5488 Memberi Erti Pada Buy Muslim First Sinar Harian 13 11 2019



BARU-BARU ini, sementara menunggu Zuhur, saya berbincang dengan beberapa rakan sekerja mengenai isu-isu keusahawanan Melayu.

Banyak masalah yang klise disebut sebagai antara sebab mengapa usahawan Melayu sukar meningkat maju. Alasan yang klise ialah pihak pemerintah tidak jalankan peranan mereka secekap dan secepatnya.

Soal bantuan, skim dan peluang diperkatakan. Hal-hal seperti modal, kecekapan mencium peluang, pengetahuan pemasaran, malah kecekapan kutipan daripada si pemiutang turut dibicarakan.

Bagaimanapun, kita sudah nampak kesungguhan sesetengah para usahawan Melayu untuk bergerak sendiri tanpa pergantungan total kepada pihak pemerintah. Ini adalah sekumpulan generasi baharu usahawan. Ramai yang sudah menjadi jutawan.

Kita mula merasai akan kehadiran mereka. Lazimnya juga golongan itu memberi tajaan pada setiap majlis yang pihak surau adakan. Bil-bil api dan air selalunya sudah mereka bayarkan secara senyap-senyap. Ramai dalam kalangan mereka yang menaja ahli qariah untuk menunaikan umrah, memberi sedekah kepada anak yatim, sekolah tahfiz malah mendirikan masjid.

Bagaimanapun, seandainya kita lihat secara makro, alangkah eloknya jika limpahan rezeki yang mereka peroleh itu dihimpun dalam sebuah dana yang diuruskan oleh sebuah badan amanah ekonomi.

Jika ada 100 orang jutawan Melayu yang mempunyai wang yang banyak ini mencurahkan pendapatan yang berlebihan bagi memajukan ekonomi orang Melayu, lebih ramai orang Melayu akan memperoleh manfaat daripadanya.

Kita masih bergegar dengan kempen Buy Muslim First (BMF). Ia merupakan gelombang yang membangkitkan semangat umat Melayu. Dalam media sosial, sokongan terhadap kempen itu begitu memberangsangkan. Namun, jika kita bertanya kepada diri kita sendiri, setakat manakah kita benar-benar cuba untuk menjadikan BMF itu suatu amalan yang mudah dilaksanakan?

Pada hari ini, apabila kita berniat untuk memilih sebuah produk Muslim, kita menghadapi kesukaran mencari kedudukannya di antara rak-rak di pasar raya. Jika kita menjumpainya pun, apakah kita teruja dengan jenamanya? Barangkali jika ia jenama yang popular, mungkin kita mudah memilihnya. Bagaimana jika kita mahu mencari sebuah jenama baharu untuk dicuba? Mungkin di situlah sendunya.

Saudara Azarul Hakim Ibrahim yang merupakan Ketua Pegawai Operasi Hayib.com, marketplace siber berkata, bagi setiap kategori produk, pasti ada dua atau tiga produk Muslim. Misalnya, bagi minuman coklat popular, terdapat sekurang-kurangnya tiga produk Muslim. Begitu juga dengan lain-lain kategori produk.

Soalnya, bagaimanakah seseorang pengguna Muslim hendak mempraktikkan BMF jika dia belum jumpa produk itu? Jika bertemu pun, apakah dia berani mencubanya?

Tingkah laku pengguna adalah proses membuat keputusan secara peribadi. Tidak ada sesiapa pun yang boleh mempengaruhinya untuk memilih sesebuah produk. Soalan di point of sales itu, apakah jenama yang telah bersarang di fikirannya? Di sinilah kelemahan produk Muslim. Banyak produk kita yang bagus, setanding malah lebih baik kualitinya. Tetapi ia tewas untuk bertakhta di minda pengguna.

Bagaimana pula jika jenama produk itu sentiasa bermain di fikiran pengguna hasil daripada kempen dan promosi besar-besaran pengeluarnya? Di aspek itulah kita perlu tingkatkan. Ramai pengeluar, meskipun menjual barangan yang laris tidak mempunyai modal untuk meningkatkan pengeluarannya ke tahap nasional.

Misalnya, serbuk kari yang terbaik hanya laris di Kangar, Sungai Petani dan Gerik. Susu kambing kurma yang berkhasiat hanya terkenal di Batu Pahat, Segamat dan Jasin. Mereka hanya terkenal di kawasan lokal. Modal untuk pemasaran melalui pengiklanan, itulah yang menjadi kekangan mereka.

Golongan itu ramai yang kaya raya. Tapi kaya raya untuk diri dan keluarga semata-mata. Namun, mereka sudah separuh jalan untuk menjadi jutawan. Mereka inilah yang perlu dibantu oleh 100 jutawan-jutawan Melayu yang rajin menderma itu. Beri mereka dana. Beri usahawan-usahawan yang belum jadi jutawan ini kecekapan untuk bermain di padang niaga yang lebih luas.

Oleh kerana mereka sudah separuh jalan menuju ke jalan kekayaan, mereka perlu dibantu secara ekspres. Kita perlu ada dana besar yang disertai bukan oleh golongan jutawan sahaja, tetapi oleh sesiapa sahaja yang menyokong BMF. Mungkin dana besar itu boleh diwujudkan dalam bentuk koperasi.

“Kita dah ada KoPPIM, Koperasi Pembangunan Pengguna Islam Malaysia yang diaktifkan kerana BMF!” kata rakan perbincangan saya, Coach Fadzil Hashim, Pendekar Ekonomi Melayu sebelum mengajak kami semua untuk ke surau.


Artikel oleh: Sinar Harian
MEMBERI ERTI PADA BUY MUSLIM FIRST

https://www.sinarharian.com.my/article/56941/KOLUMNIS/Memberi-erti-pada-Buy-Muslim-First



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ppim4u.blogspot.com/2019/11/5488-memberi-erti-pada-buy-muslim-first.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buy Muslim First Campaign Drastically Reduced Prices Of Goods Pas Mp

Buy Muslim First Campaign Drastically Reduced Prices Of Goods Pas Mp

papar berkaitan - pada 16/11/2019 - jumlah : 222 hits
Che Abdullah Mat Nawi has claimed that the Buy Muslim First campaign has led to a drastic reduction in the price of goods Che Abdullah while debating the government s budget for next year said the results would justify the government to tak...
5499 Jangan Jadikan Tahfiz Pusat Pemulihan Akhlak Sinar Harian 17 11 2019

5499 Jangan Jadikan Tahfiz Pusat Pemulihan Akhlak Sinar Harian 17 11 2019

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 332 hits
MELAKA Ibu bapa perlu melihat dan menghormati institusi tahfiz sebagai pusat pembelajaran al Quran dan ilmu agama bukannya sebagai pusat pemulihan akhlak bagi remaja bermasalah dan gagal dikawal Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malays...
My Very First Run For 2019 Ultron Healthy Run Padang Merbok Kl

My Very First Run For 2019 Ultron Healthy Run Padang Merbok Kl

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 333 hits
2019 has been quite a journey and now it s almost 2020 I ve left so many things on my wish list unattended I forgot how fun it was to live and do what I wanted to do There s a lot of reason behind it but let s just keep it there for the mom...
5454 Banjir Lumpur Penduduk Mahu Kerajaan Selangor Campur Tangan Berita Harian 03 11 2019

5454 Banjir Lumpur Penduduk Mahu Kerajaan Selangor Campur Tangan Berita Harian 03 11 2019

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 389 hits
HULU LANGAT Penduduk Jalan Felcra Sungai Semungkis yang terjejas teruk akibat banjir kilat pada 12 Oktober lalu meminta kerajaan negeri Selangor campur tangan menyelesaikan masalah itu Wakil penduduk Abu Samah Ibrahim berkata walaupun sudah...
Muslim First Or Muafakat First

Muslim First Or Muafakat First

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 259 hits
DAP s and Pakatan s greatest fear is that Umno and PAS will prove them wrong which is under an Umno and PAS Muafakat the non Malays and non Muslims are going to suffer discrimination and persecution If Umno can field a non Muslim Chinese ca...
Usahawan E Rokok Gempur Forum Sinar Harian Bincang Isu Vape

Usahawan E Rokok Gempur Forum Sinar Harian Bincang Isu Vape

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 285 hits
SEMASA Malam tadi Sinar Harian membawakan wancana VAPE Trend atau Bahayakan Nyawa Diskusi itu disertai oleh empat panel iaitu PU Hafiz PendakwahMohd Fadhli Othman Pengerusi IkramTeensAmir Hassan PenyanyiDr Munirah Ibrahim Pakar Perubatan Ke...
5491 Pantau Kegiatan Anak Elak Terjebak Basikal Lajak Harian Metro 14 11 2019

5491 Pantau Kegiatan Anak Elak Terjebak Basikal Lajak Harian Metro 14 11 2019

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 266 hits
AMARAN yang dikeluarkan Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Bukit Aman Datuk Azisman Alias terhadap ibu bapa kepada kanak kanak yang terbabit kegiatan basikal lajak sehingga mengundang bahaya boleh dikenakan tindakan undang ...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11