Zikir Lataif Dan Rahsia Diri



Lataif adalah kata jamak bagi Latifah yang bererti kehalusan. Allah adalah bersifat Al-Latif iaitu Yang Maha Halus dan Dia telah mengurniakan KehalusanNya kepada sekelian Nur Muhammadiyah. Allah Subhanahu Wa Ta’ala menjadikan manusia dengan mengurniakannya sepuluh Lataif yang halus. Ianya boleh disifatkan sebagai anggota dalaman Ruhani bagi manusia atau pancaindera bagi Ruhani. Ianya diibaratkan sebagai juzuk-juzuk bagi diri Ruhani sepertimana otak, jantung, limpa, hati, paru-paru dan anggota dalaman bagi jasad tubuh badan Jasmani.
Konsep seperti ini juga terdapat dalam sistem kepercayaan sesetengah kaum seperti Hindu dan China namun dalam perkembangan Tasawwuf Islam, segala ilmu pengetahuan adalah bersumberkan dari Al-Quran dan As-Sunnah, manakala penghasilan Ma’rifat mereka adalah menerusi Muraqabah danMusyahadah. Seterusnya Para Masyaikh memperkembangkan ilmu tersebut menerusi pengamatan mereka yang dalam serta tahap Keruhanian yang tinggi.
Mungkin ada yang mendakwa mereka mengambilnya dari falsafah Yunani ataupun Hindu atau Chinanamun tiada bukti yang jelas tentang tersebut cuma dakwaan yang meleset. Para Masyaikh Naqshbandiyah memperolehi pengetahuan tentang Lataif adalah menerusi pengkajian mereka yang mendalam terhadap Al- Quran dan Al-Hadits serta As-Sunnah dan mengamalkan Syari’at dengan teguh dan mewarisi ilmu pengetahuan dari Guru-Guru mereka dengan pertalian yang kukuh menerusi Silsilah yang benar.
Perkembangan Tariqat dalam diri seseorang itu secara umumnya melibatkan kesedaran dalam turutan yang tertentu pada latifah-latifah yang menjadi pusat perhentian dalam pemerhatian perjalanan Ruhani dan ianya terdapat dalam diri setiap manusia, amnya bagi sekelian Ummat Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.
Setiap Latifah itu dikaitkan dengan Nabi- Nabi yang tertentu atau warna-warna yang tertentu atau anggota tubuh badan yang tertentu atau alam-alam yang tertentu atau Ma’rifat-Ma’rifat yang tertentu dan ianya berbeza di antara satu Tariqat dengan Tariqat yang lain. Perbezaan ini menunjukkan betapa luasnya Ilmu Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Tugas Para Masyaikh adalah untuk menghidupkan kesemua latifah-latifah tersebut pada diri Murid agar latifah-latifahnya dapat sentiasa berzikir Kehadhrat Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Menghidupkan kesemua latifah-latifah ini dengan Zikirullah adalah merupakan kegiatan sekelian Para Sufi.
Setelah melalui proses ini, seseorang Salik itu dikatakan sebagai telahmencapai tingkat kesempurnaan Insan dan menjadi manusia yang sempurna. Seseorang yang menjalani Tariqat Tasawwuf adalah wajib menyucikan kesemua Lataifnya dengan ilmu dan zikir kerana kesemua latifah adalah bersifat Nur dan sesuatu yang bersifat Nur hanya boleh disucikan dengan sesuatu yang bersifat Nur juga.
Ilmu Syari’at, Ilmu Tariqat, Ilmu Ma’rifat dan Ilmu Haqiqat juga adalah bersifat Nur kerana ianya bersumberkan dari Al-Quran dan As-Sunnah dan kedua-duanya bersifat Nur. Zikir juga akan menghasilkan Nur, jesteru gabungan ilmu dan zikir dalam diri seseorang itulah yang akan menyucikan dan menghidupkan kesemua Lataif dalam dirinya.

Para Masyaikh dari Silsilah yang bebeza telah menyelami Lautan Ilmu Kekuasaan Allah di dalam Bahrul Qudrah dan telah meneroka tentang rahsia Lataif ini. Meskipun pengetahuan mereka tentang Lataif adalah berbeza namun ianya merujuk kepada maksud yang satu iaitu kembali kepada Hadhrat Zat Allah Subhanahu Wa Ta’ala.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://jalanakhirat.wordpress.com/2019/02/21/5227/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zikir Lataif Yang Tujuh

Zikir Lataif Yang Tujuh

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 2613 hits
1 Latifatul Qalbi Di sini letaknya sifat sifat syetan iblis kekufuran kemusyrikan ketahayulan dan lain lain letaknya dua jari dibawah susu sebelah kiri Kita buat dzikir sekurangnya 5 000 Insya Allah pada tingkat ini diganti dengan Iman Isla...
Gambar Itik Atau Arnab Jawapan Yang Anda Berikan Bakal Dedahkan Rahsia Personaliti Diri Anda Yang Sebenar

Gambar Itik Atau Arnab Jawapan Yang Anda Berikan Bakal Dedahkan Rahsia Personaliti Diri Anda Yang Sebenar

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 684 hits
Gambar ini merupakan ilusi optik yang pertama digunakan dalam sebuah majalah Jerman pada tahun 1892 dibawah tajuk Kaninchen und Ente Arnab dan Itik Pakar psikologi telah menggunakan gambar ini lebih dari 100 tahun Ia mendedahkan bagaimana c...
9 Rahsia Menjadi Orang Yang Mempunyai Keyakinan Diri

9 Rahsia Menjadi Orang Yang Mempunyai Keyakinan Diri

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 342 hits
Allah menciptakan manusia dengan sebaik baik kejadian dan Allah juga menyediakan banyak kemudahan di atas dunia ini untuk manusia gunakan Bermakna apa Bermakna Allah ingin kita benar benar menjadi seorang Muslim yang berguna seorang Muslim ...
Isteri Nekad Gantung Diri Selepas Dimarahi Suami Kerana Kerap Bermain Facebook

Isteri Nekad Gantung Diri Selepas Dimarahi Suami Kerana Kerap Bermain Facebook

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 491 hits
The ReporterSeorang wanita mengambil keputusan untuk membunuh diri dengan menggantung dirinya kerana sedih dimarahi suami akibat terlalu kerap bermain Facebook Arniati 23 ditemui mati tergantung di bilik tidurnya kediamannya di Sungai Paret...
Sempat Muat Naik Status Di Whatsapp Wanita Ini Nekad Gan Tung Diri

Sempat Muat Naik Status Di Whatsapp Wanita Ini Nekad Gan Tung Diri

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 465 hits
Dimarahi Suami Kerana Kerap Main Facebook Wanita Ini Gant ung Diri Seorang wanita bertindak membunuh diri kerana terlalu sedih dimarahi suami akibat terlalu kerap bermain Facebook Menurut laporan Harian Metro kejadian yang berlaku di Samari...
Robot Digunakan Di Jepun Untuk Memperkenalkan Diri Bagi Mencari Kekasih

Robot Digunakan Di Jepun Untuk Memperkenalkan Diri Bagi Mencari Kekasih

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 134 hits
Mencari pasangan hidup sekarang adalah semakin sukar kerana harapan yang terlalu tinggi diletakkan Tahun lalu di Jepun kadar kelahiran adalah yang terendah sejak 1899 Sebanyak 921 000 bayi dilahirkan tetapi terdapat 1 37 juta kematian direk...
Serangan Bom Bunuh Diri Di Kashmir 37 Tentara Tewas

Serangan Bom Bunuh Diri Di Kashmir 37 Tentara Tewas

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 213 hits
Menurut kesaksian dari seorang perwira polisi mobil bermuatan bom tersebut meledak usai menabrak konvoi pasukan CRPF
Bezakan Diri Kita Dari Iblis

Bezakan Diri Kita Dari Iblis

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 262 hits
Semua kita melakukan dosa Namun sepatutnya beza kita dengan Iblis seperti bezanya bapa kita Adam dibandingkan Iblis Iblis itu apabila derhaka kepada Allah dia mencari alasan menghalalkan tindakannya yang menyanggahi arahan Allah Sementara A...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Helikopter Terhempas 10 Dilaporkan Terkorban

Resepi Tortilla Wrap

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan