Gaji Minima Syarikat Melayu Tak Boleh Bayar Dulu Maksudnya Pekerja Melayu Yang Tertipu Dulu


 



minimum wage discussed by Cabinet next month to “resolved once and for all”
OSTB :  Next month pula? Tai chi lagi. 
lamented obstacles to implement RM1,500 minimum wage across the board
OSTB : Hello, gaji minima tak ada kena mengena dengan obstacles. Masalahnya syarikat dan majikan ada cashflow yang cukup tak untuk bayar Gaji Minima RM1,500? Restoran perlu ada sekurang-kurangnya 10 pekerja. Bayar gaji saja RM15,000 sebulan. Belum campur bayaran EPF dan bayaran SOCSO. Tambah RM3000 lagi. Jumlah kos gaji, EPF, SOCSO lebih RM18,000 sebulan. Taukeh restoran pun susah nak dapat untung RM10,000 sebulan.
Takkan taukeh restoran yang terpaksa bangun tidur jam empat pagi, terpaksa pergi ke pasar borong, lepas tu siapkan masak dan jaga restoran sampai lewat malam hanya untuk bayar gaji lebih kepada pekerja pula? Taukeh jadi hamba kepada pekerja pula!! 
Taukeh sendiri dapat duit yang sikit. Lama-lama dia akan tutup kedai. Semua 10 orang pekerja akan menganggur, hilang pendapatan.
“The implementation of the minimum wage is extremely difficult
Cabinet meeting next month to resolve this issue once and for all
gomen will identify new method for minimum wage
delayed implementation a further six months to July 1, 2023
OSTB :  Syarikat Cina tak ada masalah sangat. Sebab dari dulu lagi banyak syarikat Cina sudah pun bayar gaji lebih daripada RM1,500 sebulan.
Yang bermasalah besar adalah majikan Melayu dan syarikat Melayu especially IKS. Mereka yang menghadapi kepincangan yang lebih untuk bayar gaji minima kepada pekerja mereka yang rata-rata Melayu juga..
Kalau gomen nak berkeras dan tunjuk kuasa implementasi gaji minima, jangan lupa majikan Melayu juga adalah pengundi Melayu. Nanti mereka tidak akan undi gomen ini.
Tetapi kalau syarikat Melayu diberi kelonggaran (atau postpone, postpone, postpone) tak payah bayar gaji minima pekerja mereka pula akan marah kepada gomen. Dan majoriti paling besar pekerja mereka juga adalah orang Melayu aka pengundi Melayu. 
Pekerja mereka akan marah kenapa syarikat Cina boleh bayar lebih daripada gaji minima RM1,500 sebulan (di tempat saya syarikat Cina bayar gaji minima RM1,500 campur OT dan komisen boleh melebihi RM2,000 sebulan).
Sejak berbelas tahun (2009?) idea Gaji Minima ini adalah idea yang tidak waras. Pembangunan ekonomi negara kita belum lagi mampu letakkan syarat Gaji Minima. Kita bukan Finland atau Jerman atau Jepun. 
Tindakan syaratkan Gaji Minima juga SUDAH PUN menjejaskan nilai matawang negara kita. Kita bayar gaji yang lebih untuk produktiviti yang kurang. Akhir sekali harga barang akan naik. You need more money to pay more salary for less goods produced. 
Go and check - sejak negara kita mengadakan Gaji Minima pada 2009, nilai matawang Ringgit pun jatuh. 
But back to my point : majikan yang lazimnya susah nak bayar gaji minima adalah majikan Melayu, especially IKS. Dan para pekerja mereka yang tidak dapat gaji minima pun lazimnya adalah pekerja Melayu.  Dua-dua ini adalah golongan pengundi yang besar. Cukup besar untuk tumbangkan kerajaan.
Gaji Minima ini tidak serupa dasar gomen declare public holiday (cuti am) atau cuti sekolah  bila matahari terbit di timur, atau untuk raikan rumput masih berwarna hijau. Bila sekolah dapat cuti terkejut tergempar cikgu happy tak payah kerja, anak murid happy tap payah ke sekolah, ibu bapa happy tak perlu hantar anak ke sekolah. Tetapi mereka semua tak peduli anak-anak jadi lagi bodoh.  
Kalau gomen buat dasar Gaji Minima secara terkejut tergempar (serupa dasar declare public holiday secara terkejut tergempar dengan tanpa menggunakan otak) ia akan memberi kesan negatif yang besar kepada majikan, pekerja dan ekonomi negara. Jangan main-main.
Di kawasan saya (yang serupa kawasan lain di satu Malaysia) kalau majikan Cina (IKS pun) depa bayar Gaji Minima RM1,500 campur OT campur komisen boleh dapat sampai RM1,800 - 2000 sebulan. Kedai emas Cina bayar gaji minima RM2,000. Belum campur OT dan komisen.  Budak-budak yang cari kerja (termasuk budak Melayu) semua sedia faham hakikat ini.  
Saya cadangkan begini saja - lebih elok gomen postpone saja gaji minima selama lima tahun, sehingga ekonomi dunia dan ekonomi negara pulih kembali. Then after five years biar saja gomen of the day pada masa itu rujuk balik isu gaji minima ini.
Just postpone this gaji minima.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.
By Syed Akbar Ali 

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2023/05/aaaaaaa_2.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Melayu Dulu Mengurat Di Hari Raya

Melayu Dulu Mengurat Di Hari Raya

papar berkaitan - pada 20/4/2023 - jumlah : 473 hits
Di zaman dulu hari raya bukanlah sahaja hari untuk mengunjungi tetamu bersilaturrahmi dan menziarahi sanak saudara yang lama tidak berjumpa Ia juga hari untuk membuka luas mata memandang mandang dan mencari jodoh Maka lazim lah kita mendeng...
Menghasut Orang Bab Kwsp Tapi Bab Pekerja Dia Sendiri Pun Tak Tahu Jaga

Menghasut Orang Bab Kwsp Tapi Bab Pekerja Dia Sendiri Pun Tak Tahu Jaga

papar berkaitan - pada 3/5/2023 - jumlah : 238 hits
Haah kan Kemain dia hasut rakyat suruh tuntut pengeluaran KWSP Rupanya pekerja PAS guru guru di PASTI tak dibayar KWSP pun selama ni Memang pemeras betul la Habis cikgu PASTI kena buli dek PAS Tapi bab menghasut rakyat macam dia baik sangat...
Sakit Hati Gaji Tak Dibayar Pekerja Pukul Majikan Sampai Mati

Sakit Hati Gaji Tak Dibayar Pekerja Pukul Majikan Sampai Mati

papar berkaitan - pada 2/5/2023 - jumlah : 175 hits
Sakit hati gaji tak dibayar pekerja pukul majikan sampai mati Seorang lelaki berusia 27 tahun nekad memukul majikannya berusia 62 tahun menggunakan sebatang kayu sehingga mati kerana tidak berpuas hati gajinya masih belum dibayar dalam keja...
Telefilem Orang Gaji Ke 19 Telemovie Khas Hari Pekerja Di Tv2

Telefilem Orang Gaji Ke 19 Telemovie Khas Hari Pekerja Di Tv2

papar berkaitan - pada 1/5/2023 - jumlah : 200 hits
Tonton Telefilem Orang Gaji Ke 19 telemovie khas sempena Hari Pekerja bersiaran pada hari Isnin 1 Mei 2023 pukul 9 00 malam di saluran RTM TV2 Telefilem Orang Gaji Ke 19 dibintangi pelakon Adriana Adnan Josiah Hogan Ain Sufia Syuhaida Abraz...
Beri Jaminan Masa Depan Suami Kini Boleh Pindah 2 Caruman Syer Pekerja Ke Dalam Akaun Kwsp Isteri

Beri Jaminan Masa Depan Suami Kini Boleh Pindah 2 Caruman Syer Pekerja Ke Dalam Akaun Kwsp Isteri

papar berkaitan - pada 29/4/2023 - jumlah : 125 hits
Perhatian kepada suami di luar sana kami nak tanya satu perkara Pernah tak anda terlintas rasa kagum pada masa yang sama rasa sayang kepada isteri setiap kali melihat wajah mereka Maklumlah isteri memegang tanggungjawab yang besar serta mem...
Gaji Minima Dinaikkan Sehingga Rm1800 Mohon Cuepacs

Gaji Minima Dinaikkan Sehingga Rm1800 Mohon Cuepacs

papar berkaitan - pada 7/5/2023 - jumlah : 197 hits
Gaji Minima Dinaikkan Sehingga RM1800 Mohon Cuepacs Isu gaji minimum sedang hangat sedang diperkatakan di kalangan orang ramai dan media massa Kini Cuepacs sebuah kongres yang mewakili pekerja pekerja di dalam perkhidmatan awam telah mencad...
Dasar Ekonomi Bunuh Diri Gaji Minima Yang Tinggi Akibatkan Pengangguran Di Pulau Batam

Dasar Ekonomi Bunuh Diri Gaji Minima Yang Tinggi Akibatkan Pengangguran Di Pulau Batam

papar berkaitan - pada 4/5/2023 - jumlah : 102 hits
Berita berikut bertarikh 2017 tetapi masih relevan bagi sesiapa pun https www thejakartapost com news 2017 12 12 batam industry turns to robots as minimum wage skyrockets htmlTue December 12 2017 Industries in Batam use robots to increase c...
Tiada Duit Bayar Tambang Pasangan Warga Emas Sanggup Berjalan Kaki Redah Lebuh Raya Untuk Jumpa Cucu

Tiada Duit Bayar Tambang Pasangan Warga Emas Sanggup Berjalan Kaki Redah Lebuh Raya Untuk Jumpa Cucu

papar berkaitan - pada 29/4/2023 - jumlah : 261 hits
Baru baru ini telah tular sebuah video pasangan warga emas sedang berjalan kaki di tepi lebuh raya di Indonesia Pasangan itu dikatakan mahu berjumpa dengan cucu mereka tetapi tidak mempunyai wang untuk membayar tambang ke rumah cucu Jadi me...
Lirik Lagu Takyah Sonaone

Cabinet To Address Najib S House Arrest Bid With Transparency Urges Zaid

Unlocking Insights Leveraging The Indonesia Brand Database For Brand Research

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Huggies Malaysia Meraikan Ibu Dan Memperkenalkan Lampin Bayi Baharu Mereka Dengan Fun Run

Mengenal 11 Istri Nabi Muhammad Sesuai Urutan Pernikahan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Piala Dunia Sepak Takraw 2024 Jadual Perlawanan Negara Terlibat Senarai Pemain Malaysia

Jemson Mekar Chord

Resepi Sotong Dan Fishcake Goreng Pedas

Doa Rasulullah Setiap Pagi

Pandangan Pertama Filem Aksi Komedi Back In Action Lakonan Jamie Foxx Cameron Diaz

36 Hours On Minorca