu




7.  Bersenam

Bersenam merupakan salah satu cara yang boleh kita lakukan untuk mengatasi sembelit, selain dari menjaga cara pemakanan dan pengambilan minuman kita.

Kita boleh melakukan gerakan senaman ringan bagi melancarkan sistem penghadaman dalam badan kita. Bersenam mampu membakar lemak dan kalori sehingga berupaya mencegah sembelit yang menganggu.Cuma lakukan senaman sebelum kita makan ‘berat-berat’ kerana boleh menghindari gas berlebihan yang boleh menyebabkan sembelit.

Itulah beberapa cara mengatasi sembelit yang boleh dipraktik. Semoga bermanfaat untuk kita semua.

Selamat berpuasa semua. Jumpa lagi.

Lurve,

Sis Anie Mohamed



Kredit Foto: Google




















Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://aniemohamed.blogspot.com/2021/04/7-cara-mudah-atasi-sembelit-ketika.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Semak 5 Tanda Dehidrasi Ketika Berpuasa Dan Cara Mencegahnya

Semak 5 Tanda Dehidrasi Ketika Berpuasa Dan Cara Mencegahnya

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 147 hits
Berpuasa dalam keadaan cuaca yang panas jika tak kena caranya kita akan cepat dehidrasi Kenali tanda tanda dehidrasi dan cara untuk mencegahnya Selain terasa lapar dan dahaga kita mungkin boleh diserang dehidrasi ketika berpuasa jika kekura...
Ini Cara Mudah Dan Lumayan Buat Bisnes Dropship Baju Raya Wanita 2021

Ini Cara Mudah Dan Lumayan Buat Bisnes Dropship Baju Raya Wanita 2021

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 124 hits
Tidak lama lagi akan tiba hari keraian seluruh umat Islam iaitu Hari Raya Aidilfitri Oleh itu ramai di antara anda yang ingin membuat pendapatan untuk menampung perbelanjaan untuk menyambut lebaran nanti Melalui artikel ini kami akan kongsi...
Bersalin Confirm Sakit Tapi Ada Cara Kurangkan Contraction Mudah Beranak

Bersalin Confirm Sakit Tapi Ada Cara Kurangkan Contraction Mudah Beranak

papar berkaitan - pada 25/4/2021 - jumlah : 109 hits
Bila disahkan hamil automatik perasaan teruja itu ada dalam diri setiap wanita Namun nak melalui fasa mengandung dan melahirkan bukanlah sesuatu yang mudah Ada yang mengalami alahan teruk dan ada juga yang mengalami pelbagai masalah kesihat...
Cara Mudah Masak Puding Roti Sos Kastard Sedap Guna Air Fryer

Cara Mudah Masak Puding Roti Sos Kastard Sedap Guna Air Fryer

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 62 hits
Nikmati Puding Roti yang masih suam bersama Sos Kastard memang sangat enak Rasa lemak lemak manis dan wangi bau puding yang baru siap dibakar sangat membuka selera Bagi anda yang sukakan sajian ini bolehlah cuba buat untuk berbuka puasa nan...
Hiburan Rebut Ganjaran Pahala Menderma Di Bulan Mulia Ini Ada Satu Cara Mudah Untuk Korang Bersedekah

Hiburan Rebut Ganjaran Pahala Menderma Di Bulan Mulia Ini Ada Satu Cara Mudah Untuk Korang Bersedekah

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 138 hits
Kedatangan bulan Ramadan sentiasa dinanti oleh umat Islam saban tahun Bulan rahmat dan barakah ini menjanjikan 1001 rahmat dalam setiap perkara yang dilakukan Pada bulan mulia ini umat Islam sangat dianjurkan untuk menambah amalan dengan be...
3 Cara Atasi Masalah Rambut Gugur Dengan Produk Himalaya

3 Cara Atasi Masalah Rambut Gugur Dengan Produk Himalaya

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 161 hits
Siapa kat sini ada masalah kelemumur dan rambut gugur Aku sendiri memang dah lama mengalami masalah kelemumur Dan akhir akhir ini aku perasan rambut aku mula gugur Keadaan ini sekaligus membuatkan aku rasa rimas tak selesa dan risau Jadi ak...
Isyarat Dari Dua Kenyataan Diraja Mahiaddin Kena Berundur Segera

Pemuda Mati Mengejut Pernah Tular Ramai Ahli Keluarga Positif Covid

Jadual Pembiayaan Peribadi Bank Semakan Bayaran Bulanan Pinjaman Peribadi

Jika Muhyiddin Undur Siapa Next Apa Next

Lebih Rela Kawan Dengan Lelaki Wanita Ini Dedah 5 Sebab Tak Suka Kawan Dengan Perempuan

Bantuan Kewangan Dari Pusat Zakat Sila Mohon Segera

Terkini Akhirnya Perdana Menteri Keluar Kenyataan Mengenai Titah Agong

Homemade Pumpkin Hashbrowns



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kamar Kamariah TV3

Info Dan Sinopsis Filem Masuk Jawi Astro First

Kisah Kereta Mazda Yang Muat Dalam Sebuah Bagasi Baju

Kisah Ulama Terkenal yang Bertukar Menjadi Atheis Abdullah Al Qasemi

6 Monyet Dengan Wajah Paling Pelik Dan Menakutkan Di Dunia


Reborn Cream Awet Muda Lagenda Keremajaan Anda

Buka Parlimen Segera Istana Negara Ulang Titah Agong

Resepi Sambal Bilis Tempoyak

Resepi Murtabak Maggi Kari

Spageti Selera Malaysia

Kajian Campuran Vaksin