Zahid Suruh Tekan Butang Pru Diadakan Musim Tengkujuh Juga


agendaily.com22/09/2022
Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sedia meredah banjir jika PRU-15 diadakan ketika musim tengkujuh sekitar November hingga Disember.
Setelah dikecam hebat kerana mengatakan Barisan Nasional (BN) bersedia meredah banjir untuk kempen Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) pada 17 September lalu, Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memperbetulkan semula kenyataannya semalam.

Namun, pada masa sama Pengerusi BN itu berkata PRU-15 perlu diadakan segera jika pembangkang bimbang pilihan raya itu bertepatan dengan banjir akhir tahun.

Zahid yang berdepan 87 pertuduhan jenayah, termasuk rasuah di dua mahkamah di Kuala Lumpur dan Shah Alam berkata, kebimbangan yang diluahkan oleh pesaing BN hanyalah yang terbaharu dalam pelbagai alasan yang direka untuk menutup ketakutan sebenar mereka ditolak oleh pengundi di peti undi.

Justeru, beliau berkata “kebimbangan” pesaing BN mengenai banjir bukanlah “alasan baharu” sebaliknya usaha untuk menyelamatkan karier politik mereka.

“Sudah tiba masanya untuk mereka ‘walk the talk’ dan ‘hit the button’ supaya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) boleh menetapkan tarikh PRU-15 diadakan,” katanya dalam catatan Facebook semalam.

Namun, jika “butang ditekan” sekarang seperti saranan Zahid, yang akan menyebabkan kerajaan yang ada jatuh dan Parlimen dibubarkan, PRU-15 akan tetap diadakan dalam tempoh dua bulan mulai sekarang iaitu antara November dan Disember.

Ini kerana, menurut Artikel 55(4) Perlembagaan Persekutuan, PRU wajib dijalankan dalam tempoh 60 hari daripada tarikh pembubaran Parlimen dan sidang Dewan Rakyat yang seterusnya wajib dilaksanakan dalam tempoh 120 hari daripada tarikh pembubaran Parlimen tersebut.

Berdasarkan kepada pengalaman dua pilihan raya yang lalu, PRU akan berlangsung dalam tempoh sebulan selepas Parlimen dibubarkan.

Ini jelas menunjukkan bahawa PRU-15 perlu diadakan sama ada pada hujung Oktober, November atau awal Disember, iaitu ketika musim tengkujuh.

Untuk rekod, berdasarkan ramalan dikeluarkan Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia), Monsun Timur Laut lazimnya akan bermula pada November dan berakhir pada Mac.

Ketika tempoh ini, negara akan menerima tiupan angin yang konsisten dari arah timur laut di antara 10 hingga 20 kilometer sejam dengan beberapa siri hujan lebat yang menyeluruh juga dijangka berlaku, terutama di negeri Pantai Timur Semenanjung dan barat Sarawak.

Sabtu lalu (17 September), Zahid berkata BN sanggup meredah banjir dan hujan lebat, jika PRU-15 diadakan tahun ini, sambil menegaskan isyarat yang diberikan ahli parti supaya pilihan raya diadakan dalam masa terdekat adalah jelas dan nyata.

Beliau berkata, ia adalah berdasarkan laungan ‘Bubar’ oleh lebih 10,000 pemuda BN yang bergema dalam Stadium Titiwangsa.

Katanya, susulan isyarat yang jelas itu pihaknya berharap Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, dapat menetapkan tarikh pembubaran Parlimen dalam masa terdekat ini.

“Kita tengah tunggu tarikh keramat, namun kita tahu ada kekangan akhir tahun ini iaitu banjir, hujan lebat dan angin monsun Timur Laut tetapi kalau Perdana Menteri bubar masa banjir pun, sanggup redah banjir untuk bertanding.

“Isyaratnya adalah jelas dan nyata…’top five’ diberikan mandat untuk berbincang tetapi tarikh belum ditetapkan.

“Jangan bincang sahaja…kena cepat jangan tunggu lama-lama kerana penghasut sedang bekerja keras…PRU15 tidak boleh ditunggu-tunggu lagi,” katanya ketika berucap pada majlis pelancaran Jentera Pemuda BN, di Stadium Titiwangsa.

Bagaimanapun, dalam catatan semalam, Zahid berkata kenyataannya semasa pelancaran jentera Pemuda BN di Kuala Lumpur pada Sabtu mengenai gabungan itu bersiap siaga mengharungi banjir bagi PRU-15, telah dibawa keluar daripada konteks oleh lawan politik


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/09/zahid-suruh-tekan-butang-pru-diadakan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Akui Ph Akan Menang Jika Pru Lepas Tengkujuh

Zahid Akui Ph Akan Menang Jika Pru Lepas Tengkujuh

papar berkaitan - pada 19/9/2022 - jumlah : 153 hits
PETALING JAYA Pengerusi Barisan Nasional Ahmad Zahid Hamidi berkata pembangkang membantah pilihan raya umum ke 15 diadakan pada musim tengkujuh kerana takut akan kalah Ketika melancarkan jentera pilihan raya Pemuda BN Sabtu lalu Zahid dilap...
Banjir Kilat Johor Amaran Pru 15 Musim Tengkujuh

Banjir Kilat Johor Amaran Pru 15 Musim Tengkujuh

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 113 hits
Banjir kilat Johor amaran PRU 15 musim tengkujuhPosted By on September 28 2022Kejadian banjir kilat di beberapa kawasan di Johor Bahru baru baru ini memberi gambaran awal bahawa musim tengkujuh tahun ini pasti akan berlaku banjir meskipun m...
Tak Mahu Tekan Butang Boleh Suruh Menteri Bersatu Pn Tarik Sokongan Kepada Pm Shahrir

Tak Mahu Tekan Butang Boleh Suruh Menteri Bersatu Pn Tarik Sokongan Kepada Pm Shahrir

papar berkaitan - pada 22/9/2022 - jumlah : 121 hits
Sekiranya Tan Sri Muhyiddin Yassin enggan tekan butang beliau boleh mengarahkan menteri dari Bersatu dan Perikatan Nasional tarik sokongan terhadap Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob sebagai Perdana Menteri Veteran Umno Tan Sri Shahrir Samad me...
Rafizi Lagi Besar Peluang Pkr Menang Jika Pru Musim Tengkujuh

Rafizi Lagi Besar Peluang Pkr Menang Jika Pru Musim Tengkujuh

papar berkaitan - pada 12/9/2022 - jumlah : 110 hits
Alena NadiaTimbalan Presiden PKR Rafizi Ramli berkata PKR mempunyai peluang yang lebih besar untuk memenangi Pilihan Raya Umum Ke 15 jika ia diadakan pada musim tengkujuh Berucap kepada orang ramai di Tapak Bazar Ramadan Taman Melawati sema...
Zahid Dakwa Pembangkang Takut Kalah Jikalau Pru15 Ketika Musim Tengkujuh

Zahid Dakwa Pembangkang Takut Kalah Jikalau Pru15 Ketika Musim Tengkujuh

papar berkaitan - pada 19/9/2022 - jumlah : 141 hits
KUALA LUMPUR Pengerusi Barisan Nasional Datuk SeriAhmad Zahid Hamidi berkata pembangkang membantah pilihan raya umum ke 15 diadakan pada musim tengkujuh kerana takut akan kalah Ketika melancarkan jentera pilihan raya Pemuda BN Sabtu lalu Za...
Pru Musim Banjir Pm Zahid Bertanggungjawabkah Jika Nyawa Hilang

Pru Musim Banjir Pm Zahid Bertanggungjawabkah Jika Nyawa Hilang

papar berkaitan - pada 20/9/2022 - jumlah : 156 hits
Adakah Ismail Sabri dan Ahmad Zahid bersedia untuk bertanggungjawab sekiranya nyawa terkorban dan harta benda rosak jika PRU akan datang diadakan pada musim tengkujuh kata Lim Ahli Parlimen Kepong Lim Lip Eng hari ini meminta Perdana Menter...
Yang D Pertuan Agong Ada Kuasa Pru Di Musim Tengkujuh

Yang D Pertuan Agong Ada Kuasa Pru Di Musim Tengkujuh

papar berkaitan - pada 20/9/2022 - jumlah : 157 hits
Yang D Pertuan Agong Ada Kuasa PRU Di Musim Tengkujuh Pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang berkata Yang di Pertuan Agong mempunyai kuasa budi bicara untuk menyekat pilihan raya umum akan datang jika ia diadakan semasa musim tengkujuh kerana i...
Menteri Pn Gesa Tumpu Persediaan Hadapi Banjir Bukan Pru 15 Seperti Zahid Minta

Menteri Pn Gesa Tumpu Persediaan Hadapi Banjir Bukan Pru 15 Seperti Zahid Minta

papar berkaitan - pada 24/9/2022 - jumlah : 151 hits
Persediaan bagi menghadapi musim banjir yang akan dijangka melanda negara pada hujung tahun lebih penting daripada mengadakan pilihan raya umum ke 15 Perikatan Nasional berkata Jemaah Menteri dalam gabungan itu menolak gesaan PRU 15 diadaka...
Zahid Harap Pm Dapat Ilham Tarikh Pru Sebaik Pulang Mesyuarat Pbb

Zahid Harap Pm Dapat Ilham Tarikh Pru Sebaik Pulang Mesyuarat Pbb

papar berkaitan - pada 18/9/2022 - jumlah : 131 hits
freemalaysiatoday com September 17 2022 7 13 PMPengerusi Barisan Nasional Ahmad Zahid Hamidi berucap sempena pelancaran jentera Pemuda BN 2022 KUALA LUMPUR Pengerusi Barisan Nasional Ahmad Zahid Hamidi berharap Perdana Menteri Ismail Sabri ...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Malaysia Bersedih Kehilangan 10 Wira Negara



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Uncover The Secrets Of Riversweeps The Online Casino That S Different

Isteri Bersubahat Dengan Suami Melakukan Amang Seksual Terhadap Remaja 17 Tahun

Mb S Son Five Others Remanded In Rm600 000 False Claim Probe Under Macc

Dilema Calun Prk Kkb Melayu Atau Cina

Beli Rak Rempah 3 Tingkat