Zahid Kurang Popular Tetapi Penting Untuk Survival Anwar Sebagai Pm


malaysiakini.com
Hariz Mohd
Diterbitkan: Nov 30, 2022 2:48 PM
Perdana menteri yang baru dilantik Anwar Ibrahim digesa berulang kali untuk tidak melantik ahli parlimen yang mempunyai pertuduhan rasuah di mahkamah ke dalam kabinetnya.

Gesaan itu khususnya berhubung Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi, yang kini menghadapi perbicaraan rasuah di mahkamah dan dispekulasi menjadi antara mereka yang mungkin dilantik Anwar untuk menjadi salah seorang timbalannya.

Tetapi adakah Anwar mampu meminggirkan Zahid selepas apa yang dilakukan oleh pengerusi BN itu untuk mengemudi Umno ke arah menyokong pembentukan kerajaan bersama PH?

Menurut sumber dalam Umno, walaupun Zahid nampaknya bukan pilihan popular bagi rancangan Anwar untuk membentuk pentadbiran yang bersih dan bebas daripada pemimpin yang dikaitkan dengan rasuah, melantik ahli parlimen Bagan Datuk itu sebagai timbalan perdana menteri adalah penting untuk memastikan Anwar terus memegang jawatan eksekutif tertinggi.

"Kelangsungan kerajaan ini bergantung kepada Zahid. Jika Zahid tidak menjadi TPM, kemungkinan besar dia akan kalah dalam pemilihan parti akan datang.
"Jika ini berlaku, maka ahli parlimen BN mungkin akan memberikan sokongan mereka kepada (Pengerusi PN) Muhyiddin (Yassin) dan bukannya Anwar. GPS dan GRS kemudian akan mengikutinya, dan menyebabkan pentadbiran Anwar tumbang," kata sumber itu.

Orang dalam Umno itu, yang rapat dengan Zahid, bercakap dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan kerana dia tidak diberi kuasa untuk membuat kenyataan kepada media.

Zahid, yang juga pengerusi BN, berdepan tekanan untuk berundur sebagai presiden Umno dan daripada jawatan pengerusi BN selepas kekalahan memalukan gabungan itu dalam pilihan raya umum (PRU) minggu lepas.

Malah ramai yang membuat spekulasi bahawa keputusan itu, yang merupakan prestasi terburuk bagi BN setakat ini, akan menamatkan karier politik Zahid menjelang pemilihan parti yang perlu diadakan selewat-lewatnya Mei tahun depan.

Bagaimanapun, Zahid adalah tokoh penting dalam mengemudi Umno yang mempunyai 27 kerusi parlimen untuk menyokong kerajaan yang dibentuk bersama PH.

‘Peraturan biasa tak terpakai’

Penganalisis politik yang bercakap kepada Malaysiakini bersetuju bahawa Anwar dan Zahid mungkin memerlukan satu sama lain untuk hala tuju politik masing-masing.

James Chin dari Universiti Tasmania berkata peraturan etika biasa tidak boleh digunakan untuk pemilihan menteri pentadbiran baru dan menyorot bahawa Anwar tidak mempunyai banyak pilihan dalam situasi ketika ini.

“Orang ramai tidak boleh lupa ini bukan gabungan biasa, (ini adalah) kerajaan gabungan pasca pilihan raya yang disatukan pada saat-saat akhir selepas pilihan raya.

"Jadi peraturan biasa tidak terpakai. Bagaimanapun, dalam konteks Malaysia, adalah mustahil untuk menerapkan situasi 100 peratus betul dan salah. Malaysia adalah masyarakat yang sangat kompleks terutamanya dalam hal politik," katanya.
James ChinMenurut Chin, perdana menteri perlu menggunakan kriteria politik dalam memutuskan pelantikan kabinet termasuk menghormati calon pilihan Umno dan BN

"Dalam teori sudah tentu Anwar mempunyai budi bicara penuh, tetapi dalam kes ini, secara praktikalnya dia tidak mempunyai budi bicara sepenuhnya. Persoalannya siapa Umno sanggup tolak.

"Ini adalah pilihan yang sangat sukar untuk Anwar. Ia sebenarnya bukan terpulang kepada Anwar, terpulang kepada BN dan Umno untuk memilih siapa yang mereka mahu menjadi timbalan perdana menteri," katanya.

Chin juga menggesa pertubuhan masyarakat sivil yang telah mendesak Anwar untuk tidak melantik ahli parlimen yang terlibat dalam kes mahkamah, dengan mengatakan bahawa tidak semuanya harus dilihat secara hitam dan putih.

Chin menegaskan bahawa kabinet sebelum ini juga melihat pemimpin yang mempunyai kes mahkamah tertunggak terus berkhidmat sebagai menteri.

“Semuanya mesti dilihat secara keseluruhan, bukan semuanya dalam hitam putih.

"Jika anda menggunakan peraturan etika biasa, maka anda mencipta 'lubang besar' kerana semua yang dilakukan oleh ahli politik di negara ini, jika anda menggunakan peraturan etika itu, kebanyakannya tidak akan lulus," katanya.
Oh Ei SunSementara itu, felo kanan Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura Oh Ei Sun berkata perdana menteri mempunyai keutamaan untuk menghalang PAS daripada berkuasa.

Memandangkan Zahid masih menguasai Umno pada ketika ini, tambahnya, Anwar perlu bersabar dengan presiden Umno itu.

Oh membayangkan bahawa Anwar malah mungkin perlu sehingga "menangani" masalah undang-undang Zahid.

“Keutamaan politik yang utama dan luar biasa pada masa kini ialah menghalang PAS daripada berkuasa dan dengan itu memperbesar agenda teokratiknya.

"Apa-apa sahaja yang boleh menyumbang ke arah itu mesti dilakukan, termasuk menangani masalah undang-undang Zahid secara halus jika perlu.

"Ia adalah perkara yang wujud untuk negara ini seperti yang kita tahu," katanya kepada Malaysiakini.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/11/zahid-kurang-popular-tetapi-penting.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beliau Belum Dihukum Lagi Anwar Pertahan Pelantikan Zahid Sebagai Tpm

Beliau Belum Dihukum Lagi Anwar Pertahan Pelantikan Zahid Sebagai Tpm

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 102 hits
Susulan banyak pihak yang mempertikaikan pelantikan Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi dalam Kabinet Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim tampil mempertahankan keputusan itu Anwar menegaskan beliau tidak boleh menolak kepentingan Pengerus...
Lantik Zahid Langkah Tak Popular Tapi Anwar Terpaksa Penganalisis

Lantik Zahid Langkah Tak Popular Tapi Anwar Terpaksa Penganalisis

papar berkaitan - pada 4/12/2022 - jumlah : 173 hits
Alena NadiaPelantikan Ahmad Zahid Hamidi sebagai timbalan perdana menteri mungkin tidak popular dalam kalangan ramai orang tetapi ia adalah keputusan yang tidak dapat dielakkan kata penganalisis Penganalisis sosiopolitik Prof Awang Azman Aw...
Portal Dakwa Anwar Akan Pilih Zahid Sebagai Tpm Balas Jasa Anak Murid

Portal Dakwa Anwar Akan Pilih Zahid Sebagai Tpm Balas Jasa Anak Murid

papar berkaitan - pada 30/11/2022 - jumlah : 113 hits
agencaily com30 11 2022Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama anak muridnya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi di Istana Negara Laporan sebuah portal mendakwa Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bakal menjadi pilihan cikgunya Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk ...
Twitter Whatsapp Dibanjiri Kemarahan Selepas Anwar Namakan Zahid Sebagai Tpm

Twitter Whatsapp Dibanjiri Kemarahan Selepas Anwar Namakan Zahid Sebagai Tpm

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 130 hits
Ramai pengguna platform media memetik slogan kempen pemimpin Pakatan Harapan yang menyamakan undi untuk mana mana calon Barisan Nasional dengan undi untuk Zahid MalaysiaNowPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi melambaikan tangan ketika keluar da...
No Anwar Dap Bersatu Hanya Untuk Hadapi Pru15 Zahid

No Anwar Dap Bersatu Hanya Untuk Hadapi Pru15 Zahid

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 139 hits
malaysiakini comDiterbitkan Nov 29 2022 11 02 AMPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi meminta semua pihak khususnya anggota parti agar memahami bahawa prinsip menolak sebarang kerjasama dengan Presden PKR Anwar Ibrahim parti DAP dan Bersatu sebe...
Dakwaan Ds Zahid Hamidi Dilantik Sebagai Timbalan Perdana Menteri Merangkap Menteri Dalam Negeri Adalah Tidak Benar

Dakwaan Ds Zahid Hamidi Dilantik Sebagai Timbalan Perdana Menteri Merangkap Menteri Dalam Negeri Adalah Tidak Benar

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 93 hits
SEBENARNYA Menurut kenyataan Jabatan Perdana Menteri JPM merujuk kepada poster yang tular di media sosial khususnya di Facebook bertajuk
Bn Will Support Anwar In Any Vote Of Confidence Says Zahid

Bn Will Support Anwar In Any Vote Of Confidence Says Zahid

papar berkaitan - pada 28/11/2022 - jumlah : 203 hits
BN chairman Ahmad Zahid Hamidi said the vote of confidence would put to rest any questions surrounding the validity of Anwar Ibrahim s leadership PETALING JAYA Barisan Nasional chairman Ahmad Zahid Hamidi says its MPs will support any vote ...
Zahid Hamidi Dedah Agong Campur Tangan Dalam Pembentukan Kerajaan Minoriti Anwar Ibrahim

Zahid Hamidi Dedah Agong Campur Tangan Dalam Pembentukan Kerajaan Minoriti Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 28/11/2022 - jumlah : 246 hits
Hal ini berlaku selepas Yang Dipertuan Agong menitahkan semua 30 Ahli Parlimen Barisan Nasional supaya menyokong dan mengambil bahagian dalam kerajaan yang bukan diterajui oleh Perikatan Nasional Ahmad Zahid Hamidi 1 Alhamdulillah kemelut p...
Zahid Admits Sending Letter Claiming All Bn Mps Support Anwar

Zahid Admits Sending Letter Claiming All Bn Mps Support Anwar

papar berkaitan - pada 24/11/2022 - jumlah : 145 hits
The BN chairman has admitted to the coalition s leaders that he sent a letter to the palace in which he said he had the final say on who MPs support as prime minister In the letter Zahid told the Agong that all 30 BN MPs were backing Anwar ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Apa Yang Perlu Anda Tahu Tentang Penstrukturan Semula Kwsp 2024

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls