Zahid Ismail Atau Mohamad Saingan Calon Pm Bermula


malaysiakini.com
Pasukan Malaysiakini
Diterbitkan: Mar 20, 2022 9:00 AM

Umno dalam perhimpunan agung tahuhannya yang berakhir semalam menetapkan keputusan bahawa bahawa pilihan raya umum mesti berlangsung tahun ini

Bagaimanapun, timbul persoalan mengenai siapakah calon perdana menteri daripada Umno dan BN serta "poster boy" bagi PRU15.

Terdapat tiga calon utama iaitu Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi, timbalannya Mohamad Hasan, dan perdana menteri sekarang, Ismail Sabri Yaakob.

Ahli Majlis Tertinggi Umno, Zahidi Zainul Abidin memberitahu pemberita semalam perkara itu akan dibincangkan oleh lima pemimpin tertinggi itu termasuk dua lagi naib presiden.

Walaupun Ismail dilihat pilihan yang tepat bagi sesetengah pihak, dinamik yang berlangsung dalam parti itu mungkin menyaksikan dia hanya bertahan bagi tempoh sepenggal.

Mengikut amalan biasa, presiden Umno yang juga selaku pengerusi BN merupakan calon perdana menteri.

Bagaimanapun, Zahid dibelenggu kes rasuah dan langkah untuk menjadikan dia sebagai calon perdana menteri tahun lepas dilaporkan gagal mendapat sokongan yang mencukupi.

Sementara itu, Mohamad pula bukan ahli parlimen yang merupakan prasyarat untuk menduduki jawatan tersebut.

Justeru, apabila Umno menumbangkan Muhyiddin Yassin, satu-satunya ahli parlimen paling kanan dan boleh dilantik sebagai perdana menteri ialah Ismail - yang merupakan naib presiden Umno.

Ismail merupakan perdana menteri pertama di Malaysia yang tidak mengetuai partinya sendiri dan oleh itu sukar baginya untuk mempertahankan penggal kedua bagi jawatan berkenaan.

Keputusannya untuk mengikut ketetapan Umno berhubung pilihan raya umum semalam, walaupun dilihat enggan sebelum ini, mungkin akan melemahkan kedudukannya sebagai pencabar utama.

Zahid mungkin mencalonkan diri sendiri bagi jawatan itu dengan menggunakan kejayaan BN di Johor dan Melaka bagi menunjukkan parti itu tidak terjejas dengan kes rasuah yang dihadapinya.

Pengkritik sebelum ini mendakwa Zahid cuba menggugurkan tuduhan rasuah terhadapnya dan disebabkan itu dia perlu menduduki jawatan tertinggi berkenaan.

Walaupun tidak popular di kalangan ahli-ahli parlimen Umno, sebagai presiden Zahid boleh menyusun semula majlis kerja tertinggi dengan meletakkan penyokongnya bagi mendapatkan sokongan yang mencukupi agar dia dilantik sebagai perdana menteri.

Peluang itu bagaimanapun, mungkin tersekat jika dia disabitkan bersalah sebelum PRU.

Berdasarkan Perlembagaan Persekutuan, individu yang disabitkan bersalah tidak boleh bertanding dalam pilihan raya walaupun tidak dipenjarakan dan merayu kes mereka.

Begitu juga hal yang sama membabitkan Najib Razak - walaupun sabitan di Mahkamah Rayuan ditangguhkan - yang boleh memberi laluan kepadanya untuk bertanding pada PRU 15.

Kes rasuah terhadap Zahid sekali gus menjadikan presiden Umno itu sebagai calon berisiko untuk jawatan perdana menteri.

Di sinilah muncul timbalannya sekarang, Mohamad Hasan.

Terdapat spekulasi yang kuat mengatakan bekas menteri besar Negeri Sembilan itu mengintai jawatan perdana menteri dan jawatan presiden Umno.

Zahid malah mengusik Mohamad semasa perhimpunan agung Umno semalam.

Mohamad pernah memangku jawatan presiden Umno antara Dis 2018 dan Julai 2019 apabila Zahid terpaksa berehat selepas ada pimpinan parti itu berpaling tadah dan melompat ke parti lain.

Di bawah penguasaan Mohamad, Umno mula bangkit semula dengan mencatat tiga kemenangan dalam pilihan raya kecil di Cameron Highlands, Semenyih, dan kerusi DUN Rantau sendiri.

Dia juga tidak dibebani dengan tuduhan rasuah, menjadikannya calon yang lebih layak berbanding Zahid.

Memperoleh jawatan perdana menteri juga akan memudahkan usaha Mohamad untuk menjadi presiden Umno apabila pemilihan parti diadakan selepas PRU15.

Zahid, bagaimanapun, boleh memutuskan untuk menyokong Ismail bagi penggal kedua jika dia mahu mengecewakan Mohamad - yang semalam disindirnya berpeluang menjadi perdana menteri pada PRU16.

Zahid secara tersisat semalam memberitahu bahawa apapun keputusan itu boleh ditentukan oleh Yang di-Pertuan Agong.

"Apabila tiba masanya, sudah pasti. kami mempunyai calon kami tetapi seperti yang anda tahu di Johor apabila poster boy kami adalah Hasni Mohamad tetapi anda tahu (apa yang berlaku).

"Saya fikir untuk PRU akan datang ini, seperti yang anda tahu (PM sekarang) ialah Ismail.

“Tetapi saya tidak fikir 'poster boy' itu bahan untuk kita promosikan sekarang.. atau nanti... kerana terpulang kepada Yang di-Pertuan Agong untuk membuat keputusan," katanya kepada sidang media selepas menutup perhimpunan agung Umno.

Pada pilihan raya negeri Johor, Pengerusi Umno negeri Johor Hasni Mohamad dinamakan sebagai calon menteri besar daripada BN.

Bagaimanapun, usaha itu terhalang selepas "kuasa lebih tinggi" dilaporkan memilih ADUN Machap, Onn Hafiz Ghazi untuk jawatan menteri besar selepas BN memenangi negeri berkenaan.

Onn Hafiz akhirnya mengangkat sumpah sebagai menteri besar.

Laporan oleh Haspaizi Zain, Kow Gah Chie, M Fakhrull Halim, dan Raveena Naotra.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/03/zahid-ismail-atau-mohamad-saingan-calon.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Beri Bayangan Ismail Calon Pm Pru15 Minta Jangan Tunggu Lama Bubar Parlimen

Zahid Beri Bayangan Ismail Calon Pm Pru15 Minta Jangan Tunggu Lama Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 140 hits
KUALA LUMPUR Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi membayangkan Ismail Sabri Yaakob akan terus dicalonkan menerajui kerajaan jika UMNO Barisan Nasional memenangi PRU15 Pada masa sama Zahid menggesa Ismail jangan tunggu lama lama bagi ...
Bubar Parlimen Adakah Pm Ismail Berintegriti Atau Tunduk Kepada Kluster Mahkamah

Bubar Parlimen Adakah Pm Ismail Berintegriti Atau Tunduk Kepada Kluster Mahkamah

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 145 hits
Pertembungan besar antara Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob akan berlaku hari ini Menurut Ahli Parlimen Pasir Gudang Hassan Abdul Karim sekiranya Ismail tegas dan tidak tunduk kep...
Zahid Beri Bayangan Calon Pru 15 70 Adalah Muka Baharu

Zahid Beri Bayangan Calon Pru 15 70 Adalah Muka Baharu

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 145 hits
KUALA LUMPUR Sebanyak 70 peratus muka baharu calon UMNO dan Barisan Nasional bakal dinamakan sempena Pilihan Raya Umum tidak lama lagi Presidennya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berkata tiga sayap Pemuda Wanita serta Puteri UMNO tidak perlu ...
Zahid Suggests Ismail Sabri Remains Umno S Pm Candidate For Ge15 Tok Mat For Ge16

Zahid Suggests Ismail Sabri Remains Umno S Pm Candidate For Ge15 Tok Mat For Ge16

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 174 hits
Umno president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi delivers a speech at the 2021 Umno General Assembly at the World Trade Centre Kuala Lumpur March 19 2022 Picture by Hari AnggaraKUALA LUMPUR March 19 Umno president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ...
Zahid Kata Pn Ph Tak Namakan Calon Mb Kerana Tahu Akan Kalah

Zahid Kata Pn Ph Tak Namakan Calon Mb Kerana Tahu Akan Kalah

papar berkaitan - pada 12/3/2022 - jumlah : 174 hits
JOHOR BAHRU Tindakan parti dan gabungan politik selain Barisan Nasional yang tidak menamakan calon Menteri Besar mereka adalah kerana sudah tahu tidak mempunyai peluang untuk melakar kemenangan dalam Pilihan Raya Negeri Johor Pengerusi BN D...
Esok Penentu Ismail Sabri Ada Tulang Belakang Besi Atau Tidak Hassan

Esok Penentu Ismail Sabri Ada Tulang Belakang Besi Atau Tidak Hassan

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 157 hits
malaysiakini comDiterbitkan Mar 18 2022 7 56 PMPAU 2021 Esok akan menentukan sama ada Ismail Sabri Yaakob seorang perdana menteri yang memiliki keberanian sebenar serta akan dikenang ramai sebagai wira atau sebaliknya pemimpin biasa kata se...
Zahid Boleh Jatuhkan Ismail Sabri Melalui Undi Tak Percaya

Zahid Boleh Jatuhkan Ismail Sabri Melalui Undi Tak Percaya

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 142 hits
Sekiranya perdana menteri Ismail Sabri Yaakob enggan bubar parlimen Zahid Hamidi boleh jatuhkan kerajaan melalui undi tak percaya
Zahid Isytihar Perang Dengan Ismail Sabri

Zahid Isytihar Perang Dengan Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 161 hits
Ahmad Zahid Hamidi dengan rasmi telah mengisytihar perang dengan Ismail Sabri Yaakob di dalam PAU Umno yang sedang berlangsung Zahid secara terbuka telah mengumumkan yang beliau menentang Ismail Sabri dalam isu pembubaran parlimen
Umno Youth Chief Plays Down Talk Of Rift Between Zahid Ismail Sabri As Wing Concludes Congress

Umno Youth Chief Plays Down Talk Of Rift Between Zahid Ismail Sabri As Wing Concludes Congress

papar berkaitan - pada 19/3/2022 - jumlah : 156 hits
Umno Youth chief Datuk Asyraf Wajdi Dusuki told the wing s congress today that the party is not affected by rumours of a rift between president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi and Prime Minister Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Asyraf dismissed...
Pemilihan Bersatu Dedah Wujud Kem Tidak Sebulu Muhyiddin

Mat Sabu Beri Bayangan Harga Siling Beras Akan Di Naikkan

Isu Ruu Mufti Wilayah

Building An Inclusive Economy

Pemuda Merangkak Belajar Solat Undang Sebak Dia Telah Buka Jalan Ke Pintu Syurga

Stroke Survivors Terus Dapat Preskripsi Benzodiazepin Yang Membimbangkan

Gisbh No Proof Of Links To Political Leaders Home Ministry Says

Adik Mak Lampir Jadi Penjamin Aliff Aziz


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Di Hatiku Ada Kamu Viu Malaysia

5 Jenis Bantuan Sosial 100 Percuma Yang Disediakan Negara Luar

10 Fakta Biodata Pelakon Fattah Amin Bekas Suami Fazura Penyanyi Lagu Wanita Terakhir Juara Hero Remaja 2011 2012

10 Fakta Biodata Pelakon Fazura Bekas Isteri Fattah Amin Foto Dulu Sekarang

ABPBH 2024 Keputusan Pemenang Calon Top 5 Anugerah Bintang Popular Berita Harian 36 Siaran Live Di TV3 Tonton 11 Oktober


Apa Itu Tepung Sagu Kegunaan Dan Manfaatnya Pada Kesihatan

Yogurt Farm Fresh Sedap

First Look The 2025 Ktm Freeride E Electric Dirt Bike

Kanak Kanak Oku 11 Tahun Ditemukan Lemas

Makan Di Restoran Ikan Bakar Din

Reza Kena Saman