Kematian Itu Pasti Cuma Masa Saja Tak Tau Bila Ini 10 Perkara Ibu Bapa Perlu Buat Sebelum Berlaku Apa Apa Kecemasan


Sesungguhnya segala sesuatu yang berasal dari Allah akan kembali padaNya. Maka, tiada seorang pun yang bakal terlepas dari hakikat yang sudah tertulis sejak di Luh Mahfuz. Malah, semakin hari, manusia semakin hampir dengan kematian.  Namun tiada siapa yang tahu bila, dimana dan bagaimana caranya.
Justeru, kita sebagai manusianya, perlulah mempersiapkan diri sebaik-baiknya sebagai bekalan ke ‘alam abadi’ kelak. Tetapi, perlu diingat, pemergian kita tentunya akan memberi kesan terhadap orang disekelilin, terutamanya ahli keluarga. Dan disebabkan itulah segala persediaan perlu dilakukan untuk mencegah sebarang kemungkinan.
Seorang pengguna memuatnaik hantaran di Facebook dan berkongsi tentang kejadian yang menimpa keluarganya. Menurutnya, beliaulah yang menguruskan semua hal dan menjaga ketiga-tiga anak arwah.
Saya ingin membuat perkongsian beberapa perkara atas pengalaman sendiri kehilangan kakak dan abang ipar sekelip mata dalam kemalangan jalan raya dengan meninggalkan 3 orang anak kecil yang masih dibawah umur. Hanya sebagai persediaan kerana kamatian pasti berlaku cuma saat dan masanya sahaja belum diketahui.
1. Jangan rahsiakan apa jua no pin atau password kepada pasangan kita bagi yang berkahwin. Bagi yang masih bujang tidak salah untuk mempercayai ibubapa atau adik beradik. No pin ATM sangat perlu untuk mengeluarkan duit yang ada kerana setelah mendaftar sijil kematian semua akaun simpanan akan dibekukan bermaksud tidak boleh dikeluarkan.
Andai berjuta sekalipun duit kita di dalam bank, bagaimana waris utk gunakannya sekiranya dibekukan? Waris gunakan untuk meneruskan membayar hutang sekiranya tiada perlindungan insuran/takaful, urusan berkaitan pengurusan harta pusaka. Walau bagaimanapun simpanan tersebut perlu di faraidkan juga. Bukan menjadi hak pasangan. Ingat tu!
2. Senaraikan semua hutang-hutang Seperti loan rumah, loan kereta, loan penapis air, loan peribadi, kredit kad, hutang rakan2, loan asb dan bermacam2 loan lain) dan beritahu kepada pasangan atau adik beradik lain.
Gambar Hiasan 3. Senaraikan juga aset yang ada (geran tanah, simpanan asb, tabung haji, sspn, pelaburan, kereta, motor, takaful atau insuran dan sebagainya) Kemudian simpan di dalam satu fail khas. Senarai hutang dan harta yang dimiliki ini sangat penting untuk urusan harta pusaka nanti. Waris yang ditinggalkan akan berasa susah namun kita yang ‘pergi’ ini akan lebih susah dengan hutang yang ditinggalkan andai tidak diurus dengan betul.
4. Sediakanlah Perlindungan Takaful Nyawa walaupun sedikit kerana pampasan takaful tidak akan dibekukan seperti harta-harta lain yang kita ada. Duit pampasan takaful akan diberi kepada penama terus dan orang lain tidak berhak atas pampasan tersebut kerana diberikan secara Hibah atau hadiah. Duit pampasan tersebut boleh digunakan untuk membayar segala kos urusan harta pusaka, membayar hutang2 yang ada dan sebagainya sebelum harta yang ada dicairkan.
5. Lantiklah perunding harta pusaka sekarang untuk membuat hibah harta-harta yang ada dan wasi yang akan menguruskan segala urusan kita selepas kematian kita. Hal ini sangat penting sekiranya kita tidak mahu waris naik turun pejabat serta pembahagian harta dilakukan mengikut hukum faraid sebenar.
6. Andai kita waris, sediakan salinan kad pengenalan sebelum diserahkan ke pejabat pendaftaran, sijil kematian, surat beranak si mati, surat beranak anak-anak. Laporan post-mortem,geran2 dan apa jua dokumen yang telah disahkan. Simpan dalam satu fail dengan rapi dan bawa kemana sahaja untuk membuat segala urusan tuntutan.
7. Pergi ke bank, asb, tabung haji, perkeso, berjumpa ejen takaful, kwsp dan sebagainya untuk menuntut khairat kematian jika ada. Dapatkan laporan simpanan, kwsp dan sebagainya untuk urusan harta pusaka. Diingatkan lagi sekali, simpanan itu bukan milik pasangan.
Gambar Hiasan 8. Mohon untuk mendapatkan pencen setiap bulan dari pihak socso untuk anak-anak Sekiranya sedang atau pernah bekerja serta mencarum socso setiap bulan.
9. Waris perlu tahu cara atau wajib bertanya kepada pakar pengurusan harta pusaka berkaitan Faraid. Hal ini dikhuatiri akan termakan harta anak yatim! Ramai menganggap penama adalah pemilik harta tersebut. Silap ya tuan/puan. Penama hanya orang yang mengurus harta sebelum diagihkan.
10. Sementara masih hidup, buatlah perancangan sesuatu. Hibahkanlah harta anda, melantik wasi dan ambil perlindungan takaful. Ramai beranggapan mati lama lagi, tiada harta dan sebagainya. Namun kita tidak sedar kematian tidak mengira usia dan anak-anak adalah harta paling besar dalam kehidupan. Berfikir sejenak, siapa dan sumber apa yang akan menguruskan mereka setelah kita tiada?
Sumber: Hassan Kosnan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/07/11/kematian-itu-pasti-cuma-masa-saja-tak-tau-bila-ini-10-perkara-ibu-bapa-perlu-buat-sebelum-berlaku-apa-apa-kecemasan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Kena Lempang Ke Bahasa Kasar Ibu Bapa Terhadap Anak Bawa Kesan Jangka Masa Panjang

Nak Kena Lempang Ke Bahasa Kasar Ibu Bapa Terhadap Anak Bawa Kesan Jangka Masa Panjang

papar berkaitan - pada 6/7/2019 - jumlah : 368 hits
Layanan yang baik kepada orang lain sudah pastinya dapat memberi kebaikan kepada diri sendiri dan juga orang lain Apa tidaknya layanan yang baik dapat melatih diri untuk menghormati orang lain di samping dapat menjaga hati mereka Begitu jug...
11 Jenis Susu Yang Ibu Bapa Patut Tahu Sebelum Beri Anak Minum

11 Jenis Susu Yang Ibu Bapa Patut Tahu Sebelum Beri Anak Minum

papar berkaitan - pada 5/7/2019 - jumlah : 569 hits
11 jenis susu yang ibu bapa patut tahu sebelum beri anak minum Pernah baca beberapa viral di internet pasal susu yang sesuai di pasaran Ada yang kata susu ni banyak gula susu ni banyak perisa Habisnya ibu bapa pening nak pilih susu bagi ana...
Surat Terbuka Kepada Ibu Bapa Dari Puan Ashikin Hashim

Surat Terbuka Kepada Ibu Bapa Dari Puan Ashikin Hashim

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 269 hits
Surat Terbuka Kepada Ibu bapa dari Puan Ashikin Hashim umi kongsikan disini untuk peringatan umi sendiri tentang Tadika memandangkan The post appeared first on
Dua Beradik Mati Lemas Di Dalam Parit Bapa Tak Sangka Itu Anaknya

Dua Beradik Mati Lemas Di Dalam Parit Bapa Tak Sangka Itu Anaknya

papar berkaitan - pada 3/7/2019 - jumlah : 537 hits
Suasana pilu menyelubungi lokasi dua beradik berusia 8 dan 10 tahun ditemui mati lemas di dalam parit di Kampung Kuala Bagan Tiang Tanjung Piandang dekat Parit Buntar malam tadi Mangsa ialah Nur Ayuni Najatul Abdul Az Zahir 8 dan Nur Anisa ...
Alami Ketagihan Seks Melampau Ini Padah Apabila Ibu Bapa Tak Asingkan Tempat Tidur Anak

Alami Ketagihan Seks Melampau Ini Padah Apabila Ibu Bapa Tak Asingkan Tempat Tidur Anak

papar berkaitan - pada 10/7/2019 - jumlah : 540 hits
Alami Ketagihan Seks Melampau Ini Padah Apabila Ibu Bapa Tak Asingkan Tempat Tidur Anak Selain mengajak anak makan salah satu perkara yang bukan mudah untuk dilakukan oleh mak ayah adalah mengasingkan tempat tidur anak Maklumlah apabila sud...
Berguling Lembikkan Badan Depan Orang Masa Ni Sabar Ibu Ayah Kena Tahap Maksimum

Berguling Lembikkan Badan Depan Orang Masa Ni Sabar Ibu Ayah Kena Tahap Maksimum

papar berkaitan - pada 29/6/2019 - jumlah : 290 hits
Tindakan segelintir ibu bapa sanggup memarahi malah memukul anak anak mereka di tempat awam mungkin ada sebab tertentu Ada yang berpendapat anak perlu diajar terus agar mereka dapat ingat sampai bila bila dan tak akan mengulanginya lagi Nam...
Jangan Anggap Remeh 5 Perkara Penting Korang Perlu Ada Sebelum Umur Masuk Three Series

Jangan Anggap Remeh 5 Perkara Penting Korang Perlu Ada Sebelum Umur Masuk Three Series

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 298 hits
Umur makin hari makin meningkat itu memang satu fakta yang tidak dapat dinafikan Namun begitu ada beberapa perkara yang harus dibimbangkan seiring dengan usia yang bertambah Perkara perkara yang bakal dikongsikan sebentar lagi bukan sahaja ...
Kerana Pencemaran Masa Depan Anak Saya Samar Kata Ibu Irfan Wafiy

Kerana Pencemaran Masa Depan Anak Saya Samar Kata Ibu Irfan Wafiy

papar berkaitan - pada 4/7/2019 - jumlah : 327 hits
Irfan Wafiy Idham Wazir 12 sebelum ini sangat aktif berlari berenang dan bebas melakukan apa sahaja bagi menikmati zaman kanak kanaknya Kini setiap pergerakannya terbatas setelah disahkan menghidap Myokymia iaitu sejenis penyakit yang menye...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Wee Barking Up The Wrong Tree

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

7 Petunjuk Tentukan Kemenangan Prk Kuala Kubu Bharu



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

K Speed Strikes Again With A Menacing Honda Dax Caf Racer