Tak Perlu Gelabah Rakyat Malaysia Di China Kongsi Pengalaman Berkurung Di Rumah


Seperti yang kita semua tahu, kes Covid-19 di Malaysia nampaknya sentiasa meningkat dan setakat ini lebih 500 kes disahkan positif dan menjadikan Malaysia negara tertinggi di Asia Tenggara.
Malah Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin juga telah mengeluarkan arahan Perintah Kawalan Pergerakan kepada seluruh rakyat Malaysia bermula 18 hingga 31 Mac.
Bagaimanapun, Perdana Menteri dah menasihatkan orang ramai agar tidak panik untuk berdepan situasi ini kerana bekalan bahan-bahan makanan, keperluan harian dan penjagaan kesihatan termasuk topeng muka adalah mencukupi.
Namun selepas arahan Perintah Kawalan Pergerakan itu nampaknya rakyat mula panik dan boleh dikatakan stok bekalan makanan habis.

Di sini dikongsikan pengalaman seorang rakyat Malaysia yang telah berada di Chongqing, China Juwita Salleh sepanjang lockdown selama 40 hari di sana menerusi perkongsiannya di Facebook.
**Dari seorang rakyat Malaysia yang terperangkap di China**
Pandemik Covid-19
Pada yang tak tahu, saya telah berada di Chongqing (CQ), China selama wabak ini bermula sejak penghujung Januari lalu. Seluruh dunia mula memantau China dan kini bila keadaan dah reda, kami di China memerhatikan macam mana seluruh dunia panik dengan virus ini. Mungkin saya boleh kongsikan pengalaman macam mana saya pastikan diri saya selamat.

Pertama sekali, bukan saja Hubei dan Wuhan yang diarahkan lockdown. Seluruh China diarahkan lockdown. Jadi bila orang dari Hubei dan Wuhan tak boleh tinggalkan bandar dia orang, kami di CQ tak boleh tinggalkan kompaun tempat tinggal kami. Hanya seorang dari seisi rumah je yang dibenarkan keluar dan masuk setiap 2-3 hari untuk membeli barangan asas, bergantung pada keadaan kawasan.
Setiap orang perlu membuat pemeriksaan suhu badan bila nak masuk mana-mana bangunan. Dan bila saya cakap barangan asas, ia memang betul-betul barangan asas kerana ketika ini, hanya pasar, pasaraya, farmasi dan klinik-klinik tertentu saja yang dibenarkan beroperasi. Jadi tak boleh saja keluar untuk lepak atau berjalan-jalan kerana tak ada apa tempat yang buka. Dan kalau polis peronda nampak korang tengah berjalan saja-saja, korang akan dinasihatkan untuk pulang ke rumah.

Lockdown ini telah berlaku selama 40 hari dan seluruh China berada dalam keadaan lockdown selama itu dan ini bermakna, berbilion-bilion orang di China hanya duduk di rumah. Walaupun undang-undang arahkan perkara ini, semua orang di sini rela hati untuk kurungkan diri dorang. Tak ada sekolah, tak ada kerja. INI SATU-SATUNYA CARA UNTUK HALANG VIRVS NI DARI MEREBAK!
So, bila saya perlu keluar untuk beli barangan asas, ini apa yang saya lakukan dan masih buat. Saya selalunya akan beli barangan rumah yang boleh tahan selama 1 ke 2 minggu supaya saya tak perlu untuk keluar selalu dan kurangkan risiko terkena jangkitan. Saya tak stock-up semua benda, lagi-lagi toilet paper.

Topeng muka (siapa tak nak pakai topeng muka boleh kena tangkap) Hand sanitizer dan botol spray kecil yang mengandungi 75% alk0hol saya bawa sepanjang masa. Bila saya keluar rumah, kalau saya pegang butang lif atau apa-apa benda lain, saya akan pastikan saya sanitize tangan saya sebelum masuk kereta dan sentuh benda lain. Saya tak sentuh muka lebih-lebih lagi mata, hidung dan mulut bila keluar. Kalau saya perlu gosok mata, saya akan sanitize tangan dan gunakan baju bahagian dalam untuk gosok mata. Habis beli barang. Letakkan barang dalam kereta dan sanitize tangan. Balik rumah, basuh baju dengan air dan sabun, buka mask, buang dan basuh tangan semula! Tukar baju dan terus letakkan dalam mesin basuh dan mandi terus. Nyahbakteria pada barang yang dibeli, packaging dia dan beg plastik atau beg shopping. Nyahbakteria pada kunci kereta, tombol pintu dan handphone.
Virus ini perlukan kerjasama semua orang untuk hentikan dari merebak. Kalau korang masih rasa yang ini hanyalah selesema biasa dan tak ambil langkah berjaga-jaga, ini bermakna korang adalah anc4man untuk komuniti.
P/s Tak perlu pun nak stock up toilet paper laa!
Dari pesanan wanita ni, memang leceh bila nak kena jaga kebersihan je all the time, tapi benda ni memang benda paling penting sekali untuk elak dari dijangkiti.
Please jangan borong barang macam dunia nak kiamat, ingat orang lain jugak okay. We are better than this!
Sumber: Juwita Jalil
The post Tak Perlu Gelabah! Rakyat Malaysia Di China Kongsi Pengalaman Berkurung Di Rumah appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/tak-perlu-gelabah-rakyat-malaysia-di-china-kongsi-pengalaman-berkurung-di-rumah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Malaysia Terperangkap Di China Kongsi Macam Mana Dia Hidup Sepanjang 40 Hari Kena Lockdown

Wanita Malaysia Terperangkap Di China Kongsi Macam Mana Dia Hidup Sepanjang 40 Hari Kena Lockdown

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 412 hits
Macam yang korang semua dah tahu tak sampai seminggu kes positif Covid 19 dekat Malaysia dah naik mendadak dan setakat ni je kita dah ada 428 kes positif menjadikan negara ni nombor SATU paling teruk di Asia Tenggara Jadi salah satu kemungk...
10 Rakyat Malaysia Tidak Ikut Larangan Perintah Berkurung

10 Rakyat Malaysia Tidak Ikut Larangan Perintah Berkurung

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 243 hits
PUTRAJAYA Kerajaan mendedahkan kira kira 10 peratus daripada 32 juta rakyat Malaysia gagal mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan Menteri Keselamatan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata angka tersebut bukan suatu jumlah yang kecil kerana i...
Duduk Rumah Jangan Melilau Siti Nurhaliza Seru Rakyat Malaysia Ikut Arahan Kawal Pergerakan

Duduk Rumah Jangan Melilau Siti Nurhaliza Seru Rakyat Malaysia Ikut Arahan Kawal Pergerakan

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 733 hits
Siti Nurhaliza tidak ketinggalan tampil di media sosial untuk menyeru seluruh rakyat Malaysia tampil memberikan kerjasama dalam mengekang penularan wabak Covid 19 di Malaysia Umum mengetahui pertambahan jangkitan Covid 19 di Malaysia semaki...
China Berjaya Kawal Wab4k C0vid 19 Rakyat Malaysia Di China Kngsi Bagaimana Mereka Lakukannya

China Berjaya Kawal Wab4k C0vid 19 Rakyat Malaysia Di China Kngsi Bagaimana Mereka Lakukannya

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 267 hits
Seperti yang kita tahu wab4k koron4virvs atau lebih dikenali sebagai C0vid 19 bermula daripada Wuhan China Setelah usaha dan pelbagai insiatif yang telah dilakukan akhirnya China berjaya mengawal wab4k China Berjaya Kawal Wab4k C0vid 19 Rak...
Siapa 3 Juta Rakyat Malaysia Yang Degil Sangat Tak Mahu Duduk Diam Di Rumah Ni

Siapa 3 Juta Rakyat Malaysia Yang Degil Sangat Tak Mahu Duduk Diam Di Rumah Ni

papar berkaitan - pada 23/3/2020 - jumlah : 828 hits
Tiga juta rakyat Malaysia masih ingkar Panglima Angkatan TenteraAnggota ATM dan PDRM bekerjasama melakukan sekatan jalan raya di beberapa kawasan seluruh negara Gambar Bernama KUALA LUMPUR Kira kira tiga juta rakyat Malaysia masih ingkar ti...
Duduklah Diam Diam Dirumah Antara Luahan Perdana Menteri Kepada Rakyat Malaysia

Duduklah Diam Diam Dirumah Antara Luahan Perdana Menteri Kepada Rakyat Malaysia

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 502 hits
Sekali lagi Perdana Menteri Malaysia YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin bersiaran langsung membuat perutusan berkaitan Perintah Kawalan Pergerakan yang bermula pada 18 Mac 2020 hingga 31 Mac 2020 Beliau terpaksa bersiaran 2 kali kerana kedegilan ...
Abah Kj Mohon Sokongan Rakyat Malaysia Galas Tugas Baharu Dalam Barisan Kabinet

Abah Kj Mohon Sokongan Rakyat Malaysia Galas Tugas Baharu Dalam Barisan Kabinet

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 415 hits
Istiadat mengangkat sumpah berlangsung di hadapan Yang DiPertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah di Istana Melawati di Putrajaya pada hari ini berjalan dengan lancar Susulan daripada itu YB Khairy Jamaluddin ber...
Saya Minta Tolong Untuk Tempoh Dua Minggu Ini Sahaja Perdana Menteri Rayu Rakyat Malaysia Kekal Dirumah

Saya Minta Tolong Untuk Tempoh Dua Minggu Ini Sahaja Perdana Menteri Rayu Rakyat Malaysia Kekal Dirumah

papar berkaitan - pada 19/3/2020 - jumlah : 476 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta rakyat Malaysia supaya berada di rumah masing masing selama tempoh dua minggu pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Tegas beliau dengan cara itu rakyat akan terhindar daripada jangkitan COV...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Happy Birthday

The Power Of Ai In Cybersecurity Cyrebro S Mdr With A Brain

Tahanan Rumah Adakah Peruntukan Seumpama Itu

Kkb By Election Boycott By Mca Mic A Walk In A Slippery Park For Ph Dap

Titah Adendum Tengku Zafrul Enggan Dedah Kesilapan Afidavit Difailkan Zahid

Hafizh Syahrin Arrc 2024 Jdt Racing Team