Zakir Naik Hilang Hak Bersuara Kerana Ucapan Kebencian Kata Penyokong Pakatan



(FMT) – Aktivis hak asasi manusia mempertahankan tindakan polis tidak membenarkan pendakwah terkenal Dr Zakir Naik daripada memberikan ucapan di Perlis berikutan risiko ia menimbulkan ketidaktenteraman dalam masyarakat.
Mereka juga percaya tindakan polis itu tidak bercanggah dengan hak kebebasan bersuara kerana hak itu terhapus apabila ia melibatkan ucapan kebencian.
Polis Perlis baru baru ini melarang Zakir daripada berucap pada satu forum awam kerana bimbang ia akan mencetuskan ketidaktenteraman.
Persuruhjaya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) Jerald Joseph berkata, hak kebebasan bersuara Zakir Naik terbatal kerana ucapan beliau mendorong kepada kebencian.
“Kebanyakan pejuang hak asasi akan berkata bahawa kebebasan bersuara membolehkan anda berkata apa-apa sahaja, tetapi ia perlu dilindungi daripada perbuatan mengapi-apikan kebencian,” katanya.
“Dalam kes Zakir Naik, beliau telah secara teknikal membatalkan hak kebebasan bersuaranya sendiri berikutan kenyataan yang dibuat di Kelantan (tentang penganut agama Hindu di Malaysia).
“Ia perbuatan mengapi-apikan. Ini tidak bermakna Zakir hilang hak untuk bersuara, tetapi beliau perlu diingatkan dan diberitahu supaya tidak mengapi-apikan kebencian. Itu sama sekali tidak boleh,” katanya kepada FMT.
Jerald berkata, apabila ucapan seseorang membawa kepada perbuatan mengapi-apikan, maka masyarakat akan bertindak balas dengan meminta ia dihentikan.
“Tidak salah untuk menyebarkan agama anda atau berkata agama anda terbaik, tetapi apabila anda bercakap tentang agama lain atau merendahkannya, maka ia berbahaya.
“Selain itu, tidak semua orang boleh membalas hujahnya secara terbuka, melainkan ia merupakan perdebatan terbuka mengenai semua isu agama yang membolehkan khalayak menghentikannya dengan berkata ‘anda salah’,” kata beliau.
Anggota majlis eksekutif Persatuan Kebangsaan Hak Asasi Manusia (Hakam) Ambiga Sreenevasan berkata, kebebasan bersuara adalah terbatal apabila kandungannya boleh memberi kesan ke atas keamanan mansyarakat awam.
“Kebebasan bersuara tidak meliputi hak untuk membuat ucapan kebencian atau membuat ucapan yang berpotensi menyebabkan pecah keamanan atau mendorong jenayah kebencian,” katanya.
Ambiga berkata, penasihat Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu mengenai pencegahan genosid, Adama Dieng merumuskan bahaya ucapan kebencian, iaitu jenayah kebencian biasanya bermula dengan ucapan kebencian.
Penasihat Lawyers for Liberty N Surendran berkata, hak kebebasan bersuara tidak dinafikan berikutan larangan ke atas Zakir untuk menyampaikan ceramah di Perlis kerana beliau menunjukkan kecenderungan membuat ucapan yang bersifat mengapi-apikan.
“Kebebasan bersuara tidak meliputi kebebasan untuk membuat kenyataan yang membawa kepada pecah keamanan atau pecah ketenteraman awam.
“Polis mempunyai sebab munasabah untuk mempercayai bahawa Zakir akan membuat kenyataan sedemikian berikutan ucapan beliau di Kelantan, terutama sekali kerana beliau tidak menunjukkan kekesalan berhubung kata-kata perkauman provokatif yang terkandung dalam ucapan itu.
“Justeru, mereka (polis) mengambil tindakan tepat. Tidak timbul isu penafian hak kebebasan bersuara di sini,” katanya.
Polis Perlis sebelum ini memberitahu Zakir Naik bahawa beliau tidak dinasihatkan memberi ceramah di negeri itu kerana bimbang ia akan “menggugat keharmonian”.
Polis telah mengambil kenyataan beliau selepas lebih 100 laporan dibuat terhadapnya berikutan ucapan kontroversinya mengenai penganut agama Hindu dan orang Cina di Malaysia yang dianggap tidak wajar oleh 2 komuniti itu.
Zakir Naik dikehendaki oleh pihak berkuasa India sejak 2016 berhubung dakwaan pengubahan wang dan kegiatan ekstremisme melalui ucapan kebencian.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2019/08/18/zakir-naik-hilang-hak-bersuara-kerana-ucapan-kebencian-kata-penyokong-pakatan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peace Tv Milik Zakir Naik Bersalah Siar Ucapan Kebencian Apikan Pembunuhan Kata Ofcom Uk

Peace Tv Milik Zakir Naik Bersalah Siar Ucapan Kebencian Apikan Pembunuhan Kata Ofcom Uk

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 277 hits
FMT Reporters PETALING JAYA Pengawal selia penyiaran di UK mendapati saluran televisyen satelit milik Dr Zakir Naik Peace TV bersalah melakukan ucapan kebencian dan boleh menyebabkan lesennya ditarik balik pada saat penceramah itu berdepan ...
Ucapan Saya Di Kelantan Diputar Belit Kata Zakir Naik

Ucapan Saya Di Kelantan Diputar Belit Kata Zakir Naik

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 273 hits
Penceramah kontroversi Zakir Naik PETALING JAYA Penceramah kontroversi Dr Zakir Naik mendakwa pengkritiknya memetik ucapannya di luar konteks berhubung kenyataannya mengenai masyarakat India di Malaysia baru baru ini Dalam satu kenyataan be...
Polis Akan Siasat Zakir Naik Kata Moorthy

Polis Akan Siasat Zakir Naik Kata Moorthy

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 254 hits
Menteri di Jabatan Perdana Menteri P Waytha Moorthy hari ini menyeru masyarakat India Malaysia bertenang berhubung ucapan penceramah kontroversi Dr Zakir Naik mengenai kesetiaan mereka kepada perdana menteri Waytha yang bertanggungjawab ter...
Ada Asas Zakir Naik Tidak Dapat Perbicaraan Adil Kata Ketua Badan Minoriti Kerajaan India

Ada Asas Zakir Naik Tidak Dapat Perbicaraan Adil Kata Ketua Badan Minoriti Kerajaan India

papar berkaitan - pada 19/8/2019 - jumlah : 237 hits
Abdar Rahman Koya Zafarul Islam Khan pengerusi Suruhanjaya Minoriti Delhi berkata kerajaan BJP bawah Modi memburu pengkritiknya termasuk Zakir Naik PETALING JAYA Pengerusi sebuah suruhanjaya kerajaan mewakili kumpulan minoriti India berkata...
Zakir Naik Kata Ucapannya Disalah Tafsir Berniat Jahat

Zakir Naik Kata Ucapannya Disalah Tafsir Berniat Jahat

papar berkaitan - pada 15/8/2019 - jumlah : 264 hits
SHAH ALAM Pendakwah terkenal dari India Dr Zakir Naik menafikan dakwaan yang mengatakan beliau mewujudkan suasana tidak harmoni di Malaysia sambil menjelaskan pengkritiknya salah tafsir berhubung ucapannya bagi tujuan politik dan menganiaya...
Koon Zakir Naik Dong Zong Akan Dipanggil Polis Kata Menteri

Koon Zakir Naik Dong Zong Akan Dipanggil Polis Kata Menteri

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 264 hits
Tan Sri Muhyiddin Yassin menyeru orang ramai yang mempunyai maklumat berkaitan komen berunsur fitnah perkauman atau hasutan agar melaporkannya kepada pihak berkuasa Foto oleh Miera ZulyanaPUTRAJAYA 15 Ogos Polis Diraja Malaysia akan memangg
Zakir Naik Tidak Dibenarkan Ceramah Termasuk Di Media Sosial Kata Kpn

Zakir Naik Tidak Dibenarkan Ceramah Termasuk Di Media Sosial Kata Kpn

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 290 hits
Datuk Seri Abdul Hamid BadorDr Zakir Naik tidak dibenarkan memberi ceramah di semua medium termasuk media sosial Ketua Polis Negara Datuk Seri Abdul Hamid Bador berkata kepada Bernama larangan Dr Zakir Naik memberi ceramah di seluruh negara...
Masa Tepat Gubal Undang Undang Kawal Ucapan Kebencian Kata Mujahid

Masa Tepat Gubal Undang Undang Kawal Ucapan Kebencian Kata Mujahid

papar berkaitan - pada 26/8/2019 - jumlah : 243 hits
Masa tepat gubal undang undang kawal ucapan kebencian kata Mujahid Dikemas kini 15 minit yang lalu Diterbitkan pada 26 Aug 2
Kula Segara Bangkitkan Isu Zakir Naik Lagi Menteri Ph Suka Sembur Api Kebencian Ke

Kula Segara Bangkitkan Isu Zakir Naik Lagi Menteri Ph Suka Sembur Api Kebencian Ke

papar berkaitan - pada 14/8/2019 - jumlah : 236 hits
Status penduduk tetap yang dimiliki oleh penceramah terkenal Dr Zakir Naik akan dibawa ke mesyuarat Kabinet Itulah penegasan disuarakan oleh Menteri Sumber Manusia M Kula Segaran yang pada masa sama menyifatkan keberadaan Zakir di negara in...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Honor Lancar Empat Peranti Baharu Honor Pad 9 5g Honor X7b 5g Honor Magicbook X 16 Honor Band 9

Kkb Polls Respect Mca S Decision To Boycott Campaign



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Time Crunched Car Care How Mobile Washes Save The Day

Semakin Ramai Kanak Kanak Masuk Hospital Akibat Vape E Rokok

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Mainkan Peranan Anda Dan Gunakan Semangat Pasukan Untuk Menaikkan Piala Thomas

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Prk Kkb Ini Soal Maruah Mca Wee Tetap Pendirian Tak Bantu Kempen