Kekal Zahid Umno Ibarat Hidup Segan Mati Tak Mahu Kata Kadir Jasin


freemalaysiatoday.com
FMT Reporters
-January 12, 2023 1:30 PM
Kadir Jasin.PETALING JAYA: Seorang wartawan veteran berkata Umno ibarat hidup segan mati tak mahu jika mengekalkan Ahmad Zahid Hamidi dan pemimpin lain yang “toksik” dalam parti itu.

A Kadir Jasin berkata, ini kerana rakyat menolak parti itu bukan kerana tarikan oleh pembangkang tetapi disebabkan penolakan oleh Umno sendiri.

Katanya, faktor penolakan dari dalam akibat tingkah laku buruk dan perbuatan jenayah pemimpin Umno masih mendalam dan berterusan seperti terbukti dalam PRU November lalu.

“Sebahagian orang Melayu, termasuk di kubu-kubu kuat Umno di kampung tradisional dan tanah rancangan Felda sejak pilihan raya umum 2018, menolak Umno kerana tingkah laku buruk dan perbuatan jenayah pemimpin sendiri.

“Walaupun bekas presidennya, Najib Razak telah didapati bersalah dan dipenjarakan, isterinya Rosmah Mansor, didapati bersalah dan dihukum tetapi masih merayu, dan presidennya, Ahmad Zahid Hamidi, telah diperintah membela diri, namun keyakinan terhadap parti itu belum pulih,” katanya di Facebook.

Kadir berkata, Umno terpelanting daripada tampuk kuasa sejak pilihan raya umum 2018 bukan kerana orang Melayu suka-suka menolaknya atau tergila-gila menyokong Pakatan Harapan (PH).

“Malah dengan adanya parti serpihan Bersatu yang bekerjasama dengan PAS, sokongan kepada Umno menjadi lebih buruk. Dalam PRU lalu, calon Umno hanya memperoleh 13.55% undi. Maksudnya daripada setiap 100 orang Melayu keluar mengundi, hanya 13 orang pangkah calon Umno.

“Daripada 109 kerusi dimenangi dalam PRU 2004, kehadiran Umno dalam Dewan Rakyat jatuh kepada 79 pada 2008, naik sikit kepada 88 pada 2013, jatuh semula kepada 54 pada 2018 dan sekarang tinggal 26 saja,” katanya.

Dalam pada itu, Kadir berkata dengan kekuatan Umno yang ada sekarang termasuk kedudukannya dalam kerajaan campuran diibaratkan umpama afid (kutu tumbuh-tumbuhan) yang dipelihara oleh semut.

“Umno boleh mengukuhkan semula organisasinya dengan memilih barisan kepimpinan yang diyakini dan, seperti dirumuskan Khairy Jamaluddin, menjalin persefahaman jangka panjang dengan PH.

“Dalam erti kata lain, Umno menjadi parti Melayu dalam PH. Kata Khairy, kalau dia ketuai Umno, itulah yang akan dia lakukan,” katanya.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2023/01/kekal-zahid-umno-ibarat-hidup-segan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Zahid Duri Dalam Daging Kepada Umno Ph Kata Pemimpin Dap

Zahid Duri Dalam Daging Kepada Umno Ph Kata Pemimpin Dap

papar berkaitan - pada 16/1/2023 - jumlah : 184 hits
agendaily com15 01 2023Timbalan Pengerusi DAP Pulau Pinang P Ramasamy yang juga Timbalan Ketua Menteri mengkritik Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang dianggapnya sebagai liabiliti kepada Pakatan Harapan dan kerajaan Datuk Seri ...
A Kadir Jasin Umno Umpama Kutu Dipelihara Semut

A Kadir Jasin Umno Umpama Kutu Dipelihara Semut

papar berkaitan - pada 12/1/2023 - jumlah : 107 hits
A Kadir JasinDalam taklimat menjelang Perhimpunan Agung Umno yang bermula semalam ahli diseru optimistik ketika menghadapi cabaran Izinkan saya membuat sedikit catatan mengenai parti tua itu Walaupun saya sudah keluar parti itu sejak 2015 n...
Zahid Dah Hilang Kawalan Atas Umno Kata Penganalisis

Zahid Dah Hilang Kawalan Atas Umno Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 7/1/2023 - jumlah : 136 hits
freemalaysiatoday com January 7 2023 7 30 AMKelayakan kepimpinan Ahmad Zahid Hamidi dilihat menjadi taruhan ekoran keputusan Bung Moktar Radin menarik balik sokongan kepada Hajiji Noor sebagai ketua menteri Sabah PETALING JAYA Presiden Umno...
Pkr Pula Kata Umno Kelompok Kes Jenayah Zahid Rosakkan Anwar Ph

Pkr Pula Kata Umno Kelompok Kes Jenayah Zahid Rosakkan Anwar Ph

papar berkaitan - pada 17/1/2023 - jumlah : 154 hits
agendaily com16 01 2023Zahid sekarang berada di peringkat membela diri Di akhir kes pendakwaan yang lalu beliau telah didapati bersalah oleh Hakim kerana pihak Pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie kata Ahli Parlimen Pasir Gudang H...
Tamparan Kepada Umno Cikgu Zahid Restu Hajiji Kekal Km Sabah

Tamparan Kepada Umno Cikgu Zahid Restu Hajiji Kekal Km Sabah

papar berkaitan - pada 10/1/2023 - jumlah : 94 hits
Langkah Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Sabah Datuk Seri Bung Moktar Radin dilihat pincang apabila gagal menumbangkan kerajaan negeri pimpinan Datuk Seri Hajiji Noor Langkah UMNO Barisan Nasional yang cuba mencetuskan krisis politik dan me...
Umno Terus Terperangkap Persepsi Negatif Jika Zahid Kekal Presiden

Umno Terus Terperangkap Persepsi Negatif Jika Zahid Kekal Presiden

papar berkaitan - pada 8/1/2023 - jumlah : 131 hits
agendaily com08 01 2023UMNO akan terus hilang pengaruh jika Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kekal sebagai presiden UMNO akan terus terperangkap dengan persepsi negatif dalam kalangan sebahagian besar rakyat jika Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ...
Masa Depan Umno Bergantung Kepada Keputusan Prn Selepas Zahid Kekal Jadi Presiden

Masa Depan Umno Bergantung Kepada Keputusan Prn Selepas Zahid Kekal Jadi Presiden

papar berkaitan - pada 18/1/2023 - jumlah : 100 hits
agendaily com18 01 2023UMNO akan bekerjasama dengan DAP menghadapi PRN di enam negeri tahun ini Selepas gagal mendapatkan kemenangan pada Pilihan Raya Umum Ke 15 kini masa depan UMNO bergantung kepada keputusan di enam negeri yang bakal dia...
Zahid Jamin Pembersihan Total Anasir Dalam Umno Puad

Zahid Jamin Pembersihan Total Anasir Dalam Umno Puad

papar berkaitan - pada 12/1/2023 - jumlah : 156 hits
malaysiakini comDiterbitkan Jan 11 2023 5 54 PMPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi memberi jaminan akan melakukan pembersihan menyeluruh bagi menghapuskan unsur tidak bertanggungjawab dalam parti dedah ahli majlis tertinggi Umno Mohd Puad Zark...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte