Zahid Dedah Punca Bn Kalah Maafkan 10 Mp Terkait Sd


bbcportal.my
UTAMA
Dikemaskini pada 28, Dec 2022
KUALA LUMPUR 03 DISEMBER 2016. Naib Presiden yang menjalankan tugas Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahidi Hamidi menggulung perbahasan di hari terakhir pada Perhimpunan Agung Umno 2016 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC). NSTP/ASYRAF HAMZAH
28 DIS: Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mendedahkan terhidu banyak bangkai tikus dalam partinya ketika menghadapi pilihan raya umum yang lalu.

Beliau yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN)berkata situasi itu yang menyumbang kepada kekalahan teruk gabungannya dalam PRU15.

“Saya tidak pernah menduga (hanya menang 30 kerusi). Jika adanya penyatuan, rasa kekitaan dan juga kerja sepasukan sepenuhnya di dalam UMNO-BN…tapi saya terhidu bangkai tikus di banyak tempat.

‘There is always skeleton in the cupboard’.

“Jadi bagaimana sebuah organisasi mahu menang banyak jika masalah melayani perbezaan, melayani kepentingan peribadi, melayani kepentingan kelompok menjadi keutamaan berbanding kepentingan parti pada keseluruhannya,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditanya soal jangkaan kekalahan teruk BN pada PRU15 ketika Program Rekonsiliasi Politik: Apa Untung Pada Negara? yang bersiaran secara langsung, menerusi NR Channel TV malam tadi.

Ketika dibangkit soal akuan bersumpah melibatkan 10 ahli Parlimen BN itu, Zahid berkata beliau memilih untuk memaafkan dan melupakan perkara itu.

“Saya beginilah, forgive and forget…Ya kita sentiasa berjaga-jaga.

Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula ahli-ahli politik. Semuanya bercita-cita tinggi. Kita santunilah semua perbezaan-perbezaan itu,” katanya.

Mengulas soal gabungan dengan Pakatan Harapan (PH) untuk membentuk kerajaan, Zahid berkata keputusan itu dibuat selepas melalui penilaian politik jangka pendek dan panjang bagi melihat tahap kemudaratan kepada partinya.

“Kita lihat dari segi mudarat. Mana mudaratnya yang lagi besar? Dengan PN (Perikatan Nasional) atau dengan PH? Kami lakukan analisis politik bukan hanya analisis politik sekarang. Analisis politik untuk jangka masa sederhana dan jangka panjang. Mudarat mana yang kurang dan boleh terus merelevankan Umno.

“Majlis Tertinggi UMNO telah memutuskan dengan PN lebih banyak mudaratnya sebab mereka bertanding di kawasan yang sama kita bertanding iaitu kawasan yang mempunyai kelompok pengundi-pengundi Melayu. Mereka menang 73 kerusi ketika itu. Sekarang 74 kerusi selepas menang Padang Serai. Tentunya kita akan berperang di gelanggang yang sama.

“Dalam PH kita lihat dari segi analisis politik dan kita lakukan beberapa unjuran bahawa potensi besar untuk kita menang semula kawasan-kawasan yang kita kurang undi dahulu boleh kita gali semula potensinya. Saya tidak riak tetapi saya fikir hal ini lebih baik kalau kita bersama-sama dengan PH untuk survival, kesinambungan jangka panjang kepada UMNO-BN,” katanya.

Beliau turut mendedahkan hanya dua ahli MT UMNO yang menentang cadangan gabungan dengan PH sebelum berlakunya pembentukan kerajaan perpaduan.

“Harus diingat dalam MT, kita berbeza pendapat tapi apabila sesuatu keputusan itu sudah dicapai mereka sepakat. Saya tidak mahu berkongsi di ruang ini untuk bercerita berapa orang yang tidak setuju. Saya ingin sebut, tidak lebih daripada dua orang yang tidak setuju daripada seluruh ahli MT yang ada

“Jadi adakah itu tidak demokratik? Adakah saya menggunakan kuasa autokratik? Atau saya seorang diktator yang membuat keputusan sendiri? Saya menjaga kepentingan parti sendiri kerana ini amanah yang diberi oleh perwakilan,” katanya.

Ahmad Zahid yang juga Timbalan Perdana Menteri berkata pihaknya perlu berterima kasih kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana memberikan peluang kepada wakil partinya untuk menjawat sebagai menteri penuh.

“Kita sudah cukup bernasib baik. Kita hanya menang 30 kerusi diberikan enam jawatan menteri penuh. Ada sebuah parti itu menang 40 kerusi lebih daripada kita, dapat empat kerusi saja,” 
– Oleh NUR EISYA

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/12/zahid-dedah-punca-bn-kalah-maafkan-10.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Saya Jadi Takut Di Saat Saat Akhir Nak Cantik Dsv Dedah Hampir Potong Usus Sebab Terpengaruh Dengan Rakan

Hiburan Saya Jadi Takut Di Saat Saat Akhir Nak Cantik Dsv Dedah Hampir Potong Usus Sebab Terpengaruh Dengan Rakan

papar berkaitan - pada 17/12/2022 - jumlah : 172 hits
Usahawan sensasi Datuk Seri Vida mendedahkan dirinya hampir melakukan pembedahan bariatrik untuk kelihatan cantik dan kurus Menurut Vida atau nama sebenarnya Hasmiza Othman 51 memberitahu dirinya pernah membayar wang pendahuluan sebanyak RM...
Senyap Macam Song Jihyo Lee Kwangsoo Dedah Baru Pulih Dari Jangkitan Covid 19

Senyap Macam Song Jihyo Lee Kwangsoo Dedah Baru Pulih Dari Jangkitan Covid 19

papar berkaitan - pada 18/12/2022 - jumlah : 113 hits
Kombinasi disukai ramai iaitu Yoo Jae suk Ji Suk jin dan Lee Kwang soo akhirnya membuat kemunculan dalam rancangan Ddeun Ddeun yang dikelolakan oleh pengacara No 1 itu ARTIKEL BERKAITAN Hanya bersembang mengenai pelbagai cerita Lee Kwang so...
Dengar Nama Saja Yoo Jaesuk Dedah Lelaki Tolak Janji Temu Bersama Jeon Somin

Dengar Nama Saja Yoo Jaesuk Dedah Lelaki Tolak Janji Temu Bersama Jeon Somin

papar berkaitan - pada 16/12/2022 - jumlah : 128 hits
Hubungan love hate antara Jeon So min dan Yoo Jae suk dalam mana mana program hiburan merupakan antara rencah yang sentiasa membuatkan penonton tertawa ARTIKEL BERKAITAN Terbaru kedua dua ahli Running Man itu telah bergandingan bersama Nuck...
Hiburan Anak Bukan Punca Bahagia Izzue Islam Tak Nak Tanggung Risiko Ambil Anak Angkat

Hiburan Anak Bukan Punca Bahagia Izzue Islam Tak Nak Tanggung Risiko Ambil Anak Angkat

papar berkaitan - pada 4/1/2023 - jumlah : 166 hits
Boleh dikatakan soalan berkenaan tentang anak sudah lali diterima oleh pelakon Izzue Islam serta isterinya sejak menjalani bahtera perkahwinan 9 tahun yang lalu Kini umur sudah mencecah 32 tahun Izzue mendedahkan dirinya sama sekali tidak p...
Berang Hantar Wang Ke Kampung Disyaki Punca Lelaki Bunuh Isteri

Berang Hantar Wang Ke Kampung Disyaki Punca Lelaki Bunuh Isteri

papar berkaitan - pada 1/1/2023 - jumlah : 152 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Seorang lelaki warga Indonesia ditahan polis semalam kerana disyaki membunuh isterinya dengan menggunakan sepana dalam kejadian di Taman Damai Utama Bandar Kinrara pada 16 Disember lalu Menurut Ketua Polis Daerah ...
Dua Kereta Bergesel Punca Ragut Nyawa Penonton

Dua Kereta Bergesel Punca Ragut Nyawa Penonton

papar berkaitan - pada 1/1/2023 - jumlah : 127 hits
IPOH Kemalangan yang menyebabkan seorang penonton terkorban pada pertandingan CCT Battle of Champion di Litar Dato Sagor di Kampung Gajah Pasir Salak semalam berpunca akibat dua buah kereta hilang kawalan selepas bergesel sesama sendiri
Penemuan Aliran Bau Punca Lra Semenyih Bukit Tampoi Dihenti Tugas Kata Exco

Penemuan Aliran Bau Punca Lra Semenyih Bukit Tampoi Dihenti Tugas Kata Exco

papar berkaitan - pada 1/1/2023 - jumlah : 106 hits
PENEMUAN aliran bau yang berpunca dari lokasi kemalangan lori membawa pati minyak wangi 24 Disember lalu menyebabkan loji rawatan air Semenyih dan Bukit Tampoi dihenti tugas semalam Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan Alam Sekitar Tekn...
Dapat Suami Tak Banyak Cakap Menyesal Kahwin Dulu Tak Ikut Cakap Mak Stres Aku

Penerangan Akaun 3 Kwsp Syarat Dan Cara Keluar Duit Kwsp Akaun 3

How The Kkb By Election Might Itself Trigger Of More By Elections

Box Bag Crochet

Has Pn Behaved Ungentlemanly By Wanting To File A Petition After Its Face Losing Defeat In Kkb S By Election

Rumah Terbuka Tc Metal Care

Dah Jumpa Sebab Kalah Pn Kata Sebab Pengundi Luar

E Kyc Syarat Pengeluaran Kwsp Rm250 Ke Atas Bagi Akaun 3



Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka


Jasa Pendaftaran Brand Membantu Anda Membangun Dan Memperkuat Identitas Brand Anda

Kembar Sado

Restu Dan Ku Chord

Peganglah Erat Erat Sahabat Solehmu

Beli Sarapan Di Umie Harmony

Video Pengakuan Sopir Bus Maut Rombongan Siswa Smk Depok Sudah Tahu Rem Rusak