5 Teori Penyakit Yang Salah


Ia adalah John Dewey yang pernah berkata, "Setiap kemajuan besar dalam sains dihasilkan dari hasil keberanian imaginasi." kerana "keberanian imaginasi" inilah yang membawa kepada pendaratan Bulan, menghasilkan antibiotik untuk memerangi penyakit maut, dan meletakkan komputer di setiap rumah.
Perubatan moden telah berkembang dengan pesat sejak kebelakangan ini, dan pemahaman kita tentang patologi tidak pernah menjadi lebih baik. Walau bagaimanapun, sejarah menunjukkan bahawa kesilapan terlalu sering dilakukan dalam usaha mencapai pencapaian saintifik.

Apabila ia datang kepada penyakit, sesetengah pemikir yang paling dihormati mendapatnya dengan hebat. Seperti yang anda jangkakan, teori tersebut membawa kepada beberapa rawatan yang agak membingungkan.

Dari lobotomies ke bloodletting, saintis sepanjang zaman telah menawarkan beberapa terapi yang cukup. Lebih banyak lagi yang anda ketahui mengenai sejarah perubatan, lebih banyak anda mempertanyakan legitimasi teori semasa. Apa lagi yang dapat dijumpai? Hanya masa akan menentukan.

1. Histeria Perempuan

Para saintis sekali menggunakan pseudosains sebagai alat untuk membetulkan histeria pada wanita. Teori ini bermula kembali ke Mesir kuno. Banyak pemikir yang hebat membayangkan bahawa histeria telah dibawa oleh kedudukan rahim.

Perkataan "histeria" berasal dari histerikus Latin ("dari rahim"). Bahan-bahan bau sering diletakkan berhampiran faraj untuk membetulkan masalah. Pakar Yunani kuno Aretaeus menganggap rahim itu ditolak dan tertarik dengan wangi yang berbeza. Bau bahan yang digunakan bergantung pada apakah rahimnya tinggi atau rendah.

Pemikir terkemuka, seperti Plato dan Hippocrates, percaya bahawa rahim wanita mempunyai perasaan sendiri. Kekurangan seks dan pembiakan dikatakan membuat rahim sedih. Rahim yang tidak berpuas hati, berhujah Hippocrates, akhirnya disebabkan oleh pembentukan humor beracun.

Humor ini kemudian berpindah ke bahagian lain badan dan menyebabkan penyakit. Teori serupa berterusan dari zaman purba Rom. Pada abad ke-19, para doktor ditugaskan untuk menggembirakan wanita menjadi keadaan normal.




2. Ulser dan tekanan

Sehingga baru-baru ini, para pengamal dan penyelidik telah bersatu dalam kepercayaan bahawa ulser adalah disebabkan oleh tekanan dan asid perut yang berlebihan.

Jadi, pada tahun 1984, Barry Marshall membuat satu titik perubahan.
Pakar gastroenterologi Australia yakin bahawa ulser adalah hasil daripada bakteria
dipanggil Helicobacter pylori. Dia begitu yakin bahawa dia mula bereksperimen
sendiri. rakanya memasak sup lazat H. pylori, yang mana Marshall kemudiannya minum.

Marshall di diagnosis dengan gastrik akut. Dia mengobati dirinya dengan cara yang mudah dengan mengambil antibiotik. Teori di sebalik ulser disebabkan oleh tekanan mula pudar.

Walau bagaimanapun, Marshall dan rakan-rakannya menghadapi tekanan daripada kompleks perindustrian perubatan. Beberapa syarikat perubatan besar bimbang antibiotik itu akan membuat produk mereka berlebihan. "Kerana pembuat penghalang H2 dibiayai kebanyakan penyelidikan ulser pada masa itu, semua yang mereka lakukan adalah mengabaikan penemuan Helicobacter , "jelas Marshall.

Untuk masa yang lama, idea bahawa bakteria dapat bertahan dalam persekitaran berasid yang begitu melucukan. Tetapi para saintis mendapati Helicobacter secara berkesan boleh meneutralkan asid di sekitarnya. Penyelidik sekarang berfikir bahawa 80peratus daripada ulser gastrik disebabkan oleh bakteria. Barry Marshall dan rakannya RobinWarren membuktikan dia dan rakan-rakannya adalah salah.

3. Teori Miasma

Teori miasma dicadangkan untuk menjelaskan penyebaran penyakit. Sebelum teori kuman itu berlaku, saintis berpendapat bahawa kekotoran atmosfera ("miasmata") adalah penyebab utama penyakit.

Di England Victoria, Edwin Chadwick mengemukakan teori miasma untuk menjelaskan epidemik kolera . Sementara itu, Florence Nightingale berhujah bahawa wabak demam campak, cacar, dan demam merah disebabkan oleh bangunan rumah yang terlalu dekat dengan parit yang bau. Anestetik yang dipanggil John Snow menafikan teori miasma.
Snow mengatakan bahawa kolera telah dihantar melalui air tercemar, bukan udara yang tercemar. Ini adalah hipotesis yang kontroversial untuk masa itu. Snow mendapati bahawa bahagian tertentu di London lebih cenderung mengalami wabak kolera daripada yang lain.
Dia menyedari bahawa beberapa syarikat air tempatan menapis dan membersihkan air mereka, sementara yang lain tidak. Semua syarikat mengambil air mereka dari sungai Thames yang mempunyai sampah dan kumbahan.

Kawasan dengan paras kolera yang tinggi sering menerima air yang tidak ditapis dari bahagian-bahagian khas sungai Thames yang kotor. Snow juga mendapati hubungan antara penyebaran penyakit air dan sistem kumbahan bandar yang tidak mencukupi.

Penyakit ini berlaku apabila air dari cesspit mencemarkan pam air berdekatan. Pada 1861, teori kuman Louis Pasteur membuktikan bahawa Snow adalah betul. Penemuan bakteria Vibrio cholerae adalah antara teka-teki terakhir. Teori miasma, yang bertarikh kembali ke zaman Hippocrates, akhirnya diletakkan di padang.

4. Cacing gigi

Karies gigi bukanlah jenaka. Ini terutama berlaku di zaman Babilonia apabila Legenda Cacing Gigi wujud. Selepas itu, beberapa tamadun purba berfikir bahawa cacing berkulit bertanggungjawab terhadap rasa sakit yang berkaitan dengan rongga.

Teori itu mengatakan bahawa cacing jahat akan menguburkan dirinya dalam gigi. Pergerakan liarnya menimbulkan kesakitan yang besar terhadap penderita. Apabila cacing itu letih dan berhenti dan rasa sakit akan berkurang.

Sesetengah tamadun berfikir bahawa makhluk itu sebenarnya syaitan yang mengawal cacing. Pengekstrakan adalah rawatan yang popular untuk cacing gigi. Scribonius Largus, doktor kepada maharaja Romawi, Claudius, melakukan fumigasi dengan biji henbane.

Dikatakan bahawa asap yang dihasilkan akan menghancurkan perosak. Pada abad ke-17, beberapa orang pesakit menyangka mereka mempunyai cacing gigi. Para pengamal hanya akan berpura-pura mengeluarkan cacing. Sebenarnya, mereka hanya mengeluarkan serpihan serat.

Ahli falsafah Romawi Pliny the Elder dalam sebutan ringkas menyatakan. Penyembuhan Pliny untuk sakit gigi melibatkan menangkap katak oleh cahaya bulan, meludah di mulutnya, dan berkata, "Katak, pergi, dan sakit gigi saya dengan anda!" Pada 1728, Pierre Fauchard menerbitkan buku dua volume, The Dentist Surgery. Digambarkan sebagai "bapa pergigian moden," Fauchard membidas teori cacing gigi dan mengesyorkan agar pesakit mengurangkan pengambilan gula mereka.



5. 4 Humor

Pengetahuan tentang anatomi dan ubat-ubatan yang melonjak di bawah pakar-pakar perubatan Yunani purba. Pemisahan dan vivisections memberikan doktor dengan wawasan baru ke dalam kerja dalaman tubuh.

Galen mendapati bahawa gerakan otak dikawal melalui saraf. Herophilus membezakan antara pembuluh darah dan arteri. Sejumlah ahli falsafah terkenal menarik hubungan antara penyakit dan alam sekitar. Dan pencetus biologi penyakit menggantikan supernatural.

Walau bagaimanapun, satu teori yang sangat tidak jelas tidak dapat dipertikaikan: empat humor. Perubatan Yunani kuno sangat dipengaruhi oleh Hippocrates. Teori beliau tentang humoralisme sepatutnya bahawa tubuh terdiri daripada empat cecair: darah, kahak, hempedu hitam, dan empedu kuning. Ketidakseimbangan dalam cecair, atau humor, akan membawa kepada penyakit.

Empat humor juga dikaitkan dengan keadaan mental seseorang. Sebagai contoh, seorang pesakit adalah melankolik jika dia mempunyai hempedu hitam terlalu banyak. Tetapi di manakah gagasan tentang humor ini berasal? Nah, orang Yunani purba mungkin mencurahkan sampel darah ke dalam bekas kaca dan membiarkannya menjadi bengkak. Setelah beberapa lama, sampel ini akan dibahagikan kepada empat lapisan berbeza: merah, putih, hitam, dan kuning.

Ini mungkin apa yang mereka fikirkan sebagai humors.Namun, orang Yunani mungkin telah mengambil inspirasi dari empat unsur: bumi, udara, api, dan air. Ia juga diterima secara meluas bahawa humor ini entah bagaimana dihubungkan kepada empat musim dan penjajaran planet.

Perubahan kepada pemakanan dan gaya hidup sering disyorkan untuk memulihkan keseimbangan. Doktor Yunani Galen adalah penyokong pembubaran darah untuk menghilangkan darah yang berlebihan-apa yang dianggapnya sebagai humor yang dominan. Bomodletting terus di bawah pakar bedah barbar Eropah zaman pertengahan yang menganggap amalan itu dapat menyembuhkan penyakit cacar dan epilepsi. Humoralisme berterusan di seluruh Barat selama ribuan tahun. Ahli-ahli sejarah mengesyaki bahawa kepercayaan George Washington terhadap pembunuhan darah mungkin menyumbang kepada kematiannya pada tahun 1799.





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mediaokofee.blogspot.com/2018/11/5-teori-penyakit-yang-salah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
5 Teori Penyakit Yang Salah

5 Teori Penyakit Yang Salah

papar berkaitan - pada 13/3/2022 - jumlah : 94 hits
Ia adalah John Dewey yang pernah berkata Setiap kemajuan besar dalam sains dihasilkan dari hasil keberanian imaginasi kerana keberanian imaginasi inilah yang membawa kepada pendaratan Bulan menghasilkan antibiotik untuk memerangi penyakit m...
7 Artis Dunia Yang Masih Berdarah Ukraina Salah Satunya Mila Kunis

7 Artis Dunia Yang Masih Berdarah Ukraina Salah Satunya Mila Kunis

papar berkaitan - pada 6/3/2022 - jumlah : 127 hits
Sederet artis dunia yang masih berdarah Ukraina mulai dari Mila Kunis sampai Taissa Farmiga berikan dukungan penuh untuk negaranya
Rasuah Salah Laku Disebabkan Bn Dan Umno Berleluasa Hadi Awang

Rasuah Salah Laku Disebabkan Bn Dan Umno Berleluasa Hadi Awang

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 209 hits
agendaily com7 3 2022Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang berucap pada ceramah umum sempena PRN Johor di bilik gerakan PAS kawasan Bakri di Muar malam tadi 6 Mac 2022 Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang menyeru bangsa Johor supaya melaku...
Addy Kana Mengaku Salah Bayar Denda Rm10 000

Addy Kana Mengaku Salah Bayar Denda Rm10 000

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 134 hits
SHAH ALAM Seorang ahli perniagaan Zaidi Kanapiah atau dikenali Datuk Addy Kana didenda maksimum RM10 000 di Mahkamah Sesyen hari ini selepas mengaku bersalah tidak melapor permintaan rasuah sebanyak RM110 000 tiga tahun lalu Hakim Rozilah S...
Dia Buat Salah Dia Jadi Bosku Dr M Mula Kempen Di Johor

Dia Buat Salah Dia Jadi Bosku Dr M Mula Kempen Di Johor

papar berkaitan - pada 4/3/2022 - jumlah : 266 hits
malaysiakini comPRN JOHOR Dr Mahathir Mohamad memulakan kempennya di Johor dengan menyasarkan bekas perdana menteri Najib Razak yang menurutnya cuba menutup jenayahnya berkaitan skandal 1MDB Pengerusi Pejuang itu yang menyertai kempen di se...
4 Foto Adhisty Zara Jadi Sorotan Tato Di Punggung Dan Tangan Bikin Salah Fokus

4 Foto Adhisty Zara Jadi Sorotan Tato Di Punggung Dan Tangan Bikin Salah Fokus

papar berkaitan - pada 8/3/2022 - jumlah : 106 hits
Adhisty Zara ternyata memiliki beberapa tato di tubuhnya Di lama instagramnya ia membagikan beberapa potret yang memperlihatkan tatonya di bagian tangan dan punggung Intip beberapa fotonya berikut ini
Anak Ajak Borak Mak Ayah Bagi Gajet Bukan Salah Gajet Anak Guna Berlebihan Kena Alert

Anak Ajak Borak Mak Ayah Bagi Gajet Bukan Salah Gajet Anak Guna Berlebihan Kena Alert

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 125 hits
Zaman sekarang gajet tu dah jadi keperluan bukan sahaja kepada orang dewasa malah juga kepada anak anak kita yang masih kecil Memang tak salah nak berikan anak gajet tapi jangan jadikan gajet itu medium untuk anda mengelak atau sebagai satu...
Kertas Siasatan Dakwaan Salah Guna Kuasa Mara Corp Selesai Kata Sprm

Kertas Siasatan Dakwaan Salah Guna Kuasa Mara Corp Selesai Kata Sprm

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 125 hits
Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki berkata keputusan mengenai siasatan ke atas dakwaan salah guna kuasa dan salah urus MARA Corp mungkin diketahui minggu depan PETALING JAYA Kertas siasatan berkaitan dakwaan salah guna kuasa dan salah urus MA...
Hiburan Gaji Private Tutor Cecah Rm27 000 Sebulan Netizen Kata Ramai Dah Salah Pilih Karier

Hiburan Gaji Private Tutor Cecah Rm27 000 Sebulan Netizen Kata Ramai Dah Salah Pilih Karier

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 224 hits
Laman media sosial Instagram kini menjadi tumpuan netizen apabila ramai yang berkongsikan mengenai gaji pengalaman dan jenis pekerjaan oleh individu secara rahsia Dalam setiap perkongsian yang dimuat naik akaun Instagram itu ramai yang memi...
Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Bila Duit Nak Masuk

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Deep Dive 5 Historic Lots From Gooding S Geared Online Sale



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card

Restoran Di Jepun Buang 25 Set Nasi Lemak Kena Tipu Ejen Dari Malaysia

Kumpulan Pro Palestin Kecam Kehadiran Syarikat Bekal Senjata Kepada Israel

Prk Kkb Boleh Tak Umno Tarik Undi Melayu

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin