Menteri Pn Gesa Tumpu Persediaan Hadapi Banjir Bukan Pru 15 Seperti Zahid Minta






Persediaan bagi menghadapi musim banjir yang akan dijangka melanda negara pada hujung tahun lebih penting daripada mengadakan pilihan raya umum ke-15 (PRU-15).

Perikatan Nasional (PN) berkata Jemaah Menteri dalam gabungan itu menolak gesaan PRU-15 diadakan semasa musim tengkujuh seperti yang didesak oleh Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang bersedia meredah banjir untuk berkempen seperti dalam ucapannya sebelum ini.

Menurut Timbalan Pengerusi PN, Datuk Dr Dominic Lau Hoe Chai, pendirian itu dinyatakan Menteri PN semasa mesyuarat Kabinet pada Rabu lalu dan mengakui barisan menteri juga mempunyai perbezaan pendapat mengenai tarikh PRU-15.

“Menteri Kabinet PN menentang pelaksanaan (PRU15 ketika musim tengkujuh) dan percaya bahawa kita harus bertindak membantu rakyat untuk menghadapi risiko banjir. Ini membuktikan bahawa PN adalah sebuah gabungan yang prihatin.

“Bagi GERAKAN, kami menolak sekeras-kerasnya langkah mengadakan PRU-15 pada akhir tahun ini (ramalan negara dilanda banjir) kerana keselamatan rakyat sewaktu musim tengkujuh perlu diutamakan

“PRU-15 boleh diadakan selewat-lewatnya menjelang September tahun depan. Jadi tidak perlu tergesa-gesa untuk mengadakan PRU pada penghujung tahun ini dan berdepan risiko banjir,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Katanya, langkah mengadakan PRU-15 pada musim tengkujuh hanya mementingkan kepentingan diri tanpa mengira keselamatan rakyat, sedangkan Jabatan Meteorologi Malaysia sudah meramalkan negara bakal mengalami hujan lebat berterusan mulai November.

“Hujan lebat berterusan akan membawa banjir ke beberapa negeri di Pantai Timur. Lebih 10 juta daripada 33 juta penduduk di negara kita, khususnya di Pantai Timur akan terjejas banjir, jadi tidak wajar mengadakan PRU semasa musim tengkujuh,” katanya.

Jika PRU pada musim berkenaan, katanya, kemudahan seperti sekolah dan dewan orang ramai digunakan sebagai pusat pengundian, sekali gus menjejaskan operasi bantuan kepada penduduk terjejas banjir.

“Jika tempat itu digunakan sebagai pusat pengundian, mangsa banjir nak letak di mana?” katanya menambah, kos juga akan meningkat kerana beberapa negeri tidak akan membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) masing-masing jika PRU15 diadakan pada musim tengkujuh.

“Kelantan, Terengganu dan Kedah yang ditadbir PAS serta Selangor, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang di bawah Pakatan Harapan (PH) sudah memaklumkan tidak akan bubar DUN, bermaksud negeri-negeri ini akan mengadakan Pilihan Raya Negeri (PRN) pada tahun depan.

“Kalau negara kita mengadakan PRU dan PRN secara berasingan, perbelanjaan akan menjadi tinggi, jadi lebih baik buat PRU15 pada tahun depan,” katanya.

Selain faktor banjir, Dominic berkata, kerajaan boleh memanfaatkan tempoh yang ada sebelum penggal Parlimen kali ini berakhir untuk memberi tumpuan kepada ekonomi dan memastikan pemulihannya.

“Usaha tingkatkan pendapatan rakyat dan ringankan beban hidup mereka. Apatah lagi, jumlah golongan berpendapatan rendah juga telah meningkat, ramai daripada kelompok B40 sebelum ini sudah jatuh ke dalam B60 selepas dua tahun COVID-19 melanda negara kita,” katanya.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/09/menteri-pn-gesa-tumpu-persediaan-hadapi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pru Musim Banjir Pm Zahid Bertanggungjawabkah Jika Nyawa Hilang

Pru Musim Banjir Pm Zahid Bertanggungjawabkah Jika Nyawa Hilang

papar berkaitan - pada 20/9/2022 - jumlah : 153 hits
Adakah Ismail Sabri dan Ahmad Zahid bersedia untuk bertanggungjawab sekiranya nyawa terkorban dan harta benda rosak jika PRU akan datang diadakan pada musim tengkujuh kata Lim Ahli Parlimen Kepong Lim Lip Eng hari ini meminta Perdana Menter...
Kita Masuk Pru 15 Lebih Bersedia Sebagai Kerajaan Menanti Anwar Calon Perdana Menteri

Kita Masuk Pru 15 Lebih Bersedia Sebagai Kerajaan Menanti Anwar Calon Perdana Menteri

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 903 hits
Kegagalan kerajaan 22 bulan Pakatan Harapan yang ditadbir Tun Mahathir Mohamad telah menyedarkan KEADILAN dan PH untuk berbuat lebih baik sekiranya diberi peluang memerintah semula dalam Pilihan Raya Umum ke 15 Ketua Angkatan Muda KEADILAN ...
Zahid Hamidi Nak Gunakan Banjir Untuk Lepaskan Diri Dari Penjara

Zahid Hamidi Nak Gunakan Banjir Untuk Lepaskan Diri Dari Penjara

papar berkaitan - pada 19/9/2022 - jumlah : 221 hits
ZAHID Hamidi tengah GELABAH tidur tak lena memikirkan akan kena PENJARA macam rakan beliau NAJIB RAZAK Dalam pemikiran Zahid agaknya hanya PRU yang boleh menyelamatkan beliau dari merengkok ke dalam penjara Mungkin pada Zahid dengan kuasa a...
Malaysia Bernasib Baik Bukan Zahid Menteri Kesihatan

Malaysia Bernasib Baik Bukan Zahid Menteri Kesihatan

papar berkaitan - pada 13/9/2022 - jumlah : 202 hits
PUTRAJAYA Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin menafikan dakwaan ubat bekas perdana menteri Najib Razak telah ditukar daripada ubat biasa semasa mendapatkan rawatan di Hospital Kuala Lumpur Beliau menjawab dakwaan pegawai khas Najib Mukhlis ...
Apa Jasa Zahid Pulihkan Negara Selain Desak Pru Awal Dan Jatuhkan Kerajaan

Apa Jasa Zahid Pulihkan Negara Selain Desak Pru Awal Dan Jatuhkan Kerajaan

papar berkaitan - pada 29/9/2022 - jumlah : 210 hits
agendaily com29 09 2022Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ketika mengumumkan penarikan sokongan 15 Ahli Parlimen UMNO terhadap Kerajaan Perikatan Nasional dan Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 3 Ogos 2021 Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ...
Ingatan Untuk Zahid Hamidi Jika Banjir Besar Mahkamah Pun Mungkin Tutup Juga

Ingatan Untuk Zahid Hamidi Jika Banjir Besar Mahkamah Pun Mungkin Tutup Juga

papar berkaitan - pada 18/9/2022 - jumlah : 118 hits
Nampaknya Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi begitu tidak sabar dan sangat terdesak mahu PRU15 diadakan pada tahun ini juga Di sebalik Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob sekadar mengatakan PRU15 bakal diadakan tidak lama lagi beliau sebalikn...
Pru Banjir Susahkan Rakyat Penjawat Awam

Pru Banjir Susahkan Rakyat Penjawat Awam

papar berkaitan - pada 21/9/2022 - jumlah : 115 hits
PRU banjir Susahkan rakyat penjawat awamPosted By on September 20 2022Kenyataan pemimpin Umno yang gila kuasa mahu meneruskan Pilihan Raya Umum pada hujung 2022 meski pun ketika banjir melanda amat mengguris hati rakyat terutama di kawasan ...
Zahid Hamidi Gesa Mpn Dipengerusikan Muhyiddin Dibubarkan

Zahid Hamidi Gesa Mpn Dipengerusikan Muhyiddin Dibubarkan

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 140 hits
Zahid Hamidi Gesa MPN Dipengerusikan Muhyiddin Dibubarkan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi sekali lagi menggesa agar Majlis Penasihat Negara yang dipengerusikan Muhyiddin Yassin dibubarkan Zahid berkata MPN tidak mempunyai fungsi yang jelas...
Ku Li Bidas Keputusan Umno Mahu Pru 15 Semasa Banjir Ikut Nafsu Semata Mata

Ku Li Bidas Keputusan Umno Mahu Pru 15 Semasa Banjir Ikut Nafsu Semata Mata

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 137 hits
agendaily com1 10 2022Bekas Pengerusi Lembaga Penasihat UMNO Tengku Razaleigh Hamzah Veteran UMNO Tengku Razaleigh Hamzah menyifatkan keputusan UMNO mahu juga mengadakan pilihan raya umum ke 15 semasa musim banjir sebagai mengikut nafsu pol...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo