Zahid Hamidi Kuat Menipu Kata Dr Mahathir



(Utusan) – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad menyatakan Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi adalah seorang yang suka menipu dan perbuatannya itu harus dihentikan agar beliau tidak lagi menggunakan mahkamah atau kedudukan politiknya untuk meneruskan pembohongan.
Menurut Ahli Parlimen Langkawi itu, Ahmad Zahid telah hadir ke mahkamah dengan pelbagai penipuan demi kepentingan politik dan peribadi.
Satu contoh yang jelas, jelas Dr. Mahathir, ialah apabila Ahli Parlimen Bagan Datuk itu dalam satu laporan sebuah portal berita bertarikh 30 Julai 2017 mendakwa bekas Perdana Menteri itu adalah berketurunan India.
“Plaintif (Ahmad Zahid) membuat kenyataan kerana amat tertekan dengan kejayaan defendan mengatasinya di dalam kempen politik ketika itu. Dengan tuduhan yang tidak berasas itu, plaintif berharap dapat merosakkan imej dan kredibiliti defendan.
“Ini kerana fitnah itu memperlihatkan bahawa defendan (Dr. Mahathir) bukan orang Melayu sepenuhnya dengan itu tidak layak berjuang untuk orang Melayu dan Islam. Plaintif ketika membuat pembohongan itu menyatakan dia mempunyai bukti yang kukuh tetapi sehingga ke hari ini tidak pernah menunjukkan bukti itu.
“Plaintif tidak pernah meminta maaf atau menarik balik pembohongan itu, sehingga ke hari ini,” kata Dr. Mahathir.
Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) berkata demikian dalam jawapan pembelaannya terhadap saman fitnah yang difailkan Ahmad Zahid terhadapnya.
Pada pertengahan April lalu, Ahmad Zahid memfailkan saman fitnah terhadap Dr. Mahathir berhubung dakwaan beliau meminta bekas Perdana Menteri itu mencampuri urusan kes yang sedang dihadapinya di mahkamah.
Berhubung dakwaan bahawa Ahmad Zahid memintanya untuk campur tangan dalam kes jenayah yang sedang dihadapi Presiden UMNO itu, Dr. Mahathir menyatakan, mana-mana individu yang waras akal fikiran akan membuat kesimpulan bahawa plaintif yang sedang membuat percubaan untuk menyelesaikan kes-kes jenayahnya.
Tambah Dr. Mahathir, dari 2018 hingga 2020 ketika memegang jawatan Perdana Menteri, Ahmad Zahid tidak mempunyai sebarang kedudukan dalam Kabinet maka pertemuan-pertemuan antara mereka tidak mungkin melibatkan pengurusan dan pentadbiran negara.
“Adalah logik untuk diperkatakan bahawa plaintif telah datang dan bertemu defendan selepas dilantik menjadi Perdana Menteri yang mempunyai kedudukan berautoriti di dalam negara dan semestinya plaintif mempunyai rancangan untuk mencuba membersihkan nama baiknya yang telah lama tercemar dek penglibatan jenayahnya sendiri.
“Tiada dalam mana-mana bahagian dalam tuntutan saman ini plaintif menjelaskan mengenai pertemuan-pertemuan di antara plaintif dan defendan. Tiada langsung usaha di pihak plaintif untuk mendedahkan apa yang telah dibincangkan sekiranya benar apa yang dikatakan oleh defendan tersebut adalah palsu,” kata Dr. Mahathir.
Selain itu, Dr. Mahathir menyatakan beliau telah mengenal pasti beberapa orang saksi termasuk bekas Naib Ketua UMNO Bahagian Batu Kawan, Datuk Khairuddin Abu Hassan yang akan mengesahkan kenyataan yang dikatakan memfitnah Ahmad Zahid itu.
Berdasarkan pernyataan tuntutan, Ahmad Zahid berkata pada 19 Oktober 2018, beliau telah dituduh di Mahkamah Sesyen di sini atas 12 pertuduhan pecah amanah, lapan rasuah dan 27 pengubahan wang haram.
Namun Presiden UMNO itu berkata, pada 23 Februari lalu, Dr. Mahathir telah mengeluarkan kenyataan palsu dan disifatkan berbaur fitnah dengan niat jahat merujuk secara terus kepada plaintif.
Menurutnya, kenyataan berbaur fitnah itu dibuat dalam suatu Majlis Pelancaran Aspirasi Parti Pejuang sempena Pilihan Raya Negeri Johor ke-15 di Yayasan Kepimpinan Perdana, Putrajaya.
Kenyataan itu antara lain menyatakan Ahmad Zahid bersama beberapa individu lain bagi mendapatkan bantuan untuk menyelesaikan kes mahkamah yang dihadapinya.
Saman tersebut merupakan tindakan undang-undang kedua yang difailkan oleh Ahmad Zahid terhadap pemimpin parti politik berhubung isu sama.
Pada 5 April lalu, Presiden UMNO itu memfailkan saman fitnah terhadap bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berhubung dakwaan beliau meminta bantuan untuk menyelesaikan atau menangguhkan perbicaraan kes jenayah yang masih berjalan di mahkamah.
Pada 23 Februari lalu, Dr. Mahathir dalam sidang akhbarnya mengakui pernah didatangi Ahmad Zahid meminta bantuan untuk membebaskan dirinya daripada pendakwaan rasuah di mahkamah.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2022/05/17/zahid-hamidi-kuat-menipu-kata-dr-mahathir/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dr Mahathir Dakwa Zahid Hamidi Risau Kes Jenayah Di Mahkamah

Dr Mahathir Dakwa Zahid Hamidi Risau Kes Jenayah Di Mahkamah

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 245 hits
Tun Dr Mahathir Mohamad mendakwa Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi telah menyuarakan kerisauannya berhubung kes kes jenayah yang dihadapi bekas timbalan perdana menteri itu di mahkamah ketika mereka mengadakan beberapa pertemuan Dr Mahathir ...
Selepas Umno Semakin Kuat Zahid Sedia Berdepan Saman Dr Mahathir

Selepas Umno Semakin Kuat Zahid Sedia Berdepan Saman Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 138 hits
agendaily com20 5 2022Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyaman bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad kerana didakwa memfitnahnya Ancaman saman yang dibuat Tun Dr Mahathir Mohamad tidak mengentarkan Presiden UMNO Datuk Se...
Kita Jumpa Di Mahkamah Kata Zahid Kepada Dr Mahathir

Kita Jumpa Di Mahkamah Kata Zahid Kepada Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 21/5/2022 - jumlah : 136 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi hari ini berkata dia akan menjawab di mahkamah berhubung dakwaan Dr Mahathir Mohamad bahawa dirinya berjumpa dengan bekas perdana menteri itu untuk membincangkan kes jenayah yang dihadapinya Ini susulan mahk...
Pesanan Mesra Untuk Zahid Hamidi Berhenti Sajalah Sebagai Presiden Umno

Pesanan Mesra Untuk Zahid Hamidi Berhenti Sajalah Sebagai Presiden Umno

papar berkaitan - pada 18/5/2022 - jumlah : 128 hits
Selain Tun Mahathir Mohamad telah menyatakan kesediaan untuk berdepan dengan Ahmad Zahid Hamidi di mahkamah berhubung dakwaannya bahawa Presiden UMNO itu pernah meminta campurtangan beliau berkaitan kes mahmamah yang sedang dihadapinya beka...
Rentasan 1128 Gempar Tercabar Dengan Pm 9 Zahid Hamidi Bakal Singki

Rentasan 1128 Gempar Tercabar Dengan Pm 9 Zahid Hamidi Bakal Singki

papar berkaitan - pada 18/5/2022 - jumlah : 158 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 11281 APA ERTI KESTABILAN POLITIK BAGI UMNO 2 LOJI SIAP AIR TAK ADA 3 APABILA ORANG NOMBOR SATU TIDAK JADI KETUA EKSEKUTIF 4 PAS PATUT BUBAR KATA UMNO
Zahid Bawa Fail Kes Jenayah Minta Saya Campur Tangan Di Mahkamah Kata Muhyiddin

Zahid Bawa Fail Kes Jenayah Minta Saya Campur Tangan Di Mahkamah Kata Muhyiddin

papar berkaitan - pada 6/5/2022 - jumlah : 164 hits
Muhyiddin Yassin mendakwa Ahmad Zahid Hamidi telah menunjukkan sejumlah fail yang banyak berkaitan kes jenayahnya dan meminta bantuan beliau untuk campur tangan dalam prosiding mahkamah Menerusi dokumen yang difailkan di Mahkamah Tinggi pad...
Status Bangsa Dr Mahathir Mahu Zahid Mohon Maaf Ancam Hendak Saman

Status Bangsa Dr Mahathir Mahu Zahid Mohon Maaf Ancam Hendak Saman

papar berkaitan - pada 18/5/2022 - jumlah : 149 hits
Astro AwaniMei 17 2022 Tegas Dr Mahathir kali ini beliau perlu bertindak kerana sikap Ahmad Zahid yang amat memualkan dan tidak boleh dibiarkan begitu sahaja Gambar failKUALA LUMPUR Pengerusi Parti Pejuang Tanah Air Tun Dr Mahathir Mohamad ...
Gelar Zahid Pembohong Mahathir Lupa Pembohongan Sendiri

Gelar Zahid Pembohong Mahathir Lupa Pembohongan Sendiri

papar berkaitan - pada 18/5/2022 - jumlah : 123 hits
Oleh Sirajuddin AhmadDalam usaha menarik perhatian rakyat dari skandal Zeti Akhtar dan Nazlan Ghazali Mahathir cuba bawa tumpuan rakyat kepada pergeseran dia dengan Presiden UMNO Zahid Hamidi Spat antara Mahathir dan Zahid dibesar besarkan ...
Benar Benar Besarkah Jiwa Zahid Hamidi

Benar Benar Besarkah Jiwa Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 129 hits
Antara intipati ucapan Presiden UMNO Ahmad Zahid Hamidi ketika Perhimpunan Agung Khas Ahad lalu ialah memberi ingatan kepada pemimpin pemimpin yang telah lama menjadi wakil rakyat agar sedia untuk digugurkan dalam PRU15 akan datang Katanya ...
Kfc Malaysia Tutup Lebih 100 Restoran Francais Kesan Boikot

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Mcmc S Police Report Against Writer Murray Hunter Is High Handed And Has A Chilling Effect On Freedom Of Speech

Keluarga Berang Terima Kiriman Jenazah Individu Lain

There Is An Awakening

App Inarah

Netizen Mohon Maaf Asyik Mengutuk Ruhainies Beri Respon Saya Dah Tak Fikir Sekarang Nak Fokus On Being Happy



5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3


Couple Urges Police Mcmc To Act Against Alleged Blackmailer

Housewives Social Protection Scheme Still Short Of Target Says Kasthuri

Impartiality In Business

Fariza Shooting Video Mv Lagu Raya

Mencuba Sajian Eksotik Kerabu Telur Belangkas

Bagaimana Arab Saudi Menjadi Semakin Hijau