Wanita Anak Pelarian Islam Kemboja Gagal Dalam Rayuan Dapatkan Kerakyatan Malaysia


 

PUTRAJAYA - Seorang wanita berusia 35 tahun dilahirkan di kem pelarian di Cherating, Pahang, yang ibu bapanya pelarian Islam dari Kemboja, gagal dalam rayuannya di Mahkamah Rayuan hari ini untuk diisytiharkan sebagai warganegara Malaysia.
Rayuan Azimah Hamzah ditolak panel tiga hakim diketuai Hakim Datuk Seri Kamaludin Md Said dan Datuk Vazeer Alam Mydin Meera serta Datuk Gunalan Muniandy.
Vazeer Alam yang menyampaikan keputusan mahkamah secara maya berkata mahkamah bersetuju dengan hakim Mahkamah Tinggi yang memutuskan bahawa Azimah bukan individu tidak bernegara.
Beliau berkata Mahkamah Rayuan tidak mendapati sebarang kesilapan dalam dapatan Mahkamah Tinggi yang memutuskan Azimah gagal membuktikan bahawa dia bukan warganegara mana-mana negara dan menambah bahawa terdapat beberapa bukti bahawa bapanya adalah seorang warga Kemboja pada masa kelahirannya.
Dua peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan iaitu Perkara 14 (1) (b) dan Seksyen 1 (e) Bahagian II jadual kedua Perlembagaan Persekutuan yang membolehkan seseorang mendapat kerakyatan Malaysia, tidak berlaku kepada Azimah.
Hakim itu berkata mahkamah mengambil maklum bahawa ibu bapa dan adik-beradik Azimah telah memperoleh kerakyatan Malaysia dan Azimah mempunyai pilihan lain untuk mendapatkan kewarganegaraan melalui naturalisasi di bawah Perkara 19 Perlembagaan Persekutuan.
Ibu bapa Azimah menjadi pemastautin tetap pada November 1986 dan memperoleh kewarganegaraan melalui Perkara 19 Perlembagaan Persekutuan pada 2008. Kakak sulungnya yang dilahirkan di luar Malaysia mendapat kewarganegaraan melalui Perkara 15A Perlembagaan Persekutuan pada 2008 manakala empat adiknya menjadi rakyat Malaysia selepas ibu bapa mereka mendapat kewarganegaraan.
“Kami berasa empati atas kesusahannya, namun pintu belum tertutup. Ia masih terbuka untuk dia memohon kerakyatan secara naturalisasi jika keperluan undang-undang dipenuhi dan pihak berkuasa berpuas hati," katanya.
Azimah, yang mahu diiktiraf sebagai rakyat Malaysia, mendakwa dia seorang tidak bernegara tanpa kewarganegaraan Kemboja dan telah tinggal sepanjang hidupnya di Malaysia, tidak berjaya dalam semakan kehakimannya yang ditolak oleh Mahkamah Tinggi pada 2020 menyebabkan dia membuat rayuan ke Mahkamah Rayuan.
Dia memfailkan permohonan semakan kehakiman pada 2019, menamakan Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Kementerian Dalam Negeri (KDN) dan kerajaan Malaysia bagi mendapatkan pelbagai perintah mahkamah termasuk pengisytiharan diiktiraf sebagai warganegara Malaysia dan pengeluaran MyKad atau sijil kewarganegaraan.
Sementara itu, dalam satu lagi rayuan kewarganegaraan, panel hakim yang sama membenarkan rayuan seorang remaja perempuan berusia 15 tahun, yang dilahirkan berbapakan warganegara Malaysia dan ibunya warga Filipina selepas menolak rayuan Ketua Setiausaha KDN, Ketua Pengarah JPN dan kerajaan Malaysia.
Dalam kes itu, Mahkamah Rayuan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi yang memberikan kewarganegaraan kepada remaja kelahiran Perak itu dan memerintahkan supaya sijil kewarganegaraan dan kad pengenalan dikeluarkan kepada gadis itu.
Gunalan, yang membacakan keputusan mahkamah berkata hakim Mahkamah Tinggi betul dalam keputusannya pada Mei 2019 untuk memberikan kewarganegaraan kepada remaja itu melalui undang-undang di bawah Perkara 14(1) (b) Perlembagaan Persekutuan dan memerintahkan JPN untuk mengeluarkan kad pengenalannya.
Permohonan gadis itu untuk mendapatkan kerakyatan ditolak kerana dianggap tidak sah taraf kerana dilahirkan sebelum perkahwinan ibu bapanya didaftarkan.
Bapa remaja itu telah beberapa kali memohon kewarganegaraan anak perempuannya tetapi tidak berjaya menyebabkan dia memfailkan semakan kehakiman pada 2016. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://pahangdaily.blogspot.com/2022/02/wanita-anak-pelarian-islam-kemboja.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Wanita Putus Leher Ditetak Anak Tiri

Wanita Putus Leher Ditetak Anak Tiri

papar berkaitan - pada 17/2/2022 - jumlah : 158 hits
Nor Fazlina Abdul RahimKota Bharu Wanita ditemukan mati dalam keadaan leher terputus dipercayai ditetak oleh anak tirinya dengan menggunakan parang di Kampung Dalam Senduk Jerek di Gua Musang petang hari ini Mayat mangsa berusia 54 tahun di...
Wanita Pakistan Rela Kepala Dipaku Bomoh Untuk Dapat Anak Lelaki

Wanita Pakistan Rela Kepala Dipaku Bomoh Untuk Dapat Anak Lelaki

papar berkaitan - pada 10/2/2022 - jumlah : 105 hits
AFPPESHAWAR Seorang wanita mengandung di Pakistan merelakan kepalanya dipaku oleh bomoh sebagai jaminan beliau akan melahirkan anak lelaki Di Asia Selatan anak lelaki dianggap sebagai jaminan keselamatan kewangan dan lebih menguntungkan ibu...
Sentuhan Fizikal Nasihat Timbalan Menteri Wanita Gagal Memahami Realiti Nurul Izzah

Sentuhan Fizikal Nasihat Timbalan Menteri Wanita Gagal Memahami Realiti Nurul Izzah

papar berkaitan - pada 14/2/2022 - jumlah : 146 hits
Nasihat Timbalan Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Siti Zailah Mohd Yusoff menyarankan wanita untuk mengambil pendekatan berlembut dengan suami manakala suami menggunakan sentuhan fizikal yang lembut kepada isteri sekiranya...
Moderna Bakal Tubuh Anak Syarikat Di Malaysia

Moderna Bakal Tubuh Anak Syarikat Di Malaysia

papar berkaitan - pada 16/2/2022 - jumlah : 170 hits
Moderna bakal tubuh anak syarikat di Malaysia Moderna Inc mengumumkan rancangan untuk menubuhkan anak syarikat baharu di Malaysia disertai tiga anak syarikat lain di Taiwan Singapura dan Hong Kong Ia bakal mengukuhkan kehadiran sedia ada sy...
Hiburan Rezeki Dia Lebih Melimpah Di Sana Ibu Reda Anak Lari Ke Australia Tak Pernah Pujuk Sajat Balik Malaysia

Hiburan Rezeki Dia Lebih Melimpah Di Sana Ibu Reda Anak Lari Ke Australia Tak Pernah Pujuk Sajat Balik Malaysia

papar berkaitan - pada 14/2/2022 - jumlah : 226 hits
Ibu kepada usahawan kosmetik terkenal yang kini menetap di Australia Muhammad Sajjad Kamaruz Zaman atau lebih dikenali sebagai memaklumkan bahawa dia tidak akan sesekali memujuk anak lelakinya itu untuk pulan ke Malaysia Ujar Maimon Omar 66...
Hiburan Ini Lah Realiti Suri Rumah Wanita Luah Bukan Mudah Untuk Handle Anak Berbalah

Hiburan Ini Lah Realiti Suri Rumah Wanita Luah Bukan Mudah Untuk Handle Anak Berbalah

papar berkaitan - pada 16/2/2022 - jumlah : 152 hits
Baru baru ini tular di laman satu perkongsian oleh pengguna yang dikenali sebagai June Erniey telah meraih perhatian orang ramai apabila dia berkongsi realiti kehidupannya menjadi suri rumah Menerusi video yang dimuat naik oleh June dilihat...
Tahap Rasuah Pemimpin Melayu Islam Dan Pegawai Kerajaan Bangsa Melayu Islam Di Malaysia

Tahap Rasuah Pemimpin Melayu Islam Dan Pegawai Kerajaan Bangsa Melayu Islam Di Malaysia

papar berkaitan - pada 17/2/2022 - jumlah : 133 hits
Bismillah TAHAP RASUAH PEMIMPIN MELAYU ISLAM DAN PEGAWAI KERAJAAN BANGSA MELAYU ISLAM DI MALAYSIA Cikgu AzmiDalam satu kajian yang dilakukan oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia mereka mendapati sector yang kuat rasuah dapat disenaraikans...
Wanita Punggung Terbesar Dunia Gagal Miliki Cinta

Wanita Punggung Terbesar Dunia Gagal Miliki Cinta

papar berkaitan - pada 15/2/2022 - jumlah : 163 hits
BELGRADE Serbia Seorang wanita yang memiliki punggung terbesar di dunia mengakui bahawa asetnya menjadi halangan utama buat dirinya memiliki cinta lapor akhbar Daily Star UK kelmarin Natasha Crown 27 sanggup berbelanja AS 150 000 demi menda...
Hiburan Ramai Teka Wanita Misteri Dipeluk Anak Shuib Dalam Video Adalah Wan Sharmila Betul Ke

Hiburan Ramai Teka Wanita Misteri Dipeluk Anak Shuib Dalam Video Adalah Wan Sharmila Betul Ke

papar berkaitan - pada 12/2/2022 - jumlah : 435 hits
Perkongsian video anak Shuib Dzahira Talita Zahrah melalui Instagram Allahyarham mendapat perhatian ramai netizen Rakaman itu menunjukkan Talita berpelukan dengan seorang wanita yang tidak dapat dilihat dengan jelas wajahnya Katanya yang me...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Iranian President Raisi Feared Dead As Helicopter Wreckage Found



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Ayam Masak Merah Untuk Tetamu

Beyond Lettuce Wraps Unleash The Power Of Low Carb Bread

Pengadu Terima Panggilan Pertama Ebit Pada 3 40 Pagi Mahkamah Diberitahu

Seorang Lelaki Ditemui Rentung Atas Katil Selepas Apartmen Terbakar