Yang Berlaku Semalam Adalah Pesan Tuhan Untuk Semua


SESUDAH SUBUH
Negara mencatat sejarah besar semalam, 6 Januari 2019 apabila Tengku Muhmmad Faris Petra Sultan Ismail Petra yang menggunakan gelaran Sultan Muhammad ke V, telah meletak jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong.

Beliau mengangkat sumpah sebagai Yang di-Pertuan Agong ke 15 pada Disember 2016. Tempoh perkhidmatannya sepatut masih tersisa tiga tahun lagi. Tamat pada Disember 2021. Pengunduran sebelum sampai edah itu juga menjadi satu sejarah dan akan disebut-sebut apabila setiap kali sejarah dirujukkan kepadanya.

Yang di-Pertuan Agong sebelum ini semuanya berkhidmat sampai tamat tempoh perkhidmatan, kecuali yang meninggal dunia dalam perkhidmatan. Tidak ada Agong yang turun dari singgasana sebelum tamat tempoh atau ketika dalam perkhidmatan.

Apa yang berlaku semalam mengejutkan bagi mereka yang jauh daripada pagar Istana Negara. Sebaliknya bagi mereka yang hampir dengan laman Istana, sudah sedikit sebanyak dapat menghidu kasturi yang sedang merebak. Berbagai spekulasi yang timbul sebelum ini tetapi ia disembunyikan kerana melibatkan seorang yang dimuliakan.

Berbagai cerita mengenai Tengku Muhammad Faris ini menjadi sebutan sebelum ini. Sebutan itu bukan sahaja apabila baginda menjadi Agong, tetapi sebelum itu lagi. Ia semakin kuat dan lantang lagi tatakala baginda mengangkat sumpah menjadi Yang di-Pertuan Agong.

Peristiwa-peristiwa yang berlaku di negeri Cik Siti Wan Kembang dan sebutan-sebutan terhadapnya sedikit sebanyak menjadi rentetan kepada apa yang berlaku hari ini.

Mungkin mereka yang selama ini kagum dengan penampilan beliau yang tawaduk, selalu berjubah ringkas menghadiri majlis keagamaan dan sebagainya, akan berasakan satu kehilangan kepada negara atas apa yang berlaku. Perletakan jawatan itu sesuatu yang mendukacitakan dan mengilankan.

Mungkin selepas ini negara tidak mudah untuk melihat seorang Agong yang berjubah dan adakalanya menyimpan jambang. Sekiranya identiti itu dan wajah itu menjadi keinginan, maka rakyat akan berasa kecewa dan rugi?

Pengunduran baginda itu bukan sahaja memberi pengajaran kepada baginda sahaja, tetapi ia adalah kita semua. Mereka yang sedang dipayung kekuasaan, yang berada di atas kerusi empuk tidak perlu bermegahan dengan jawatan itu. Takdir yang menimpa Sultan Muhammad Ke V itu boleh berlaku ke atas sesiapa sahaja.

Takdir itu menandakan, yang berkuasa tidak akan berkuasa menghadang apa-apa takdir di luar dugaan umum ke atasnya. Apa yang berlaku itu memberi isyarat bahawa hidup kita dalam kawalan takdir dan alam. Makanya kepada yang berkuasa hendaklah waspada dan jagalah tugas dan amanah yang diserah sebaik mungkin jangan sampai berlaku sesuatu yang bakal menjadi sebutan di belakang hari.

Sekiranya pengunduran Sultan Muhammad ke V itu kerana beliau menginsafi akan dirinya, tidak mampu dan sanggup memikul tanggungjawab negara sehingga beliau mengambil tindakan gentlemen itu, syabas diucapkan kepadanya. Dan pembesar lain juga harus berbuat hal yang sama. Perletakan jawatan dalam situasi dihadapi beliau itu adalah sesuatu yang baik demi negara.

Kepada rakyat Kelantan tentu mereka bersedih dan dukacita atas apa yang berlaku. Dengan pemilihan Sultan Muhammad ke V menjadi Agong ia membanggakan rakyat Kelantan seluruhnya. Tetapi janganlah berduka dengan apa yang berlaku kerana ia sudah suratan takdir.

Berdoalah untuk kesejahteraan ke Bawah Duli Tuanku Sultan Muhammad Ke V, semoga baginda terus diberikan taufik dan hidayah sebagai al Sultan Kelantan dan rakyat jelata tidak akan mengurangkan rasa kasih dan sayang kepdanya. Kepada Allah kita berserah. [langkawi.6:54 am 07/01/19]




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://msomelayu.blogspot.com/2019/01/yang-berlaku-semalam-adalah-pesan-tuhan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Istri Dan Semua Personel Band Meninggal Ifan Seventeen Mungkin Adalah Orang Paling Tabah Hari Ini

Istri Dan Semua Personel Band Meninggal Ifan Seventeen Mungkin Adalah Orang Paling Tabah Hari Ini

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 289 hits
Istrinya meninggal tepat di hari ulang tahunnya dan seluruh personel Seventeen lain juga berpulang di saat sebentar lagi band mereka berusia 20 tahun Dan Ifan masih harus tabah menerima komentar jahat dan nggak pantas warganet
Semalam Adalah Kali Terakhir Umi Menyusukan Fawwaz Bayi 7 Bulan Ditemui Tidak Bernyawa Di Rumah Pengasuh

Semalam Adalah Kali Terakhir Umi Menyusukan Fawwaz Bayi 7 Bulan Ditemui Tidak Bernyawa Di Rumah Pengasuh

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 499 hits
Semalam adalah kali terakhir umi menyusukan Fawwaz Bayi 7 bulan ditemui Tidak Bernyawa di rumah pengasuh Kejadian bayi meninggal dunia ketika dalam jagaan pengasuh berulang kembali apabila petang semalam telah dilaporkan seorang bayi lelaki...
Lepas Menang Semua Berlumba Naik Sinis Najib

Lepas Menang Semua Berlumba Naik Sinis Najib

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 235 hits
Sebelum menang semuanya tidak patut naik Tapi lepas menang berlumba lumba semuanya naik sindir bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini Dalam hantaran terbaharunya menerusi akaun laman Facebook milik beliau Najib selar keny...
Google Assistant Pada Skrin Terkunci Bakal Hadir Ke Semua Peranti Android Serta Pengesahan Tiket Penerbangan

Google Assistant Pada Skrin Terkunci Bakal Hadir Ke Semua Peranti Android Serta Pengesahan Tiket Penerbangan

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 271 hits
Pada peranti Pixel pengguna boleh mengakses Google Assistant terus dari skrin yang terkunci Pelbagai arahan boleh diberikan seperti lokasi restoran berhampiran dan maklumat akan dipaparkan terus pada skrin tanpa peranti dinyahkunci terlebih...
Takde Orang Nak Bagi Kerja Tangan Semua Bengkak Kaki Pun Pecah Pecah Bapa Usaha Cari Kerja Demi Sara Keluarga Tapi

Takde Orang Nak Bagi Kerja Tangan Semua Bengkak Kaki Pun Pecah Pecah Bapa Usaha Cari Kerja Demi Sara Keluarga Tapi

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 551 hits
Takde orang nak bagi kerja tangan semua bengkak kaki pun pecah pecah Bapa usaha cari kerja demi sara keluarga tapi Kehidupannya tidak seperti insan insan lain yang mampu hidup dengan selesa tetapi itu tidak dijadikannya sebagai alasan untuk...
Itu Semua Tak Boleh Bawa Masuk Kubur

Itu Semua Tak Boleh Bawa Masuk Kubur

papar berkaitan - pada 11/1/2019 - jumlah : 293 hits
Baru baru ini jutawan kosmetik Datuk Seri Vida berkongsikan video kejutan menghadiahkan anaknya sebuah buku nota jenama mewah Louis Vuitton berharga RM3 000 Kata The post appeared first on
Indahnya Perbedaan Viralnya Foto Pernikahan Di Gereja Bersama Semua Bridesmaid Berhijab Di Malaysia Ini Tuai Pujian

Indahnya Perbedaan Viralnya Foto Pernikahan Di Gereja Bersama Semua Bridesmaid Berhijab Di Malaysia Ini Tuai Pujian

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 1028 hits
Sekilas terkesan biasa Tapi caption unggahan fotografer yang sebar foto viral di Facebook ini dalem banget lo
Ibu Bukan Robot Mampu Buat Semua Dalam Satu Masa Rehat Tetap Perlu Walaupun Sekejap

Ibu Bukan Robot Mampu Buat Semua Dalam Satu Masa Rehat Tetap Perlu Walaupun Sekejap

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 239 hits
Ibu bukan robot dan ianya masih sangat valid Bila kali terakhir ibu ibu dapat lepas lelah dan betul betul boleh rehat Bila kali terakhir ibu dapat menangis lepas perasaan betul betul punya menangis Bila kali terakhir ibu dapat makan puas ma...
Semua Kakitangan Wanita Cimb Diberi Cuti Bersalin Enam Bulan

Semua Kakitangan Wanita Cimb Diberi Cuti Bersalin Enam Bulan

papar berkaitan - pada 12/1/2019 - jumlah : 253 hits
Ini mungkin berita baik buat kakitangan CIMB Group Holdings Bhd apabila pihaknya mengumumkan cuti bergaji selama enam bulan bagi kakitangan wanitanya yang melahirkan anak sulung Langkah ini telah bermula pada 1 Januari lalu dan ia melibatka...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Buasir Otak Tv Macam Mana Nak Masuk Rumah Kalau Kunci Hilang

Pk House By 8x8 Design Studio Co In Calatagan Philippines

Melinda Dadew Humansan Chord

Tamil News Editor Served Legal Letter From Deputy Minister S Aide

Kkb Polls Boycotting The Ballot Box Unproductive Says Yeoh