10 Koleksi Masakan Kelantan Ini Sungguh Sedap Patutlah Ramai Orang Suka


Sedap sungguh masakan Kelantan, selain Nasi Kerabu dan Nasi Dagang banyak lagi masakan yang menjadi kegemaran ramai masyarakat Cik Siti Wan Kembang ini yang enak dan menguja rasa. Walau berbeza menu  namun soal rasa memang terbaik. Untuk itu, Rasa bawakan 10 jenis masakan  masyarakat Kelantan yang tidak menghampakan bila anda cuba.

GULAI  IKAN BERSAMA TIMUN, KACANG PANJANG
BAHAN-BAHAN:
3 ekor ikan kembung | bersihkan dan potong dua1000ml santan2 keping asam gelugor5 batang kacang panjang | potong 3-4 cm1 /2 batang timun | hiris bulat8 biji cili padiGaram dan gula secukup rasaBAHAN KISAR:
3cm lengkuas | hiris nipis3cm kunyit hidup6 tangkai cili kering6 ulas bawang merahCARA MEMASAK:
Masukkan santan dalam periuk bersama bahan kisar, kacau rata .Masukkan ikan dan asam keeping. Kemudian didihkan di atas dapur.Setelah mendidih, masukkan  kacang panjang dan timun.Kemudian dengan garam dan gula secukup rasa.Setelah sayur layu, tutup api dan gulai ikan sedia dihidangkan.
RENDANG LIMPA
BAHAN-BAHAN
1kg limpa | potong kiub bersihkan dan tos750ml santan pekat3 sudu makan kerisik3 sudu makan pes cili kering2 sudu makan air asam Jawa1 keping gula MelakaGaram dan gula secukup rasa5 sudu makan minyak masakBAHAN REMPAH PENUMIS:
1 batang kulit kayu manis2 kuntum bunga lawang5 biji buah pelaga5 kuntum bunga cengkihBAHAN KISAR:
6 ulas bawang merah6 ulas bawang putih1 biji bawang besar3cm lengkuas3cm halia5 batang seraiCARA MEMASAK:
Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan rempah penumis, kemudian masukkan bahan kisar.Tumis hingga naik bau, masukkan pula pes cili kering. Kacau hingga pecah minyak.Masukkan limpa bersama air asam Jawa, kacau hingga limpa kecut.Setelah air kering masukkan santan, biarkan terus mereneh atas api sederhana hingga kuah pekat.Masukkan pula kerisik, gula Melaka, garam dan gula secukup rasa.Kecilkan api, terus kacau rendang hingga timbul minyak.Setelah cukup masak, tutup api dan rendang sedia dihidangkan.
KERUTUP AYAM  KAMPUNG
BAHAN-BAHAN:
1 ekor ayam kampung | belah empat3 sudu makan rempah kerutup2 sudu makan kerisik1 sudu makan sos tomato500ml santan pekat1keping gula MelakaGaram dan gula secukup rasa5 sudu makan minyak masakBAHAN REMPAH PENUMIS:
1 batang kulit kayu manis2 kuntum bunga lawang5 kuntum bunga cengkih4 ulas buah pelagaBAHAN HIRIS:
5 ulas bawang merah4 ulas bawang putih2cm haliaBAHAN KISAR HALUS:
5 tangkai cili kering6 ulas bawang merah4 ulas bawang putih3cm haliaCARA MEMASAK:
Panaskan minyak, tumis bahan rempah penumis bersama bahan hirisan hingga wangi.Kemudian masukkan pula bahan kisar, diikuti bancuhan rempah kerutup. Kacau rata hingga pecah minyak.Masukkan ayam kampung yang telah dibersihkan tadi.Apabila ayam sudah kecut dan kering airnya, masukkan pula santan.Biarkan mendidih di atas api perlahan, kemudian masukkan air asam Jawa, kerisik, sos tomato,  gula Melaka, garam dan gula secukup rasaSetelah cukup rasa dan kuah pekat, masukkan cili padi dan tutup apiKerutub Ayam Kampung sedia dihidangkan..
LAWAR IKAN TAMBAN
BAHAN-BAHAN:
5 ekor ikan tamban | bersihkan5 biji limau nipis | ambil jusnya6-7 biji cili padi | hiris halusSedikit hirisan daun kesumSedikit hirisan daun selomSedikit hirisan daun ulam rasaGaram dan gula secukup rasaCARA MEMASAK:
Ikan yang telah dibersihkan tadi diasing tulang dan isinya.Hiris halus atau potong dadu kecil isi ikan tadi.Tuangkan jus limau nipis di dalam mangkuk berisi isi ikan tadi.Gaul rata sehingga isi ikan menjadi putih.Masukkan hirisan cili, daun kesum, selom dan ulam rasa.Gaul rata dan perasakan dengan garam dan gula secukupnya.Setelah siap, Lawar Ikan sedia dihidangkan..
SINGGANG DAGING LENGKUAS
BAHAN-BAHAN:
1kg daging batang pinang | hiris nipis, bersih dan tos2 sudu makan pes cili kering1 sudu makan budu1 sudu makan manisan gula Kerek/gula Melaka1 sudu makan ketumbar biji | kisar kasar3 keping asam gelugor4 -5 hirisan lengkuas | titik1 biji bawang besar | hiris3 ulas bawang putih | hiris10 biji cili padi | titik atau  hirisGaram dan gula secukup rasaCARA MEMASAK:
Gaulkan daging bersama budu, pes cili kering bersama bahan hirisan dan titik. Gaul rata dan perap seketika (lebih kurang 15 minit).Masukkan air secukupnya bersama asam gelugor.Renehkan di atas api sederhana hingga daging empuk dan masak.Perasakan dengan garam dan gula secukupnya.Setelah cukup rasa, tutup api dan sedia dihidangkan.
DAGING GULAI KAWAH DENGAN UBI STELO
BAHAN-BAHAN:
1kg daging1kg tulang1 kg santan2 biji ubi stelo | buang kulit dan potong dadu besar8 ulas bawang merah | hirisGula kerek/gula Melaka secukupnyaGaram dan gula secukup rasa3 sudu air asam Jawa5 sudu makan minyak masakBAHAN HIRISAN NTUK TUMISAN:
12 biji bawang merah | hiris6 ulas bawang putih | hiris4cm halia | hiris4 sudu makan Rempah Gulai KawahBAHAN REMPAH PENUMIS:
1 batang kulit kayu manis3 kuntum bunga lawang5 biji buah pelagaCARA MEMASAK:
Untuk sediakan bahan tumisan, panaskan minyak dan tumis rempah penumis bersama bahan hirsan tumisan.Kacau rata hingga wangi, kemudian masukkan rempah gulai yang dibancuh dengan sedikit air. Terus kacau hingga pecah minyak dan betul-betul garing.Tutup api dan ketepikan seketika.Untuk penyediaan gulai, masukkan daging yang telah dihiris dalam periuk dan masak dengan sedikit air.Bila daging agak empuk dan airnya kering, masukkan ubi stelo,  rempah gulai yang sudah ditumis.Gaul rata, kemudian masukkan bawang yang dihiris.Tuangkan santan dan masak lagi hingga mereneh.Perasakan dengan gula Melaka, air asam Jawa , gula dan garam secukup rasa.Sesuaikan rasa dan kepekatan kuah sebelum dimatikan api dan sedia dihidangkan.
TERESEK KACANG PANJANG
BAHAN-BAHAN:
10 batang kacang panjang3 biji cili hijau250gm kepak dan leher ayam | potong kecil2 sudu makan  rempah kari1 sudu makan kerisik1 sudu makan pes cili kering1 sudu makan air asam Jawa3 cawan santan pekatGaram dan gula secukup rasa4 sudu makan minyak masakBAHAN KISAR:
7 ulas bawang merah5 ulas bawang putih3cm kunyit hidup2cm halia2 hiris lengkuas1 sudu makan serbuk ketumbar biji  | sangai dan kisar kasarCARA MEMASAK:
Panaskan minyak dalam kuali, tumiskan bahan kisar hingga wangi, kemudian masukkan pes cili dan kacau lagi.Setelah pecah minyak masukkan rempah kari yang dibancuh dengan sedikit air. Kacau seketika, masukkan campuran isi ayam yang telah dipotong kecil tadi.Kacau rata hingga ayam kecut, masukkan air asam Jawa diikuti santan.Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa.Akhir sekali masukkan kerisik dan kacang panjang. Gaul rata.Apabila kacang layu. Tutup api dan Teresek Kacang Panjang sedia dihidangkan.
AYAM  PERCIK
BAHAN-BAHAN:
1 ekor ayam  sederhana saiz | belah empat, bersihkan dan toskan.1 keping  asam gelugorGaram  dan gula secukup rasa1 batang serai | titikBAHAN KISAR:
6 ulas bawang merah2cm halia1 cawan santan pekatBAHAN PERAP:
3 ulas bawang merah2cm haliaGaram secukupnyaCARA MEMASAK:
Kisar bahan perap kemudian lumurkan pada ayam bersama sedikit garam. Biarkan seketika. Susun dalam dulang pembakar dan bakar dalam ketuhar.Sementara itu, tuangkan bahan kisar dalam kuali bersama santan, serai dan asam gelugor.Masak menggunakan api perlahan dan terus kacau hingga kuah pekat.Tutup api,  ambil sedikit kuah dan sapukan pada ayam bakar berulang kali sehingga kuah melekat pada ayam.Angkat dan hidangkan panas-panas.
SOLOK IKAN
BAHAN-BAHAN:
ekor ikan kembung1/2 biji kelapa sederhana tua | diparut dan ditumbukMinyak untuk menggoreng secukupnya10ulas bawang merah | ditumbuk2ulas bawang putih | ditumbuk½ sudu teh lada hitam | ditumbuk1biji telur ayamGaram secukup rasaCARA MEMASAK:
Ikan dibuang tulang tengah dan dikikis. Jangan sampai terkoyak kulitnya.Isi ikan yang dikikis tadi, ditumbuk.Kemudian dicampurkan bersama kelapa dan bahan-bahan lain yang ditumbuk.Selepas itu, masukkan telur dan garam secukup rasa ke dalam bahan-bahan tadi.Gaul sehingga sebati. Masukkan bahan-bahan tadi ke dalam kulit ikan dan goreng sehingga masak.Angkat dan sedia dihidangkan panas-panas.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/03/10-koleksi-masakan-kelantan-ini-sungguh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suka Makan Popia Lumpia Sedap Ini Resipi Mudah Anda Boleh Cuba

Suka Makan Popia Lumpia Sedap Ini Resipi Mudah Anda Boleh Cuba

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 531 hits
Rasa Jelajah Rasa Nusantara sekali lagi membawa anda menjelajah negara seberang Indonesia bersama Adam Didam dan Ili Sulaiman untuk belajar cara cara menghasilkan hidangan Lumpia yang sangat sedap dan enak Lumpia ini sekali pandang seakan a...
Ini 3 Cara Masukkan Minyak Zaitun Dalam Masakan Khasiat Dapat Rasa Pun Sedap

Ini 3 Cara Masukkan Minyak Zaitun Dalam Masakan Khasiat Dapat Rasa Pun Sedap

papar berkaitan - pada 4/4/2019 - jumlah : 436 hits
Ramai orang tahu minyak zaitun kaya khasiatnya untuk kesihatan Ia mengandungi lemak baik dan antioksidan yang dikatakan dapat membantu mencegah penyakit jantung stroke dan diabetes Disebabkan banyak manfaat kesihatan itu jom kita biasakan m...
Baju Raya Cantik Pilihan Dari Koleksi Zaloraya 2019 Yang Wanista Suka

Baju Raya Cantik Pilihan Dari Koleksi Zaloraya 2019 Yang Wanista Suka

papar berkaitan - pada 20/3/2019 - jumlah : 540 hits
Sebagai seorang wanita moden kita pastinya lebih gemar mengambil tahu tentang perkembangan fesyen menerusi perkongsian di internet betul tak Belum dengar lagi ke yang Zalora baru baru ini ada menganjurkan ZALORAYA2019 mempamerkan koleksi pe...
3 Menu Olahan Dari Buah Naga Tak Sangka Sungguh Sedap Boleh Cuba Ni

3 Menu Olahan Dari Buah Naga Tak Sangka Sungguh Sedap Boleh Cuba Ni

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 817 hits
Sedapnya buah naga kalau anda penggemar buah yang kaya khasiat ini cer cuba pelbagaikan cara pengambilannya dengan mengolah buah eksotik dalam beberapa menu deseert yang sedap Tak percaya ini RASA kongsikan tiga resipi dessert yang sedap Ka...
Jagung Rebus Susu Viral Yang Senang Dan Sedap Budak Budak Mesti Suka

Jagung Rebus Susu Viral Yang Senang Dan Sedap Budak Budak Mesti Suka

papar berkaitan - pada 5/4/2019 - jumlah : 504 hits
Jagung rebus susu viral yang senang dan sedap Budak budak mesti suka Assalamualaikum wbt Baru baru ni masa cikla pergi beli barang dekat kedai runcit berdekatan rumah terjumpa pulak orang jual jagung tongkol tu murah So rembatlah 3 bungkus ...
Umpan Gaji Rm5000 Helah Majikan Hidung Belang Untuk Dapat Sedap

Umpan Gaji Rm5000 Helah Majikan Hidung Belang Untuk Dapat Sedap

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 398 hits
MENGAMBIL lapan pekerja wanita muda bujang dan cantik kononnya sebagai pembantu peribadi dengan gaji lumayan sehingga mencecah RM5 000 sebulan Wanita ini bukan hanya bekerja di pejabat untuk melakukan kerja pentadbiran namun perlu menemani ...
Cara Masak Ayam Tandoori Homemade Yang Lembut Sedap

Cara Masak Ayam Tandoori Homemade Yang Lembut Sedap

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 465 hits
Sebut sahaja ayam tandoori terbayang keenakan hidangan ini Andai ke kedai mamak untuk makan roti nan hidangan ayam ini pastinya menjadi pilihan untuk digandingkan bersama Memang sedap lebih lebih lagi jika dimakan panas panas Kena pula deng...
Ini Cara Masak Udang Goreng Pedas Daun Ketumbar Yang Sedap Mampan

Ini Cara Masak Udang Goreng Pedas Daun Ketumbar Yang Sedap Mampan

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 663 hits
Tengok serdak udang yang garing ni pun dah nampak sedap apa lagi dapat makan udang yang panas panas pedas Kena dengan gu nasi putih memang terangkat Apa kata mak mak yang nak ke pasar pagi ni boleh beli udang dan cuba menu Udang Goreng Peda...
Cara Masak Daging Asam Bo Tai Chanh Sedap Secara Homemade

Cara Masak Daging Asam Bo Tai Chanh Sedap Secara Homemade

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 570 hits
Rasa Jelajah Rasa Nusantara episod ke 8 Adam Didam dan Ili Sulaiman sekali lagi meneroka sajian Malaysia dan Vietnam yang kelihatan sama Untuk kali ini Adam belajar cara cara penyediaan Daging Asam manakala Ili mempelajari teknik teknik men...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Filem Mustaqim



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah