11 Tip Raya Untuk Pasangan Pengantin Baru




Assalamualaikum wbt.
Pada pasangan pengantin baru, beraya di rumah mertua untuk kali pertama mengundang seribu perasaan... Perasaan yang sukar di mengertikan ini sememangnya berlingkar dalam hati kita, betul tak..? 
Macam-macam yang kita fikir..

Sampai di rumah nanti, siapa yang perlu dilayan dulu? Bilik mana yang kita akan tidur? Apakah dia perlu ke dapur untuk memasak juadah atau hanya membantu saja? Stress rasanya bila fikiran ini berlingkar di dalam otak kita.. 
So, saya nak kongsi dengan awak terutama pasangan pengantin baru dengan tips yang amat bermanfaat nie.. Jom.

Elok berpuasa di rumah ibu bapa sebelah isteri dulu dalam dua tiga hari sebagai kunjungan hormat menyatakan kepada ibu bapanya yang tahun ini anak perempuan kesayangan mereka itu tidak akan beraya bersama mereka.Sebaik-baiknya rancang beraya di kampung hanya tiga malam saja. Jika sudah mengambil cuti seminggu, pada malam keempat, seelok-eloknya pergi ke tempat lain dan malam kelima baru tidur di kampung semula untuk dihabiskan hari cuti itu. Ini bertujuan untuk memecahkan kebosanan dan mengurangkan stres pasangan yang masih baru di rumah itu. Senaraikan semua aktiviti harian ibu awak daripada bangun sahur hingga dia masuk tidur. Kemudian terangkan pada pasangan agar dia tahu pergerakan seharian ibu mertuanya itu dan melayan ibu mertuanya mengikut aktiviti rutinnya. Dengan ini pasangan awak tidak kekok dan mudah untuk dia mengenali ibu mertuanya.Terangkan juga masak-masakan kegemaran ibu mertua semasa bersahur, berbuka dan hidangan raya agar pasangan awak boleh google resipi berkenaan sebagai persediaan membantu mertuanya di dapur. Terangkan juga hadiah-hadiah yang menjadi minat ibu dan ayah. Jika awak tak berapa nak perasan tentang apa yang diminati oleh ibu dan ayah, cubalah bertanya pada adik beradik yang lain. Dan sesampai di rumah nanti, biarkan pasangan awak menyerahkan sendiri hadiah itu kepada ibu dan ayah mertuanya. Ini akan memberikan pandangan pertama yang positif daripada ibu dan ayah awak kepada pasangan dan sudah tentulah pasangan awak akan terasa dihormati. Jika berkumpul dengan sanak saudara beramai-ramai, jangan tinggalkan pasangan awak keseorangan. Duduk bersama dia melayan dan membantu menjawab soalan-soalan daripada sanak saudara yang kadang-kadang sengaja melontarkan soalan "mengena" terutama sekali yang berlainan dialek. Mesti akan terbit rasa sedikit kecewa di hati pasangan jika dia terasa dipermain-mainkan, ditambah lagi awak tidak 'mempertahankannya'.Jika pasangan awak mengadu dan memberikan komen itu ini mengenai keadaan dan perangai orang-orang di rumah itu, janganlah terus menghentamnya. Sebenarnya pasangan awak tue cuba mengorientasi atau sedang menyelami suasana baru di rumah barunya itu. Dengarlah segala luahannya dan jawablah dengan penuh kasih sayang agar penjelasan awak itu dapat diterima sebagai rasa belas kasihan. Kalau pasangan awak itu segan atau malu pada peringkat awal bertanya kepada mertua atau iparnya untuk dia membantu kerja rumah, temanilah dia hingga dia sudah yakin untuk buat sendirian. Contohnya menggunakan mesin basuh dan menyidaikan kain di ampaian dan sebagainya. Mungkin, teknik dan amalan kebiasaanya tidak sama dengan di rumah mertuanya itu.Jika ada perkara yang dia tidak puas hati, eloklah berbincang sama sendiri dalam bilik tidur atau tempat yang privasi agar keluarga tidak mendengarnya sebab mungkin ada perkara yang akan membuatkan hati keluarga terguris. Sebelum meninggalkan rumah, kalau awak mampu, hulurlah sedikit duit raya kepada ibu bapa mertua. Cara ini akan mengikat lagi kasih sayang ibu bapa mertua pada awak.Sesampai di rumah sendiri, mintalah pasangan awak untuk menelefon mertuanya untuk memberitahu yang awak berdua telah selamat sampai di rumah. Ini juga akan menambahkan lagi kasih sayang mereka berdua kepada awak dan pasangan.Semoga ianya bermanfaat.kepada awak terutama pasangan pengantin baru yang pertama kali beraya di rumah mertua.. 

#shikinrazalidotcom #Malaysianblogger #bloggerTerengganu #bloggerSepang #mypersonaljournal





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.shikinrazali.com/2020/06/11-tip-raya-untuk-pasangan-pengantin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tip Mudah Mop Lantai Dengan Cepat Dan Bersih Di Hari Raya

Tip Mudah Mop Lantai Dengan Cepat Dan Bersih Di Hari Raya

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 251 hits
Walaupun sambutan hari raya pada tahun ini tidak semeriah tahun tahun yang lepas kerana tiada yang datang menziarah korang tetap perlu menjaga kebersihan di rumah antaranya adalah mop lantai kerana ianya mudah kotor kerana akibat kesan tapa...
Tak Mampu Beli Baju Raya Anak Pasangan Suami Isteri Gendong Anak Tak Berbaju Gembira Pilih Baju Terpakai

Tak Mampu Beli Baju Raya Anak Pasangan Suami Isteri Gendong Anak Tak Berbaju Gembira Pilih Baju Terpakai

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 210 hits
Dalam kita sibuk bergembira meraikan hari raya dengan baju baru rumah cantik perhiasan rumah baru masih ada lagi yang tetap bersyukur meraikan hari raya walaupun dalam keadaan yang serba kekurangan Menurut perkongsian daripada pengguna Face...
Raya 2020 Raya Dengan Norma Baru

Raya 2020 Raya Dengan Norma Baru

papar berkaitan - pada 29/5/2020 - jumlah : 216 hits
Selamat hari raya maaf zahir dan batik korang Haw was your hari raya Mine alhamdulillah dapat berkumpul adik beradik dan jumpa mak ayah sebab kami duduk dalam satu negeri kan Tak sangka kan raya tahun 2020 ni berbeza sangat dengan sebelum s...
Beraya Dalam Norma Baru 20 Gambar Selebriti Sambut Hari Raya Meriah Dengan Anak Anak Sedondon Ceria Semuanya

Beraya Dalam Norma Baru 20 Gambar Selebriti Sambut Hari Raya Meriah Dengan Anak Anak Sedondon Ceria Semuanya

papar berkaitan - pada 25/5/2020 - jumlah : 301 hits
Syawal kali ini mungkin tidak seperti tahun tahun terdahulu Maklum sahaja negara malah dunia sedang bertarung dengan virus pandemik Covid 19 Namun itu tidak menghalang rakyat untuk menyambut hari kemenangan setelah sebulan berpuasa dengan m...
Lagu Raya Baru Paling Popular Era 2010 An

Lagu Raya Baru Paling Popular Era 2010 An

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 210 hits
GALAKSI VIRAL Setiap dekad pasti ada lagu Raya yang akan menjadi evergreen dan popular untuk jangka masa yang sangat lama di kalangan rakyat Malaysia Ianya adalah kerana lagu Raya berkenaan mempunyai nilai komersial yang sangat tinggi dan d...
Permohonan Baru Bantuan Khas Hari Raya Aidilfitri Pekebun Kecil Risda 2020

Permohonan Baru Bantuan Khas Hari Raya Aidilfitri Pekebun Kecil Risda 2020

papar berkaitan - pada 27/5/2020 - jumlah : 276 hits
PERMOHONAN BARU BANTUAN KHAS HARI RAYA AIDILFITRI PEKEBUN KECIL RISDA 2020 Bantuan Khas Hari Raya Aidilfitri 2020 Kepada Pekebun Kecil RISDA Berikutan Penularan Wabak Covid 19 Bantuan ini diwujudkan bagi membantu pekebun kecil RISDA yang te...
Marah Anak Tanpa Marah Marah Faham Tip Ni Dulu Baru Mudah Kawal Emosi

Marah Anak Tanpa Marah Marah Faham Tip Ni Dulu Baru Mudah Kawal Emosi

papar berkaitan - pada 6/6/2020 - jumlah : 181 hits
Sejak pegang title sebagai ibu ayah dalam sehari ada tak rasa nak marah anak Jika anak rasa ye itu normal tetapi perasaan ini boleh kita kawal jika tahu tekniknya Tidaklah anak kita asyik rasa takut je dengan ibu ayah sendiri Ada tu paling ...
Rentas Negeri Pasangan Berjauhan Perlu Kebenaran Pdrm

Rentas Negeri Pasangan Berjauhan Perlu Kebenaran Pdrm

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 302 hits
Rentas Negeri Pasangan Berjauhan Perlu Kebenaran PDRM Mana mana individu yang ingin membuat perjalanan rentas negeri bagi menemui pasangan termasuk ke Sabah dan Sarawak harus memohon kebenaran daripada polis dahulu sebelum membeli tiket pen...
Analisis Gelombang Elliott Bagi Pasangan Mata Wang Eur Jpy Untuk 2 Jun 2020

Analisis Gelombang Elliott Bagi Pasangan Mata Wang Eur Jpy Untuk 2 Jun 2020

papar berkaitan - pada 2/6/2020 - jumlah : 135 hits
Urusniaga pasangan mata wang EUR JPY secara terus meningkat Pasangan itu boleh bergerak berhampiran ke sasaran lanjutan 200 pada kawasan 120 24 sebelum menyelesaikan gelombang iii dan menetapkan tahap untuk pembetulan gelombang iv menuju ke...
Bekas Pramugari Amp Ibu Kembar 3 Yam Tengku Puan Bendahara Perlis Memukau Sebalik Kesederhanaan

Selamat Jalan Abang Hanya 3 Bulan Aiiah Pnjamkan Abang Untuk Sayang

Lebih 15 Pelajar Uitm Dakwa Pensyarah Lakukan Gangguan Seksual

Primary 5 And 6 Students Can Now Start Applying For Sri Kdu International School Scholarship

Mengapa Orang Kaya Berkawan Dengan Sesama Mereka

Anak Susah Fokus Kejap Belajar Kejap Main Kena Tahu Sebab Dulu Bukan Terus Marah

5 Perkara Mudah Tapi Komitmen Tinggi Untuk Azam Tahun Baru

Kucing Berubah Jadi Gar4ng Lepas Berkawan Dengan Anjing Peng4ruh Rakan Sebaya



Kisah Ulama Terkenal yang Bertukar Menjadi Atheis Abdullah Al Qasemi

6 Monyet Dengan Wajah Paling Pelik Dan Menakutkan Di Dunia

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Love Elsa Slot Megadrama Astro

5 Pemain Bola Sepak Berprofil Tinggi Yang Meninggal Dunia Atas Padang

5 Masalah Biasa Yang Dihadapi Golongan Bijak Pandai


Telur Ayam Kampung Segar Dari Ladang

12 Peluang Usaha Rumahan Yang Menjanjikan

Sebuah Kisah Kiai Nawawi Abdul Djalil Bertemu Malaikat Maut

Accelerating Innovation Between Malaysia Japan In Business And Investment

Pelan Pemulihan Mengaku Kalah Kepada Covid

Tiada Keperluan Teruskan Darurat