3 Senarai Dosa Suami Isteri Yang Boleh Bahayakan Rumah Tangga


3 Senarai Dosa Suami Isteri Yang Boleh Bahayakan Rumah Tangga. Bercakap tentang dosa-dosa isteri amatlah mudah jika disenaraikan oleh para suami, lidah mereka lancar menyebut satu persatu kelemahan isteri, seperti fitnah wanita, isteri nusyuz, wanita penghuni neraka paling ramai, isteri banyak mengeluh sedikit bersyukur, isteri pengikis, mulut celopar, pencemburu, queen control dan tajuk-tajuk yang serupa dengannya. Seolah-olah hanya wanita yang menuai dosa dalam rumah tangga.
Bagaimana pula jika para isteri disoal siasat tentang perangai suami mereka? Mesti senarai mereka lebih panjang lagi, satu persatu dosa suami disusun.
Masalah suami tak beri nafkah, suami panas baran, kedekut, pemalas, tak romantik, suami mata keranjang, suami jahil agama dan segala isu-isu yang membabitkan kelemahan suami.
1. LUAH MASALAH RUMAH TANGGA & KUAT BERAHSIA
Di depan isteri bukan main romantik tapi bila isteri tiada sesuka hati mengurat anak dara orang, isteri pula jika suami ada di depan mata pandailah jaga pergaulan tapi jika suami tiada mulalah mencari ‘suami orang atau jejaka bujang’ meluahkan segala keluhan pasal rumah tangga dan aib keluarga. Suami gatal isteri pula cari jantan, dosa apalagi yang boleh mengheret mereka ke lembah neraka dunia akhirat selain dosa zina?
Peliknya suami isteri sekarang masing-masing tak boleh tengok telefon pasangan. Jika benar-benar jujur tak perlu kita tutupi apa yang kita sembunyi dalam telefon. Jika benar-benar jujur siapa pun boleh tengok dan baca tanpa kita takut dan risau impak yang akan terjadi. Waspadalah hasutan syaitan, kemungkinan kita bermaksiat amat tinggi jika bersendirian!

Dosa yang dilakukan apabila bersendirian akan meranapkan amalan sebesar gunung yang menjulang tinggi.
Baginda s.a.w bersabda: sesungguhnya mereka itu adalah saudara-saudara kamu dan dari kulit kamu, mereka mengisi sebahagian malam (dengan ibadah) seperti kamu namun mereka adalah orang-orang yang apabila bersendirian mereka melanggar perkara-perkara yang diharamkan Allah SWT.” (hadis riwayat Ibnu Majah di sahihkan oleh syaikh Al-Albani)
2. SAKITKAN HATI PASANGAN & JADIKAN HAMBA
Suami yang menzalimi isteri, mengambil hartanya, memperhambakannya, memukul, hatta memaki dan menyakiti perasaan isteri akan dituntut dosa-dosanya itu di akhirat nanti. Begitu juga isteri yang menyakiti suami, tidak akan terlepas sehalus debu pun dosa yang anda lakukan, ia akan dibayar dengan pahala yang anda kumpulkan.
Siapakah yang paling banyak kita zalimi di rumah? Bagaimana jika pasangan kita tidak redha, dosa-dosa dalam rumah tangga sememangnya tidak boleh dipandang ringan, ia boleh melemparkan kita ke dalam neraka. Bila kita belum bertaubat, tidak sempat meminta maaf, sentiasa mengulangi kezaliman pada pasangan, bagaimana kita berhadapan dengan Allah di akhirat kelak?
3. TAYANG AURAT & BERI KEBEBASAN PERGAULAN ANAK
Seorang lelaki berbangga di hadapan kawan-kawannya menayangkan bentuk badan anak dara dan isterinya yang membuka aurat untuk mendapat pujian cantik dan seksi. Ibu yang memberi izin anak bujangnya menjemput kekasih sampai ke dalam bilik, meraikan kemaksiatan di rumah atas sebab tuntutan kemodenan dalam pergaulan.
Meraikan hiburan sampai lupa sembahyang, tak ingat al-Quran. Malu berpakaian dan berakhlak Islam, mengagung-agungkan budaya barat dan menutup pintu-pintu hidayah masuk ke rumah. Ibu bapa yang sebegini menanggung dosa anak kerana mengajar mereka buat maksiat.
Tiga senarai dosa suami isteri ini sudah cukup menakutkan, tak payahlah saling menuduh satu sama lain tentang siapa yang paling banyak dosanya, suami isteri kena bertolong bantu menghapus dosa dan menambah pahala. Jika tidak, rumah tangga sentiasa diliputi kejahatan, kerisauan, kebencian dan akhirnya runtuh di tepi jurang neraka, ya Allah lindungilah keluarga kami!
Kuasa YA LATIF Pada Anak-Anak, Kesannya Lebih Hebat Daripada Guna Rotan
Haaa… cabaran juga nak jaga anak-anak tanpa tinggikan suara. Nak marah pun bukan anak faham. Jadi apa yang mak-mak perlu buat, guna kuasa DOA!
Ya, boleh denda tetapi itu tidak mencukupi dan anda patut doakan manis-manis. Segala kata-kata, keyakinan, doa, harapan dan impian ibu bapa adalah sebenarnya doa dan akan terkesan ke dalam jiwa anak. Doa mestilah disusuli dengan tindakan yang hikmah dalam cara kita membentuk peribadi anak.
1. Amalkan membaca baca ‘Ya Latif’ sebanyak 7 kali dan dihembuskan ke kepala anak sewaktu mereka sedang atau hendak tidur.
2. Kita perlu banyak bersabar dalam usaha-usaha kita menangani anak-anak zaman sekarang yang begitu aktif. Kita perlu pujuk bukan marah.
3 Baca al-Fatihah, Baca surah Taha ayat 1- 5.
Terjemahan Surah Taha Ayat 1-5
Taa. Haa.
Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan.
Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut yang melanggar perintah Allah.
Al-Quran diturunkan dari tuhan yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi.
Iaitu Allah Ar-Rahman, yang bersemayam di atas ‘Arasy.
Bacaan untuk anak/suami yang degil tidak mahu solat
Baca doa ini 3x dan dihembuskan semasa anak/suami anda sedang tidur pada hidungnya semasa ia sedang menarik nafas masuk. Lakukan sekurang-kurangnya 7 malam semasa anak/suami sedang tidur nyenyak. InsyaAllah..
Kemudian baca doa NABI DAUD sebanyak 3 kali
“YA ALLAH LEMBUT KAN HATI ANAKKU (SEBUT NAMA) SEBAGAIMANA ENGKAU LEMBUTKAN NABI DAUD AKAN BESI” dan hembuskan pada makanan atau minumannya.
4. Untuk suri rumah yang sedang memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa ayat 200, surah Ali Imran bermaksud: “Wahai orang yang beriman! Bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaran kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya.”
5. Ini diikuti pula dengan memperbanyakkan zikir ‘Ya Hayyu, Ya Quyyum, Ya Latiff dan Ya Rahman’berulang-ulang. Semua ini Insya-Allah adalah doa pelembut hati.
Semoga bermanfaat buat semua ibu ayah untuk mendidik anak-anak ke arah yang positif.
Sumber: Mingguan Wanita
The post 3 Senarai Dosa Suami Isteri Yang Boleh Bahayakan Rumah Tangga appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/3-senarai-dosa-suami-isteri-yang-boleh-bahayakan-rumah-tangga/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
15 Sikap Suami Macam Inilah Yang Buat Jadi Musuh Isteri Tolong Berubah Sebelum Rumah Tangga Barai

15 Sikap Suami Macam Inilah Yang Buat Jadi Musuh Isteri Tolong Berubah Sebelum Rumah Tangga Barai

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 462 hits
15 Sikap Suami Macam Inilah Yang Buat Jadi Musuh Isteri Tolong Berubah Sebelum Rumah Tangga Barai Percayalah sebab sikap suami pun si dia boleh minta bercerai sebab kadang lelaki tak sedar yang perbuatan mereka dibenci dan perlahan lahan ak...
Mahu Anak Kembar Doktor Pakar Sakit Puan Ini Kongsi Beberapa Tips Untuk Suami Isteri Supaya Boleh Dapatkan Anak Kembar

Mahu Anak Kembar Doktor Pakar Sakit Puan Ini Kongsi Beberapa Tips Untuk Suami Isteri Supaya Boleh Dapatkan Anak Kembar

papar berkaitan - pada 6/12/2018 - jumlah : 515 hits
Mahu anak kembar Doktor pakar sakit puan ini kongsi beberapa tips untuk suami isteri supaya boleh dapatkan anak kembar Melihat telatah comel pasangan kembar pasti akan mencairkan hati siapa pun sehingga membuatkan ramai pasangan suami ister...
Suami Yang Sakitkan Hati Isteri Allah Akan Tarik Berkat Dalam Hidupnya

Suami Yang Sakitkan Hati Isteri Allah Akan Tarik Berkat Dalam Hidupnya

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 630 hits
Suami Yang Sakitkan Hati Isteri Allah Akan Tarik Berkat dalam Hidupnya Isteri adalah amanah Allah kepada suami begitu juga sebaliknya Apabila disebut sebagai amanah bermakna ia bakal ditanya dan disoal di akhirat kelak Mengikut Imam al Ghaz...
Sejak Peristiwa Itu Saya Malu Nak Bermalam Di Luar Isteri Stress Suami Tidur Mengigau Bukan Biasa Biasa

Sejak Peristiwa Itu Saya Malu Nak Bermalam Di Luar Isteri Stress Suami Tidur Mengigau Bukan Biasa Biasa

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 1190 hits
Sejak peristiwa itu saya malu nak bermalam di luar Isteri stress suami tidur mengigau bukan biasa biasaBila dah berkahwin tiada lagi rahsia di antara pasangan Baik tabiat baik atau buruk semuanya diketahui Namun masalah pasangan kuat mengig...
Isteri Akan Cukup Gembira Apabila Suami Pakai Cincin Yang Diterima Masa Kahwin Dulu

Isteri Akan Cukup Gembira Apabila Suami Pakai Cincin Yang Diterima Masa Kahwin Dulu

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 769 hits
Jom baca perkongsian manis daripada seorang suami dan bapa anak dua Bijen Mohd tentang bagaimana hanya dengan sebentuk cincin dapat membahagiakan hati isterinya TAK lama lagi insyaAllah genaplah 5 tahun usia perkahwinan saya dan isteri Saya...
Bertengkar Dengan Isteri Suami Hentam Kepala Ibu Mertua Dengan Tukul Sehingga Mati

Bertengkar Dengan Isteri Suami Hentam Kepala Ibu Mertua Dengan Tukul Sehingga Mati

papar berkaitan - pada 3/12/2018 - jumlah : 412 hits
Bertengkar dengan isteri suami hentam kepala ibu mertua dengan tukul sehingga matiSeorang menantu tergamak membunuh ibu mertuanya sendiri dalam kejadian pembunuhan di Nganjuk Jawa Timur Indonesia yang dipercaya berpunca dari masalah keluarg...
Wahai Isteri Cuba Pujuk Suami Anda Berhenti Merokok Dengan 8 Cara Yang Disarankan Doktor Ini

Wahai Isteri Cuba Pujuk Suami Anda Berhenti Merokok Dengan 8 Cara Yang Disarankan Doktor Ini

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 379 hits
Puas pujuk tetapi suami tetap tak berhenti merokok Yang kaum mak mak mesti makin risau bila dah ada anak kecil dalam rumah Jadi macam mana nak pujuk encik suami supaya berhenti merokok Ok tak susah sebenarnya tetap peranan isteri boleh bagi...
Suami Isteri Sehidup Sem4ti Mereka Pergi Ketika Tidur

Suami Isteri Sehidup Sem4ti Mereka Pergi Ketika Tidur

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 627 hits
Suami isteri sehidup sem4ti mereka pergi ketika tidur Imam Masjid Jamek Simpang Renggam dekat Kluang dan isterinya mennggal dunia dalam tempoh selang dua jam di rumah mereka di Kampung Simpang Renggam Kluang awal pagi hari ini Pada mulanya ...
Bapa Ini Kongsi 9 Tips Suami Nak Teman Isteri Di Labour Room Jangan Lupa Buat 6 Perkara Ini

Bapa Ini Kongsi 9 Tips Suami Nak Teman Isteri Di Labour Room Jangan Lupa Buat 6 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 609 hits
Kehadiran suami di dewan bersalin bukan sekadar memotong tali pusat anak sahaja Tip yang dikongsikan bapa ini boleh dijadikan panduan kepada bapa bapa lain Menghadapi saat kelahiran bayi memang ditunggu tunggu bagi mama papa Tapi bila memik...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


The Evolution Of Adult Entertainment

Drama Projek Exit

Surah Al Ikhlas Bacaan Rumi Terjemahan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb

Berjalanlah Di Atas Jalan Kebenaran