5 Minit Lambat Mungkin Bayi Pergi Selamanya Mulanya Anak Batuk Selesema Rupanya Dijangkiti Virus Rsv


Siapa sangka, pada mulanya bayi hanya mengalami masalah batuk dan selesema rupa-rupanya dijangkiti virus respiratory syncytial (RSV).
RSV adalah virus yang menyebabkan jangkitan paru-paru dan saluran pernafasan. Ia sering kali berlaku kepada kanak-kanak dibawah usia 2 tahun. Jangkitan RSV ini juga berisiko untuk dijangkiti oleh individu dewasa.
Tindakan pantas ibu ini telah menyelamatkan nyawa bayinya yang ketika itu hampir kritikal disebabkan oleh tahap oksigen yang rendah. Ikuti perkongsian ini.

24 june 2022 Friday ..
Hari yang sangat bsejarah untuk saya sebagai seorang mama .. The day yang bagi saya pukulan yang sangat hebat, saya hampir-hampir kehilangan anak lelaki saya berumur 2 bulan.
Eusof di kejarkan di klinik luyang regarding nafas laju 90 kali per’ minit dan drop oxygen 81% .. Lambat 5 minit lagi, saya memang kehilangan dia untuk selama nya.
6 hari sebelum nya Eusof batuk selesma tanpa demam, pergi hspital likas yang dibagi paracetamol & nasal drop & suction untuk sedut kahak .. Back home macam biasa .
Tapi sepanjang di rumah Eusof memang nonstop batuk, crying, tidur pun di badan. Saya anggap tu sakit biasa. Yalah sekarangkan musim anak-anak sakit. Bertahan sampai 6 hari sampailah hari bsejarah ni.

It was my fault sebab tak ikut naluri hati. I should go earlier, masa dia batuk kuat sampai macam mau terkeluar ba kerongkong dia.
JUMAAT PAGI, We ran to klinik luyang regarding nafas dia, batuk dia. Sampai di luyang lepas sahaja mereka kira nafas dia & check oxygen. Terus berlari masuk bilik penilaian dari belakang.
Dorang suruh buka baju, tinggal pampers pasang oxygen. Eusof time tu tambah stress, dengan batuk, dengan tangisan dengan tak selesanya dia kena pakai oxygen. Ketika situasi saangat tegang.
Di sana la dctor cakap, thanks god.. 5 minutes late then we are done.
Eusof struggle ambil darah buat xray .. result keluar Jangkitan kuman di paru-paru, admit wad masuk HWKKS. Di sana kena ambil darah, tangan Eusof tak ada rupa suda. Sebab balik-balik ambil darah untuk detect apa virus yang serang dia.
Selain jangkitan kuman. And the result is , Eusof di jangkiti VIRUS RSV.

VIRUS RSV ni virus yang menyebabkan anak berhingus, berkahak, batuk yang kuat. Virus yang menghasilkan kahak yang banyak, bila berkumpul dia akan menutupi saluran pernafasan dan paru-paru.
Bila lambat kena treat boleh myebabkan kematian. VIRUS RSV SANGAT-SANGAT JAHAT KUMAN DIA. Eusof sepanjang dalam wad, tak cukup ambil darah, kena buat suction setiap 2 jam. Suction sedut kahak hingus, sakit jiwa saya sebagai seorang mama tengok situasi bagitahu.
Tapi kena kuat, berjuang lah selagi mampu jangan tinggal sedikitpun sisa. Pengalaman sepanjang di sana baby umur 1 tahun dan 8 bulan. Terpaksa ditidurkan , sebab virus RSV ni .. Sebab anak-anak tu tak dapat tampung suda.
Alhamdulillah we survive . We did it ..VIRUS RSV bukan penyakit yang boleh dipandang remeh ..
Tanda-tanda:
– DEMAM ON OFF
– BATUK
– SELESMA
– SAKIT TELINGA
– KURANG SELERA MAKAN / SUSU
Adult yang ada sinus, merokok jangan bagi sentuh ank-anak kecil. Thats the main point .. Takecare evryone. Jaga anak-anak kita. Saya masih under kuarantin , Kemungkinan untuk dijangkiti sangat tinggi. Since Eusof masih on antibiotic. Sekian from Mommy Eusof Huzaifa – -RSV PHEUMONIA SURVIVER
Sumber: FB S Nurul Ain

Jom, join Gathering Ibu Hamil Menawan sekarang! Banyak aktiviti dan hadiah menarik menanti dan penampilan istimewa Pn. Nad Masrom. Klik DAFTAR segera!

Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!

The post “5 Minit Lambat, Mungkin Bayi Pergi Selamanya” Mulanya Anak Batuk & Selesema, Rupanya Dijangkiti Virus RSV appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/5-minit-lambat-mungkin-bayi-pergi-selamanya-mulanya-anak-batuk-selesema-rupanya-dijangkiti-virus-rsv/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mulanya Demam Mata Anak Aman Graseka Dijangkiti Virus Perlu Rawatan Segera

Mulanya Demam Mata Anak Aman Graseka Dijangkiti Virus Perlu Rawatan Segera

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 69 hits
Pelakon Aman Graseka berkata dia terpaksa menangguhkan untuk melakukan acara jejak tanah untuk anak lelakinya Aishyraf Mikail Shah berusia setahun dua bulan kerana kurang sihat Memetik Harian Metro Aman berkata anaknya itu turut dimasukkan ...
Anak Batuk Selesema Boleh Ikhtiar Cara Ini Anak Kurang Merengek Tidur Lena

Anak Batuk Selesema Boleh Ikhtiar Cara Ini Anak Kurang Merengek Tidur Lena

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 100 hits
Musim sekarang ini dnegan cuaca yang tak menentu sekejap panas sekejap hujan anak anak terutama yang masih kecil mudah sangat sakit Demam batuk atau selesema seolah bersilih ganti kadang adik baru ok kakak atau abang pula yang tak sihat Nam...
Bn Tak Boleh Menipu Orang Kampung Selamanya Mungkin Itu Maksud Kj

Bn Tak Boleh Menipu Orang Kampung Selamanya Mungkin Itu Maksud Kj

papar berkaitan - pada 18/11/2022 - jumlah : 150 hits
BN tak boleh selamanya jadi parti luar bandar kata KJFMT ReportersPETALING JAYA Barisan Nasional perlu berani menampilkan pemimpin besar untuk bertanding di kawasan bandar supaya tidak dilihat sebagai parti luar bandar kata Khairy Jamaluddi...
Kejap Okay Kejap Sakit Perut Anak Mungkin Sembelit Mak Ayah Take Note

Kejap Okay Kejap Sakit Perut Anak Mungkin Sembelit Mak Ayah Take Note

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 168 hits
Soalan saya bayi saya kerap sembelit Dia asyik menangis dan meneran kalau nak membuang Ada tak cara nak rawat sembelit Kesian tengok dia sampai kepala kebawah nak teran Hidekan nama saya Sembelit adalah keadaan di mana seorang kanak kanak a...
Dalam Tak Sedar Kita Letak Bahan Perasan Ini Dalam Makanan Bayi Bahaya Untuk Kesihatan Anak

Dalam Tak Sedar Kita Letak Bahan Perasan Ini Dalam Makanan Bayi Bahaya Untuk Kesihatan Anak

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 171 hits
Bila anak dah masuk usia 6 bulan mama lah orang yang paling teruju kerana si kecil mama sudah mula makan Namun dalam keterujaan mama jangan lupa ada beberapa perkara yang perlu dielakkan ketika memberi si kecil makan Ini antara senarai baha...
Cara Kita Bagi Arahan Pada Anak Mungkin Tak Betul Sebab Itu Anak Tak Dengar Kata

Cara Kita Bagi Arahan Pada Anak Mungkin Tak Betul Sebab Itu Anak Tak Dengar Kata

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 122 hits
Adakah kita tahu cara kita mendidik anak supaya mendengar arahan kita itu adalah salah Selalu ibu ayah akan salahkan anak dahulu Ada yang sampai melabelkan anak degil Sebelum nak marah anak cuba kita selidik dulu cara yang kita lakukan Mung...
Basque Burnt Cheese Toast Bekal Anak Pantas Tak Sampai 10 Minit Dah Siap

Basque Burnt Cheese Toast Bekal Anak Pantas Tak Sampai 10 Minit Dah Siap

papar berkaitan - pada 21/11/2022 - jumlah : 88 hits
Naik pening mak mak bila memikirkan menu bekal dan sarapan pagi anak setiap kali ke sekolah Menu simple berasaskan roti seperti Basque Burnt Cheese Toast ini mak mak perlu cuba Bukan saja ringkas paling menarik rasanya cukup sedap seperti k...
Anak Pergi Akibat Kanser Darah Ibu Sebak Netizen Tunai Permintaan Edit Gambar

Anak Pergi Akibat Kanser Darah Ibu Sebak Netizen Tunai Permintaan Edit Gambar

papar berkaitan - pada 27/11/2022 - jumlah : 151 hits
Minggu lalu tular sebuah hantaran dari seorang wanita meminta jasa baik orang ramai grup Facebook Edit Apa Hari Ni untuk menyunting gambar anaknya yang sudah meninggal dunia ketika berusia dua tahun tujuh bulan Anak syurga saya meninggal di...
Mak Telah Pergi Selamanya

Mak Telah Pergi Selamanya

papar berkaitan - pada 28/11/2022 - jumlah : 319 hits
Pada pagi 20 November 2022 yang lalu mak telah menghembuskan nafas yang terakhir Pemergian mak terlalu cepat Kami sangka mak hanya tidur kerana wajahnya begitu tenang Pernafasan juga seperti sudah tiada Kemudian sedikit demi sedikit kaki da...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Effective Market Research On A Budget

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Unveiling The Convenience Of Online Bookstore In Malaysia

Pilihan Allah Pasti Terbaik Kita Tidak Bisa Memaksa Pilihan Kita Kepada Allah

True Wallet Live22 Top 53 By Nellie Live22slot Fun 29 Jun 2024

Konfflik Irael Iran 3 Suasana Terkini

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Bercakap Dengan Jun