Portal Dakwa Anwar Akan Pilih Zahid Sebagai Tpm Balas Jasa Anak Murid


agencaily.com30/11/2022
Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama anak muridnya, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi di Istana Negara.
Laporan sebuah portal mendakwa Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bakal menjadi pilihan cikgunya, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri (TPM) dalam kerajaan baharu.

Memetik laporan The Malaysia Insight, Perdana Menteri (PM) Ke-10 itu lebih cenderung untuk memilih Zahid sebagai timbalannya kerana jasanya membantu menjadi PM selepas mengidam untuk sekian lama dan hanya dengan sokongan UMNO-Barisan Nasional (BN) baharu ia dapat menjadi kenyataan kini.

Memetik sumber, portal tersebut berkata Anwar perlu bergantung kepada Zahid untuk kekal berkuasa dan kerajaan hanya akan stabil dengan sokongan Ahli Parlimen UMNO-BN.

Realitinya Zahid membantu Anwar untuk menjadi PM dan ia perlu diperakui. Beliau juga satu-satunya individu yang boleh membantu mengekalkan 30 kerusi BN,” kata satu sumber rapat dipetik laporan tersebut.

“Apa yang kita mahu lihat, beri Anwar kebebasan untuk memilih timbalan dan Kabinetnya. Jika ia tidak berfungsi, buang saja mereka,” katanya.

Jika jangkaan laporan tersebut menjadi kenyataan, ia adalah isyarat Anwar mengabaikan prinsipnya hanya kerana mahu mengekalkan kuasa semata-mata walaupun menyedari anak muridnya itu masih berdepan pendakwaan di mahkamah.

Mungkin Anwar tidak mahu melihat insiden yang berlaku terhadap Tan Sri Muhyiddin Yassin akan dihadapinya juga, apabila beberapa Ahli Parlimen UMNO sebelum ini menarik sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Kabinet baharu mungkin dinamakan pada masa terdekat, malah Anwar juga sudah mengemukakan senarai kepada Yang Di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah semasa sesi menghadapi semalam.

Anwar mengangkat sumpah sebagai PM Ke-10 Khamis lalu selepas Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) yang meyaksikan Zahid mengheret UMNO bekerjasama dengan Pakatan Harapan (PH) dan DAP walaupun kedua-duanya merupakan seteru utama.

Terdahulu, Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) menggesa Anwar tidak membawa masuk pemimpin kluster mahkamah dalam kerajaan bakal dibentuknya.

Bersih membuat pendirian ahli politik yang berdepan pendakwaan di mahkamah perlu diketepikan daripada barisan pentadbiran kerajaan yang akan diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Bersih berpandangan bahawa sehingga dan melainkan kedua-dua pihak pendakwaan dan kehakiman benar-benar bebas daripada pengaruh politik, ahli politik yang masih mempunyai kes mahkamah mengambil jawatan eksekutif adalah langsung tidak boleh diterima.

“Ini kerana sebarang pembebasan akan dilihat sebagai pemberian pengampunan kepada mereka yang di pihak Eksekutif, sekalipun jika kes mereka secara meritnya layak dibebaskan.

“Hal ini akan melumpuhkan keyakinan rakyat terhadap kedua-dua AGC dan kehakiman,” kata Bersih.

Bersih juga mengingatkan bahawa gerakan politik sedemikian boleh menimbulkan keraguan terhadap integriti kerajaan Anwar dan mencemarkan reputasi negara.

Bersih juga meluahkan kebimbangan dengan cadangan pihak tertentu dan individu supaya Zahid dipertimbangkan untuk jawatan TPM dalam pembentukan kabinet baru nanti.

“Zahid masih dalam perbicaraan untuk 47 pendakwaan jenayah pecah amanah dalam kes Yayasan Akalbudi.

“Walaupun beliau telah dibebaskan daripada 40 tuduhan rasuah skim visa VLN oleh Mahkamah Tinggi pada 22 September lalu, pasukan pendakwaan juga telah mengemukakan rayuan untuk kes tersebut,” kata Bersih.

Bersih juga menggesa semua parti dalam kerajaan campuran supaya mengelak daripada menamakan individu yang sedang berdepan dengan kes mahkamah untuk pertimbangan Anwar.

“Wakil rakyat yang sedang menjalani kes rasuah seperti (Pengerusi DAP) Lim Guan Eng, Presiden Muda) Syed Saddiq dan (Pengerusi BN Sabah) Datuk Seri Bung Mokhtar Radin, tidak boleh dilantik ke dalam kabinet sehingga kes mereka selesai sepenuhnya oleh mahkamah tanpa sebarang campur tangan Eksekutif melalui Jabatan Peguam Negara,” katanya lagi.

Terdahulu, spekulasi tercetus selepas Anwar memberi bayangan tidak menolak pemimpin kluster mahkamah bakal dibawa masuk dalam Kabinet memandangkan seseorang itu masih tidak didapati bersalah selagi hukuman belum dijatuhkan


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/11/portal-dakwa-anwar-akan-pilih-zahid.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Beliau Belum Dihukum Lagi Anwar Pertahan Pelantikan Zahid Sebagai Tpm

Beliau Belum Dihukum Lagi Anwar Pertahan Pelantikan Zahid Sebagai Tpm

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 102 hits
Susulan banyak pihak yang mempertikaikan pelantikan Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi dalam Kabinet Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim tampil mempertahankan keputusan itu Anwar menegaskan beliau tidak boleh menolak kepentingan Pengerus...
Twitter Whatsapp Dibanjiri Kemarahan Selepas Anwar Namakan Zahid Sebagai Tpm

Twitter Whatsapp Dibanjiri Kemarahan Selepas Anwar Namakan Zahid Sebagai Tpm

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 130 hits
Ramai pengguna platform media memetik slogan kempen pemimpin Pakatan Harapan yang menyamakan undi untuk mana mana calon Barisan Nasional dengan undi untuk Zahid MalaysiaNowPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi melambaikan tangan ketika keluar da...
A Kadir Jasin Anwar Ambil Langkah Harakiri Jika Lantik Zahid Jadi Tpm

A Kadir Jasin Anwar Ambil Langkah Harakiri Jika Lantik Zahid Jadi Tpm

papar berkaitan - pada 29/11/2022 - jumlah : 124 hits
Yasmin RamlanPerdana Menteri Anwar Ibrahim dianggap mengambil langkah harakiri jika akhirnya dia memilih Ahmad Zahid Hamidi sebagai timbalan perdana menteri atau memberikan sebarang jawatan dalam kerajaan kepada Presiden Umno berkenaan Toko...
Tpm Anwar Lebih Mengenali Hatibudi Zahid

Tpm Anwar Lebih Mengenali Hatibudi Zahid

papar berkaitan - pada 2/12/2022 - jumlah : 173 hits
SUSUPAN MALAM Zahid dan Anwar sudahlama bersahabat INSYA ALLAH esok penantian umum untuk melihat dan seterusnya menilai kabinet pertama Anwar Ibrahim akan berakhir Maklumat terbaru yang diterima senarai kabinet sudah pun dimuktamadkan hanya...
Adakah Anwar Yakin Anak Murid Tak Tarik Sokongan Sama Sebelum Ini

Adakah Anwar Yakin Anak Murid Tak Tarik Sokongan Sama Sebelum Ini

papar berkaitan - pada 28/11/2022 - jumlah : 96 hits
agendaily com28 11 2022Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Datuk Seri Anwar Ibrahim rakan baik sejak zaman Pemuda UMNO Pelbagai spekulasi berhubung kekosongan jawatan Timbalan Perdana Menteri dalam kerajaan Pakatan Harapan dan Barisan Nasiona...
Saham Mq Tech Melonjak Susulan Anak Zahid Dilantik Sebagai Pengerusi

Saham Mq Tech Melonjak Susulan Anak Zahid Dilantik Sebagai Pengerusi

papar berkaitan - pada 6/12/2022 - jumlah : 129 hits
Saham syarikat pengilang acuan industri MQ Tech melonjak susulan pelantikan Ahmad Zahid Hamidi sebagai timbalan perdana menteri Saham MQ Tech diniagakan sekitar RM0 05 sehingga petang Jumaat ketika lantikan jemaah menteri diumumkan yang men...
Hiburan Anak Anak Dan Mak Pun Suka Dia Shuib Minta Netizen Jangan Pertikai Keputusan Pilih Watie Sebagai Calon Isteri

Hiburan Anak Anak Dan Mak Pun Suka Dia Shuib Minta Netizen Jangan Pertikai Keputusan Pilih Watie Sebagai Calon Isteri

papar berkaitan - pada 2/12/2022 - jumlah : 167 hits
Pelawak dan juga usahawan sejak kebelakangan ini menjadi tumpuan warga maya setelah dia dikatakan menjalinkan hubungan mesra bersama seorang usahawan wanita bernama Watie Ini berikutan tularnya video video Shuib dan anak anak keluar bersama...
Pengumuman Kabinet Anwar Menteri Kewangan Zahid Dan Fadillah Tpm

Pengumuman Kabinet Anwar Menteri Kewangan Zahid Dan Fadillah Tpm

papar berkaitan - pada 3/12/2022 - jumlah : 320 hits
malaysiakini comDiterbitkan Dec 2 2022 8 26 PMPerdana Menteri Anwar Ibrahim sebentar tadi mengumumkan barisan senarai anggota kabinetnya Dalam sidang media yang disiarkan secara langsung Anwar mengumumkan Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi da...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment