Workout Paling Mudah Sepanjang Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Adalah Berjalan Kaki


Berjalan Kaki Adalah Workout Paling Mudah Sepanjang Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan | Berjalan kaki bukan lagi menjadi rahsia yang mana boleh ianya menjadi cara terbaik untuk mendapatkan bentuk dan mengurangkan beberapa inci dari pinggang kita. Sayangnya, berjalan kaki tidak semudah itu. Sama ada dengan jadual yang sibuk, rumah yang penuh dengan anak-anak atau cuaca buruk, kadang-kadang berjalan kaki untuk bersiar-siar boleh menjadi rumit dan di sinilah cara berjalan di rumah perlu dilakukan. Bersesuaian dengan keadaan negara kita yang sedang menjalani Perintah Kawalan Pergerakan yang memerlukan kita berada di kediaman masing-masing dalam jangka waktu yang agak lama, jangan biarkan berat badan kita bertambah. Apakah senaman paling mudah? Berjalan kaki di dalam rumah adalah senaman paling mudah dilakukan.



Inilah yang perlu kita ketahui mengenai berjalan kaki dirumah dan bagaimana ia dapat membantu kita membakar kalori apabila pilihan senaman lain adalah terhad.


APA ITU “HOUSE WALKING’’?
Memberi fokus pada mendapatkan dari titik A ke titik B, berjalan kaki bertujuan untuk mendapatkan langkah-langkah dalam bila-bila masa. Ini mungkin berjalan kaki dalam waktu yang singkat iaitu selama 10 minit, atau berjalan berjalan selama 30-minit di hadapan TV. Pada penghujung hari, tambah 5-10 minit dan lebih berkesan membantu anda mencapai matlamat berat badan daripada kita tiada senaman langsung.


TIPS UNTUK “HOUSE WALKING’’?

Walaupun ia mungkin tidak dapat dilakukan pada mulanya, berjalan kaki di rumah adalah mudah selagi anda mempunyai pelan asas. Berikut adalah beberapa tips yang boleh anda gunakan untuk mendapatkan latihan berjalan kaki yang baik dari keselesaan rumah anda :


1. TETAPKAN "STEP GOALS"

Menetapkan matlamat jumlah langkah yang realistik memberi anda jumlah tertentu untuk dicapai dalam satu hari. Ini memberi insentif untuk kita bangun dan bergerak apabila kita mendapati ianya belum mencukupi. Ia juga memberikan kita cara untuk mengukur langkah-langkah anda di dalam rumah berbanding hari-hari ketika anda dapat berjalan di luar atau di atas treadmill

Kita juga boleh menetapkan matlamat untuk meningkatkan jumlah langkah anda setiap minggu dengan 1000 langkah, yang mana boleh menjadi cara yang terbaik untuk maju dan terus mencabar diri sendiri untuk meningkatkan kecergasan kita.


2. DAPATKAN FITNESS TRACKER

Pada zaman yang serba maju ini, peranti untuk kita mengira langkah dan juga menyediakan data lain, seperti kalori yang dibakar, yang boleh digunapakai dalam menjejaki jumlah tahap kecergasan kita. Sesetengah peranti kecergasan ini juga memberi arahan apabila anda tidak bergerak dalam beberapa ketika, menjadikannya kita mudah untuk terus berada di landasan target. Banyak peranti yang kita boleh muat turun daripada android yang menyediakan peranti pengesan pergerakan kita secara percuma, jadi tak ada alasan untuk kita tidak mendapatkannya.



3. BERGERAK SEBANYAK YANG MUNGKIN
Jika kurang bergerak, kuranglah langkah yang dapat, tetapi jika semakin banyak langkah kita akan dapat lebih. Sila buat pusingan sekitar rumah kita setiap 15 minit, berjalan semasa mahu menukar rancangan TV kegemaran anda. Jangan duduk terlalu lama di mana-mana pada siang hari dan anda akan terkejut berapa banyak kalori tambahan yang boleh dibakar.


4. TAMBAH LATIHAN BERAT BADAN KETIKA BERJALAN
Ya, berjalan di dalam rumah selama 30 minit pada satu masa atau tempat yang sama adalah sedikit membosankan. Salah satu cara untuk membakar kalori dan buat sesuatu yang lebih menarik adalah untuk menggantikan langkah anda dengan beberapa latihan berat badan yang berlainan. Lunges, pushups, squats, kickers butt atau sidekicks adalah beberapa jenis latihan yang kita boleh cuba. Untuk setiap 3-5 minit berjalan kaki di tempat anda siap, berhenti dan lakukan satu set 10-15 ulangan senaman. Latihan jenis ini bagus untuk mendapatkan langkah-langkah dan toning seluruh tubuh anda.


5. CUBALAH : SET INTERVAL

Terdapat banyak video dan latihan berjalan yang boleh anda lakukan di rumah jika anda menghadapi masalah untuk mendapatkan  idea sendiri. Selain berjalan sambil kita multitask, inilah contoh langkah selang berjalan di rumah yang boleh kitaa lakukan apabila kita mempunyai 15-20 minit untuk bergerak

Tetapkan masa: 6-8 minit
Jumlah set: 2-4
Berjalan di kawasan rumah selama 3-5 minit. Berjalan kaki ini Nampak mudah untuk pusingan pertama, tetapi cuba untuk mengambil langkah sebanyak mungkin dalam pusingan berikutnya.
Melakukan satu set berjalan lunges selama satu minit, berselang-seli kaki

Berjalan dengan lutut tinggi atau lakukan satu set pukulan punggung selama satu minit. Ini sepatutnya dilakukan secepat mungkin mengikut langkah yang anda boleh lakukan.
Lengkapkan banyak burpe yang boleh anda kendalikan dalam satu minit.



FAEDAH BERJALAN KAKI
1. Menyihatkan jantung, mengurangkan risiko penyakit jantung dengan merendahkan paras kolesterol.

2. Mengawal tekanan darah dan mencegah risiko penyakit darah tinggi dan strok.

3. Mengurangkan risiko penyakit diabetes. Berjalan meningkatkan keupayaan badan untuk memproses gula dengan lebih baik dan membantu melancarkan aliran darah.

4. Mengawal berat badan dan membantu membentuk tubuh badan menjadi menarik.

5. Mengurangkan stres. Berjalan membantu merangsang penghasilan hormon endorfin yang membuatkan kita lebih ceria dan sihat.

6. Mengekalkan kekuatan otot.

7. Mengurangkan risiko osteoporosis

8. Mengekalkan kestabilan dan mengurangkan risiko jatuh terutama kepada golongan warga emas.

9. Mampu meningkatkan keyakinan diri.


Macam mana? Jangan lupa mengaktifkan diri kita sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan ini, maklumlah bila ada di rumah bermacam juadah yang kita sediakan. Usahlah biarkan diri kita mendapat penyakit lain dengan tidak menjaga pemakanan dan bersenam. Bangun dan aktifkan diri jadi dapatlah kita menguatkan badan sekali gus memberi masa kepada kita untuk fokus pada diri dan keluarga.

#StayAtHome

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.shalimaryusof.com/2020/03/workout-dengan-berjalan-kaki-di-rumah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Guru Kafa Dapat Elaun Penuh Sepanjang Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Jakim

Guru Kafa Dapat Elaun Penuh Sepanjang Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Jakim

papar berkaitan - pada 21/3/2020 - jumlah : 403 hits
Sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan ini para pendidik tidak dapat menjalankan tugasan mereka ekoran daripada penutupan semua sekolah di Malaysia kerana wabak Covid 19 yang melanda di negara kita Menerusi perkongsian daripada laman ...
Mkn Larang Orang Ramai Keluar Bersenam Di Taman Rekreasi Sepanjang Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan

Mkn Larang Orang Ramai Keluar Bersenam Di Taman Rekreasi Sepanjang Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 474 hits
MENTERI Belia Sukan Datuk Seri Reezal Merican berkongsi menerusi Twitternya tentang langkah keselamatan di bawah pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan yang berkuat kuasa mulai 18 hingga 31 Mac Melalui perintah ini rakyat diminta untuk tid...
Internet Percuma Dan Rm 5 Caj Penghantaran Kurier Sepanjang Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Covid 19

Internet Percuma Dan Rm 5 Caj Penghantaran Kurier Sepanjang Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Covid 19

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 722 hits
Internet Dan RM 5 Caj Penghantaran Kurier Sepanjang Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan COVID 19 Assalammualaikum semua Semoga kalian semua dalam keadaan baik baik Duduk di rumah okay Lakukan aktiviti bermanfaat bersama keluarga tercinta Sol...
Covid19 Elektrik Tidak Dipotong Jika Lewat Bayar Dalam Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Dr Shamsul Anuar Nasarah

Covid19 Elektrik Tidak Dipotong Jika Lewat Bayar Dalam Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Dr Shamsul Anuar Nasarah

papar berkaitan - pada 20/3/2020 - jumlah : 233 hits
Tidak ada pemotongan bekalan bagi pengguna pengguna yang lewat membayar bil elektrik dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan berkuat kuasa iaitu pada 18 Mac sehingga 31 Mac 2020 kata Menteri Tenaga dan Sumber Asli Datuk Dr Shamsul Anuar Na...
Berikut Adalah Jawapan Kepada 21 Soalan Lazim Mengenai Perintah Kawalan Pergerakan

Berikut Adalah Jawapan Kepada 21 Soalan Lazim Mengenai Perintah Kawalan Pergerakan

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 656 hits
1 Nama Perintah Perintah Kawalan Pergerakan 2 Tempoh Masa Perintah ini berkuatkuasa dari 18 31 Mac 2020 3 Liputan Kawasan Perintah Perintah ini terpakai di seluruh Malaysia 4 Kuatkuasa Undang undang Perintah ini disandarkan pada Akta Penceg...
Kaedah Azan Yang Dicadangkan Menteri Agama Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Covid 19

Kaedah Azan Yang Dicadangkan Menteri Agama Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Covid 19

papar berkaitan - pada 18/3/2020 - jumlah : 302 hits
Kaedah Azan yang Dicadangkan Menteri Agama Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan 1 Azan seperti biasa kerana ia syiar agama 2 Kalimah hayya alassolah diperlahankan 3 Setelah azan mu azzin bilal hendaklah berpesan Solatlah di rumah atau temp...
Arahan Bekerja Dari Rumah Untuk Penjawat Awam Sepanjang Tempoh Kawalan Pergerakan

Arahan Bekerja Dari Rumah Untuk Penjawat Awam Sepanjang Tempoh Kawalan Pergerakan

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 303 hits
Ini merupakan surat edaran rasmi untuk arahan bekerja dari rumah serta penutupan premis kerajan sewajar dengan perintah Kawalan Pergerakan yang diumumkan semalam oleh Perdana Menteri Malaysia Tan Sri Muhyiddin Yassin Sumber Jabatan Perhidma...
Pm Tegaskan Jangan Cemas Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Ini Untuk Kebaikan Semua

Pm Tegaskan Jangan Cemas Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan Ini Untuk Kebaikan Semua

papar berkaitan - pada 17/3/2020 - jumlah : 611 hits
Gara gara salah faham info yang tular di media sosial sebelum Perintah Kawalan Pergerakan diumumkan orang ramai terlebih dahulu membeli stok makanan dalam kadar yang banyak berbanding biasa Makanan yang menjadi tumpuan ialah makanan dalam t...
Arahan Penutupan Premis Dalam Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Kerana Wabak Covid 19 Negeri Pahang

Arahan Penutupan Premis Dalam Tempoh Perintah Kawalan Pergerakan Kerana Wabak Covid 19 Negeri Pahang

papar berkaitan - pada 24/3/2020 - jumlah : 535 hits
UNTUK MAKLUMAN DAN HEBAHAN ARAHAN PENUTUPAN PREMIS DALAM TEMPOH PERINTAH KAWALAN PERGERAKAN KERANA WABAK COVID 19 NEGERI PAHANG 1 Memastikan semua premis premis kedai makan di daerah daerah yang mencatatkan kes positif Covid 19 dan di CAMER...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord

Nadia Rosli Hati Yang Tercemar Chord