13 Lagu Patriotik Yang Buat Kita Rindu Nak Nyanyi Setiap Kali Kemerdekaan


 


Assalamualaikum dan salam sejahtera .

 

13 LAGU PATRIOTIK YANG BUAT KITA RINDU NAK NYANYI SETIAP KALI KEMERDEKAAN Selamat pagi dan Salam Kemerdekaan yang ke-64 CCL ucapkan untuk semua rakyat Malaysia . Alhamdulillah sedar tak sedar tahun ini kita semua dapat lagi menyambut kemerdekaan yang ke-64 dalam keadaan negara Malaysia yang aman dan damai walaupun tahun ini sambutan kemerdekaan tidak seperti tahun-tahun yang lepas . tahun ini tiada ambang merdeka , tiada percikkan bunga api ,. Pada pagi ini juga tiada tontonan siaran langsung perarakkan sambutan kemerdekaan . Sambutan agak sendu tetapi bendara Malaysia tetap berkibaran di tepi-tepi jalan cumanya tidak meriah seperti tahun-tahun yang lepas . Walaupun Malaysia dilanda pandemic Covid-19 itu tidak menjadikan kita semua sebagai rakyat Malaysia hilang semangat patriotic .

 



Sempena hari ini tanggal 31 0gos 2021 , CCL nak kongsikan beberapa lagu nostalgia kebangsaan yang sering diputarkan menjelang hari Kemerdekaan .

 

1.Tanggal 31 0gos (Sudirman 1982)

- Lagu Tanggal 31 Ogos merupakan lagu patriotic yang paling popular didendangkan menjelang bulan Kemederkaan , tidak kira tua atau muda , lirik lagu ini sudah sebati  dalam diri rakyat Malaysia . lagu ini juga dinyanyikan oleh Allahyarham Sudirman Haji Arshad [ada 1982 , lirik lagu ini ditulis oleh Ahmad C.B.



2. Saya Anak Malaysia (Dr Sam & Kumpulan Musafir , 1986)

-Lagu Saya Anak Malaysia merupakan antara lagu-lagu patriotik Malaysia yang sedap didengar hingga kini. Ini kerana rentak dan lirik lagunya yang bersifat evergreen. Lagu ini mula dinyanyikan oleh Dr Sam dan Kumpulan Musafir pada 1986 dan terus dinyanyikan hingga kini. Lirik Lagu Saya Anak Malaysia menggambarkan perpaduan kaum di Malaysia dan semangat cintakan tanah Air.



3.Jalur Gemilang (SWARA , 2003)

-Lirik lagu Jalur Gemilang dicipta khas untuk bendera Malaysia yang mengandungi nilai patriotik yang tinggi. Lirik lagu ini mengandungi identiti bendera negara yang menyeru masyarakat untuk menghayati dan mengibarkan bendera Malaysia dengan penuh kemegahan dan cintakan negara. Lirik dan lagu Jalur Gemilang ini telah di lancarkan secara rasminya pada 9 Ogos 2003 untuk sambutan Hari Kemerdekaan negara yang ke-46. Lagu ini hasil ciptaan Pak Ngah Suhaimi dan dinyanyikan oleh Swara .

 

4.Keranamu Malaysia

-Lagu ini menjadi lagu tema ulang tahun kemerdekaan selama enam tahun bermula 2000.

Lagu yang dicipta oleh Datuk Suhaimi Mohd Zain (Pak Ngah) dan lirik oleh anggota kumpulan Kopratasa, Syed Indera Syed Omar (Siso) . Selama enam tahun, Keranamu Malaysia berjaya menyusupi urat nadi dan hati nurani rakyat seterusnya sanggup berkorban kerananya.

 

5.Warisan (Sudirman 1982)

-Lagu yang sangat memberi inspirasi dan motivasi untuk kita terus mempertahankan da memperingati segala hasil usaha dan titik peluh pewira dalam mencapai kemerdekaan . Lagu ini ciptaan sepenuhnya dari Allahyarham Syed Haron . lagu ini pernah menjadi tema bagi sambutan  Kemerdekaan yang ke-57 pada tahun 2014

 

6.Satu Malaysia

Biarpun lagu ‘Satu Malaysia’ ini dicetuskan sempena Sambutan Hari Kebangsaan Malaysia yang ke-53, ia masihi popular serta dinyanyikan hingga hari ini. Kejayaan lagu ini bertitik tolak daripada matlamat kerajaan untuk mencapai gagasan terhadap pembinaan dan pembentukan bangsa Malaysia.

 

7.Bahtera Merdeka (Aishah)

Lagu patriotik irama tradisional, ‘Bahtera Merdeka’ banyak menggunakan perlambangan tentang Malaysia setelah berjaya menuntut kemerdekaan, hasil perjuangan anak-anak bangsa. Perjuangan ini tanda kesetiaan rakyat untuk mempertahan negara dalam apa jua situasi sebagai sumpah dan janji. Lagu ini ciptaan komposer Allahyarham Kassim Masdor dan telah dinyanyikan Allahyarham Datuk Ahmad Jais. Namun, ia kemudian dipopularkan semula penyanyi Aishah



8.Sejahtera Malaysia (Azlina Aziz, Rohana Jalil, Ogy Ahmad Daud, Elaine Kang dan Desree )

Lagu patriotik ini sudah dialunkan ramai penyanyi. Namun, versi asal dendangan Azlina Aziz, Rohana Jalil, Ogy Ahmad Daud, Elaine Kang dan Desree masih dianggap sebagai versi terbaik. Lagu ini adalah tanda kesyukuran rakyat kerana dapat hidup dengan aman dan makmur dalam negara harmoni yang berbilang kaum dan budaya menerusi perpaduan yang sangat utuh.

 

9. Gemuruh Suara (Team Malaysia , 2021)

-Lagu asalnya merupakan kolaborasi Telekom Malaysia ™ dan Majlis Sukan Malaysia (MSN) bagi mengiringi perjalanan para atlet Malaysia sempena temasya Sukan Sea KE-26 yang berlangsung di Indonesia . Lagu ciptaan Norman , Yusry dan Edry dari kumpulan KRU dan sentuhan lirik dari Ramli Sarip , Caprice dan Dato Shafri Mohamad .

 

10.Standing In The Eyes of The World (Ella-1998)

-Lagu Standing in the Eye of The World merupakan lagu tema Sukan Komanwel pada tahun 1998 dimana Malaysia menjadi tuan rumah . hasil ciptaan Dvid Gates dan Datuk Wah Idris , lagu ini dinyanyikan oleh penyanyi Ella dalam dua versi iaitu versi Bahasa Malaysia dan Bahasa Inggeris. Penyampaian Ella dicampur paduan muziknya serta emosi yang diterapkan dalam setiap lirik mampu meremangkan bulu roma setiap rakyat Malaysia.

 

11 Inilah Barisan Kita (Jamaluddin Alias )

Sebuah lagi lagu patriotik yang luar biasa impaknya. Ia bukan sahaja berjaya menyuntik semangat yang membara di dalam jiwa kita tetapi turut membuai emosi saat mengenangkan jasa dan perjuangan perajurit yang bertempur habis-habisan untuk menentang musuh demi mempertahankan negara. Lagu ini ciptaan Allahyarham Saifoel Bahari Elyas iaitu komposer sama yang menghasilkan lagu kebangsaan, 'Negaraku' dan ia telah dinyanyikan Jamaludin Alias yang juga bekas pengulas sukan terkenal Radio Televisyen Malaysia RTM.

 

12.Gemuruh (Faizal Tahir , 2007)

-Dari segi baik lirik lagi ini yang dapat menyemarakkan lagi semangat jati diri dan patriotic dalam setiap jiwa anak Malaysia . Lagu ini ciptaan Aubrey Suwito da dinyanyikan oleh Faizal Tahir

 

13. Negaraku (Faizal Tahir, Joe Flizzow,Altimet dan SonaOne 2016)

-Hasil gabungan empat penyanyi terkenal Malaysia  Faizal Tahir , Joe Flizzow , Altimet dan SonaOne ini telah dilancarkan bersempena dengan sambutan Hsri Kemerdekaan dan Hari Malaysia pada tahun 2016 . Lagu ini digubah oleh Ezra Kong , Mike Chan dan Faizal Tahir  dari Faithful Music dan ditulis oleh gabungan empat penyanyi ini juga .



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://cikcappuccinolatte.blogspot.com/2021/08/13-lagu-patriotik-yang-buat-kita-rindu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Vide0 Salute Inisiatif Patriotik Tan Boon Heong Kali Ni Jadi Rapper Nyanyi Happy Birthday Malaysia

Vide0 Salute Inisiatif Patriotik Tan Boon Heong Kali Ni Jadi Rapper Nyanyi Happy Birthday Malaysia

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 219 hits
Bekas jaguh badminton negara Tan Boon Heong terus mencvri perhatian netizen dengan kemas kini dalam laman Instagram rasminya tanboonheong7 Semalam beliau muncul dengan sebuah pot0ngan video pendek yang menyaksikan dirinya bukan sekadar menj...
Nak Anak Bijak Biasakan Makan Ikan Berbanding Ayam Sekurangnya Seminggu 2 Kali

Nak Anak Bijak Biasakan Makan Ikan Berbanding Ayam Sekurangnya Seminggu 2 Kali

papar berkaitan - pada 31/8/2021 - jumlah : 292 hits
Biasakan anak kita dengan ikan berbanding ayam daging sotong udang dan lauk pauk yang lain Pastikan sekurang kurangnya 2 kali seminggu mesti kena ada menu ikan Kalau lebih lagi bagus Kenapa pentingnya bagi anak makan ikan berbanding lauk la...
Baca Ayat Ini 7 Kali Setiap Kali Selesai Solat Fardhu

Baca Ayat Ini 7 Kali Setiap Kali Selesai Solat Fardhu

papar berkaitan - pada 7/9/2021 - jumlah : 592 hits
BACA AYAT INI 7 KALI SETIAP KALI SELESAI SOLAT FARDHU Baca ayat ini sebanyak 7 kali setiap kali selesai solat fardhu dengan izin Allah Baca ayat ini 7 kali setiap kali selesai solat fardhu 1 Jika dia seorang yang lemah maka akan menjadi kua...
Buasir Otak Tv Setiap Kali Meniru Dalam Ujian

Buasir Otak Tv Setiap Kali Meniru Dalam Ujian

papar berkaitan - pada 3/9/2021 - jumlah : 452 hits
Setiap kali bila kau nak meniru jawapan kawan dalam ujian peperiksaan exam Jom tonton animasi ini
Meke Ini Mane Mahunye Chor Dah Tak Tahu Kebendenye Nak Buat Lagu Manenye Cakcibo Makan Gaji Bute Le

Meke Ini Mane Mahunye Chor Dah Tak Tahu Kebendenye Nak Buat Lagu Manenye Cakcibo Makan Gaji Bute Le

papar berkaitan - pada 30/8/2021 - jumlah : 165 hits
Panas Menantu Hadi tidak mengaku gagal buat kerja Exco KesihatanAugust 30 2021 Titah Sultan Perak Sultan Nazrin Shah sewaktu pembukaan persidangan Dewan Undangan Negeri Perak yang menyeru amalan politik aras tinggi dan mengelakkan pertelaga...
Hiburan Caprice Akui Rindu Nak Balik Malaysia Nikmati Hari Hari Terakhir Di Jordan

Hiburan Caprice Akui Rindu Nak Balik Malaysia Nikmati Hari Hari Terakhir Di Jordan

papar berkaitan - pada 1/9/2021 - jumlah : 317 hits
Selebriti sensasi Caprice yang kini sedang berada di Jordan mengungkapkan hasrat ingin pulang ke Malaysia dengan segera kerana merindui keluarga serta mahu menguruskan perniagaannya ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementMenurut Caprice atau nama s...
Hiburan Rindu Berkunjung Tiap Kali Waktu Subuh Alyah Titip Kerinduan Buat Siti Sarah

Hiburan Rindu Berkunjung Tiap Kali Waktu Subuh Alyah Titip Kerinduan Buat Siti Sarah

papar berkaitan - pada 24/8/2021 - jumlah : 189 hits
Penyanyi Datin Alyah menerusi Instagramnya ada meluahkan rasa rindu tidak terhingga kepada rakan artis Allahyarhamah Siti Sarah yang pergi menghadap Ilahi baru baru ini ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementTulis isteri kepada komposer terkenal Da...
Hiburan Empat Tahun Berehat Dafi Akui Rindu Nak Menyanyi

Hiburan Empat Tahun Berehat Dafi Akui Rindu Nak Menyanyi

papar berkaitan - pada 25/8/2021 - jumlah : 350 hits
Bagi seorang penyanyi tempoh berehat selama empat tahun itu merupakan jangka masa yang lama dan mempunyai risikonya yang tersendiri ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementMenurut penyanyi dan pelakon Dafi Ismail Sabri tempoh beliau berehat selama e...
Sembang Sampai Sejam Nak Luah Rasa Rindu Cikgu Kongsi Video Potong Bawang Dengan Muridnya

Sembang Sampai Sejam Nak Luah Rasa Rindu Cikgu Kongsi Video Potong Bawang Dengan Muridnya

papar berkaitan - pada 26/8/2021 - jumlah : 458 hits
Salah satu kekangan yang berlaku dek kerana pandemik Covid 19 ini adalah anak anak yang tidak dapat ke sekolah Mula mula mungkin seronok tak perlu ke sekolah tapi bila dah lama sangat wujudlah rasa rindu pada cikgu dan rakan rakan Pun begit...
Moira Dela Torre Artis Filipina Pilih Kuala Lumpur Sebagai Hentian Pertama Moira World Tour 2024

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Filem Reversi

Cadangan Tambah Baik Gaji Penjawat Awam Diumum 1 Mei Pm

K Speed Strikes Again With A Menacing Honda Dax Caf Racer



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Klia Shooting Malaysia Airports Honours Security Personnel

Rm80mil Allocated For National Heart Centre In Sabah

Changing From Sweet To Less Sweet To Finally Unsweetened

Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal