Zahid Duri Dalam Daging Kepada Umno Ph Kata Pemimpin Dap


agendaily.com15/01/2023
Timbalan Pengerusi DAP Pulau Pinang P Ramasamy yang juga Timbalan Ketua Menteri mengkritik Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang dianggapnya sebagai liabiliti kepada Pakatan Harapan dan kerajaan Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Seorang pemimpin kanan DAP hari ini mengeluarkan kritikan keras terhadap Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang dianggapnya menjadi liabiliti kepada bukan sahaja terhadap parti itu, tetapi juga Pakatan Harapan (PH) dan kerajaan pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bekas Ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) DAP, P Ramasamy membidas keputusan UMNO enggan membenarkan pertandingan jawatan presiden dan timbalan presiden yang menjadikan Zahid kekal menerajui parti itu, tetapi akan menjadi ‘duri dalam daging’ kepada PH dan kerajaan Anwar.

Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II itu menyifatkan Timbalan Perdana Menteri daripada UMNO sebagai ‘albatross’ atau ‘pembawa masalah yang menjadi penghalang’ yang bukan sahaja melingkari leher UMNO, tetapi juga PH.

“Keputusan terkini PAU untuk tidak mempertandingkan jawatan presiden dan timbalan presiden UMNO mungkin mendapat sokongan sebulat suara, namun ada juga suara yang mahukan ia dipertandingkan.

“Zahid mungkin dilihat terselamat buat sementara waktu, namun beliau kelihatan sebagai ‘Albatross’ yang melingkari UMNO dan juga PH serta Kerajaan Perpaduan,” katanya dalam kenyataan di Facebook beliau hari ini (15 Januari 2023).

Semalam, PAU meluluskan usul tambahan supaya dua jawatan tertinggi UMNO tidak dipertandingkan di sebalik pelbagai kemelut yang berlaku termasuk desakan kepada usaha pembaharuan dan rejuvenasi dalam parti, selepas kalah teruk dalam Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15).

Dalam pada itu, Ramasamy percaya usaha UMNO untuk berubah juga akan melalui jalan sukar selagi imej korupsi yang melingkarinya tidak dibersihkan dan malangnya, Zahid selaku teraju parti sendiri dilihat sebagai pemimpin paling terkesan dengan imej itu dalam UMNO.

Perkara itu, katanya, mungkin mendatangkan kesan kepada usaha parti serta kerajaan pimpinan Anwar untuk menarik sokongan, khususnya dalam kalangan pengundi Melayu pada pilihan raya negeri (PRN) akan datang.

“Dengan dua kedudukan tertinggi dalam UMNO tidak dipertandingkan, krisis politik yang dijangka mungkin boleh dielak buat sementara waktu.

“Sakit kepala Anwar mungkin sementara waktu ini hilang. Namun, cabaran sebenar buat PH dan UMNO adalah untuk menarik sokongan Melayu dalam PRN akan datang.

“Sama ada UMNO mampu untuk membuka laluan mudah dengan kebergantungan kepada nasionalisme etnik, itu belum tentu lagi,” kata Ramasamy yang juga Timbalan Pengerusi DAP Pulau Pinang.

Enam negeri yang ditadbir Pakatan Harapan (PH) iaitu Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan serta negeri pimpinan Perikatan Nasional – Kedah, Kelantan dan Terengganu – akan mengadakan pilihan raya negeri tahun ini.

Ramasamy juga menegaskan bahawa UMNO yang kehilangan sudah sokongan Melayu kini lebih memerlukan sokongan PH berbanding sebaliknya, malah ia juga menjadi faktor yang memaksa parti itu bekerjasama dalam membentuk kerajaan PH-BN.

“Jika UMNO yang paling dominan dalam Barisan Nasional (BN) sebuah parti yang kuat, ia sudah pasti memenangi majoriti kerusi Parlimen dalam PRU-15, namun prestasinya jauh ketinggalan berbanding saingannya, iaitu PAS dan Bersatu dalam PN (Perikatan Nasional).

“Kehilangan sokongan Melayu yang memaksa UMNO bekerjasama dengan PH dalam membentuk Kerajaan Perpaduan….saya rasa UMNO lebih memerlukan sokongan PH berbanding sebaliknya.

“Jika UMNO bergabung dengan PN dalam membentuk kerajaan, parti itu mungkin akan tenggelam dek kuasa ekstem dalam PN. Ini hakikat diketahui semua pemimpin UMNO terutama Zahid,” katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/01/zahid-duri-dalam-daging-kepada-umno-ph.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Dah Hilang Kawalan Atas Umno Kata Penganalisis

Zahid Dah Hilang Kawalan Atas Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 7/1/2023 - jumlah : 136 hits
freemalaysiatoday com January 7 2023 7 30 AMKelayakan kepimpinan Ahmad Zahid Hamidi dilihat menjadi taruhan ekoran keputusan Bung Moktar Radin menarik balik sokongan kepada Hajiji Noor sebagai ketua menteri Sabah PETALING JAYA Presiden Umno...
Pkr Pula Kata Umno Kelompok Kes Jenayah Zahid Rosakkan Anwar Ph

Pkr Pula Kata Umno Kelompok Kes Jenayah Zahid Rosakkan Anwar Ph

papar berkaitan - pada 17/1/2023 - jumlah : 154 hits
agendaily com16 01 2023Zahid sekarang berada di peringkat membela diri Di akhir kes pendakwaan yang lalu beliau telah didapati bersalah oleh Hakim kerana pihak Pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie kata Ahli Parlimen Pasir Gudang H...
10 Ahli Parlimen Umno Sokong Muhyiddin Perlu Dikenakan Tindakan Kata Pemimpin Umno

10 Ahli Parlimen Umno Sokong Muhyiddin Perlu Dikenakan Tindakan Kata Pemimpin Umno

papar berkaitan - pada 12/1/2023 - jumlah : 145 hits
freemalaysiatoday com January 11 2023 11 41 PMAhli Parlimen Sembrong Hishammuddin Hussein Ahli Parlimen Simpang Renggam Hasni Mohammad dan Ahli Parlimen Ayer Hitam Wee Ka Siong antara 10 Ahli Parlimen BN yang menandatangani SD menyokong Pen...
Anwar Tetap Perlukan Zahid Walaupun Tidak Disukai Pemimpin Dap Pkr Sendiri Penganalisis

Anwar Tetap Perlukan Zahid Walaupun Tidak Disukai Pemimpin Dap Pkr Sendiri Penganalisis

papar berkaitan - pada 19/1/2023 - jumlah : 131 hits
agendaily com91 01 2023Datuk Seri Anwar Ibrahim bersama anak muridnya Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi di Istana Negara Walaupun Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dikritik pemimpin DAP dan PKR namun Datuk Seri Anwar Ibrahim mengetahui masih memerl...
Kekal Zahid Umno Ibarat Hidup Segan Mati Tak Mahu Kata Kadir Jasin

Kekal Zahid Umno Ibarat Hidup Segan Mati Tak Mahu Kata Kadir Jasin

papar berkaitan - pada 13/1/2023 - jumlah : 158 hits
freemalaysiatoday com January 12 2023 1 30 PMKadir Jasin PETALING JAYA Seorang wartawan veteran berkata Umno ibarat hidup segan mati tak mahu jika mengekalkan Ahmad Zahid Hamidi dan pemimpin lain yang toksik dalam parti itu A Kadir Jasin be...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Inisiatif Tanggungjawab Sosial Korporat Pacific Senior Living Bersinar Semasa Sambutan Hari Raya

M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote