16 Rekod Dunia Guinness Yang Dipegang Oleh Malaysia Yang Mungkin Anda Belum Ketahui


16 Rekod Dunia Paling Cool Dan Pelik Milik Malaysia
Malaysia sememangnya sebuah negara yang penuh dengan bakat, tetapi banyak masa bahawa bakat itu nampaknya sedikit dihargai.

Oleh itu, untuk menunjukkan sedikit penghargaan terhadap pencapaian rakan senegara kita, kami telah mengumpulkan 16! entri terkenal dari Malaysia dalam Guinness Book Of World Records. 1. Perdana Menteri paling tua di dunia - 2018 Tun Mahathir Mohamad | Sumber: Rekod Dunia Guinness Berikutan kemenangan mengejutkan oleh Pakatan Harapan terhadap penyandang Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum ke-14 tahun lalu, Perdana Menteri Tun Mahathir Mohamad secara rasmi menjadi perdana menteri tertua di dunia pada usia 92 tahun dan 141 hari.

Beliau memadamkan pemegang rekod terdahulu iaitu Raja Fahd bin Abdul Aziz dari Arab Saudi yang berusia 84 tahun ketika beliau meninggal dunia pada tahun 2005.

Tun Mahathir yang dilahirkan pada 20 Disember 1925 merupakan bekas Perdana Menteri Malaysia di antara tahun 1981 dan 2003, bermakna beliau berusia 56 tahun ketika pertama kali dilantik memegang jawatan ketua negara.

Gelaran Perdana Menteri yang tertua untuk dilantik buat kali pertama adalah bekas Perdana Menteri India Morarji Ranchhodji Desai, yang berusia 81 tahun ketika beliau mengambil alih jawatan itu pada tahun 1977.

2. Hotel Terbesar di Dunia - 2015 First World Hotel, Genting | Sumber: Atlas Dunia Untuk yang Kedua, Sila teka di mana hotel terbesar di dunia. Tidak, bukan di Dubai, bukan di Amerika tetapi di Malaysia!.

Hotel manakah yang mungkin anda tanya? Tidak lain tidak bukan ia adalah First World Hotel di Genting Highlands, dimana memiliki sejumlah besar 7,351 bilik, mengalahkan duo Hotel yang berkelas dunia yang terkenal di Las Vegas The Palazzo (7,117 bilik) dan MGM Las Vegas (6,852 bilik) untuk mendapat tempat teratas.

Hotel 3 bintang ini sebelumnya kehilangan gelaran pada tahun 2008, ketika The Palazzo (Dulunya dipanggil The Venetian) membuka pintunya. Tetapi sejak itu memperoleh kembali status rekod dengan pembukaan blok baru pada tahun 2015.

3. Bulatan Terbesar Dunia Putrajaya | Sumber: SEAsia Sekarang kita semua tahu apa itu bulatan, tetapi adakah kita tahu bagaimana bentuk bulatan terbesar di dunia?

Sebilangan besar orang bahkan tidak mengenalinya ketika melaluinya di Putrajaya.

Dengan jarak kira-kira 2.7 kilometer, bulatan yang terletak berhampiran pejabat Perdana Menteri, adalah bulatan terbesar di Malaysia dan dunia.

Tetapi, telah terjadi perselisihan faham, ada yang mendakwa bulatan The Savannah yang terletak di Sepanyol dikatakan mempunyai bulatan jalan raya lebih besar, tetapi jika anda melihatnya sendiri di gambar, anda pasti tahu bahawa itu sama sekali tidak kelihatan seperti bulatan Jalanraya.

4. Wang kertas Terbesar di Dunia -2017 Wang Tunai RM600 | Sumber: Business Insider Bersempena dengan Kemerdekaan Malaysia. Bank Negara sebelum ini mencetak wang kertas peringatan RM600.

Oleh itu, menjadikannya wang kertas sah terbesar di dunia dengan ukuran 814 cm² (126.17 in²).

Anugerah tersebut diberikan kepada Bank Negara Malaysia (Malaysia) pada 29 Disember 2017, dengan pemegang sebelumnya adalah wang 100,000 peso dari Filipina.

Malangnya, wang kertas itu hanya ditawarkan kepada pengumpul dengan harga RM1700 dan tidak lagi boleh dicetak.

Wang kertas terbesar di dunia yang bersaiz 22 cm x 37 cm dihasilkan oleh Bank Negara Malaysia pada 29 Disember 2017.

Hanya 6,000 keping wang kertas sahaja dibuat untuk memperingati ulang tahun ke-60 peristiwa menandatangani Perjanjian Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu.

Walaupun setiap wang kertas ini secara teknikal adalah bernilai RM600, namun nilai jualan sebenarnya ialah RM1,700.

Malah, satu daripada wang kertas ini dijual dengan harga setinggi RM78,000 dengan pembida dari China, Hong Kong, Singapura dan Indonesia.

5. Latihan Silat Terbesar di dunia disertai 12,393 peserta -2015 Guru Besar YM Syeikh Dr. Md Radzi bin Hanafi | Sumber: Rekod Dunia Guinness Silat adalah seni mempertahankan diri tempatan yang dihargai oleh banyak orang di komuniti kita, jadi sangat sesuai kita mempunyai rekod untuk pelajaran Silat terbesar yang pernah ada.

Latihan Silat ini diadakan di Stadium Negara pada 29 Ogos 2015, dengan beberapa peserta datang dari seluruh Malaysia.

Latihan ini diarahkan oleh Guru Utama YM Syeikh Dr. Md Radzi bin Hanafi, dengan bantuan Pewaris Mutlak Silat Cekak, Persekutuan Seni Silat Cekak Pusaka Ustaz Hanafi Malaysia, bersama dengan tenaga pengajar lain yang berkelayakan.

Siapa kata Silat sudah tidak relevan lagi?

6. Pembersihan Terpanjang Di Bawah Air Astro di Kota Kinabalu, Sabah | Sumber: Interaktif Pemasaran Kita semua memahami pentingnya kebersihan, tetapi Astro mengambilnya selangkah lebih maju ketika mereka memutuskan untuk membersihkan seluruh taman laut di Sabah pada tahun 2013. Taman yang diberi nama, Taman Laut Tunku Abdul Rahman, adalah destinasi menyelam yang popular sehingga pastinya akan kecewa apabila melihat sampah manusia kita merosakkan kehidupan ikan-ikan di sana. Astro bersama dengan 139 sukarelawan dari seluruh dunia mengambil bahagian dalam acara besar-besaran untuk membersihkan kawasan yang luas. Penyelam melakukan 1.120 menyelam dan mengumpulkan 3.171.59 kg sampah di 224 lokasi menyelam di sekitar pulau-pulau, yang berlangsung selama 164 jam dan 39 minit.

7. Mesin Penjual Kapsul Terbesar di Dunia Berjaya Time Square | Sumber: Harian Orang Dalam Talian Kita semua ingat mesin kapsul yang terdapat di sebelah kedai serbaneka dan pasar raya. Sekarang bayangkan, tetapi lebih besar, jauh lebih besar. Sekiranya anda tidak dapat melakukannya, Berjaya telah melancarkan mesin layan diri kapsul terbesar di dunia pada tahun 2013. Berukuran ketinggian 9 m 83 cm, dengan diameter 4 m 70 cm, dan isipadu dalaman 22,52 m³, itu pastinya merupakan prestasi yang mengagumkan.

8. Keretapi paling berat di dunia yang ditarik menggunakan gigi -2003 Velu Rathakrishnan | Sumber: Asia Book Of Record Dijuluki "King Tooth" vegetarian ini pasti mengejutkan semua orang ketika dia tidak menarik satu, tetapi dua kereta api KTM, dengan berat gabungan 260,8 tan (574,964 lb). Dia berjaya menarik kereta sejauh 4.2m di sepanjang Stesen Kereta Api Kuala Lumpur. Menurut laporan, Rathakrishnan bangun pada pukul 4:30 pagi setiap hari untuk melakukan latihan rahang sekurang-kurangnya 250kg dan berlari sejauh 25km. Bunyi terlalu luar biasa untuk menjadi kenyataan? Kemudian lihat video di bawahnya yang sebenarnya melakukannya.



9. Pesta Lan Gaming Terpanjang di Dunia - 2009 Cyberview Sdn Bhd. | Sumber: Reuter Orang-orang muda pada masa ini selalu dikenali untuk menikmati permainan video. Sejauh ini, sekumpulan 291 pemain yang berasal dari Malaysia, China, Yaman, Brunei dan Korea, cuba bermain selama 40 jam berturut-turut. Permainan yang dimainkan termasuk Defense of the Ancients, Call of Duty 4, FIFA ’09, dan Sudden Attack. Acara ini diadakan di Universiti Multimedia di Cyberjaya dengan setiap pemain mendapat rehat 5 minit untuk setiap jam yang dimainkan. Pemain mencapai 40 jam bermain yang luar biasa walaupun berjaya mencapai catatan 36 jam untuk rekod, dengan hanya 17 orang yang tidak layak.

10. Manusia Paling Pantas di dunia Menumbuk 4 buah Kelapa menggunakan Jari - 2011 Tuan Ho Eng Hui | Sumber: Rekod Dunia Guinness Memotong kelapa terbuka mungkin menjadi cabaran bagi banyak orang tetapi bukan Tuan Johor Ho Eng Hui. Dia dapat melewati cangkang luar yang keras hanya dengan jari. Seniman bela diri itu berjaya menembusi cangkang empat buah kelapa hanya dengan jarinya dalam masa 12.15 saat. Ho melakukan prestasi itu di Milan, Sepanyol pada tahun 2011. Ia juga dinyatakan bahawa dia pernah patah jari sebanyak 3 kali pada masa lalu ketika mencuba ini.

11. Rali Trak Makanan Terbesar Festival Makanan Antarabangsa Pulau Pinang​ | Sumber: PREBIU Trak makanan adalah van atau treler yang boleh digunakan untuk memasak, menyediakan, menghidangkan dan menjual makanan. Anda dapat melihatnya di dalam dan sekitar semasa pasar malam. Tetapi fikiran yang hebat di Pulau Pinang tentu berfikir secara berbeza ketika mereka mengundang banyak trak makanan ke seluruh Malaysia pada tahun 2018. Mereka mengumpulkan 158 perhimpunan trak makanan di Batu Kawan, Pulau Pinang, Malaysia. Festival makanan Antarabangsa Pulau Pinang adalah acara 16 hari dan pastinya acara yang menarik bagi para penggemar makanan.

New record: Largest food truck rally 🍲🚚
Congratulations to all the vendors at Penang International Food Festival 2018 and Penang State Government https://t.co/tB9ae88B7Y #PIFF2018 @VisitPenang @TourismMalaysia pic.twitter.com/3yX4w7kKou
— Guinness World Records (@GWR) May 17, 2018

12. Ilusi Jumlah Salinan Perubahan Kostum Ilusi Paling Banyak di Dunia Dalam 1 Minit - 2017 Avery Chin & Sylvia Lim | Sumber: Rekod Dunia Guinness Pasangan yang sudah berkahwin Avery Chin dan Sylvia Lim adalah penguasa "Perubahan Cepat" - tindakan pakaian kilat berubah. Dengan pengalaman lebih dari satu dekad, duo ini telah meraih 5 Guinness World Records, termasuk judul rekod dunia semasa untuk "Ilusi Perubahan Kostum Paling Banyak dalam Satu Minit" dan "Ilusi Perubahan Kostum Paling Dalam 30 Detik".



13.Menara kawalan lapangan terbang paling tinggi di dunia - 2013 Menara Kawalan Trafik Udara KLIA2 | Sumber: Rekod Dunia Guinness Tahukah anda, Menara Kawalan Trafik Udara KLIA2 (juga dikenali sebagai Tower West) di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur adalah menara kawalan lapangan terbang yang paling tinggi di dunia dengan ketinggian 133.8 meter?

Dibina pada tahun 2013 sebagai sebahagian daripada terminal KLIA2 yang baru, menara ini terdiri daripada 33 tingkat dan menelan kos RM55 juta untuk disiapkan.

Pemegang rekod sebelum ini iaitu menara kawalan trafik udara Lapangan Terbang Antarabangsa Suvarnabhumi di Thailand, hanya sedikit lebih rendah, berketinggian 132,2 meter.

14. Telur paling banyak dipecahkan menggunakan pergelangan tangan dalam 30 saat - 2005 Balakrishnan Sivasamy | Sumber: Rekod Dunia Guinness Seorang pembantu restoran bernama Balakrishnan Sivasamy menjadi pemegang rekod dunia pada tahun 2005 selepas menghancurkan 25 biji telur dengan pergelangan tangannya dalam masa 30 saat.

Balakrishnan yang berusia 25 tahun bekerja di sebuah restoran di Ipoh, meletakkan telur di belakang pergelangan tangannya dan membengkokkan jari ke belakang untuk memecahkan telur-telur tersebut.

Untuk melakukan aksi ini, beliau berlatih selama sebulan dengan memecahkan 10,000 biiji telur yang disediakan oleh majikannya, Abdul Kader Muhammad.

15. Manusia terpantas berlari 1.6 kilometer sambil mengimbangi bola atas kepala - 2010 Low Yee Ming | Sumber: Rekod Dunia Guinness Pada tahun 2010 di Stadium MPSJ Selangor, Low Yee Ming telah berjaya mencipta rekod dengan "melekatkan" bola sepak di atas kepalanya sambil bergerak sejauh 1.6 kilometer dalam masa 8 minit dan 35 saat.

Low yang berusia 19 tahun pada ketika itu menamatkan jarak itu tanpa hilangan kawalan terhadap bola tersebut walaupun peraturan membenarkan peserta untuk menjatuhkan bola hanya sekali.

Remaja ini yang pernah menghadiri akademi bola sepak di bawah Lyme College di Newcastle, ditemani oleh sahabatnya sebagai pemandu.




Low memberitahu bahawa beliau telah menghabiskan masa setahun untuk berlatih mengimbangi bola menggunakan kepalanya.

Pada tahun 2012, Low memegang rekod mengimbang bola menggunakan kepala dengan jarak terpanjang iaitu 11.129 kilometer, namun telah ditewaskan oleh Manoj Mishra dari India pada 2016 dengan jarak 49.17 kilometer.


16. Jumlah manusia paling ramai di dunia berpakaian seperti kucing - 2017 Pesta dan Anugerah Filem ASEAN di Kuching, Sarawak. | Sumber: Rekod Dunia Guinness Ini mungkin antara rekod yang paling unik dan menarik dipegang oleh Malaysia, di mana kita telah memenangi rekod dunia selepas mengumpulkan 440 orang yang memakai kostum kucing di Pesta dan Anugerah Filem ASEAN di Kuching, Sarawak.

Kebanyakan daripada peserta tersebut terdiri daripada pelajar sekolah rendah yang sangat teruja dengan aktiviti itu.

Menurut peraturan, kostum kucing tersebut haruslah menutupi keseluruhan badan peserta, dan harus mempunyai misai, telinga dan juga ekor.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/09/16-rekod-dunia-guinness-yang-dipegang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Keluarga Malaysia Masih Belum Stabil Kabinet Bersaiz Mega Mungkin Berulang Kata Pemuda Amanah

Kerajaan Keluarga Malaysia Masih Belum Stabil Kabinet Bersaiz Mega Mungkin Berulang Kata Pemuda Amanah

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 192 hits
August 24 2021 Meskipun calon Perdana Menteri Malaysia ke 9 selesai mengangkat sumpah Dato Seri Ismail Sabri dilihat masih belum dapat mencari penyelesaian dalam memastikan kerajaan yang stabil dicapai Dalam tempoh tidak sampai 24 jam belia...
5 Lokasi Sejarah Di Negeri Selangor Yang Mungkin Korang Belum Teroka

5 Lokasi Sejarah Di Negeri Selangor Yang Mungkin Korang Belum Teroka

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 279 hits
Sempena sambutan Hari Kebangsaan ke 64 Tourism Selangor menampilkan destinasi di Negeri Selangor yang kaya dengan 1001 kisah sejarah seperti senarai di bawah yang mungkin boleh korang teroka bagi menyemarakkan semangat patriotisme dan cinta...
Seramai 5 6 Juta Rakyat Malaysia Termasuk Yang Belum Mendaftar Berpeluang Mengundi

Seramai 5 6 Juta Rakyat Malaysia Termasuk Yang Belum Mendaftar Berpeluang Mengundi

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 220 hits
PUTRAJAYA Seramai 5 6 juta rakyat Malaysia termasuk yang belum mendaftar sebagai pengundi akan berpeluang menjadi pemilih pada Pilihan Raya Umum ke 15 kelak Berita gembira tersebut disahkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri...
Ziyad Raih Emas Paralimpik Dengan Rekod Dunia

Ziyad Raih Emas Paralimpik Dengan Rekod Dunia

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 180 hits
ZIYAD memenangi pingat emas lontar peluru F20 Sukan Paralimpik Tokyo 2020 PETALING JAYA Sejarah tercipta di bumi Tokyo Jepun apabila atlet olahraga para negara Muhammad Ziyad Zolkefli muncul rakyat Malaysia pertama berjaya mempertahankan pi...
Lontaran Emas 17 94m Ziyad Pecah Rekod Dunia Lagi

Lontaran Emas 17 94m Ziyad Pecah Rekod Dunia Lagi

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 208 hits
PARALIMPIK Tahniah Muhammad Ziyad Zolkefli pertahan emas lebur rekod dunia KUALA LUMPUR Jaguh lontar peluru negara Muhammad Ziyad Zolkefli menunaikan janjinya dengan bergaya apabila menghadiahkan pingat emas kedua buat negara pada Temasya P...
12 Fungsi Menarik Google Yang Mungkin Anda Belum Ketahui

12 Fungsi Menarik Google Yang Mungkin Anda Belum Ketahui

papar berkaitan - pada 2/9/2021 - jumlah : 239 hits
Google sudah tidak asing lagi dengan kita semua sejak dahulu lagi Ianya bukan sahaja sebagai ejen carian tetapi Google juga mempunyai pelbagai fungsi menarik yang boleh digunakan Ada pelbagai fungsi Google yang mungkin tidak ketahui oleh or...
Belum Sempat Di Vaksin Seorang Lelaki Berumur 57 Meninggal Dunia

Belum Sempat Di Vaksin Seorang Lelaki Berumur 57 Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 161 hits
Seorang lelaki yang dipercayai warga asing berumur 57 tahun disahkan meninggal dunia ketika dalam perjalanan untuk mendapatkan vaksina di pusat pemberian vaksin yang terletak di Kompleks Sukan Keningau pada Ahad lalu Menurut laporan kenyata...
Covid 19 13 000 Waris Meninggal Dunia Belum Tuntut Bkpc

Covid 19 13 000 Waris Meninggal Dunia Belum Tuntut Bkpc

papar berkaitan - pada 4/9/2021 - jumlah : 202 hits
Setakat ini NADMA hanya terima 4 311 permohonan sahaja BANGI Kira kira 13 000 waris atau ahli keluarga pesakit yang meninggal dunia akibat COVID 19 belum membuat permohonan Bantuan Khas Pengurusan Kematian COVID 19 yang dikendalikan Agensi ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Tak Cukup Tangan Caprice Terkejut Terima Lebih 900 Aduan Baru

Benci Kesalahan Jangan Benci Orang Yang Salah Ig Ibu Lesap Aisyah Aziz Kongsi Quote Nasihat