Wujudkan Semula Jkp Kesaksamaan Gender Pembangunan Keluarga



Ahli Parlimen Permatang Pauh dan Merbok mempersoalkan tindakan Speaker Parlimen yang mencicirkan Jawatankuasa Pilihan Khas (JPK) Kesaksamaan Gender dan Pembangunan Keluarga dalam pengumuman perlantikan terbaharu.
Bagi Nurul Izzah Anwar serta Nurin Aina, JPK Kesaksamaan Gender dan Pembangunan Keluarga amat penting untuk membincangkan isu-isu wanita atau warga emas.
“Pengumuman lapan ahli JPK telah dilakukan pada hari terakhir persidangan parlimen – dikenali antara entiti melengkapkan fungsi demokrasi berparlimen.
“Pun begitu, kami terkilan apabila JPK yang menyentuh khusus berkaitan Kesaksamaan Gender dan Pembangunan Keluarga tidak tersenarai. Sedangkan jawatankuasa ini dilihat sebagai salah sebuah JPK barisan hadapan.
“Golongan seperti warga emas, yang lazimnya menjadi isu perbincangan JPK ini merupakan golongan yang paling berisiko lebih-lebih lagi dalam zaman penularan Covid 19,” kata mereka dalam satu kenyataan.
Menurut mereka lagi, laporan terbaru yang diterbitkan oleh UNICEF dan UNFPA, “Families on the Edge”, iaitu satu kajian yang melibatkan 500 keluarga termasuk 20% daripadanya ketua isi rumah wanita yang menetap di PPR, Kuala Lumpur, bagi meninjau kesan Covid 19, mendapati golongan wanita dan kanak-kanak adalah golongan yang paling terjejas sepanjang pandemik.
Puratanya, pada Jun 2020, pendapatan wanita yang mengetuai isi rumah jatuh kepada RM675. Manakala 50% berpendapat keadaan kewangan mereka bertambah buruk, sementara 42% kanak-kanak dalam isi keluarga tidak mempunyai peralatan e-pembelajaran.
Maka timbul persoalan mengenai kecekapan bantuan daripada kerajaan apabila 40% daripada responden, yang mana 45% wanita sebagai ketua keluarga tidak menganggap Bantuan Prihatin Nasional (BPN) sebagai tepat dalam memenuhi keperluan mereka.
“Menyorot kembali kerajaan Pakatan Harapan yang mewujudkan JPK bagi Kesamarataan Gender dan Pembangunan Keluarga dan ketika itu dipengerusikan oleh Ahli Parlimen Merbok serta kekerapan JPK tersebut mengulas isu wanita dan kanak-kanak maka sewajarnya ia diteruskan.
“JPK Kesaksamaan Gender dan Pembangunan Keluarga sebelum ini juga melibatkan wakil daripada KEADILAN, DAP, Umno dan Pas. Tugas utama, beserta iltizam dan input para pemegang taruh telah melahirkan versi terkini Rang Undang-Undang Gangguan Seksual dan Kesaksamaan Gender.
“Namun, segala usaha murni JPK tersebut terbantut dengan perubahan pemerintahan pada Mac 2020 lalu dan kemudian jawatankuasa ini tidak tersenarai dalam pengumuman terkini,” kata mereka.
Walaupun, kata mereka, usaha mewujudkan atau tidak sebarang JPK adalah melalui saranan kerajaan memerintah namun Speaker yang memuktamadkan pewujudannya di Dewan Rakyat.
Speaker, kata mereka, boleh memutuskan untuk jawatankuasa tersebut dikekalkan.
“Oleh itu, kami menggesa Tuan Yang di-Pertua agar memperkasa semula JPK Kesaksamaan Gender dan Pembangunan Keluarga dalam memastikan dasar dan perundangan diteliti dengan secukupnya agar tiada yang terkecuali dalam mendapat keadilan,” kata mereka lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/29454

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Presiden Ditantang Fraksi Pks Wujudkan Pembangunan Koridor Ekonomi Pantura

Presiden Ditantang Fraksi Pks Wujudkan Pembangunan Koridor Ekonomi Pantura

papar berkaitan - pada 17/8/2020 - jumlah : 292 hits
Salah satu poin tanggapan Pidato Presiden dalam Sidang Tahunan MPR RI 2020 adalah tentang Pembangunan Super Koridor Ekonomi Pantai Utara Jawa yang antara lain di Batang Subang dan Majalengka Anggota DPR RI dari Fraksi PKS Nurhasan Zaidi men...
Ger4m Tengok Suami Lvrus Jadi H4mba Abdi Keluarga Sendiri Isteri Akhirnya Men4ngis Dengar Jawapan Balas Suaminya

Ger4m Tengok Suami Lvrus Jadi H4mba Abdi Keluarga Sendiri Isteri Akhirnya Men4ngis Dengar Jawapan Balas Suaminya

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 220 hits
ISTERI mana yang mampu bersabar jika melihat suaminya ibarat h4mba abdi kepada keluarganya sendiri Boleh dikatakan setiap kali pulang ke kampung si suamilah orang yang paling sibuk melakukan kerja kerja rumah selain menguruskan ibunya yang ...
Kronologi Pembantaian Satu Keluarga Dikerat Dan Dimasukkan Dalam Guni

Kronologi Pembantaian Satu Keluarga Dikerat Dan Dimasukkan Dalam Guni

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 173 hits
Kronologi Pembantaian Satu Keluarga Dikerat Dan Dimasukkan Dalam Guni Dikerat dan mayatnya di masukkan dalam guni kemudian di buang kesungai itulah kekejaman yang dilakukan lima orang lelaki kepada sebuah keluarga 5 beranak dibayuasin desa ...
Didandani Hingga Diajak Berselfie Di Tempat Ini Setiap Bulan Agustus Jasad Keluarga Kembali Digali Dari Kubur

Didandani Hingga Diajak Berselfie Di Tempat Ini Setiap Bulan Agustus Jasad Keluarga Kembali Digali Dari Kubur

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 204 hits
Bagi warga Toraja Utara Sulawesi Selatan Bulan Agustus menjadi bulan yang istimewa Karena di bulan ini mereka akan menggali kembali makam para kerabat yang telah meninggal untuk memberikan penghormatan Dikutip Kabarmakkah com dari DailyMail...
Saya Menyesal Kerana Telah Menyusahkan Keluarga Rakan Rakan Ally Mukhriz Mohon Maaf Langgar Pkpp

Saya Menyesal Kerana Telah Menyusahkan Keluarga Rakan Rakan Ally Mukhriz Mohon Maaf Langgar Pkpp

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 906 hits
3 639 total views 3 639 views today Anak Mukhriz Mahathir Ally telah memohon maaf secara terbuka atas tindakan melanggar perintah kawalan pergerakan pemulihan dan menyesali kejadian menimpanya Ally mengakui tindakan itu tidak bertanggungjaw...
Ahok Dituding Pembuat Pertamina Boncos Gagal Berantas Mafia Warganet Urus Keluarga Saja Ga Becus

Ahok Dituding Pembuat Pertamina Boncos Gagal Berantas Mafia Warganet Urus Keluarga Saja Ga Becus

papar berkaitan - pada 29/8/2020 - jumlah : 181 hits
Media sosial menyoroti kinerja Ahok sebagai Komisaris Utama Pertamina yang kurang mumpuni Trending topik Twitter hari Rabu penuh dengan hastag Ahok dengan jumlah cuitan 15 000 Ada netizen bilang Ahok masuk Pertamina langsung ambruk Aline Yo...
Adik Langsung Perkahwinan Keluarga Mira Filzah Dipuji Good Looking

Adik Langsung Perkahwinan Keluarga Mira Filzah Dipuji Good Looking

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 469 hits
Baru baru ini Mira Filzah dan adiknya Aina Fadhilah telah mengadakan majlis khatam al Quran Sudah tentu majlis tersebut mendapat perhatian warganet yang tertanya tanya siapakah yang bakal menamatkan zaman bujang terlebih dahulu Majlis adik ...
Suami Jarang Luah Rasa Cinta Tapi Sanggup Gadai Segalanya Demi Keluarga

Suami Jarang Luah Rasa Cinta Tapi Sanggup Gadai Segalanya Demi Keluarga

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 396 hits
Seorang suami tanggung jawabnya besar Bukan sahaja perkahwinannya harus dijaga tetapi isteri tersayang perlu dilindungi Suami mempunyai hati yang keras sukar mengungkapkan kata cinta Tetapi dia akan berkorban apa sahaja demi kebaikan isteri...
Detik Detik Keluarga Ngamuk Pasien Meninggal Tak Dilayani Tim Medis Di Saat Kritis

Detik Detik Keluarga Ngamuk Pasien Meninggal Tak Dilayani Tim Medis Di Saat Kritis

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 220 hits
Tak terima dengan pelayanan yang buruk dari pihak rumah sakit keluarga pasien mengamuk saat tau ayahnya telah meninggal dunia ketika sudah diperbolehkan masuk di rumah sakit Meulaboh Aceh Detik detik amukan keluarga pasien saat berada RSUD ...
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System