Wan Fayhsal Seru Protes Jalanan Bantah Kekal 6 Ahli Parlimen


 
Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal berkata Pakatan Harapan, terutama sekali PKR bimbang dengan momentum rakyat yang semakin membesar.PETALING JAYA: Seorang pemimpin Bersatu menyeru protes jalanan bagi membantah keputusan speaker Dewan Rakyat tidak mengosongkan kerusi bekas enam Ahli Parlimen Bersatu yang menyokong kerajaan.
Ketua Pemuda Bersatu Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal juga berkata Pakatan Harapan (PH) terutama sekali PKR takut kalah sekiranya pilihan raya diadakan di enam kerusi berkenaan kerana momentum rakyat semakin besar.
“Mereka akan buat apa sahaja untuk menghalang PRK demi mempertahankan kuasa di Putrajaya,” katanya dalam satu video di Facebook.
Wan Fayhsal juga mendakwa keputusan Johari Abdul itu dibuat berdasarkan pertimbangan politik dan bukannya mengikut undang-undang.
“Mohon rakyat bangkit lawan petualang-petualang ini di dalam Dewan Rakyat dan jalanan. Kita perlu protes, kita perlu selamatkan demokrasi, kalau tidak politik kita hancur, negara kita hancur,” katanya.
Selasa lalu, Johari memutuskan enam Ahli Parlimen terbabit tidak perlu mengosongkan kerusi mereka berdasarkan Perkara 49 (A) Perlembagaan Persekutuan yang dibuat untuk memastikan kestabilan politik.
Penyandang kerusi Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal (Bukit Gantang), Zahari Kechik (Jeli), Suhaili Abdul Rahman (Labuan), Mohd Azizi Abu Naim (Gua Musang), Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid (Kuala Kangsar) dan Dr Zulkafperi Hanapi (Tanjong Karang).
Johari menjelaskan Fasal 10.5 Perlembagaan Bersatu bertentangan dan menafikan hak Zahari, Azizi, Syed Hussin, Iskandar Dzulkarnain serta Dzulkafperi yang terjamin di bawah Perlembagaan Persekutuan, Peraturan-peraturan Majlis Mesyuarat Dewan Rakyat serta Akta Majlis Parlimen (Keistimewaan dan Kuasa) 1952.
Berhubung status Suhaili, Johari menjelaskan beliau tidak mahu merosakkan kepentingan pihak berkaitan dalam kes saman wakil rakyat itu ke atas Bersatu yang difailkan di Mahkamah Tinggi Shah Alam dengan keputusannya di bawah Perkara 49 (A) Perlembagaan Persekutuan.
Pada 20 Jun lalu, Ketua Whip Bersatu Ronald Kiandee menyerahkan notis kekosongan kerusi enam Ahli Parlimennya yang terhenti keahlian serta-merta kepada pejabat speaker Dewan Rakyat.
Azizi, Zahari, Syed Hussin, Zulkafperi dan Iskandar terlucut keahlian kerana gagal menjawab surat arahan bertulis Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) Bersatu untuk menzahirkan ikrar taat setia, selain terus menyokong Anwar sebagai perdana menteri.
Keahlian Suhaili pula terhenti kerana memfailkan saman ke atas Bersatu pada 19 Dis tahun lalu. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2024/07/wan-fayhsal-seru-protes-jalanan-bantah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
6 Bekas Mp Bersatu Kekal Ahli Parlimen Speaker Bagi Alasan Dangkal Mu

6 Bekas Mp Bersatu Kekal Ahli Parlimen Speaker Bagi Alasan Dangkal Mu

papar berkaitan - pada 10/7/2024 - jumlah : 88 hits
Enam bekas ahli Parlimen Bersatu yang sebelum ini mengisytiharkan sokongan kepada Perdana Menteri Anwar Ibrahim kekal sebagai wakil rakyat Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin mengesahkan Yang di Pertua Dewan Rakyat Johari Abdul membuat keputu...
Penggantungan Wan Fayshal Pengajaran Terbaik Buat Ahli Parlimen

Penggantungan Wan Fayshal Pengajaran Terbaik Buat Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 19/7/2024 - jumlah : 127 hits
ULAS PARLIMENWan Ahmad Fayshal antara MP mudamasa depan SIDANG parlimen ke 15 mesyuarat ke dua minggu kedua yang berakhir semalam merekodkan bagaimana ahli parlimen Machang digantung dari menghadiri sidang parlimen selama enam bulan bermula...
6 Bekas Ahli Parlimen Bersatu Kekal Wakil Rakyat

6 Bekas Ahli Parlimen Bersatu Kekal Wakil Rakyat

papar berkaitan - pada 11/7/2024 - jumlah : 121 hits
bharian com myOleh Ahli Parlimen Bukit Gantang Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal Datuk Dr Suhaili Abdul Rahman Zahari Kechik Mohd Azizi Abu Naim Datuk Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid dan Datuk Dr Zulkafperi Hanapi KUALA LUMPUR ...
Bersatu S Wan Fayhsal Given 6 Month Suspension From Dewan

Bersatu S Wan Fayhsal Given 6 Month Suspension From Dewan

papar berkaitan - pada 18/7/2024 - jumlah : 159 hits
The Machang MP was suspended for referencing a poison pen letter when touching on Malaysia Airports Holdings Bhd s privatisation deal Bersatu s Machang MP Wan Ahmad Fayhsal Wan Ahmad Kamal has been suspended from the Dewan Rakyat for six mo...
Timbalan Speaker Dewan Sound Ahli Parlimen Jangan Bodohkan Diri Di Khalayak Ramai

Timbalan Speaker Dewan Sound Ahli Parlimen Jangan Bodohkan Diri Di Khalayak Ramai

papar berkaitan - pada 5/7/2024 - jumlah : 126 hits
Timbalan Yang di Pertua Dewan Rakyat Datuk Ramli Md Nor mempersoal integriti ahli Parlimen selepas kekecohan berulang yang mengganggu sesi perbahasan petang ini Ramli mengkritik ahli Dewan yang tidak mematuhi etika perbahasan serta mengambi...
Has Ex Pkr Veep N Surendran Made An Apple Orange Comparison Of His Own 6 Mth Suspension With Wan Fayhsal S

Has Ex Pkr Veep N Surendran Made An Apple Orange Comparison Of His Own 6 Mth Suspension With Wan Fayhsal S

papar berkaitan - pada 19/7/2024 - jumlah : 117 hits
DRAWING from his previous experience former PKR vice president N Surendran has taken a hypocrisy jab at the Pakatan Harapan led Madani government for meting out a six month suspension from the Dewan Rakyat yesterday on Machang MP Wan Ahmad ...
Ada Beberapa Ahli Parlimen Terliur

Ada Beberapa Ahli Parlimen Terliur

papar berkaitan - pada 12/7/2024 - jumlah : 88 hits
MSOEnam ahli parlimen Bersatu yang dipecat kerana sokong PM kemudian diumumkan kerusi mereka tidak kosong tetap kemas dan tidak berganjak dengan pendirian mereka seperti sebelum ini Speaker Johari Abdul telah mengumumkan bahawa kerusi merek...
Tidak Berlaku Krisis Perlembagaan Jika Kerusi 6 Ahli Parlimen Bersatu Tidak Dikosongkan

Tidak Berlaku Krisis Perlembagaan Jika Kerusi 6 Ahli Parlimen Bersatu Tidak Dikosongkan

papar berkaitan - pada 5/7/2024 - jumlah : 115 hits
Bagi Dewan dewan dalam Commonwealth keputusan satu dewan kepada satu dewan yang lain tidak binding tetapi ia persuasif sahaja Tidak berlaku krisis Perlembagaan seperti didakwa sesetengah pihak jika Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Johari Abdul ...
Ringgit Closes Higher Ahead Of Tonight S Fed Announcement

Wanita Kemboja Maut Dihempap Pokok Ketika Berniaga

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Cops On Hunt For Inmate Who Fled Sungai Buloh Hospital

Self Love Learning To Value And Appreciate Yourself

Buat Buat Bodoh Lebih Senang Dapat Perhatian


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Bola Sepak Mssm 2024

Lirik Lagu Dusta Ukays

Makanan Yang Meredakan Emosi

Valdy Nyonk Mengapa Kau Berubah Chord

Chella Julia Enda Sanggup Agi Chord

Nota Grammar Paling Mudah