11 Tips Mengajar Kelas Belakang



Mengajar kelas belakang merupakan satu cabaran buat wargapendidik. Ada yang suka, ada juga yang tak suka. Bergantung kepadaapa niat, dan tindakan kita selaku guru.

Saya  juga pernah kongsikan 6 kelebihan mengajar kelasbelakang. Dan kali ini saya cuba kongsikan 10 tips mengajar kelasbelakang. Selamat membaca!

11 Tips Mengajar Kelas Belakang

1. Banyak Bersabar

Mengajar kelas belakang sangat perlukan keazaman dan kesabaranyang tinggi. Mana taknya, hari nih ajar, sekejap lagi dah lupa. Itubelum kira lagi dengan pelajar yang ada masalah sikap, melawan gurudan sebagainya. Jadi jika diberi kelas belakang, sematkan dalamhati, "Aku harus sabar" 13947 kali

2. Kurangkan Bercakap

Jika kita teliti betul-betul, pelajar kelas belakang ini taksuka jika dengar kita bercakap banyak-banyak. Lagi teruk kalau kitalagi banyak berleter, daripada bercakap. Maka elakkan lah daripadabanyak bercakap, sebaliknya lebih banyak buat aktiviti denganmereka. Biar mereka sibuk membuat perkara, bukanmendengar.

Biarkan mereka dengan lebih banyak aktiviti

 3. Ingat Nama Mereka

Pelajar kelas belakang biasanya jarang diberi perhatian dan'kasih sayang' daripada guru. Malah kadang-kadang ada sesetengahguru, nama pelajar pun tak ingat. Maka dengan sedikit usahamenghafal nama mereka, secara automatic mereka akan rasa lebihsentimental dan rasa lain. Ada juga cikgu yang ingat namamereka. 

4. Kenal Tahap Murid

Bagi guru yang jarang ada pengalaman di kelas belakang,kadang-kadang jangkaan mereka kadang-kadang melebihi kebolehanmurid. Mana nak sama bakat kelas A dengan bakat pelajar kelas K.Tapi kalau kita tahu tahap mereka, dan minat mereka, maka secaratak langsung dapat merancang aktiviti pembelajaran yang sesuaidengan tahap kebolehan mereka.


Kenalpasti tahap mereka bagi membolehkan kita rancang aktivitiyang sesuai

 5. Pandai Tarik Perhatian

Budak kelas belakang sangat mudah terpesong focus mereka. Makaguru yang baik, adalah guru yang dapat menarik perhatian mereka,melalui penampilan, aktiviti, atau apa saja. 

6. Layan Perangai Mereka

Pelajar kelas belakang ni biasa nya macam-macam sket perangai.Kadang-kadang memang mintak kasih sayang betui. Jadi maka layankanajer lah perangai mereka sekali sekala, dalam usaha merapatkanhubungan guru dengan pelajar. Tapi jangan lebih-lebih, nanti naikkepala pulak. Ingat yer, layan secukup rasa. 

7. Banyakkan Pujian

Jangan lupa bahawa peneguhan yang positif sangat banyak memberiimpak positif kepada minda separa dalam murid. Jadilah sepertiorang Korea dan Jepun, yang sentiasa ringan mulut nak memuji,walaupun halnya kecik sahaja. Puji baju mereka pakai kemas,walaupun tidak mahal. Puji hasil kerja mereka walaupun buruk,tetapi atas usaha. Puji sikap mereka bila bertindakbaik. 

Lukis dan lukis dan lukis



8. Banyakkan Melukis

Berkemungkinan besar pelajar kelas belakang ini ramai yang tidakboleh membaca. Maka janganlah sentiasa buat aktiviti yang memaksamereka menulis dan menulis. Sebaliknya perbanyakkan lagi aktivitinota melalui gambar atau lukisan. 

9. Pdp di Luar Kelas

Kebanyakan budak kelas belakang nih, cepat merasa bosan dengansesuatu yang tidak dapat menarik perhatian mereka. Banyakkan pdpyang berlaku di luar kelas. Dalam masa yang sama juga ambil beratdengan isu kawalan kelas dan sebagainya. Jangan sampai macamtak terjaga.


Ramai pelajar yang suka belajar di luar kelas

 10. Hukum dengan Kasih Sayang

Jika terpaksa juga menghukum pelajar, nyatakan terlebih dahulukesilapan mereka dan maklumkan juga bahawa tindakan hukum tersebutadalah bagi tujuan sayang. Bagi guru yang beragama Islam, boleh lahcuba pendekatan dengan menyebut Bismillah terlebih dahulu. Pasticair hati mereka. Kalau tak cair pun, sekurang-kurangnya dia dapatredho dihukum guru.

11. Pelbagaikan Strategi

Jangan kata murid, guru pun pasti akan bosan jika melaluiaktiviti yang berulang. Maka pelbagaikan strategi pembelajaran gurusupaya mereka sentiasa rasa teruja dan surprise dengan aktivitiyang guru rancangkan.

Nak belajar banyak lagi Strategi Pembelajaran Abad21?

Strategi yang pelbagai dapat membantu pelajar tersebut bukansahaja seronok dengan aktiviti pembelajaran, tetapi juga memberikemahiran ekstra seperti pandai bergaul, berkomunikasi danberfikiran lebih jauh hasil daripada pembelajaran kolaboratif.Pembelajaran Abad ke-21!

Demikian lah 11 tips yang saya dapat kongsikan daripada sedikitpengalaman saya mengajar pelajar-pelajar kelas belakang. Jangan lahpernah merasa down bila diberi kelas seperti ini, keranadi sebalik cabaran tersebut tersembunyi hikmah yang sangatbesar untuk jatidiri kita sebagai seorang pendidik. Semogausaha  kita dipermudahkanNya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.sumbermaklumat.com/2019/01/11-tips-mengajar-kelas-belakang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cikgu Terkedu Jumpa Murid Kelas Belakang Selepas 20 Tahun Di Airport

Cikgu Terkedu Jumpa Murid Kelas Belakang Selepas 20 Tahun Di Airport

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 276 hits
Sampai di airport cikgu tak sangka murid kelas belakang yang diajarnya 20 tahun lalu kini sangat mengejutkan Allahu Baca cerita penuh Tolong jangan abaikan artikel ni TIDAK CEMERLANG AKADEMIK BUKAN MAKNA GAGAL HIDUPSemua beranggapan jika ki...
Resepi Gulai Daging Dengan Ubi Badak Dan Juga Tips Untuk Elakkan Ubi Badak Berlendir

Resepi Gulai Daging Dengan Ubi Badak Dan Juga Tips Untuk Elakkan Ubi Badak Berlendir

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 603 hits
Salam semua Selamat tahun baru ramainya buat entri khas sempena naik tahun baru 2019 Semoga baik baik sahaja tahun ini buat kalian semua ya Syukur alhamdulillah masih diberikan kesihatan yang baik masih dikelilingi dengan ahli keluarga yang...
4 Tips Hasilkan Jutaan Rupiah Lewat Instagram

4 Tips Hasilkan Jutaan Rupiah Lewat Instagram

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 171 hits
Di era internet dan media sosial seperti sekarang muncul berbagai cara kreatif dalam menghasilkan pundi pundi rupiah Salah satunya adalah dengan platform visual Instagram Berbekal konten visual yang menarik serta jumlah pengikut kamu bisa m...
Tips Makeup Ringkas Dengan Hansaegee Nature Gold Nano Cc Cream

Tips Makeup Ringkas Dengan Hansaegee Nature Gold Nano Cc Cream

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 303 hits
Assalammualaikum Hai korang Terima kasih la sudi singgah blog Mellya lagi HAHA Tahun baru dah dekat ni azam baru dah ada ke Memasing ada azam tahun baru salah satu azam tahun baru Mell nak ada kulit licin dan lawo Hahaha Nak bagi tercapai m...
Tren Tips Seo 2019 Responsive Kecepatan Halaman Popularitas Blog

Tren Tips Seo 2019 Responsive Kecepatan Halaman Popularitas Blog

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 377 hits
SEO 2019 Tren SEO 2019 fokus ke speed mobile dan link Namun konten masih jadi raja Blog terus tumbuh Persaingan kian ketat Jadi peringkat 1 Google makin susah Bagaimana menyiasatinya Berikut ini tren sekaligus tips SEO atau pengoptimalan me...
Tips Bersahur Secara Sihat Quaker Oat Pilihan Mudah Dan Cepat

Tips Bersahur Secara Sihat Quaker Oat Pilihan Mudah Dan Cepat

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 582 hits
Sejak sejak jadi ibu ni agak mencabar lalui bulan puasa sebenarnya semua ibu ibu pun macam tu kan Tambahan ibu yang bekerjaya mana nak masak makanan sihat untuk anak anak balik kerja pun dah pukul berapa lepas berbuka mesti dah penatkan Dap...
Beberapa Tips Untuk Anda Yang Ingin Berhenti Merokok

Beberapa Tips Untuk Anda Yang Ingin Berhenti Merokok

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 206 hits
LARANGAN merokok di premis makanan sudahpun berkuat kuasa semalam dan mungkin sudah tiba masa juga untuk anda berhenti merokok Bagaimanapun berhenti merokok bukannya mudah namun masih ada harapan buat orang muda yang baru bermula hanya kera...
Ini Azam 2019 6 Tips Untuk Mencapai Cita Cita Dan Azam Yang Berjaya

Ini Azam 2019 6 Tips Untuk Mencapai Cita Cita Dan Azam Yang Berjaya

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 1174 hits
Ini Azam 2019 6 Tips Untuk Mencapai Cita cita dan Azam Yang Berjaya Alhamdulillah 1 1 19 dah Dah masuk tahun baru dah kita Bertambah lagi satu angka Sebut pasal tahun baru Mesti sana sini sebut pasal azam Apa itu azam Azam ni satu tekad ata...
Tips Menjadi Youtuber Sukses Cara Menghasilkan Uang Dari Video Youtube

Tips Menjadi Youtuber Sukses Cara Menghasilkan Uang Dari Video Youtube

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 407 hits
Tips Menjadi Youtuber Sukses Cara Menghasilkan Uang dari Video Youtube POSTING ini terinspirasi seorang teman yang anaknya ingin menjadi Youtuber Katanya saat ditanya tentang cita citanya anaknya bilang INGIN JADI YOUTUBER Apa itu Youtuber ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Fostering Critical Thinking In Our Children

Pantang Larang Berbincang Buat Tafsiran Sendiri Ayat Ayat Al Quran Yang Dipegang Kuat

Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan