6 Menu Masakan Jepun Sedap Dari Kanika Perlu Anda Cuba


Sushi bukan satu satunya hidangan Jepun yang popular. Terdapat banyak lagi makanan Jepun yang boleh anda nikmati jika mengembara ke negara matahari terbit ini. Malah, ia mempunyai banyak makanan yang unik serta segar dan boleh dimakan mentah.

6 Menu Masakan Jepun Sedap Dari Kanika Perlu Anda Cuba

Bagi anda yang gemar memakan makanan jepun atau bagi anda yang ingin mengembara ke Jepun, jom  lihat menu makanan jepun mudah yang boleh anda cuba memasak di rumah.Disini Cik iena ingin berkongsi tentang produk makanan jepun dari Kanika. Terdapat aneka produk masakan jepun dari Kanika. Kali ini Cik iena mencuba beberapa produk untuk memasak menu utama udon dan sushi.

Sushi

Sushi merupakan hidangan yang paling bercirikan Jepun. Ia merupakan gabungan nasi, cuka, garam dan gula serta pelbagai ramuan segar bermusim yang terdiri daripada makanan laut, sayur-sayuran, cendawan, telur dan daging.


Chuka Wakame Sushi
 


Sushi secara tradisinya diperbuat daripada beras putih dan bukannya beras perang mahupun beras pendek. Sushi hendaklah dimakan menggunakan tangan. Pada suatu ketika dahulu, sushi merupakan sejenis makanan yang agak mahal dan ianya dikatakan melampaui kemampuan rakyat biasa.

Udon
 
Udon merupakan mee yang bersaiz besar dan tebal . Ianya sering digunakan dalam hidangan Jepun.  Udon diperbuat daripada tepung gandum dan dihidangkan bersama sup panas seperti kake udon, kakejiru.

Bahan lain yang turut dimasukkan bersama adalah seperti tempura udang, aburaage, tauhu, mirin dan sos soya. Kepingan kamaboko, kek ikan berbentuk setengah bunga juga turut ditambah. Malah shichimi juga boleh dimasukkan sebagai penambah perisa.
 

Kuah sup serta topping adalah berbeza mengikut rantau / daerah Jepun yang menyediakannya. Sup yang berwarna coklat gelap biasanya diperbuat daripada kicap hitam (koikuchi shōyu), dari bahagian timur Jepun. Manakala sup berwarna coklat muda pula diperbuat dari sos kicap (usukuchi shōyu), dari bahagian barat Jepun. 
Tapi kali ni resepi sup untuk Udon ni resepi sendiri yang cik iena buat dan kene dengan selera Cik iena.
Baiklah , jom Cik iena perkenalkan rangkaian makanan frozen dari Kanika yang cik iena cuba baru baru ini.


Rangkaian makanan frozen dari KANIKA FoodRangkaian makanan frozen dari KANIKA FoodHSH Frozen Foods Sdn Bhd telah ditubuhkan pada tahun 1991. Pada tahun 1996, jenama “Kanika” telah dicipta dan telah menjadi jenama terkemuka dalam produk makanan inovatif. KANIKA ialah pembekal makanan laut, ikan dan makanan sejuk beku Jepun Malaysia. 


Hasil masakan menggunakan Rangkaian makanan frozen dari KANIKA Food


Perniagaan teras dibekalkan untuk memborong lebih daripada 1,000 jenis makanan laut beku ke hotel, pasar raya, restoran dan runcit premium berantai. Mereka memilih dan mengimport lebih 1000 produk dari lebih 20 negara ke Malaysia. 
Mereka juga mengeksport keluar produk ke Hong Kong dan Singapura. Untuk pengetahuan produk makanan frozen KANIKA ini mempunyai pensijilan Halal negara pengeluar. Jadi tidak perlu risau kerana ianya Halal untuk dimakan.



6 resepi mudah makanan Jepun dengan KANIKA Food


Jom Cik iena kongsikan 6 menu mudah menggunakan bahan frozen dan ready to eat dari rangkaian produk makanan Jepun Kanika.




1. Breaded Scallop deeping Sesame Dressing  

Breaded Scallop deeping Sesame Dressing Menggunakan Kanika Breaded Scallop dan Kanika Sesame Dressing Salad.
 

Breaded Scallop deeping Sesame Dressing  ni sudah pastinya iena menggunakan Kanika Breaded Scallop dan Kanika Sesame Dressing Salad.

Breaded Scallop ni Sedap dan amat mudah untuk di sediakan. Ianya pasti akan menjadi kesukaan anak-anak. Makan panas-panas dan cicah dengan deeping souce Kanika Sesame memang bakal membuatkan anda rasa keunikan Breaded Scallop tersebut dengan sentuhan citarasa Jepun.

Nak sediakan menu ni pun sangat mudah kerana ia merupakan produk makanan frozen.

Anda cuma perlu Nyah bekukan seketika dan masak didalam air fryer atau goreng di dalam minyak yang tidak terlalu panas pada api perlahan supaya ia tidak hangus salutan breaded dan masak elok bahagian dalamnya.
Untuk Cik iena, Cik iena lebih suka masak menggunakan Air Fryer jadi salutan breaded tu memang terletak cantik dan sedap dimakan.


Breaded Scallop ni sesuai sebagai hidangan snack di waktu petang atau sarapan mahupun buat bekalan anak ke sekolah.



KANIKA Sesame DressingKANIKA Sesame Dressing ni sememangnya kesukaan Cik iena untuk di jadikan dressing atau dipping souce .  Sesuai di makan dengan salad, ramen atau jadikan dipping souce untuk sushi dan juga gorengan rangup seperti Breaded Scallop tadi.
Walaupun harga Sesame Dressing agak mahal tidak kira jenama, ini antara dressing souce yang sentiasa ada dirumah Cik iena. Makan dengan Nugget pon jadi tau.
CIk iena memang suka KANIKA Sesame Dressing.




2. Fresh Udon With Homemade soup

Fresh Udon With Homemade soup Menggunakan KANIKA Instant Japanesse Fresh Udon

Udon merupakan sajian mee yang bersaiz besar dan tebal di kalangan warga Jepun di kenali sebagai udon.  Diperbuat daripada tepung gandum dan dihidangkan bersama sup panas.
KANIKA Instant Japanesse Fresh Udon mudah untuk di nikmati kerana ianya merupakan produk Instant yg sangat mudah disediakan. Anda cuma perlu masak dengan air panas atau celur dengan air panas sahaja dan makan bersama sup panas.
 
Pada yang suka makanan bergoreng, anda juga boleh jadikan mee goreng .Cik iena lebih suka makan bersama seaweed soup . Soup ni versi Cik iena ikut citarasa Cik iena la tetapi masih mengekalkan rasa masakan jepun.


Resepi Sup Mee Udon Homemade
Bahan-bahan:
2 bungkus mi udon
150g Ayam cincang
4 sudu besar minyak
1 biji bawang Holland (dicincang)-
9 ulas bawang putih(dicincang)
1 sudu besar sos tiram
2 inci halia muda(diparut)
2 sudu besar kicap kikkoman
1 sudu teh kicap pekat
100ml stok
Air secukupnya
1 biji lobak merah
1 batang leek
Seaweed Secukup Rasa


Hiasan
2 biji telur rebus
1/2 biji lobak merah
1/2 biji Timun Jepun
Seaweed
Tumisan Ayam cincang
1 sudu besar bijan hitam dan bijan putih

Cara membuatnya:
1.Panaskan minyak dan masukkan ayam cincang.
2.Apabila daging cincang sudah bertukar warna,masukkan separuh dari bawang putih dan halia. Masak sebentar.
3.Angkat kesemua bahan dan masukkan ke dalam mangkuk. Ketepikan.
4.Tambah dalam 3 sudu besar minyak dan masukkan bawang holland yang dicincang, Masak sehingga bawang layu.
5.Masukkan lebihan bawang putih dan halia. Tuangkan kicap Jepun, kicap pekat, stok ayam, sos tiram, lobak merah, seaweed dan leek.
6.Tambah air jika diperlukan. Tunggu sehingga kuah mendidih.
7.Tuangkan ke dalam bekas dan Masukkan mi udon yg telah di celur.
8.Taburkan Ayam cincang tadi,telur, lobak merah, timun jepun, seaweed dan biji bijan hitam dan bijan putih.

Dah siap SUp Mee Udon Homemade yang sedap dimakan panas panas. Cik iena gunakan KANIKA Instant Japanesse Fresh Udon.







3. Baby Octopus SushiBaby Octopus Sushi Menggunakan KANIKA Frozen Seasoned Baby Octopus
 
Sekiranya anda merupakan penggemar sushi atau takoyaki original dari restoran tau kiosk makanan Jepun , sudah pastinya anda pernah makan baby octopus seperti ini.
Jika anda teringin memakan baby octopus seperti ini dirumah anda boleh dapatkan dari KANIKA, mereka ada menjual produk  KANIKA Frozen Seasoned Baby Octopus

Baby Octopus Sushi Menggunakan KANIKA Frozen Seasoned Baby Octopus

KANIKA Frozen Seasoned Baby Octopus dah siap di masak dan di frozenkan. Anda cuma nyahbeku dan ianya boleh dimakan bersama nasi beras jepun ataupun sushi.
Kali ni Cik iena buat menu sushi sahaja. Cik iena buat sushi terlebih dahulu dan kemudian cik iena letak KANIKA Frozen Seasoned Baby Octopus yang
telah dinyahbeku diatas sushi ini.Untuk cara-cara cik iena buat sushi boleh rujuk video yang cik iena lampirkan dibawah.

Cik iena kongsikan video cara cara penyedian masakan Jepun menggunakan Produk Kanika.



4. Chuka Wakame Sushi

Chuka Wakame Sushi Menggunakan KANIKA Seasoned Seaweed SaladSelain Baby Octopus Sushi, Cik iena juga buat Chuka Wakame Sushi tapi kali ni Cik iena gulungkan sekali Chuka Wakame didalam gulungan sushi dan kemudian Cik iena tabur juga sedikit dibahagian atas sushi.
Nanti boleh rujuk video juga.

Chuka Wakame Sushi Cik iena gunakan KANIKA Seasoned Seaweed Salad . Seperti biasa sangat mudah nak gunakan cuma nyahbeku sahaja dan ianya sedia untuk dimakan.
Anda boleh makan KANIKA Seasoned Seaweed Salad bersama nasi beras jepun, sushi, telur hancur mahupun salad.



5. Chuka Hotate SaladChuka Hotate Salad menggunakan KANIKA Prepared Scallop Lips 
Chuka Hotate Salad juga cik iena gunakan KANIKA Prepared Scallop Lips . Mudah sahaja untuk nikmati KANIKA Prepared Scallop Lips  ni. Cuma nyahbeku dan campurkan bersama sayur sayur salad. Ianya juga boleh dimakan bersama sushi dan nasi beras jepun . Scallop Lips ni ada rasa masam-masam manis macam rasa jeruk sedikit

Chuka Hotate Salad menggunakan KANIKA Prepared Scallop Lips

6. Chuka Kurage With Rice 

Chuka Kurage With Rice menggunakan KANIKA Prepared JellyFish
Chuka Kurage With Rice tentunya Cik iena gunakan KANIKA Prepared JellyFish.Menu makanan Jepun yang kaya dengan makanan laut, Jellyfish ni memang sangat terkenal di Jepun. Ianya Sedap sangat, makan bersama salad atau pun di jadikan sushi.
 Disebabkan sedap makan dengan nasi beras jepun panas panas ditabur dengan bijan hitam memang sedap.Perapan pada jellyfish ni ada rasa pedas-pedas lembut dan masam-masam manis. 
 
Dengan menggunakan produk Kanika Ready to eat ni memang mudah je anda nak nikmati masakan jepun dirumah . jempun tonton video cara penyediaan masakan jepun menggunakan produk Kanika.
 
6 menu mudah masakan Jepun menggunakan Produk Kanika






Kesemua rangkaian produk makanan segera dan frozen KANIKA boleh di dapati secara terus di pasaraya terpilih atau mudah dengan pembelian secara online sahaja di  Shopee, Lazada, laman sesawang Kanika B2C . 





Anda boleh dapatkan info promosi dan pembelian melalui pautan di bawah :
Laman web :  https://kanika.com.my
Facebook :  https://www.facebook.com/kanikamalaysia
Instagram :  https://www.instagram.com/kanika_malaysia/
Tiktok :  https://www.tiktok.com/@kanika.malaysia?lang=en



PROMOSI SEMPENA HARI BAPA ( Father's Day ) Pada 6/6-18/6
 Korang boleh dapatkan produk pada harga  Bundle
RM127 &  Discount 10%


Kanika Malaysia @Selayang
Block K, Lot 46903,
Jalan Taman Perusahaan Selayang.
68100 Batu Caves, Selangor
Telephone
1300-88-0707
010-2117549
012-9897424
Email
[email protected]







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ienaeliena.com/2022/06/httpwww.ienaeliena.com2022066-makanan-jepun-sedap-dari-kanika-perlu-anda-cuba.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nikmati Menu Makanan Jepun Di Rumah Dengan Rangkaian Kanika Frozen Food

Nikmati Menu Makanan Jepun Di Rumah Dengan Rangkaian Kanika Frozen Food

papar berkaitan - pada 1/6/2022 - jumlah : 218 hits
Kak ana percaya ramai di kalangan kita ni penggemar menu makanan Jepun Dah jadi trend sekarang ni kan anak anak muda menggemari menu makanan Jepun dan untuk kak ana sendiri pun anak anak antara penggemar sushi Menu makanan Jepun ni kebanyak...
Krisis Ayam Menu Mee Kari Fishball Pun Sedap Dah

Krisis Ayam Menu Mee Kari Fishball Pun Sedap Dah

papar berkaitan - pada 9/6/2022 - jumlah : 170 hits
Sepanjang Syawal lepas di kebanyakan tempat mengalami krisis daging ayam Kat kediaman kak ana ni pun payah nak dapat daging ayam selepas seminggu raya di kampung Malahan waktu kat kampung pun tak ada di jual di pasar besar Teluk Intan dagin...
Sangat Sedap Resipi Cucur Megi Udang Halus Wajib Cuba Buat

Sangat Sedap Resipi Cucur Megi Udang Halus Wajib Cuba Buat

papar berkaitan - pada 10/6/2022 - jumlah : 137 hits
Belum ada idea nak masak apa untuk kudapan suami dan anak anak Resipi Cucur Megi Udang Halus perkongsian saudari Jaja Noriza ini antara yag boleh dicuba Rasanya sangat sedap dan boleh bikin ketagih tau Mudah sahaja cara pembuatannya malah b...
Cara Masak Simple Menu Nasi Ayam Briyani Memang Sedap

Cara Masak Simple Menu Nasi Ayam Briyani Memang Sedap

papar berkaitan - pada 8/6/2022 - jumlah : 249 hits
Cuaca sejuk dan hujan ni sedap bila dapat makan hidangan yang menyelerakan seperti Nasi Ayam Briyani ni Cara masak pun mudah je Inilah namanya menu simple yang berperisa Menurut tuan kongsi resipi ini Aisyah Humaira dia olah mengikut bahan ...
Cara Buat Sira Buah Cermai Resipi Orang Dulu Dulu Yang Sedap Wajib Cuba

Cara Buat Sira Buah Cermai Resipi Orang Dulu Dulu Yang Sedap Wajib Cuba

papar berkaitan - pada 3/6/2022 - jumlah : 319 hits
Sedapnya Sira Buah Cermai Rasanya yang masam masam manis sangat membuka selera Buah Cermai sukar dimakan begitu sahaja kerana rasanya yang masam Oleh itu dengan cara menyira begini ia boleh menjadikan buah ini jadi lebih sedap dan mengelakk...
Sesekali Ubah Selera Cuba Resipi Bakso Sedap Simple

Sesekali Ubah Selera Cuba Resipi Bakso Sedap Simple

papar berkaitan - pada 4/6/2022 - jumlah : 145 hits
Selalu sangat makan nasi dan hidangan lauk yang lain sesekali kita ubah selera pula Apa kata kali ini kita buat hidangan bakso simple tapi rasanya sangat sedap Resipi yang dikongsi Qasih Jue Aisya ini sangat mudah disediakan dan tak mengamb...
Rindu Jepun Dan Makanannya Dapatkan Secara Terus Dan Segar Dari Kanika Malaysia Premium Kualiti Frozen Food

Rindu Jepun Dan Makanannya Dapatkan Secara Terus Dan Segar Dari Kanika Malaysia Premium Kualiti Frozen Food

papar berkaitan - pada 12/6/2022 - jumlah : 162 hits
Hi Korang siapa peminat makanan Jepun kat sini Tau tak sekarang nak makan mengikut selera Jepun atau terasa benar benar berada di Jepun hanya dengan rangkaian makanan dari KANIKA Frozen Food Rangkaian makanan kretif serta mudah disediakn in...
Resipi Makanan Jepun Mudah Menggunakan Produk Kanika

Resipi Makanan Jepun Mudah Menggunakan Produk Kanika

papar berkaitan - pada 11/6/2022 - jumlah : 250 hits
Resepi Makanan Jepun Mudah Menggunakan Produk Kanika Assalamualaikum semua Bila sebut je makanan Jepun memang dah buat sis terus jadi lapar sebab sis ni penggemar makanan Jepun especially sushi Kalau pergi ke pasaraya besar pasti akan beli ...
Suka Makan Mangga Boleh Cuba 4 Resipi Ini Yang Mudah Sedap

Suka Makan Mangga Boleh Cuba 4 Resipi Ini Yang Mudah Sedap

papar berkaitan - pada 13/6/2022 - jumlah : 172 hits
Mangga bukan hanya enak dimakan mentah dijadikan jus ataupun jeruk tetapi mangga juga enak diolah sebagai makanan Malah rasanya juga tidak mengecewakan enak dengan rasa masam manis Tak percaya ini ada empat menu yang mempunyai campuran mang...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan

Selepas 20 Tahun Berhubung Baru Abang Berani Nikahi Aku Malam Itu Penentu Segalanya

Lepas Bergaduh Suami Cakap Hidup Dia Sial Sebab Kahwin Dengan Aku Padahal Dia Tak Pernah Bagi Nafkah

Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India