5 Pencuci Mulut Ini Boleh Dimakan Tanpa Rasa Bersalah Buat Penghidap Diabetes



5 Pencuci Mulut Ini Boleh Dimakan Tanpa Rasa Bersalah Buat Penghidap Diabetes
BAGI pesakit diabetes, makanan manis sering dianggap ‘haram’ kerana ia menyebabkan paras gula dalam darah meningkat.
Tetapi jangan risau masih terdapat makanan manis untuk pesakit diabetes yang masih boleh dimakan
Pesakit kencing manis disarankan supaya ‘lebih cerewet’ dalam memilih makanan untuk mengawal paras gula dalam badan.
Walaupun begitu, jika penghidap diabetes ingin merasai makanan manis, terdapat beberapa jenis pencuci mulut atau snek boleh mereka nikmati
Pakar nutrisi di sebuah Pusat Perubatan DuPage, Chicago, Lara Rondinelli-Hamilton, mencadangkan jika anda ingin makan sepotong kek manis sebagai pencuci mulut, cuba elakkan makanan dengan kandungan kanji tinggi sebagai bahan utama.
“Pencuci mulut dan gula-gula lain tidak mempunyai banyak nutrien penting seperti makanan lain, jadi sebaiknya kurangkan memakannya,” katanya kepada WebMD.
Selain mengehadkan kekerapan pengambilan, berikut adalah beberapa makanan manis untuk penghidap diabetes yang masih selamat dimakan seperti:

1. Coklat gelap (dark chocolate) Walaupun tidak ramai menggemari coklat gelap kerana sedikit pahit tetapi ia cara yang sihat dan lazat untuk memenuhi rasa manis penghidap diabetes.
Makanan ini sangat kaya dengan flavonoid, sejenis sebatian tumbuhan yang boleh membantu melindungi daripada masalah penghidap diabetes tahap dua.
Selain itu, ia lebih rendah kandungan gula, karbohidrat dan kalori daripada coklat susu, dengan hanya mengandungi 13 gram karbohidrat dalam setiap hidangan 1 auns (28 gram).
Adalah lebih baik jika anda cari coklat gelap dengan sekurang-kurangnya 70 peratus koko, dan kekalkan sekitar 28 gram pada satu masa.

2. Buah pir Pir adalah sumber serat yang baik, mempunyai lebih daripada 4 gram serat serta 21.3 gram karbohidrat, dalam setiap 140 gram buah.
Serat melambatkan penyerapan gula dalam aliran darah, boleh menstabilkan paras gula dalam darah selepas makan.
Menurut kajian, makan pir segar juga boleh menjadi strategi yang berkesan untuk membantu meningkatkan kawalan gula darah bagi penghidap diabetes.
Pir boleh dinikmati seadanya atau dipotong menjadi kepingan nipis seperti kerepek dan dibakar untuk kepingan lebih rangup sebagai hidangan manis sesuai bagi kalangan penghidap diabetes.

3. Buah epal Epal memiliki banyak manfaat, lazat dan berkhasiat, dengan 28 gram karbohidrat dan 5 gram serat dalam satu epal sederhana.
Epal juga mempunyai indeks glisemik yang rendah, merupakan ukuran berapa banyak makanan tertentu mempengaruhi paras gula darah.
Lebih-lebih lagi, satu kajian juga mendapati bahawa makan epal sebelum menjamah nasi membantu menurunkan paras gula dalam darah, berbanding makan nasi sahaja.
Cuba hiris sebiji epal dan tambahkan sedikit kayu manis untuk snek yang mudah dibawa ke mana-mana, atau disalut dengan mentega kacang untuk meningkatkan pengambilan protein dan lemak baik.

4. Buah anggur Seperti buah lain, anggur boleh menjadi makanan sihat yang tinggi serat untuk pesakit kencing manis.
Malah, setiap hidangan 1/2 cawan (75 gram) mengandungi kira-kira 1 gram serat dan 14 gram karbohidrat.
Buah ini juga sarat dengan antioksidan dan polifenol, boleh membantu mengurangkan tekanan oksidatif dan melindungi daripada komplikasi kesihatan yang berkaitan dengan diabetes.
Untuk snek manis dan menyegarkan, cuba nikmati beberapa buah anggur segar dengan bekukan ia semalaman.

5. Greek Yogurt Dengan 20 gram protein dalam setiap hidangan tujuh auns (200 gram), yogurt Greek ini boleh menjadi pilihan snek yang baik untuk penghidap diabetes.
Makanan ini meningkatkan pengambilan protein anda untuk membantu menyokong kawalan selera makan dan mengurangkan keinginan untuk makan lebih banyak.
Menariknya, beberapa kajian juga menunjukkan bahawa suplemen harian dengan yogurt diperkaya dengan vitamin D dan probiotik boleh membantu meningkatkan kawalan gula dalam darah pada penghidap diabetes tahap dua.
Sebagai pilihan terbaik, ambil yogurt Greek kosong atau biasa dan tambahkan rasa manis dengan buah-buahan seperti beri biru, strawberi, anggur bersama-sama dengan taburan serbuk kayu manis.
5 Pencuci Mulut Ini Boleh Dimakan Tanpa Rasa Bersalah Buat Penghidap Diabetes
Jika anda mengalami kemurungan dan tekanan hubungi:
MHPSS di 03-29359935 atau 014-3223392
Talian Kasih 15999 / WhatsApp Talian Kasih di 019-2615999 (Bagi pelbagai bantuan aduan keganasan rumahtangga dan pelbagai lagi masalah seperti penderaan);
KSK-Care JAKIM di WhatsApp 0111-9598214
Befrienders Kuala Lumpur di talian 03-76272929
CPRC Kebangsaan KKM
Telefon : 03 8881 0200 / 03 8881 0600 / 03 8881 0700
Whatsapp : +60178429454
Email : [email protected]
Kongsikan kepada keluarga dan rakan anda
Baca Artikel Menarik:
Kongsi suara suami lafaz cerai buat ramai sebak Armada dibawah Wan Fayhsal gagal – Armada Bersatu SPRM lucut hak RM540,000, 8 keping emas milik bekas KSU Saya akan terus membela diri dan menegakkan kebenaran di mahkamah dunia – Najib Netizen geram lihat pelajar jadikan rakan ‘punching bag’ PrnSarawak: Ali Biju tidak boleh tarik diri Ambil kira siasatan ‘pemain utama’ skandal 1MDB Ebit Lew bergambar dengan samseng jalanan Rio De Janeiro Jejaka Sarawak kahwin dua wanita serentak Menteri Kewangan perlu bertaubatlah, banyak kes bunuh, jenayah akibat arak Rider ditindas: Mana SUHAKAM? Malulah ada agensi sebegini Layari Laman Facebook MYKMU.NET
Berjoget lepas sah cerai depan pejabat agama

‘Asean Lady’ Milik Vincent Tan Akan Dijual Pada Harga RM143 Juta

The post 5 Pencuci Mulut Ini Boleh Dimakan Tanpa Rasa Bersalah Buat Penghidap Diabetes appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/12/13/5-pencuci-mulut-ini-boleh-dimakan-tanpa-rasa-bersalah-buat-penghidap-diabetes/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kentang Bertunas Dan Berwarna Hijau Boleh Dimakan Atau Tidak

Kentang Bertunas Dan Berwarna Hijau Boleh Dimakan Atau Tidak

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 367 hits
Assalamualaikum Hi Semua kredit image HealthlineKentang Bertunas selamat untuk dimakan atau tidak Sudah lama sebenarnya Nadhie dengar pasal ni Tentang kentang bertunas yang dikatakan tidak selamat untuk dimakan Pun begitu persoalannya benar...
Saya Sangat Tr4uma Terus Mandi Rasa Seperti Tak Boleh Nak Berdiri Takut Kuasa Doa Vida Syukur Lega Cik B Bebas Cov1d 19

Saya Sangat Tr4uma Terus Mandi Rasa Seperti Tak Boleh Nak Berdiri Takut Kuasa Doa Vida Syukur Lega Cik B Bebas Cov1d 19

papar berkaitan - pada 29/11/2021 - jumlah : 233 hits
Pengasas kosmetik Datuk Seri Vida berkongsi perkembangan status kesihatan anak perempuannya Cik B yang sudah pun pulih selepas disahkan pos1tif Cov1d 19 sebelum ini Menurut Vida berkat doa serta izin Allah SWT Cik B atau nama sebenarnya Nur...
Tak Rasa Rugikah Ada Pimpinan Nak Bertanding Solo Kang Rugi Tak Boleh Tubuh Develobment Action Party

Tak Rasa Rugikah Ada Pimpinan Nak Bertanding Solo Kang Rugi Tak Boleh Tubuh Develobment Action Party

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 199 hits
Seorang lagi wakil rakyat tinggalkan DAP Sabah December 2 2021 Isu dalaman dan pemilihan parti baru baru ini menjadi antara punca ketidakpuasan hati menurut Elopura Calvin Chong KOTA KINABALU Seorang lagi Ahli Dewan Undangan Negeri Sabah ya...
Cara Mudah Ni Buat Sayur Kekal Segar Boleh Tahan Sampai Seminggu Tak Membazir

Cara Mudah Ni Buat Sayur Kekal Segar Boleh Tahan Sampai Seminggu Tak Membazir

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 180 hits
Sayur yang disimpan lama dan tidak sempat di masak sememangnya menyebabkan pembaziran berlaku Apa kata kali ini kita cuba aplikasikan cara yang dikongsikan oleh ini Sayur seperti sawi dan tomato lebih tahan lama malah mampu bertahan sampai ...
Solana Boleh Menjadi Kuasa Ketiga Pasaran Kripto Setanding Dengan Bitcoin Dan Ethereum

Solana Boleh Menjadi Kuasa Ketiga Pasaran Kripto Setanding Dengan Bitcoin Dan Ethereum

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 186 hits
Sejak beberapa minggu lalu Bitcoin telah mengurangkan daya tarikan pelaburannya dengan ketara memberi laluan kepada altcoin Sebab kepada situasi ini dipanggil sebagai teknologi kontrak pintar yang paling menguntungkan dilaksanakan dalam mat...
Dr Kongsi Mudarat Galas Beg Sekolah Terlalu Berat Boleh Sakit Belakang Usia Muda

Dr Kongsi Mudarat Galas Beg Sekolah Terlalu Berat Boleh Sakit Belakang Usia Muda

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 282 hits
Beg sekolah anak anak kita semakin lama semakin berat Ibu bapa perlu beli beg sekolah yang betul untuk elakkan kemudaratan pada anak anak Pemilihan beg yang salah boleh menyebabkan sakit tengkuk sakit belakang serta masalah masalah tulang b...
Asyik Berpolitik Boleh Sakit

Asyik Berpolitik Boleh Sakit

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 214 hits
BERHENTI untuk tidak berbicara mengenai politik seolah olah menghilangkan salah satu komponen dalam diri masyarakat Namun sekiranya selalu berpolitik boleh menyebabkan masyarakat sakit Politik berasal daripada perkataan Yunani iaitu polis y...
Bagaimanakah Mutan Dari Afrika Selatan Berbahaya Untuk Dolar Disember Boleh Menjadi Ujian Untuk Kenaikan Usd

Bagaimanakah Mutan Dari Afrika Selatan Berbahaya Untuk Dolar Disember Boleh Menjadi Ujian Untuk Kenaikan Usd

papar berkaitan - pada 30/11/2021 - jumlah : 154 hits
Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia masih terlalu awal untuk mengatakan bahawa perjalanan strain baru virus itu lebih teruk daripada Delta Ia mengambil masa beberapa minggu untuk kesimpulan seperti ini berlalu Kemudian ia akan menjadi lebi...
T19j25 Enjin Kereta Proton Persona Tak Boleh Start Bunyi Tak Tak Tak

T19j25 Enjin Kereta Proton Persona Tak Boleh Start Bunyi Tak Tak Tak

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 212 hits
Pada hari Isnin 21 Oktober tiba tiba sahaja kereta Proton Persona 2008 transmisi manual kami tidak dapat dihidupkan enjinnya Ada bunyi engkol enjin sedikit sebelum disudahi dengan bunyi tak tak tak Melalui rujukan antarabangsa enjin kereta ...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Ayam Masak Merah Untuk Tetamu

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Pengadu Terima Panggilan Pertama Ebit Pada 3 40 Pagi Mahkamah Diberitahu

Seorang Lelaki Ditemui Rentung Atas Katil Selepas Apartmen Terbakar