10 Fakta Menarik Mengenai Bayi Yang Baru Lahir



10 fakta menarik mengenai bayi yang baru lahir, yang berkemungkinan anda tidak tahu, atau lupa atau tidak ambil tahu. 

1. Semasa bayi baru lahir, bayi menangis tanpa jemu
Bayi yang baru lahir tidak mengeluarkan air mata sehingga berumur beberapa minggu. Ini berlaku kerana kelenjar air mata belum berkembang sepenuhnya. Setelah berusia kira-kira 2-3 bulan, bayi menangis dengan tangisan. Kerana pada usia itu pengeluaran air mata bayi semakin meningkat.
2. Bayi baru lahir mempunyai tanda lahir
Umumnya setiap bayi yang baru lahir mempunyai sekurang-kurangnya satu tanda lahir. Ini bukan kelainan, tetapi ia adalah perkara biasa. Kira-kira 80 peratus bayi dilahirkan dengan tanda lahir. Tanda lahir berlaku apabila saluran darah kecil di bawah kulit melebar semasa bersalin. Tanda lahir muncul dalam pelbagai bentuk, warna, dan ukuran. Biasanya tanda lahir ini akan hilang dengan sendirinya ketika anak berusia tiga tahun. Tetapi beberapa tanda lahir akan berterusan, malah melebar.
3. Bayi yang baru lahir mempunyai 300 tulang
Tidak seperti orang dewasa, jumlah tulang bayi yang baru lahir adalah 300. Tetapi seiring berubah mengikut usia, jumlah tulang menurun menjadi 206 kerana beberapa tulang telah menyatu.
Contohnya, tengkorak bayi mempunyai beberapa tulang lembut yang bertindih semasa bersalin untuk memudahkan bayi keluar dari kemaluan ibu. 
4. Bayi yang baru lahir tidak mempunyai lutut
Bayi dilahirkan tanpa  lutut. Bayi hanya mempunyai tulang rawan di lutut sebelum akhirnya lutut benar-benar muncul pada usia enam bulan.
5. Bayi yang baru lahir sudah dapat mendengar, menghidu dan melihat dengan baik
Semasa kelahiran, kemampuan bayi untuk mendengar tidak sempurna, kerana telinga tengahnya masih dipenuhi dengan cairan, yang sedikit mengganggu pendengaran. Tetapi bayi dapat mengenali suara ibu, suara yang selalu didengar paling jelas ketika bayi dalam kandungan. Oleh itu, bayi memberi reaksi yang lebih baik terhadap suara ibu mereka daripada suara orang lain. Bayi baru lahir yang tertidur dapat mengenali suara ibu hanya dalam satu perkataan, dan dapat mengaktifkan otak yang berkaitan dengan kemahiran berbahasa.
6. Bayi yang baru lahir mengenali lagu yang didengar semasa masih dalam kandungan
Bayi dapat mengenali lagu yang didengar semasa dalam kandungan sehingga empat bulan selepas kelahiran. Oleh itu, ketika bayi dalam kandungan, anda boleh mencuba memberikan lagu-lagu yang biasanya didengar semasa mengandung, kerana ianya dapat membuat bayi lebih tenang.
7. Bayi yang baru lahir memasukkan apa sahaja ke dalam mulut
Bayi yang baru lahir kadangkala memasukkan jari ke dalam mulutnya. Beberapa bulan kemudian, ketika mereka dapat memegang benda, bayi cenderung memasukkan barang ke dalam mulutnya. Menurut kajian, bahawa bayi yang baru lahir memang mempunyai naluri untuk memasukkan sesuatu ke dalam mulutnya sebagai sebahagian daripada usaha untuk bertahan hidup. Kerana memasukkan sesuatu ke dalam mulut didefinisikan sebagai kemampuan untuk dapatkan makan.
8. Bayi yang baru lahir mempunyai payudara dan mengalami ereksi
Seorang bayi lelaki dilahirkan dengan payudara yang sedikit bengkak. Ini kerana bayi mendapat pengambilan hormon wanita dari plasenta sebelum kelahiran. Ini juga berlaku pada anak perempuan yang baru lahir.
Ereksi juga dapat dialami oleh bayi lelaki , yang biasanya terjadi sebelum mereka membuang air kecil. 
9. Bayi yang baru lahir akan kehilangan rambut
Semasa kelahiran, seluruh kulit bayi ditutup dengan rambut halus, yang disebut lanugo. Rambut akan gugur dengan perlahan, sehingga tidak disedari. 
10. Bayi yang baru lahir mempunyai najis hijau-hitam pertama
Kotoran pertama bayi terdiri daripada bahan gelap dan melekit yang disebut mekonium . Najis pertama bayi dihasilkan oleh bayi yang baru lahir dalam dua hari pertama. Jangan risau sekiranya warnanya berwarna hijau gelap hitam. Lama kelamaan warna hijau gelap mekonium akan bertukar menjadi hijau kecoklatan, kemudian berubah menjadi kuning dengan tekstur yang lebih padat.
sumber


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ohzarina.blogspot.com/2020/05/10-fakta-menarik-mengenai-bayi-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Raph Remy Hadiah Untuk Bayi Baru Lahir

Raph Remy Hadiah Untuk Bayi Baru Lahir

papar berkaitan - pada 1/6/2020 - jumlah : 345 hits
hi semua ada tak sesiapa yang sedang mencari personalized baby gifts yang selesa dan cantik untuk dijadikan Mrs Pip nak introduce kat korang Raph and Remy yang pakar dalam personalized baby gifts dan lagi menarik semua keluaran pakaian bayi...
Bayi Baru Lahir Meninggal Dunia Disahkan Positif Covid 19 Di Indonesia

Bayi Baru Lahir Meninggal Dunia Disahkan Positif Covid 19 Di Indonesia

papar berkaitan - pada 3/6/2020 - jumlah : 389 hits
Seorang bayi yang baru dilahirkan di Minahasa Tenggara Sulawesi Utara Indonesia dilaporkan meninggal dunia dan disahkan positif jangkitan wabak Covid 19 Menurut Pasukan Petugas Pengendalian Covid 19 negara itu hasil ujian yang dikeluarkan p...
Elak Buat Lima Benda Ni Jika Ziarah Rumah Ada Bayi Baru Lahir Doktor

Elak Buat Lima Benda Ni Jika Ziarah Rumah Ada Bayi Baru Lahir Doktor

papar berkaitan - pada 23/5/2020 - jumlah : 333 hits
Hari Raya bakal tiba sehari sahaja lagi Walaupun dalam tempoh pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat adab ziarah menziarahi masih boleh dilakukan namun dalam kalangan ahli keluarga sahaja Ibu bapa khususnya dalam penularan wabak ...
Baru Lepas Bersalin Wanita Nekad Teruskan Perjalanan Sejauh 160 Km Bersama Bayi Baru Lahir

Baru Lepas Bersalin Wanita Nekad Teruskan Perjalanan Sejauh 160 Km Bersama Bayi Baru Lahir

papar berkaitan - pada 17/5/2020 - jumlah : 432 hits
Seorang wanita hamil yang berjalan kaki di India terpaksa menghentikan perjalanannya bagi melahirkan anaknya sebelum meneruskan semula perjalanan sejauh 160 kilometer bersama anaknya yang baru lahir itu lapor CNN Wanita yang tidak diketahui...
Fakta Menarik Tentang Emas

Fakta Menarik Tentang Emas

papar berkaitan - pada 18/5/2020 - jumlah : 387 hits
Tidak kisahlah apa yang orang kata tentang EMAS Hakikatnya EMAS itu 1 Aset Fizikal Yang Mudah DibeliTidak perlu dokumen kelayakan seperti slip gaji dan sebagainya Hatta orang bankrupt pun boleh beli Budak pun boleh beli selagi ada duit dita...
Surabaya Disebut Bisa Jadi Wuhan Kedua Kasus Penularan Covid 19 Tinggi Kini Fakta Baru Terkuak

Surabaya Disebut Bisa Jadi Wuhan Kedua Kasus Penularan Covid 19 Tinggi Kini Fakta Baru Terkuak

papar berkaitan - pada 28/5/2020 - jumlah : 305 hits
Kota Surabaya kini disebut sebut akan jadi Wuhan Kedua lantaran kasus positif virus corona yang tinggi Kini fakta baru pun terkuak di wilayah yang kini dipimpin oleh Walikota Risma tersebut Jawa Timur kini menjadi provinsi dengan jumlah kas...
Gara Gara Air Masak Saya Hampir Kehilangan Anak Baru Lahir Hingga Kini Trauma

Gara Gara Air Masak Saya Hampir Kehilangan Anak Baru Lahir Hingga Kini Trauma

papar berkaitan - pada 5/6/2020 - jumlah : 298 hits
Semua yang berlaku ni ada hikmah Gara gara air masak saya hampir kehilangan anak sendiri Mungkin bagi orang lain bayi diberikan air masak atau makan sebelum cukup 6 bulan tiada masalah tapi kejadian yang berlaku tahun lalu pada anak sulung ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord