5753 Gesa Kerajaan Selamatkan Serba Dinamik Bebas News 28 06 2021


 

KUALA LUMPUR – Kerajaan digesa melakukan sesuatu dan berusaha membincangkan untuk menyelamatkan dan menolong Serba Dinamik Holdings Berhad yang berdepan dengan kemelut yang mencetuskan kerugian sehingga RM3 bilion.
Syarikat penyedia perkhidmatan minyak dan gas utama negara itu dipercayai ‘didalangi tangan-tangan ghaib’ yang cuba menjatuhkan syarikat milik bumiputera itu.
Justeru,pelabur runcit dinasihatkan terus bersabar dan tidak sewenang-wenangnya menjual saham mereka berikutan kemelut syarikat itu yang dikhuatiri menyebabkan kerugian besar sekiranya berlarutan.
Pengasas Kumpulan Malakat Mall, Fadzil Hashim berkata, berdasarkan kronologi yang ‘luar biasa’ dihadapi Serba Dinamik ketika ini, beliau percaya ada usaha yang sedang dilakukan untuk mewujudkan kerugian kepada syarikat itu.
“Saya melihat cara pengendalian dan penyelesaian situasi yang dihadapi oleh Serba Dinamik pada ketika ini seperti ‘membakar jambatan’.
“Kejadian-kejadian yang berlaku juga sangat mengejutkan kita kerana banyak kronologi yang menimbulkan tanda tanya seolah-olah ada tangan-tangan tersembunyi yang cuba menjatuhkan syarikat ini.
“Sepatutnya ia dibuat melalui proses secara profesional supaya tiada pemegang saham tidak teraniya. Tapi perkara seperti ini bukanlah yang pertama berlaku kerana syarikat ini adalah syarikat tersenari awam (PLC) bumiputera yang paling berjaya dalam industri ini,” katanya pada sesi Live itu menerusi Zoom bersama Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan hari ini.
Sebelum ini, Serba Dinamik Holdings Berhad memfailkan tuntutan sivil terhadap juruaudit luarannya atas dakwaan kecuaian profesional, pelanggaran kontrak dan pelanggaran kewajipan statutori.
Menurut Fadzil, pihaknya dan Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan (Toqqi) berdiri teguh bersama kepimpinan Lembaga Pengarah, Datuk Dr. Mohd Abdul Karim Abdullah dan barisan pengurusan kanan syarikat berkenaan.
Dalam pada itu, Mohd Fadzil menyeru supaya pemegang-pemegang saham utama khususnya syarikat milik kerajaan (GLC) tidak melepaskan pegangan saham mereka bagi mengelak kerugian lebih besar ditanggung syarikat itu.
“Pelepasan saham oleh GLC seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Permodalan Nasional Berhad (PNB) secara berterusan akan memberi impak berskala besar termasuk kepada pelabur kecil, syarikat berkaitan industri dan lebih 5,000 kakitangan syarikat itu,” ujarnya.
Selain itu beliau juga menyeru kepada umat Islam supaya membeli saham syarikat itu yang kini berada pada harga terendah sebagai tanda sokongan kepada syarikat tempatan.
“Saya menyeru bangsa Melayu untuk bangkit dengan membeli 100 unit saham Serba Dinamik Holdings Berhad yang kini bernilai RM400 sebagai tanda sokongan terhadap sebuah syarikat anak tempatan yang berwibawa dan bertaraf global,” tegasnya.
Sementara itu dalam kenyataan bersama Nadzim Johan atau Tokki, Mohd. Fadzil menyatakan sokongan kepada Lembaga Pengarah Serba Dinamik, Datuk Dr. Mohd Abdul Karim Abdullah dan barisan pengurusan kanan syarikat berkenaan.
“Kami menyokong tindakan menyaman auditor KPMG sebagai langkah memulihkan integriti korporat dan seterusnya mengembalikan keyakinan pelabur kepada saham Serba Dinamik.
“Tindakan auditor berkenaan dengan jelas telah menghilangkan keyakinan pelabur dan menyebabkan penurunan saham berjumlah lebih RM5 bilion.
“Kami pelik dengan apa yang berlaku dan keputusan pra matang yang tidak profesional oleh badan audit KPMG, betapa tergesa-gesanya dan berlaku sebelum ada pembuktian yang konklusif,” katanya.
Nadzmi berkata, pihaknya menggesa supaya satu usaha dan penyelesaian yang baik dapat dilakukan demi menyelamatkan syarikat yang sudah bertapak sejak 27 tahun dan melakar banyak kejayaan itu.
“Kita tidak ada kepentingan dengan syarikat berkenaan, tetapi hanya mahu membawakan kesedaran kepada pelabur-pelabur.
“Kita harapkan perkara tersebut dapat diuruskan dengan baik dan pelabur dinasihatkan jangan cepat melatah. Apa tindakan di Mahkamah itu, biarkan berjalan,” katanya.


Artikel oleh: Bebas News
GESA KERAJAAN SELAMATKAN SERBA DINAMIK

https://bebasnews.my/?p=63774&utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=gesa-kerajaan-selamatkan-serba-dinamik


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2021/06/5753-gesa-kerajaan-selamatkan-serba.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5761 Pertahankan Serba Dinamik Holdings Ppim Samudera My 02 07 2021

5761 Pertahankan Serba Dinamik Holdings Ppim Samudera My 02 07 2021

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 311 hits
Kami ingin membuat pengumuman rasmi berhubung isu Serba Dinamik Holdings Berhad 1 Saya Nadzim Johan Toqqi Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia dan Coach Fadzil Hashim Pengasas Kumpulan MALAKAT Mall berdiri teguh bersama kepimpina...
5729 Maecc Gesa Kerajaan Percepat Kelulusan Penggunaan Ivermectin Untuk Rawat Covid 19 Bernama 21 06 2021

5729 Maecc Gesa Kerajaan Percepat Kelulusan Penggunaan Ivermectin Untuk Rawat Covid 19 Bernama 21 06 2021

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 218 hits
KUALA LUMPUR 21 Jun Sekumpulan enam badan bukan kerajaan berkaitan perubatan dan pengguna menggesa kerajaan agar menyegerakan kelulusan penggunaan Ivermectin bagi merawat pesakit COVID 19 di Malaysia Kumpulan itu yang membuat gesaan di bawa...
5752 Ada Tangan Ghaib Sengaja Rosakkan Serba Dinamik Pengasas Malakat Mall Air Times 28 06 2021

5752 Ada Tangan Ghaib Sengaja Rosakkan Serba Dinamik Pengasas Malakat Mall Air Times 28 06 2021

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 263 hits
KUALA LUMPUR 28 Jun Pengasas Kumpulan Malakat Mall Fadzil Hashim hari ini menegaskan terdapat tangan ghaib cuba merosakkan syarikat tersenarai awam berstatus bumiputera yang berjaya Semalam banyak akaun akaun palsu di Facebook telah memasuk...
5751 Kwsp Pnb Digesa Hentikan Penjualan Saham Serba Dinamik Sinar Harian 28 06 2021

5751 Kwsp Pnb Digesa Hentikan Penjualan Saham Serba Dinamik Sinar Harian 28 06 2021

papar berkaitan - pada 29/6/2021 - jumlah : 236 hits
DIKEMAS KINI Pemegang saham utama Serba Dinamik Holdings Berhad seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja dan Permodalan Nasional Berhad digesa menghentikan penjualan saham bagi mengelakkan syarikat itu terus mengalami kerugian Pengasas Malaka...
5768 Ppim Terima Permohonan 50 000 Bantuan Makanan Sepanjang Pkp One News 04 07 2021

5768 Ppim Terima Permohonan 50 000 Bantuan Makanan Sepanjang Pkp One News 04 07 2021

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 306 hits
Persatuan Pengguna Islam Malaysia menyalurkan bantuan kepada mereka yang terkesan perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan PKP Ketua Aktivisnya Datuk Nadzim Johan memaklumkan sejak PKP dilaksanakan lebih 50 000 permohonan bantuan makanan di...
Jatuhkan Kerajaan Sekarang Mampu Selamatkan Nasib Rakyat Usaha Umno Perlu Disokong

Jatuhkan Kerajaan Sekarang Mampu Selamatkan Nasib Rakyat Usaha Umno Perlu Disokong

papar berkaitan - pada 3/7/2021 - jumlah : 154 hits
Usaha terbaru yang dilaporkan sedang dilakukan Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi untuk mendapatkan sokongan Ahli Ahli MT parti itu untuk menarik sokongan dan seterusnya menjatuhkan kerajaan PN haruslah dilihat daripada sudut yang positif Tid...
Kerajaan Gagal Serba Serbi Patut Kibar Bendera Putih Ibrahim Ali

Kerajaan Gagal Serba Serbi Patut Kibar Bendera Putih Ibrahim Ali

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 207 hits
Kerajaan gagal serba serbi patut kibar bendera putih Ibrahim Ali Kerajaan gagal ini adalah sentimen utama rakyat yang turut disuarakan Putra apabila 6 276 angka kes baharu yang di catatkan sehingga semalam diumumkan Dalam keadaan darurat da...
Biro Politik Umno Putus Keluar Kerajaan 4 Julai 2021

Biro Politik Umno Putus Keluar Kerajaan 4 Julai 2021

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 248 hits
Biro Politik UMNO yang mengadakan mesyuarat sebentar tadi membuat keputusan akan menarik diri dari kerajaan sekiranya Persidangan Parlimen tidak dipanggil oleh Perdana Menteri dalam masa 14 hari Dalam masa yang sama biro politik yang dipeng...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music