Zakat Fitrah Dengan Wang
Pendapat yang muktamad yang juga merupakan pandangan jumhur ulamak mazhab bahawa zakat fitrah dibayar dengan makanan yang menjadi makanan utama penduduk negeri berkenaan.
Berkata Mufti Mesir :
وإخراجُ زكاة الفطر طعامًا هو الأصل المنصوص عليه في السنة النبوية المطهرة، وعليه جمهور فقهاء المذاهب المتَّبَعة، إلا أن إخراجها بالقيمة أمرٌ جائزٌ ومُجْزِئ، وبه قال فقهاء الحنفية، وجماعة من التابعين، وطائفة من أهل العلم قديمًا وحديثًا، وهو أيضًا رواية مُخَرَّجة عن الإمام أحمد، بل إن الإمام الرملي الكبير من الشافعية قد أفتى في "فتاويه" بجواز تقليد الإمام أبي حنيفة رضي الله عنه في إخراج بدل زكاة الفطر دراهم لمن سأله عن ذلك، وهذا هو الذي عليه الفتوى الآن؛ لأن مقصود الزكاة الإغناء، وهو يحصل بالقيمة والتي هي أقرب إلى منفعة الفقير؛ لأنه يتمكن بها من شراء ما يحتاج إليه،
دار الإفتاء المصرية
Artinya :
“Dan mengeluarkan zakat fitrah dengan bahan makanan ialah yang dinaskan pada asalnya pada sunnah Nabi saw. Atasnyalah berjalan jumhur fuqahak mazhab-mazhab yang diikuti.
Melainkan bahawa mengeluarkan zakat fitrah dengan harganya yakni wang adalah harus dan memadai.
Ini adalah pandangan ulamak mazhab Hanafi dan sekumpulan dari Tabiin dan sekumpulan dari ulamak dahulu dan sekarang.
Ia juga merupakan satu riwayat dari Imam Ahmad bahkan Syeikh Ramli As-Syafie juga telah menfatwakan pada Fatwanya dengan harus taklid Imam Hanafi pada mengeluarkan zakat fitrah dengan wang ganti dari makanan yang ianya lebih hampir kepada lebih mudah menggunakannya bagi orang faqir. Ini adalah kerana memungkin padanya pada membeli apa yang diperlukannya.” (Majlis Fatwa Negeri Mesir)
Wallahua’lam
ZAKAT FITRAH DENGAN WANG
Pendapat yang muktamad yang juga merupakan pandangan jumhur ulamak mazhab bahawa zakat fitrah dibayar dengan makanan yang menjadi makanan utama penduduk negeri berkenaan.
Berkata Mufti Mesir :
Yang terakhir dari zakat cendawan adalah asal yang disediakan untuk tahun nabi, dan ia adalah orang awam ulama doktrin, tetapi untuk mengambil ia keluar dengan nilai adalah dibenarkan dan memberi ganjaran, dan dia berkata ulama-ulama yang ketik , dan sekumpulan yang lama dan bersendirian, ia juga merupakan novel imam ahmed, tetapi imam pasir besar ạlsẖạfʿyẗ telah dilahirkan dalam "a" bersebelahan dengan tradisi imam abi hanifa, semoga allah reda dengan dia dalam mengambil masa. Elaun zakat al-fitr dirham bagi mereka yang bertanya itu adalah orang yang mempunyai fatwa sekarang; kerana zakat yang diwajibkan diperkayakan, ia mendapat nilai yang lebih dekat dengan manfaat orang miskin; kerana ia mampu membeli apa yang ia Keperluan,
Rumah fatwa mesir
Artinya :
“Dan mengeluarkan zakat fitrah dengan bahan makanan ialah yang dinaskan pada asalnya pada sunnah Nabi saw. Atasnyalah berjalan jumhur fuqahak mazhab-mazhab yang diikuti.
Melainkan bahawa mengeluarkan zakat fitrah dengan harganya yakni wang adalah harus dan memadai.
Ini adalah pandangan ulamak mazhab Hanafi dan sekumpulan dari Tabiin dan sekumpulan dari ulamak dahulu dan sekarang.
Ia juga merupakan satu riwayat dari Imam Ahmad bahkan Syeikh Ramli As-Syafie juga telah menfatwakan pada Fatwanya dengan harus taklid Imam Hanafi pada mengeluarkan zakat fitrah dengan wang ganti dari makanan yang ianya lebih hampir kepada lebih mudah menggunakannya bagi orang faqir. Ini adalah kerana memungkin padanya pada membeli apa yang diperlukannya.” (Majlis Fatwa Negeri Mesir)
Wallahua’lam
Kredit Ustaz Azhar Idrus Original
Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :
https://pemudattbc.blogspot.com/2019/06/zakat-fitrah-dengan-wang.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+KeArahMencariRedhanya+(Ke+Arah+mencari+redhaNYA)