Wheezing Dan Simptom Asma Pada Baby


Entah kenapa sejak raya sehingga hari ini, dalam kalangan keluarga dan kawan-kawan kak Nur, ramai yang disyaki terkena jangkitan Influenza ataupun memang dah terkena. Mungkin ramai yang dah tahu, untuk meng'confirm'kan sama ada terkena jangkitan Influenza ini, swab test harus dijalankan.
Swab test ini dibuat dengan menggunakan cotton bud yang panjang untuk mengambil mukus dalam hidung yang paling dalam. Tak terkecuali, baby kak Nur pun kena buat test tu masa warded masa raya baru-baru ni. Kak Nur yang tengok pun terasa ngilu, inikan pula baby yang masih kecil tu 😔

Alhamdulillah, baby kak Nur bukan dijangkiti Influenza. Cuma masa tu warded sebab wheezing dan mengalami masalah sesak nafas macam simptom-simptom asma atau lelah.
Kat sini, kak Nur hargai sharing dalam Internet pasal pernafasan baby yang harus kita ambil berat. Kalau tak, mungkin kita sebagai parents mengambil mudah hal ni padahal baby tengah sesak nafas dan tengah mengalami simptom asma. Kesannya sangat buruk tau.
First thing, masa kak Nur dukung baby yang meragam taknak kena letak tu, adalah bunyi pernafasannya. Bunyi wheezing. Kak Nur yang dukung pun boleh rasa pernafasannya berbunyi. Bunyi tu menandakan salur pernafasannya menyempit.
Second thing, kak Nur selak bajunya nak tengok pergerakan nafas di dada. Boleh tengok macam tarikan nafasnya sangat berat dan dalam. Kak Nur kira dalam seminit berapa tarikan nafasnya. Masa tu dalam 60 kali seminit. 
Nak tahu kadar pernafasan yang normal, boleh rujuk gambar di bawah. Boleh juga tengok video di bawah tentang keadaan pernafasan bayi yang harus segera kita bawa ke hospital.




Anak kak Nur yang berusia setahun sebulan sepatutnya pernafasannya dalam 20-30 kali seminit. Tapi masa tu dah jadi 60 kali. Red alert dah ni. Masa tu dah nak pukul 11 malam. Kak Nur beritahu suami untuk siap-siap. Memang dah plan nak gi hospital terus. Tapi suami cakap, cari klinik. Fine. Kita gi klinik dulu.

Sampai di klinik 24 jam, doktor yang melihat anak kak Nur hanya melihat pergerakan dada dan mendengar bunyi wheezing. Tapi tak berani nak bagi rawatan nebuliser sebab takut rawatan tidak mencukupi. Lagipun anak kak Nur masih baby. So doktor buat surat referral untuk terus ke hospital.

Kami pun terus ke hospital. Lepas da daftar, masuk ke bahagian rawatan, gas nebuliser diberikan. Tapi satu sesi neb masih tidak mencukupi untuk mengurangkan bunyi wheezing tersebut. Neb kali kedua diberi. Kurang sikit bunyi wheezing. Cuma doktor cakap, kena warded sebab keadaan baby perlu dipantau dan rawatan neb harus diteruskan sampailah baby dapat bernafas dengan baik.

Maka raya kedua malam sampailah tiga hari seterusnya, kami berkampung di hospital. Mula-mula rawatan gas nebuliser diberikan setiap dua jam. Kemudian menginjak ke tiga jam dan seterusnya setiap empat jam sekali. Alhamdulillah baby pun dah sihat. 

Asalnya baby kak Nur terjangkit selsema dan batuk daripada abangnya sendiri. Anak kedua kak Nur batuk-batuk. Tapi dalam masa dua hari, abangnya dah nampak ok. Si baby pulak selsema dan batuk. Tapi melarat sehingga menjadi lelah macam asma. Doktor risau takut terkena pneumonia yang mana berkait dengan paru-paru. Itulah yang kena warded tu.

Harapnya entry ini bermanfaat sebagai rujukan ibu bapa di luar sana. Semoga anak-anak kita sentiasa dilindungi selalu.

💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚

Psssttt, kak Nur nak habaq, bermula esok dan sampai 5 hari, ada promosi twinpack yang best 😍 Dapat 10% diskaun bakhang. Jarang-jarang sangat Shaklee nak bagi promosi vitamin-vitamin dia sampai 10% tau. Yang promo ni pulak vitamin best-best dan sangat-sangat penting tau. 

Ni vitamin-vitaminnya:

💙 Ostematrix yang membekalkan sumber kalsium dan mineral yang sangat-sangat diperlukan untuk kesihatan tulang dan gigi kita. Semakin meningkat umur, kita semakin memerlukan kalsium. 

💙 ESP membekalkan sumber protein non-GMO yang sangattttt penting. Sel-sel dalam badan kita semuanya memerlukan protein untuk berkembang. 

💙 COQ-Trol penting untuk kesihatan jantung.

💙 Nutriferon sangat-sangat penting untuk meningkatkan tahap imunisasi atau sistem pertahanan badan. Tambah-tambah banyak penyakit berjangkit sekarang macam influenza.

💙 Vivix. Ni memang ramai tunggu. Sebab nak awet muda, nak segar dan sihat, kenalah amalkan Vivix. Vivix membantu meremajakan dalaman dan luaran badan kita.

💙 DTX Complex. Haaa dengan keadaan persekitaran yang tercemar. Pemakanan yang tidak terjaga, hati kita juga perlu didetox supaya lebih bersih. Hati bersih, dalaman kita sihat.

Jadi toksah duk tunggu lama-lama, meh hantaq rombongan meminang vitamin kat kak Nur sekarang juga. Klik ja www.wasap.my/+60125538628



Hubungi saya agen insurans AXA dan pengedar Shaklee Shah Alam, Mid Valley,  Menara VSQ, Amcorp Mall, Jaya Shopping Centre, PJ SS14, Jaya33, Subang, USJ dan seluruh Malaysia. Untuk maklumat lanjut mengenai vitamin semulajadi dan pendaftaran keahlian Shaklee:

DIANA
ID Shaklee: 1112978
Call/ SMS/ Whatsapp: 012-5538628
Facebook Page: Hearty . Love . Healthy
Diana Aniff Rich Enterprise – 002912581-X

COD: Lokasi penghantaran adalah di Shah Alam, Subang, USJ, PJ SS14, Jaya Shopping Mall, Menara VSQ, Amcorp Mall, Menara PKNS, Jaya Shopping Centre, Mid Valley

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://kindhearty.blogspot.com/2019/06/wheezing-dan-simptom-asma-pada-baby.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Dimasa Baby

Kisah Dimasa Baby

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 293 hits
Masa aku baby aku selalu menangis yelah nama pun baby kan takkan nak menyanyi pulak kan Ibu pernah meletakkan aku tepi air acaq Air acaq ni kalau yang tak tahu tu begini rupa dia Rumah kampung dulu dulu biasanya bilik mandi diluar rumah bel...
Misi Baby Ainul Berjaya Dr Amalina Ucap Terima Kasih Kepada Semua Yang Terlibat

Misi Baby Ainul Berjaya Dr Amalina Ucap Terima Kasih Kepada Semua Yang Terlibat

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 489 hits
Selepas mendapat perkhabaran dari London mengenai pembedahan adik Ainul Mardhiah dilaporkan berjaya seluruh rakyat Malaysia tumpang gembira dan mengucapkan ribuan terima kasih kepada Dr Amalina Che Bakri dan team atas kerja keras mereka Uca...
Perut Buncit Ingatkan Gemuk Yatt Tak Sedar Diri Hamil Lagi Harap Kali Ini Baby Boy

Perut Buncit Ingatkan Gemuk Yatt Tak Sedar Diri Hamil Lagi Harap Kali Ini Baby Boy

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 390 hits
Rezeki anak menjadi milik Yatt Hamzah Sementelah dia sedang menyusu langsung tidak menyedari diri sedang hamil Yang disangkanya ialah simptom perut membuncit kerana kenaikan berat badan atau kegemukan Yatt yang kini sedang hamil 12 minggu a...
Hebatlah Suami Jaga Isteri Dalam Pantang Lagi Tip Top Kalau Pandai Urus Baby

Hebatlah Suami Jaga Isteri Dalam Pantang Lagi Tip Top Kalau Pandai Urus Baby

papar berkaitan - pada 14/6/2019 - jumlah : 373 hits
Hebatlah jika seorang suami boleh menjaga isterinya dengan baik ketika hamil dan selepas bersalin Lebih lebih lagi jika dapat menjaga bayi yang baru dilahirkan sentuhan daripada papa sendiri tentu lebih bermakna Lazimnya dalam masyarakat se...
Gambar Sekitar Sambutan Baby Shower Juliana Evans

Gambar Sekitar Sambutan Baby Shower Juliana Evans

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 517 hits
Hampir dua tahun mendirikan rumah tangga Mac lalu Cik Puan Juliana Evans mengumumkan b berita gembira dimana beliau dan suami bakal menimang cahaya mata sulung tidak lama lagi Usia kandungan memasuki lapan bulan baru baru ini Juliana Evans ...
Baby Ainul Mardhiah Selamat Di Bedah

Baby Ainul Mardhiah Selamat Di Bedah

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 414 hits
Sumber gambar The Star OnlineAlhamdulilah Allahuakbar selalu dengar berita baby Ainul Mardhiah dari semasa ke semasa melalui radio dan media massa Mengalir air mata julia tatkala membaca luahan bapa Ainul Mardhiah di FB tempohari lagi sedih...
Jatuh Cinta Dengan Produk Joielle Baby Set Vco

Jatuh Cinta Dengan Produk Joielle Baby Set Vco

papar berkaitan - pada 12/6/2019 - jumlah : 843 hits
Assalamualaikum Hai CikSha kan dah in love gila dengan produk dari Joille Baby Kalau hari tu berpeluang guna kali ni CikSha dapat cuba Set VCO pulak Yampunnnn Sedap betul bau Set VCO ni Macam aiskrim kelapa tau Yummy sangat Asal pakaikan je...
Kali Pertama Wife Cakap Baby Tak Tendang Aku Cuak Ini Nasihat Untuk Para Suami

Kali Pertama Wife Cakap Baby Tak Tendang Aku Cuak Ini Nasihat Untuk Para Suami

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 395 hits
Pernah viral kisah rumah tangga seorang selebriti yang dikenali sebagai PU Abu kerana menceraikan isteri yang sarat hamil demi mengahwini seorang janda anak satu Beberapa bulan kemudian Abu mengeluarkan statement bahawa bayi kandungan bekas...
Ucapkan Selamat Kepada Sarwendah Muzdalifah Doain Aku Cepat Punya Baby

Ucapkan Selamat Kepada Sarwendah Muzdalifah Doain Aku Cepat Punya Baby

papar berkaitan - pada 8/6/2019 - jumlah : 384 hits
Pasangan suami istri Muzdalifah dan Fadel Islami mengucapkan selamat kepada istri Ruben Onsu Sarwendah yang telah melahirkan anak keduanya
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Habiskan Duit Bayar Kepada Pakar Yang Pandai Beri Penjelasan Cara Dia Hilangkan Masalah

Restoran Rebung 2 Di Putrajaya

Effective Email Marketing Strategies

Konsert Melly Friends Kuala Lumpur 2024

Terbukti Pasukan Terengganu Berkualiti

Asan Lembu The Movie