200 Year Challenge Anglo Dutch Treaty 1824 Yang Memisahkan Dunia Melayu


#200yearchallenge
Kelmarin cerita pasal perubahan Timur Tengah dalam masa 100 tahun, semalam cerita pasal Anglo-Dutch Treaty 1824, so bolehlah aku nak cerita pasal #200yearchallenge ini.
Kalau Timur Tengah ada Sykes-Picot, kita pula ada Perjanjian Anglo-Dutch (Inggeris-Belanda) tahun 1824 yang telah menggariskan sempadan negara di Nusantara seperti yang ada pada hari ini.
Ceritanya bermula pada 200 tahun yang lalu. Pada 19 Januari 1819, ejen UK bernama Stamford Raffles bertolak dari Bengkulu, Sumatera menuju ke kawasan perairan di selatan Johor untuk mencari pulau yang boleh dijadikan sebagai pelabuhan UK, bagi memecahkan monopoli perdagangan Belanda di Nusantara.
Survey punya survey, akhirnya Raffles mendarat di Singapura pada 29 Januari 1819. Cantik tempat Singapura, lokasinya strategik, cuma ia dah bertuan: ia berada di bawah kawalan Kesultanan Johor lama yang juga dikenali sebagai “Kesultanan Johor-Riau” atau “Empayar Johor-Riau” (bagi membezakan ia daripada Kesultanan Johor moden).
Kesultanan Johor-Riau merupakan pewaris kepada Kesultanan Melaka (jatuh pada tahun 1511). Sultan pertama, Alauddin Riayat Shah merupakan anakanda Sultan Mahmud Shah Melaka.
Seperti Srivijaya dan Melaka sebelumnya, wilayah Kesultanan Johor-Riau merangkumi kawasan Semenanjung dan juga Sumatera, meliputi Johor, Pahang, Singapura, Kepulauan Riau (Bintan, Batam, Karimun, termasuk Natuna), Lingga, dan sebahagian timur Sumatera.
Kedua-dua Semenanjung dan Sumatera dilihat sebagai satu “Alam Melayu” (Malay World). Adalah normal bagi orang di Semenanjung cross ke Sumatera, dan dari Sumatera cross ke Semenanjung.
Balik kepada Raffles. Dia fikir macam manalah aku nak mengambil alih Singapura ini. Dia buat sedikit research, oh rupanya Johor-Riau ni decentralized, jajahan dikuasai oleh pembesar: Pahang oleh Raja Bendahara, Johor dan Singapura oleh Temenggong, Muar oleh Raja Temenggong dan Kepulauan Riau oleh Yamtuan Muda. Sultan bersemayam di Lingga.
Singapura ini kawasan Temenggong. Macam mana aku nak pujuk Temenggong, fikir Raffles. Ah, rupanya Johor dalam krisis pewarisan takhta: Tengku Hussain dan Tengku Abdul Rahman masing-masing berebut menjadi sultan mewarisi Sultan Mahmud III yang mangkat pada 1812.
Sebenarnya bukan mereka yang rebut, pembesar yang nak rebut: Yamtuan Muda sokong Tengku Abdul Rahman, Temenggong sokong Tengku Hussain. Belanda juga memihak kepada Tengku Abdul Rahman. Perfect, fikir Raffles.
Maka pada 6 Februari 1819, Raffles menandatangani perjanjian dengan Temenggong Abdul Rahman, memberi sokongan kepada Tengku Hussain. Sebagai pulangan, Singapura disewakan kepada Raffles.
Langkah Temenggong sebenarnya langkah pengimbangan kuasa (balance of power) untuk menidakkan hegemoni Belanda. Tengku Abdul Rahman basically ialah boneka Belanda, jadi adilah kalau Temenggong nak lawan Belanda melalui UK.
Cuma, permainan pengimbangan kuasa ini akan rosak apabila dua musuh yang kita cuba lagakan, berbaik. Tiba-tiba pula UK dan Belanda nak geng selepas UK “Brexit” daripada Concert of Europe pada tahun 1822.
Concert of Europe merupakan pakatan lima kuasa utama Eropah (UK, Perancis, Austria, Prussia, Rusia). Dengan “Brexit” tersebut, UK hilang ramai kawan, maka ia perlu berbaik dengan Belanda.
Maka dengan itu, Perjanjian Anglo-Dutch dimeterai pada 1824, menggariskan zon pengaruh UK dan Belanda masing-masing. Semenanjung dan Singapura jadi hak UK, Belanda tak campur. Sumatera dan Kepulauan Riau, itu hak Belanda, UK tak campur.
Dengan perjanjian tersebut, Kesultanan Johor-Riau dipecahkan kepada dua: Sultan Hussain memerintah di Kampong Glam, Singapura; manakala Sultan Abdul Rahman memerintah di Lingga.
Kesultanan Johor yang berpusat di Singapura tamat apabila anakanda Sultan Hussain, Sultan Ali melepaskan hak memerintah kepada Temenggong Ibrahim (anakanda Temenggong Abdul Rahman) pada tahun 1855. Anakanda Temenggong Ibrahim, Temenggong Abu Bakar mendirikan Kesultanan Johor moden pada tahun 1886.
Sementara itu, Pahang di bawah kuasa Raja Bendahara juga mendirikan Kesultanan Pahang pada 1881. Kedua-dua Pahang dan Johor bergabung ke dalam Persekutuan Tanah Melayu 1948.
Kesultanan Johor yanh berpusat di Riau-Lingga pula berada di bawah pengaruh Belanda sehingga 1911, apabila Belanda menamatkan kedaulatannya dan menjadikan Riau-Lingga sebahagian dari Dutch East Indies. Selepas kemerdekaan Dutch East Indies sebagai Indonesia pada tahun 1949, Kepulauan Riau kekal dalamnya sehingga kini.
Singapura? Mula-mula UK kata nak sewa, kemudian nak beli, pusing punya pusing, last-last jadi hak diorang sebagai “crown colony” sehingga tahun 1963. Selepas 2 tahun berada dalam persekutuan Malaysia, Singapura jadi negara berdaulat pada tahun 1965.
9 hari lagi, orang Singapura akan menyambut 29 Januari sebagai ulang tahun ke-200 ketibaan Raffles yang bagi mereka menandakan “founding of Singapore”. Tapi tarikh tersebut lebih tepat dilihat sebagai titik tolak “disintegration of the Malay World” atau “fall of the Malay thalassocracy”.
Sehingga hari ini, minda orang kita masih terperangkap dengan sempadan buatan UK-Belanda. Orang yang tak faham sejarah inilah yang selalu bawa keluar kenyataan “Melayu pendatang Indonesia”.
Bukan nak suruh korang pergi memperjuangkan Melayu Raya untuk mengembalikan kegemilangan Melayu, tapi sekurang-kurangnya, kau mengiktiraf sejarah dan mengambil pengajaran darinya.
#NeverForget

Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Tonton TV online secara percuma dari handfon atau android box anda!


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2019/01/200-year-challenge-anglo-dutch-treaty.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
10 Year Challenge Sepuluh Tahun Utang Indonesia Naik Rp 3 622 Triliun

10 Year Challenge Sepuluh Tahun Utang Indonesia Naik Rp 3 622 Triliun

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 211 hits
Bank Indonesia mencatat Utang Luar Negeri Indonesia pada akhir November 2018 tercatat USD 372 9 miliar atau setara Rp 5 258 triliun Sedangkan pada 2008 Indonesia memiliki utang sekitar Rp 1 636 7 triliun atau USD 149 5 miliar dengan rasio u...
10 Year Challenge Nilai Tukar Rupiah Terus Melemah

10 Year Challenge Nilai Tukar Rupiah Terus Melemah

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 226 hits
Pada 2009 nilai tukar Rupiah tercatat sebesar Rp 11 125 terhadap USD Sementara per hari ini mata uang Garuda menunjukkan pelemahan terhadap mata uang Paman Sam Dikutip dari Bloomberg Rupiah masih melemah Rp 14 172 per USD
Facebook S 10 Year Challenge Menyakitkan Anwar Kenapa Pula

Facebook S 10 Year Challenge Menyakitkan Anwar Kenapa Pula

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 253 hits
Waspada Dengan 10yearchallenge Ia Mungkin Konspirasi Melombong Data Besar BesaranJika anda gemarkan teori konspirasi anda pastinya sukakan artikel ini Pernahkah anda dengar tentang cabaran terbaru yang viral sekarang yang dipanggil 10yearch...
Dap S Ten Year Challenge Jan 2009 Jan 2019

Dap S Ten Year Challenge Jan 2009 Jan 2019

papar berkaitan - pada 18/1/2019 - jumlah : 226 hits
Ten years ago on 17th January 2009 DAP campaigned for PAS in the Kuala Terengganu by election and told the Chinese voters in Kampung Cina to not fear PAS Islam Hudud or the Islamic State Today DAP condemns PAS and says Malaysia is a Secular...
Sds Organizes Tik Tok Challenge Along With Chinese New Year Theme

Sds Organizes Tik Tok Challenge Along With Chinese New Year Theme

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 365 hits
As the social media Tik Tok is trending among local community now SDS would like to remind people to cherish relationship with family relatives and friends via dance challenge named SDS CNY Tik Tok Challenge during Chinese New Year festive ...
Raja Petra Enters The Ten Year Challenge

Raja Petra Enters The Ten Year Challenge

papar berkaitan - pada 17/1/2019 - jumlah : 226 hits
Raja Petra Kamarudin enters the ten year challenge Social media has got pretty strange this year So far we ve seen a humble stock image of an egg and before that Netflix movie had people running around blindfolded Now there s a new trend yo...
Mesti Baca Inilah 49 Teguran Syed Mokhtar Al Bukhary Kepada Anak Melayu

Mesti Baca Inilah 49 Teguran Syed Mokhtar Al Bukhary Kepada Anak Melayu

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 424 hits
1 Ada sebab kenapa saya bekerja seperti tiada hari esok Agenda sosial dan kerja kerja kemasyarakatan itulah antara sebabnya Saya mahu meninggalkan warisan untuk anak bangsa yang kekal berpanjangan 2 Bangsa lain tak mengapa tapi orang Melayu...
Pilihan Raya Zaman Ini Adalah Cina Lawan Melayu

Pilihan Raya Zaman Ini Adalah Cina Lawan Melayu

papar berkaitan - pada 27/1/2019 - jumlah : 435 hits
Jelas bahawa pilihan raya zaman ini adalah Melayu lawan Cina Tetapi sekiranya Melayu masih berpecah maka Cina akan berkuasa Dan Cina akan mengguna proxi Melayu untuk berkuasa supaya tidak nampak sangat Dan ramai orang Melayu yang sanggup me...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau