13 Tabiat Buruk Yang Kerap Kita Lakukan Ini Boleh Merosakkan Gigi




Gigi sangat penting untuk kesihatan , tetapi terdapat banyak perkara yang boleh merosakkan gigi kita.
Tabiat dan gaya hidup juga mampu memberi kesan kepada gigi. Ada beberapa gaya hidup yang jika kerap dilakukan akan membuatkan gigi anda cepat rosak.

di petik dari laman web INSIDER, pakar pergigian mengenal pasti perkara-perkara yang mungkin anda lakukan setiap hari yang boleh merosak kan gigi anda.






Menggigit kuku
Menggigit kuku bukan sahaja membuatkan kuku anda menjadi buruk malah ia juga boleh merosak kan gigi anda.

"Apabila anda menggigit kuku anda, enamel pada gigi anda boleh retak dan pecah. Gigi anda boleh beralih dari masa ke masa," kata doktor gigi Dr. Meenal Patel.

Dalam kes-kes yang lebih teruk, menggigit kuku boleh menyebabkan sakit rahang dan sakit kepala yang dikaitkan dengan ketegangan rahang. Memotong kuku mungkin sukar bagi anda yang sudah biasa menggigit kuku tetapi ia berbaloi untuk melindungi senyuman anda.

Mengambil vitamin gummy pada waktu pagi
Banyak suplemen dan vitamin pemakanan moden datang dalam bentuk gummy. Ianya mudah diambil dan masuk pelbagai perasa yang sedap, tetapi makanan tambahan ini boleh mendatangkan kerosakan pada gigi anda.

"Suplemen ini adalah salah satu punca kepada masalah gigi dan gusi. Tidak kira sama ada ia digunakan oleh anak-anak atau orang dewasa, lupa untuk berus selepas meninggalkan bahan manis dan gebu yang dilekatkan pada gigi, menyebabkan kerosakan pada hari-hari yang akan datang, "kata doktor pergigian Dr Steven D. Spitz

Jika anda lebih suka mengambil vitamin anda dalam bentuk gummy, pastikan anda memberus gigi anda setelah mengunyah suplemen manis ini.

Memberus gigi selepas makan 

Memberus selepas setiap kali makan boleh merosakkan enamel pada gigi anda.

"Sebaik sahaja anda makan atau minum makanan berasid, anda mempunyai tempoh di mana pH mulut anda lebih berasid dan gigi pada dasarnya 'lebih lembut.' Sekiranya anda berus gigi selepas itu, anda sebenarnya menghakis enamel pada gigi anda, "- Dr. Greg Asatrian

Doktor gigi mengesyorkan anda untuk menunggu sekurang-kurangnya 30 minit selepas makan atau minum apa-apa yang berasid (seperti buah sitrus, kopi, atau minuman berkarbonat) sebelum memberus gigi anda. Ini akan memberikan masa air liur anda untuk penampan dan remineralisasi enamel gigi anda






Menggosok gigi terlalu kuat

Lihatlah berus gigi anda - apakah bulu nya rata dan mengembang.? Sekiranya berus gigi anda menjadi kembang dalam tempoh kurang daripada tiga bulan, ia mungkin menunjukkan bahawa anda memberus gigi terlalu kuat.

"Berus gigi terlalu kuat, atau menggunakan berus gigi dengan bulu yang terlalu keras, boleh menyebabkan gigi rosak. Ianya berpotensi membawa kepada masalah sensitiviti gigi," kata doktor gigi pediatrik, Dr. Megan Chin.

Gigi perlu dirawat dengan perlahan. Cubalah memegang berus gigi anda dengan hanya dua jari untuk menjaga diri anda dari sengaja menggosok terlalu kuat dan keras. Persatuan Pergigian Amerika mengesyorkan menggunakan berus lembut dan menggantikannya setiap tiga bulan.

Menggunakan gigi sebagai alat

Ramai orang menggunakan gigi mereka sebagai tangan ketiga atau sepasang gunting. Tetapi gigi anda bukan alat, dan menggunakannya untuk apa-apa selain mengunyah makanan boleh menyebabkan kerosakan yang serius.

"Meletakkan daya yang berlebihan pada gigi anda bukan sahaja boleh menyebabkan gigi anda patah tetapi  boleh mengakibatkan gusi yang rosak. -  Dr. Asatrian

Kesan menggunakan gigi anda untuk membuka bungkusan plastik atau memegang objek kecil tidak berbaloi dengan potensi kecederaan yang anda akan alami.


Minum air berkarbonat

Baru-baru ini, ada pendapat mengatakan air berkarbonat jauh lebih sihat berbanding soda manis. Malangnya, air berkarbonat boleh merosakkan gigi anda daripada air kosong biasa.

Mendedahkan enamel gigi terlalu kerap kepada bahan-bahan yang sangat berasid boleh menyebabkan hakisan gigi meningkat. Menghirup minuman berkarbonat sepanjang hari bukan idea terbaik jika anda ingin mengekalkan gigi yang sihat.

Anda juga tahu sedar apa bahan yang terkandung dalam minuman anda. Selain daripada gula yang ditambah, air berkarbonat dengan sitrus mempunyai keasaman yang lebih tinggi daripada air putih biasa.

Minum kopi atau wain

Apa-apa sahaja yang boleh mengotorkan pakaian anda berpotensi untuk mengotorkan gigi anda. Kopi, soda, teh dan wain adalah semua penyebab utama dalam perubahan warna gigi.

"Minum teh, kopi, dan jus yang berwarna gelap akan mengotorkan gigi anda, bersama-sama dengan perasa seperti cuka balsamic dan sos tomato.Walaupun wain merah mempunyai manfaat antioksidan, bahan-bahan pigmen dan tanin yang ada di dalam minuman ianya tetap akan mengotorkan gigi anda, "- Doktor gigi Dr. Jeffrey Sulitzer

Adakah anda terfikir untuk  menukar wain merah dengan wain yang tidak berwarna?  Malangnya, wain putih boleh mengikis enamel dan mengandungi asid buah-buahan yang menyebabkan bahan-bahan pewarna lain menembusi gigi dengan lebih mendalam. Teh mengandungi tanin, yang boleh menghancurkan gigi, dan juga infus herba boleh merosakkan enamal gigi.

Menggigit kiub ais

Menggigit ais mungkin sudah menjadi tabiat anda setiap kali anda selesai minum minuman berais. tetapi ini adalah satu kebiasaan kecil yang boleh memberi impak negatif terhadap kesihatan gigi anda untuk jangka masa panjang,.

"Ais adalah bahan yang sangat keras. Mengunyah ais boleh menyebabkan gigi anda longgar sedikit demi sedikit tanpa anda sedar. Anda mungkin tidak menyedarinya hari ini atau esok, tetapi jika anda mengunyah ais kerap, gigi anda menjadi lebih lemah dan mungkin patah satu hari nanti," - Dr Asatrian.

Enamel gigi sangat kuat, tetapi ia tidak tahan terhadap kerosakan. Kerosakan pada makanan keras lain seperti kerepek kentang, gula-gula keras juga boleh membahayakan gigi anda.

Menambah limau atau cuka pada makanan dan minuman

Walaupun tidak ada yang salah dengan menambah perasa lemon pada air teh atau air biasa, namun terlalu kerap minum minuman berempah sitrus atau minuman detoks berasaskan cuka dapat melemahkan enamel gigi anda dari masa ke masa.

"Makanan yang sangat berasid, seperti buah sitrus, cuka, atau sos tomato, perlahan-lahan boleh menghakis enamel gigi." -  Dr Greg Grobmyer

Sekiranya anda menikmati minuman berasid, bilaslah dengan air selepas itu dan jangan gosok gigi selama sekurang-kurangnya 30 minit untuk meminimumkan kerosakan pada enamel anda.

Snek sentiasa mendedahkan gigi anda kepada asid

Sukar untuk menhaan diri kita dari mengambil snek setiap hari  tetapi pengambilan nya setiap hari dan terlalu kerap dapat menimbulkan risiko peningkatan gigi berlubang.

Sebaik sahaja anda makan apa-apa, paras asid di mulut anda meningkat di bawah tahap demineralisasi pH 5.5. Sepanjang tempoh masa selama 20 hingga 30 minit akan datang, air liur anda meneutralkan kesan ini dan memperbaiki beberapa kerosakan.

Walaupun anda tidak boleh membiarkan diri anda lapar, makan makanan yang menyihatkan lebih baik berbanding mengambil makanan ringan.

Merokok

Merokok bukan sahaja menjadi ancaman kepada kesihatan anda secara keseluruhan tetapi boleh memberi kesan buruk pada gigi, mulut dan gusi anda.

"Haba dan asap yang dihasilkan dalam rongga mulut mempunyai kesan buruk pada tisu lembut di dalam mulut, termasuk pipi, lidah, dan gusi. Rokok mencipta persekitaran yang sangat tidak sihat dan juga dapat mengotorkan gigi anda," -Dr. Sulitzer.

Perokok lebih terdedah kepada kerosakan gigi dan penyakit gusi, apatah lagi kanser mulut. Walaupun menggunakan ubat kumur dan ubat gigi khusus boleh membantu mengelakkan pewarnaan dalam jangka pendek, berhenti merokok adalah cara terbaik untuk melindungi gigi dan kesihatan umum.



Menyimpan berus gigi anda di dalam laci

Cara anda menyimpan berus gigi anda boleh memberi kesan pada kesihatan gigi anda. Menyimpan berus anda yang tertutup dalam laci tertutup atau bekas adalah cara yang salah.

"Persatuan Pergigian Amerika mengesyorkan menyimpan berus gigi anda dengan cara yang boleh mengurangkan pertumbuhan bakteria. Letak di dalam dalam bekas tegak dan di mana ia terdedah kepada udara terbuka di mana ia boleh kering dengan bebas. Jika anda menyimpannya dalam bekas tertutup, ia boleh menyimpan lebih banyak bakteria, yang boleh membahayakan gigi dan gusi anda, "- Dr Chin.

Menggunakan cecair mouthwash yang mengandungi alkohol 

Mouthwash boleh membantu mengurangkan kerosakan pada gigi anda dan memastikan nafas segar. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk memilih jenis  mouthwash yang betul.

"Orang ramai biasanya menggunakan cecair mulut sebagai sebahagian daripada rutin penjagaan mulut mereka. Mouthwash yang berasaskan alkohol sebenarnya cenderung mengeringkan mulut, tetapi keadaan kering ini menjadi tempat pembiakan bakteria buruk," - Dr. Chris Kammer

Daripada memilih untuk menggunakan pencuci mulut berasaskan alkohol, anda mungkin boleh mencuba rumusan tanpa alkohol atau xylitol. Bahan ini merangsang penghasilan air liur, menjaga mulut anda lebih sihat.






Menggunakan ubat pemutih gigi

Semua orang mahu gigi yang putih dan bersih tetapi terlalu bergantung pada ubat pemutih gigi sebenarnya boleh merosakkan gigi anda.

"Berlebihan dalam menggunakan produk pemutihan gigi tanpa pengawasan profesional, menyebabkan ketepuan gigi dan pecahan dentin di bawah enamel,"- Dr. Jonathan B. Levine

Sumber: Insider

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.dianarashid.com/2019/04/13-tabiat-buruk-yang-kerap-kita-lakukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
18 Batang Gigi Terpaksa Dicabut Gara Gara Kerap Tidur Dengan Botol Susu Masih Di Mulut

18 Batang Gigi Terpaksa Dicabut Gara Gara Kerap Tidur Dengan Botol Susu Masih Di Mulut

papar berkaitan - pada 15/4/2019 - jumlah : 350 hits
18 batang gigi seorang kanak kanak lelaki berusia empat tahun terpaksa dicabut daripada 20 batang giginya pada 9 April lalu disebabkan kerap tertidur dengan botol susu masih di mulut BACA Sathian Ken Suravisankul doktor pergigian di Klinik ...
Anak Tantrum Boleh Jadi Berpunca Dari Ayah Yang Terlalu Manjakan Anak Kurang Ilmu Keibubapaan Boleh Beri Kesan Buruk

Anak Tantrum Boleh Jadi Berpunca Dari Ayah Yang Terlalu Manjakan Anak Kurang Ilmu Keibubapaan Boleh Beri Kesan Buruk

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 345 hits
Kesibukkan suami bekerja kadang kadang membuatkan kita terlupa bahawa masa anak anak perlu diisi dengan kehadiran bapa mereka Penglibatan suami dalam hal rumah tangga sangat besar impaknya dan mampu menjadikan sebuah keluarga lebih bahagia ...
Viral 18 Batang Gigi Susu Tinggal Tunggul Dicabut Anak Boleh Hadapi Masalah Bertutur Nutrisi

Viral 18 Batang Gigi Susu Tinggal Tunggul Dicabut Anak Boleh Hadapi Masalah Bertutur Nutrisi

papar berkaitan - pada 13/4/2019 - jumlah : 390 hits
Mungkin ramai pandang ringan pada gigi susu Jangan begitu ibu ayah gigi susu juga sangat penting untuk si kecil pada tahun tahun awal kehidupannya Menurut perkongsian Dr di Twitter atas reaksi beliau kepada kes kanak kanak 4 tahun yang terp...
Inilah 7 Tabiat Buruk Yang Perlu Anda Buang Supaya Wang Anda Lebih Terjaga

Inilah 7 Tabiat Buruk Yang Perlu Anda Buang Supaya Wang Anda Lebih Terjaga

papar berkaitan - pada 10/4/2019 - jumlah : 282 hits
Sejak akhir akhir ini ramai antara kita yang mengeluh tentang kos sara hidup yang semakin meningkat Daripada bahan makanan sehinggalah menggunakan tandas awam semuanya memakan kos yang makin meningkat saban hari Namun dilihat ramai antara k...
Adakah Anda Benar Benar Boleh Buat Duit Dengan Pemasaran Affiliate

Adakah Anda Benar Benar Boleh Buat Duit Dengan Pemasaran Affiliate

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 305 hits
Boleh ke nak buat duit dengan program affiliate Jawapan mudahnya ialah sudah tentu boleh Menerusi program affiliate anda sememangnya boleh hasilkan pendapatan Sama ada banyak atau sikit konsisten atau tidak semuanya bergantung kepada macam ...
Walau Bisa Bikin Kulit Mulus Luluran Tak Boleh Dilakukan Setiap Hari

Walau Bisa Bikin Kulit Mulus Luluran Tak Boleh Dilakukan Setiap Hari

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 246 hits
Scrubbing tubuh atau luluran sebenarnya bukan perawatan terlalu penting untuk dilakukan setiap hari Kalau sudah mandi nggak perlu luluran tutur Kardiana Dewi seorang dokter spesialis kulit dan kelamin saat ditemui di Kemang Jakarta Selatan
Pembangkang Boleh Menang 132 Kerusi Parlimen Jika Muafakat Berjalan Baik Tn Ibrahim

Pembangkang Boleh Menang 132 Kerusi Parlimen Jika Muafakat Berjalan Baik Tn Ibrahim

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 265 hits
Pembangkang boleh memenangi lebih 132 kerusi Parlimen jika kerjasama Umno BN dan PAS dapat direalisasikan dengan baik dalam pilihan raya umum akan datang kata Tuan Ibrahim Tuan Man Timbalan presiden PAS itu berkata perkiraan itu dibuat berd...
Suka Makan Popia Lumpia Sedap Ini Resipi Mudah Anda Boleh Cuba

Suka Makan Popia Lumpia Sedap Ini Resipi Mudah Anda Boleh Cuba

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 532 hits
Rasa Jelajah Rasa Nusantara sekali lagi membawa anda menjelajah negara seberang Indonesia bersama Adam Didam dan Ili Sulaiman untuk belajar cara cara menghasilkan hidangan Lumpia yang sangat sedap dan enak Lumpia ini sekali pandang seakan a...
Uec Pengiktirafan Hanya Boleh Dibuat Oleh Kerajaan

Uec Pengiktirafan Hanya Boleh Dibuat Oleh Kerajaan

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 298 hits
Foto sumber internetPETALING JAYA 4 April Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan bahawa keputusan untuk mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersama hanya boleh dibuat oleh kerajaan Loading Beliau berkata keputusan yang dibuat dalam me...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Reaching Out

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan

Selepas 20 Tahun Berhubung Baru Abang Berani Nikahi Aku Malam Itu Penentu Segalanya

Lepas Bergaduh Suami Cakap Hidup Dia Sial Sebab Kahwin Dengan Aku Padahal Dia Tak Pernah Bagi Nafkah

Cara Guna Baki Gas Dalam Tong Gas Yang Hampir Habis

The Infinite Rise House By Earthscape Studio In Anaikatti India