15 Nama Syaitan Dan Tugas Tugasnya Yang Wajib Diketahui





15 nama syaitan dan tugas-tugasnya yang wajib diketahui | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Lain macam pula post aku kali ini, nak bercerita mengenai nama syaitan beserta tugasnya. Namun, sebagai umat islam, kita sememangnya perlu untuk tahu kerana setiap perkara yang tidak baik pastinya akan datang bersamanya hasutan daripada syaitan. Dan setiap daripada syaitan ini punya tugas masing-masing.

Seperti yang aku sebutkan di awal tadi, setiap daripada syaitan ini punya tugas masing-masing. Ada syaitan yang ditugaskan untuk mengganggu rumah tangga. Ada pula syaitan yang ditugaskan untuk ganggu solat. Dan ada pula syaitan yang ditugaskan untuk mengganggu bayi. Dan pelbagai tugasan yang lain.

Dan sebelum aku kongsikan senarai nama syaitan dan tugas-tugasnya, suka untuk aku ingatkan, ini hanyalah sekadar perkongsian dan ilmu buat kita semua. Jangan ada pula nanti yang gunakan nama-nama ini sebagai nama komersial pula ya! Dan mungkin ada juga yang “mengagungkan” pula syaitan-syaitan ini. Ingat, Allah yang maha berkuasa, tiada makhluk lain.

15 nama syaitan dan tugas-tugasnya yang wajib diketahui #1. Zalitun

Nama syaitan yang pertama dan tugasnya adalah zalitun. Tugasnya adalah menghasut manusia agar menjadi boros dan suka berbelanja hingga sampai membazir. Dia akan menghasut manusia lebih kepada makan dan minum.

Biasa kan, perut dah kenyang, tapi sebab nak upload di laman sosial, beli juga,janji dapat upload, dan akhirnya di buang begitu sahaja.

#2. Sabrum

Syaitan kedua adalah syaitan yang kerjanya menghasut manusia kearah jalan yang jahat. Kerjanya juga menghasut agar manusia jadi tidak sabar dengan ujian yang diterima. Contohnya menyalahkan keadaan serta menyalah tuhan yang maha esa atas segala ujian yang diterima.

#3. Dassim

Seterusnya adalah dassim. Syaitan yang kerjanya mengganggu rumah tangga. Tugas dassim adalah memecah belahkan pasangan suami isteri. Dia akan hasut agar pasangan suka bertengkar hingga bercerai. Dia juga akan menghasut manusia agar sentiasa marah dengan perkara yang remeh temeh. Selain itu, kerjanya juga menghasut adik beradik agar membenci satu sama yang lain.

#4. Murrah.

Tugasnya murrah ini adalah mendekati ahli muzik dan menghasut mereka agar selalu lalai dan lupa. Kerjanya juga menghasut ahli-ahli ibadah semasa berwuduk agar membazir. Contohnya menggunakan banyak air.

#5. Laqnis.

Lagnis ditugaskan untuk menganggu orang yang bersuci dan berwuduk. Kerjanya adalah menimbulkan keraguan dan buatkan hati manusia sentiasa rasa tidak sempurna.

#6. Masud.

Masud pula ditugaskan untuk menghasut manusia agar selalu mengumpat, memfitnah dan berdendam sesame manusia. Kalau korang selalu rasa macam ini, percayalah, korang dah dihasut oleh masud.

#7. Lakhus

Lakhus pula kerjanya menghasut agar manusia menyembah selain daripada Allah. Dosa bagi mereka yang menyekutukan Allah tersangatlah besar ya!

#8. Abyadh

Seterusnya adalah Abyadh. Diantara kesemua senarai syaitan di atas, boleh dikatakan abyadh punya tugas yang berat. Ini adalah kerana, tugasnya adalah menghasut dan mengoda para nabi dan rasul yang diutuskan Allah kepada manusia.

#9. Khanzab

Seterusnya adalah syaitan yang ditugaskan untuk mengganggu ketika sholat. Khanzab akan membuatkan kita rasa was-was ketika solat dan sentiasa menimbulkan rasa tidak yakin dengan agama Allah di dalam hati manusia.

#10. A’awar

Kalau abyadh ditugaskan untuk mengoda para nabi dan rasul, a’awar pula ditugaskan untuk mengoda para raja dan orang besar agar bersifat zalim. Kerjanya juga menghasut agar sentiasa rasa takabur dengan jawatan yang ada dan membiarkan rakyat terbiar.

#11. Miswat

Tugas miswat adalah menanam rasa seronok manusia agar selalu bermaksiat dan suka kepada perkara maksiat. Miswat juga ditugaskan untuk sentiasa melengah-lengahkan manusia daripada berbuat baik dan amal solih.

#12. Khannas

Inilah syaitan yang menimbulkan rasa was-was dalam diri manusia terhadap keesaan Allah. Adapun kerjanya adalah melalaikan manusia daripada mengingat Allah.

#13. Zalanbur

Seterusnya dalam nama nama syaitan dan iblis adalah zalanbur. Tugasnya adalah menimbulkan rasa ujub dan sombong serta takabur dengan segala kelebihan yang ada pada diri manusia.

#14. Watiin.

Tugas watiin adalah mendekati manusia yang sedang ditimpa musibah dan menghasut agar berprasangka buruk kepada Allah.

#15. Haffaf

Dan akhir sekali adalah haffaf. Tugasnya adalah mengajak manusia berbuat maksiat dan berfoya foya serta suka minum arak.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2021/04/15-nama-syaitan-dan-tugas-tugasnya-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sarawak Pertimbang Mansuh Kuarantin Wajib 14 Hari Jika Keadaan Reda

Sarawak Pertimbang Mansuh Kuarantin Wajib 14 Hari Jika Keadaan Reda

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 142 hits
KUCHING 11 April Kerajaan negeri Sarawak akan mempertimbangkan cadangan untuk memansuhkan kuarantin wajib 14 hari bagi kemasukan ke negeri ini sekiranya keadaan COVID 19 di Malaysia reda kata Timbalan Ketua Menteri Datuk Amar Douglas Uggah ...
Masjid Tolong Jangan Tambah Peraturan Tidak Wajib

Masjid Tolong Jangan Tambah Peraturan Tidak Wajib

papar berkaitan - pada 12/4/2021 - jumlah : 218 hits
TERDAPAT 11 garis panduan dan prosedur operasi standard dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia sepanjang tempoh pandemik Covid 19 Garis panduan itu diputuskan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Muzakarah Khas Majlis Kebangsaan Bagi Hal ...
10 Resepi Masakan Sotong Yang Sedap Dan Wajib Cuba

10 Resepi Masakan Sotong Yang Sedap Dan Wajib Cuba

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 333 hits
Assalamualaikum dan Selamat Malam Hai Pembaca semua Bonde suka makan sotong jadi Bonde Senaraikan beberapa Resepi Sotong yang boleh dicuba masa bulan Ramadhan ni untuk juadah berbuka puasa dan This is a content summary only Visit my website...
Jarang Disadari Ini 4 Sebab Ibu Hamil Sering Susah Tidur Suami Juga Wajib Tahu

Jarang Disadari Ini 4 Sebab Ibu Hamil Sering Susah Tidur Suami Juga Wajib Tahu

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 241 hits
Perjuangan para ibu nggak hanya saat melahirkan tapi juga saat menjalani prosesnya
Air Ketuban Sikit Petanda Bahaya Pada Janin Mama Wajib Ambil Tahu

Air Ketuban Sikit Petanda Bahaya Pada Janin Mama Wajib Ambil Tahu

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 223 hits
Air ketuban merupakan salah satu elemen kehamilan yang penting untuk tumbesaran dan perkembangan anak di dalam kandungan Oleh sebab itulah apabila usia kandungan anda meningkat doktor akan memeriksa isipadu air ketuban di dalam kandungan Ki...
Wajib Tak Waris Bayar Hutang Arwah

Wajib Tak Waris Bayar Hutang Arwah

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 292 hits
Wajib Tak Waris Bayar Hutang Arwah Artikel ini cik en tulis dari pengalaman cik en sendiri Ramai yang tahu tanggal 1 Mac 2021 abah cik en pergi meninggalkan kami sekeluarga Diakui cik en tak pernah kehilangan orang terdekat Jadi ilmu cik en...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote