50 Ayat Puitis Melayu Klasik






1. Manis madu di lidah, pahit di hati. - maksudnya, sesuatu yang terasa manis di mulut mungkin tidak selalu enak untuk dirasakan dalam hati.

2. Kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. - maksudnya, sesuatu yang kecil atau tidak berarti dapat mengakibatkan kerugian yang besar.

3. Bagai aur dengan tebing, lebih mesra lagi bersua. - maksudnya, sesuatu yang sudah akrab dan saling mengenal akan semakin dekat dan mesra saat bertemu kembali.

4. Ada udang di sebalik batu. - maksudnya, ada suatu rahasia atau hal yang tersembunyi yang mungkin berbahaya atau dapat menimbulkan kesulitan.

5. Seperti belukar yang lalang, seribu rebah satu bangun. - maksudnya, kekuatan terletak pada persatuan, banyaknya individu yang bersatu dapat mengalahkan satu orang yang berdiri sendiri.

6. Air dicincang tidak akan putus, daun keladi disangkut tidak akan lepas. - maksudnya, ikatan atau hubungan yang erat sulit diputuskan atau dilepaskan.

7. Tiada rotan, akar pun berguna. - maksudnya, dalam keadaan susah atau terdesak, kita harus menggunakan sumber daya apa pun yang ada.

8. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. - maksudnya, jika seseorang ingin melakukan sesuatu, ia harus berusaha dengan sungguh-sungguh, dan tidak mencari-cari alasan untuk menunda-nunda.

9. Air tenang jangan disangka tiada buaya. - maksudnya, meskipun terlihat tenang, namun suatu situasi mungkin berbahaya.

10. Kepentingan bangsa di atas segalanya. - maksudnya, kepentingan bangsa harus diutamakan di atas kepentingan individu atau kelompok.

11. Seperti ular menyusur akar, begitulah manusia merayu hati. - maksudnya, seseorang yang pandai berbicara dan mengelak dapat merayu hati orang lain.

12. Seperti garam dalam air laut, manusia harus menyebar ke seluruh dunia. - maksudnya, manusia harus berkelana dan menyebar ke seluruh dunia untuk mencari pengalaman dan memperoleh pengetahuan.

13. Tepuk dada, tanya selera. - maksudnya, orang harus menanyakan apa yang disukai atau diinginkan orang lain sebelum mengambil tindakan.

14. Jangan meminta kain yang lebih panjang dari badan. - maksudnya, jangan meminta atau menginginkan sesuatu yang tidak sesuai dengan kemampuan atau kapasitas kita.

15. Sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain. - maksudnya, jika kita bekerja dengan konsisten dan tekun, walaupun hanya sedikit demi sedikit, pada akhirnya akan mencapai hasil yang besar.

16. Jangan bertindak seperti ayam yang sudah bertelor. - maksudnya, jangan merasa terlalu puas dan sombong dengan hasil yang sudah dicapai.

17. Air tenang jangan disangka tiada buaya. - maksudnya, kita harus selalu waspada meskipun dalam situasi yang terlihat aman.

18. Tak kenal maka tak cinta. - maksudnya, kita harus mengenal seseorang dengan baik sebelum kita bisa mencintainya.

19. Bersatu kita teguh, bercerai kita runtuh. - maksudnya, persatuan adalah kekuatan, sedangkan perpecahan bisa meruntuhkan kekuatan tersebut.

20. Jangan menilai buku dari sampulnya. - maksudnya, kita harus melihat seseorang dari kualitas dan kepribadiannya, bukan dari penampilannya.

21. Matahari terbit dari timur. - maksudnya, segala sesuatu memiliki titik awal dan asalnya.

22. Kesopanan adalah bahasa jiwa. - maksudnya, sopan santun dan kesopanan adalah cerminan jiwa seseorang.

23. Banyak jalan menuju Roma. - maksudnya, ada banyak cara untuk mencapai tujuan yang sama.

24. Kepercayaan adalah fondasi utama dalam hubungan. - maksudnya, hubungan yang baik memerlukan kepercayaan yang kuat.

25. Hidup hanya sekali, namun jika hidup dengan benar, satu kali cukup. - maksudnya, hidup yang baik dan bermakna bisa dijalani dalam satu kali kesempatan.

26. Pohon yang tinggi, akarnya dalam. - maksudnya, kekuatan seseorang terletak pada akar-akarnya atau nilai-nilai dan prinsip-prinsip yang dimiliki.

27. Perbekalan hidup tidak sebanyak perbekalan akhirat. - maksudnya, persiapan untuk akhirat lebih penting daripada persiapan untuk hidup di dunia.

28. Tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima. - maksudnya, memberi lebih bermakna daripada menerima.

29. Miskin yang berakhlak lebih baik daripada kaya yang tidak berakhlak. - maksudnya, karakter dan akhlak seseorang lebih penting daripada kekayaan materi.

30. Sedikit-sedikit, lama-lama menjadi bukit. - maksudnya, dengan usaha yang konsisten dan terus-menerus, kita bisa mencapai tujuan besar.

31. Surga di bawah telapak kaki ibu. - maksudnya, ibu sangat penting dan harus dihormati karena ia adalah sumber kasih sayang dan pengorbanan.

32. Jika ada kemauan, pasti ada jalan. - maksudnya, dengan tekad yang kuat, kita bisa menemukan cara untuk mencapai tujuan kita.

33. Takut akan sesuatu yang belum terjadi adalah sia-sia. - maksudnya, kekhawatiran yang berlebihan tidak membantu menyelesaikan masalah.

34. Banyak bicara sedikit berbuat, membuat orang meragukan. - maksudnya, tindakan lebih penting daripadakata-kata kosong yang tidak diikuti dengan tindakan.

35. Tidak ada gading yang tak retak. - maksudnya, tidak ada yang sempurna dan setiap orang pasti memiliki kekurangan.

36. Sehari selembar benang, lama-lama menjadi kain. - maksudnya, dengan usaha yang terus-menerus, kita bisa mencapai sesuatu yang besar.

37. Jangan mencari kesalahan orang lain, carilah kesalahan dirimu sendiri. - maksudnya, sebelum menyalahkan orang lain, kita harus memeriksa diri sendiri terlebih dahulu.

38. Kesalahan kecil, kebijaksanaan besar. - maksudnya, kita harus belajar dari kesalahan kecil yang kita buat dan menjadi lebih bijaksana.

39. Takut akan hantu, jangan berjalan sendirian di tempat sepi. - maksudnya, kita harus waspada dalam situasi yang berbahaya atau potensi bahaya.

40. Kita adalah apa yang kita pikirkan. - maksudnya, pikiran kita sangat mempengaruhi perilaku dan tindakan kita.

41. Cinta itu buta, tapi kasih sayang melihat segalanya. - maksudnya, cinta kadang-kadang membuat orang tidak melihat kelemahan pasangan, namun kasih sayang melihat segalanya termasuk kekurangan tersebut.

42. Jangan menunda-nunda sesuatu yang bisa dilakukan hari ini, sampai besok. - maksudnya, sebaiknya kita menyelesaikan tugas atau pekerjaan yang bisa dilakukan hari ini daripada menunda-nunda sampai besok.

43. Sedikit demi sedikit, lama-lama menjadi bukit. - maksudnya, dengan usaha yang konsisten dan terus-menerus, kita bisa mencapai tujuan besar.

44. Kebahagiaan bukanlah tujuan, tapi sebuah perjalanan. - maksudnya, kebahagiaan bukanlah sesuatu yang bisa dicapai secara instan, tapi merupakan hasil dari perjalanan hidup yang penuh makna.

45. Jangan takut gagal, takutlah tidak berusaha. - maksudnya, lebih baik berusaha meskipun gagal daripada tidak berusaha sama sekali.

46. Hidup adalah perjuangan. - maksudnya, hidup adalah sebuah perjuangan yang harus dihadapi dan dilewati.

47. Orang bijak belajar dari pengalaman, orang bodoh belajar dari kesalahan sendiri. - maksudnya, kita bisa belajar dari pengalaman orang lain dan tidak perlu melakukan kesalahan yang sama.

48. Kata-kata baik tidak selalu benar, tapi kata-kata benar selalu baik. - maksudnya, kebenaran lebih penting daripada ketenaran atau kebaikan-kebaikan yang kosong.

49. Kesabaran adalah kunci kesuksesan. - maksudnya, kesabaran dan ketekunan sangat penting dalam meraih kesuksesan.

50. Kepercayaan tidak bisa dibeli dengan uang. - maksudnya, kepercayaan harus diperoleh dengan usaha dan pengorbanan yang tulus.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://infoterma.blogspot.com/2023/05/50-ayat-puitis-melayu-klasik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gaji Minima Syarikat Melayu Tak Boleh Bayar Dulu Maksudnya Pekerja Melayu Yang Tertipu Dulu

Gaji Minima Syarikat Melayu Tak Boleh Bayar Dulu Maksudnya Pekerja Melayu Yang Tertipu Dulu

papar berkaitan - pada 2/5/2023 - jumlah : 122 hits
minimum wage discussed by Cabinet next month to resolved once and for all OSTB Next month pula Tai chi lagi lamented obstacles to implement RM1 500 minimum wage across the boardOSTB Hello gaji minima tak ada kena mengena dengan obstacles Ma...
Kan Dah Kena Baca Doa Makan Kawan Dengan Melayu Gelagat Anak Cina Baca Doa Makan Tarik Perhatian Ramai

Kan Dah Kena Baca Doa Makan Kawan Dengan Melayu Gelagat Anak Cina Baca Doa Makan Tarik Perhatian Ramai

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 123 hits
Anak anak kecil kita yang sedang membesar mudah menyerap segala ilmu yang dipelajarinya begitu juga dengan rakan rakan sekeliling Gelagat comel seorang anak kecil berbangsa Cina yang membaca doa makan ketika makan di restoran bersama ibunya...
Pemimpin Pas Tandatangani Proklamasi Orang Melayu

Pemimpin Pas Tandatangani Proklamasi Orang Melayu

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 115 hits
ismaweb netPemimpin PAS tandatangani Proklamasi Orang MelayuKembali pada prinsip asal perjuangan Islam tonggaknya bangsa dan kaumKUALA LUMPUR 12 Syawal 1444H Rabu Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang bersama beberapa pemimpin parti itu men...
Dr M Himpun Kumpulan Anti Anwar Melalui Proklamasi Melayu Kata Penganalisis

Dr M Himpun Kumpulan Anti Anwar Melalui Proklamasi Melayu Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 101 hits
freemalaysiatoday com04 May 2023 8 30amBagaimanapun penandatanganan proklamasi oleh beberapa pemimpin pembangkang itu juga boleh membawa kepada percubaan untuk menggulingkan kerajaan perpaduan Presiden PAS Abdul Hadi Awang dan beberapa pemi...
Skandal 1mdb Senjata Menjatuhkan Kepimpinan Melayu

Skandal 1mdb Senjata Menjatuhkan Kepimpinan Melayu

papar berkaitan - pada 27/4/2023 - jumlah : 213 hits
NO HOLDS BARRED Raja Petra Kamarudin Bahagian 1 Pada July 2015 Muhyiddin Yassin dibuang dari UMNO dan ini telah memaksa Muhyiddin bergabung dengan Tun Dr Mahathir Mohamad sehingga terciptanya parti PARTI PRIBUMI BERSATU Barisan Nasional UMN...
Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Saya Harap Isu Aliff Aziz Tak Jejaskan Saya Cari Rezeki Di Malaysia Aaron Aziz

Sustainability And Metal Buildings A Data Driven Approach To Eco Friendly Construction

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Sarapan Pagi

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Prudence

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Rumah Terbuka