5 Jenis Tidur Yang Disebutkan Dalam Al Quran Rileks Media


Manusia memerlukan tidur untuk berehat tidak kira lah tidur pada waktu malam atau tidur sekejap pada waktu siang. Waktu tidur adalah waktu untuk bertenang dari segala macam hal yang menyerabutkan.
Sesetengah orang apabila ditanya; Apa yang akan mereka lakukan apabila stres atau penat? Salah satu jawapan yang akan kerap kita dengar adalah ‘tidur’. Tidur adalah fitrah dan keperluan bagi manusia. Mari kita lihat pula apa kata Allah dalam al-Quran berkenaan tidur.
#1- “Sinah” Kalimah ini ada tercatat dalam Surah Al-Baqarah ayat 225.
اللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ
“Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur.”
Dalam Al Quran terjemahan bahasa Melayu, kalimah “Sinah” ditafsirkan sebagai ‘mengantuk’ namun dalam terjemahan yang lebih tepat, ianya bermaksud ‘terlelap’ dalam kadar waktu yang sangat sekejap. Maka, ayat ini bermaksud Allah tidak terlelap walaupun sekejap apatah lagi tidur. Dalam dunia sains hari ini, fasa ‘Sinah’ ini boleh dikira sebagai Fasa 1 Kitaran Tidur (Stage 1 Sleep Cyle).
#2- “Nu’ass” Dua ayat dalam Quran menggunakan perkataan ini. Satu pada ayat Surah Al-Anfal, ayat 11 dan satu lagi dalam Surah Ali-Imran ayat 154.
إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِّنْهُ
(Ingatlah) ketika kamu diliputi perasaan mengantuk sebagai satu (pemberian) aman dari Allah (untuk menghapuskan kecemasan kamu)(Surah Al-Anfal, 8:11)
Ayat ini berkenaan perasaan ta kut, ce mas dan tertekan yang dialami oleh pasukan Islam ketika Perang Badar. Allah mengurniakan rasa mengantuk supaya mereka berasa tenang dan tenteram. Perkataan Nu’ass di sini membawa maksud ‘short nap’ atau tidur yang sekejap yang boleh diasimilasikan dengan Fasa 1 dan 2 Kitaran Tidur.
Kajian juga mendapati bahawa tidur yang sekejap dapat mengurangkan stress dan tekanan darah. Perubahan yang paling ketara pada tekanan darah didapati saat lampu ditutup dan bermulanya manusia memasuki Fasa 1 kitaran tidur.
Ayat kedua yang mempunyai kalimah Nu’ass adalah dalam Surah Ali-Imran ayat 154.
ثُمَّ أَنزَلَ عَلَيْكُم مِّن بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُّعَاسًا يَغْشَىٰ طَائِفَةً مِّنكُمْ
“Kemudian sesudah (kamu mengalami kejadian) yang mendukacitakan itu, Allah menurunkan kepada kamu perasaan aman tenteram, iaitu rasa mengantuk yang meliputi segolongan dari kamu (yang teguh imannya lagi ikhlas)”
#3- “Ruqood” Perkataan ini mempunyai beberapa tafsiran, tetapi menurut kajian yang dilakukan oleh Ahmed S. Bahammam dalam jurnal yang bertajuk “Sleep from Islamic Perspective”, beliau berpandangan bahawa kalimah ‘ruqood’ bermakna tidur dalam tempoh yang sangat lama.
وَتَحْسَبُهُمْ أَيْقَاظًا وَهُمْ رُقُودٌ ۚ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَذَاتَ الشِّمَالِ ۖ وَكَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ ۚ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَيْهِمْ لَوَلَّيْتَ مِنْهُمْ فِرَارًا وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْبًا
Dan engkau sangka mereka sedar, padahal mereka tidur; dan Kami balik-balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri; sedang anjing mereka menghulurkan dua kaki depannya dekat pintu gua; jika engkau melihat mereka, tentulah engkau akan berpaling melarikan diri dari mereka, dan tentulah engkau akan merasa sepenuh-penuh gerun takut kepada mereka (Surah Al-Kahf 18:18)
Ayat ini berkenaan kisah Ashabul Kahfi yang tidur selama 300 tahun di dalam gua. Allah menegaskan bahawa mereka bukan ma ti tetapi tidur dalam masa yang sangat lama. Betapa berkuasanya Allah menjadikan apa pun yang Dia mahukan meskipun sesuatu itu terlihat mustahil.
#4 – “Hojoo’” Perkataan ini terdapat dalam Surah Az-Zariyat, ayat 17-18 yang menerangkan tentang golongan beriman dan soleh yang ta kut kepada Allah. Perkataan dalam ayat ini ialah يَهْجَعُونَ atau dalam kata nama هُجُوع (baca: Huju’) di sini bermakna tidur pada waktu malam. Mereka ini adalah golongan yang sedikit tidur pada waktu malam kerana beribadah kepada Allah.
كَانُوا قَلِيلًا مِّنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ ﴿١٧﴾ وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ
Mereka sentiasa mengambil sedikit sahaja: masa dari waktu malam, untuk mereka tidur. Dan pada waktu akhir malam (sebelum fajar) pula, mereka selalu beristighfar kepada Allah (memohon ampun) (Surah Al-Zariyat, 51:17-18)
#5- “Subaat” وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا
Dan Kami telah menjadikan tidur kamu untuk berehat? (Surah An-Naba; 78:9)
Perkataan “Subaat” berasal daripada perkataan Arab “Sabt” yang bermaksud ‘terputus’. Perkataan ini boleh juga difahami dengan situasi di mana tidur membuatkan hubu ngan dengan perkara-perkara di sekeliling terputus. ‘Subaat’ boleh dikira sebagai ‘deep sleep’ atau tidur nyenyak, sesuai dengan fasa ‘slow wave sleep’ (gelombang tidur perlahan) yang dikenalpasti oleh para saintis dalam kajian tidur.
Tidur adalah rutin biasa, namun suatu anugerah yang luar biasa sebenarnya daripada Tuhan. Usah abaikan waktu tidur dengan berjaga terlalu lewat pada waktu malam. Dapatkan tidur yang berkualiti untuk kecergasan pada esok hari!
VIDEO:

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Sumber: “Sleep From an Islamic Perspective” oleh Ahmed S. Bahammam via Tazkirah
Source link
The post 5 Jenis Tidur Yang Disebutkan Dalam Al-Quran – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/5-jenis-tidur-yang-disebutkan-dalam-al-quran-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Seorang Lelaki Yang Tidak Tahu Membaca Al Quran Tapi Kuburnya Bercahaya Memancar Ke Langit Rileks Media

Kisah Seorang Lelaki Yang Tidak Tahu Membaca Al Quran Tapi Kuburnya Bercahaya Memancar Ke Langit Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 373 hits
1 Suatu kisah yang diceritakan dalam tazkirah di Masjid Sultan Zainal Abidin Kuala Terengganu 2 Seorang lelaki melalui sebuah kawasan perku buran di suatu malam yang kelam dan sunyi Tiba tiba ia terpandang suatu cahaya yang terang benderang...
Penemuan Rawa Tan Strok Menggunakan Ayat Al Quran Inilah Bukti Kekuasaan Allah Amat Menabjubkan Rileks Media

Penemuan Rawa Tan Strok Menggunakan Ayat Al Quran Inilah Bukti Kekuasaan Allah Amat Menabjubkan Rileks Media

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 438 hits
Penya kit angin ahmar atau strok berlaku apabila bekalan darah ke sebahagian otak terputus tiba tiba Otak memerlukan bekalan oksigen berterusan daripada darah Jika bekalan darah terputus sel otak yang terjejas akan rosak atau mati Kadangkal...
4 Jenis Sayur Bantu Wa Nita Cepat Ha Mil Dapat Bantu Orang Lain Yang Belum Ada Anak Rileks Media

4 Jenis Sayur Bantu Wa Nita Cepat Ha Mil Dapat Bantu Orang Lain Yang Belum Ada Anak Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 344 hits
Setiap sayur ada nutrisinya yang tersendiri untuk badan manusia Tapi ada 4 jenis sayur yang dikatakan membantu mempercepatkan keha milan Bayam mengandungi zat besi folat zink dan antioksidan yang baik untuk kesu buran wa nita dan membantu w...
Allahuakhbar Inilah Surah Dalam Al Quran Yang Nilainya Sepertiga Al Quran Rileks Media

Allahuakhbar Inilah Surah Dalam Al Quran Yang Nilainya Sepertiga Al Quran Rileks Media

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 325 hits
Sudah tentu anda tahu bahawa nilai pahala jika membaca 3 kali surah ini adalah bersamaan dengan anda membaca Al Quran dan isinya Adakah kenyataan ini benar dan mengapa sebegitu besar nilainya Surah al Ikhlas Antara surah yang terpendek hany...
Cuci Muka Benda Paling Simple Tapi Lupa Buat Sebelum Tidur Inilah Kesan Yang Terjadi Rileks Media

Cuci Muka Benda Paling Simple Tapi Lupa Buat Sebelum Tidur Inilah Kesan Yang Terjadi Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 386 hits
Katakan dalam peti ais tu ada lebihan tomato belah nipis dan boleh ratakan di permukaan wajah Sama saja prosedur macam pakai masker yogurt tu Ketika relaks buat masker sendiri guna yogurt yang boleh dibeli di pasar raya Belilah yogurt peris...
15 Jenis Tumbuhan Dalam Rumah Yang Menyegarkan Setiap Bilik Rumah Anda Rileks Media

15 Jenis Tumbuhan Dalam Rumah Yang Menyegarkan Setiap Bilik Rumah Anda Rileks Media

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 399 hits
Terdapat banyak cara untuk menghiasi sebuah rumah tanpa perlu mengeluarkan belanja yang besar Pokok dalam pasu sebagai contoh mampu mengubah rumah anda menjadi lebih selesa nyaman segar dan cantik Namun anda harus tahu jenis pokok yang sesu...
Apa Hukum Membaca Al Quran Tanpa Menutup Aurat Dan Sambil Berbaring Rileks Media

Apa Hukum Membaca Al Quran Tanpa Menutup Aurat Dan Sambil Berbaring Rileks Media

papar berkaitan - pada 21/2/2019 - jumlah : 325 hits
Wanita wajib menutup aurat kalau mau bertemu dengan yang bukan muhrim dan kalau mau shalat seperti yang diterangkan dalam hadis berikut Sesungguhnya Allah tidak akan menerima shalat wanita yang sudah baligh kecuali menutup auratnya Hadits i...
7 Sebab Mengapa Suami Isteri Perlu Tidur Berpe Lukan Se Sama Sendiri Setiap Hari Rileks Media

7 Sebab Mengapa Suami Isteri Perlu Tidur Berpe Lukan Se Sama Sendiri Setiap Hari Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 314 hits
Pe lukan merupakan salah satu luahan rasa cinta dan kasih sayang terhadap pasangan Ia bukan sahaja sentuhan secara fizikal namun juga secara emosi Jika sebelum ini suami isteri jarang sekali nak tidur berpe lukan mungkin sebab rasa ri mas p...
Petani Muda Ini Tunjuk Cara Tanam Macam Macam Jenis Sayur Tanpa Perlu Siram Hari Hari Rileks Media

Petani Muda Ini Tunjuk Cara Tanam Macam Macam Jenis Sayur Tanpa Perlu Siram Hari Hari Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 753 hits
Sebelum ni Perkongsian mengenai cara tanam kangkung dengan hanya menggunkan tapis dan baldi sebagai pilihan mereka yang tak punya ruang tanah dan masa yang cukup merapi tanaman rupanya banyak lagi jenis sayuran yang sesuai menggunkan sistem...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Targeted Tourist Arrival Figures Mostly Hits Or Misses

6 Bulan Sudah Berlalu

Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir

Di Mana Letaknya Negeri Syam Sekarang

Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari