Walaupun Bayi Belum Faham Tetap Kena Berbual Denganya Malah Sejak Dalam Kandungan Lagi Perlu Berbual


Si kecil mungkin tidak dapat memahami apa yang anda katakan, namun ia tidak bermakna anda tidak boleh berbual dengan anak.

Jom semak 7 perkara yang boleh anda katakan kepada si comel.
Perlu ke berbual dengan anak?
Siapa cakap tidak perlu untuk bercakap dengan si manja? Komunikasi antara ibu bapa dan anak adalah penting. Ia pastinya membantu mengeratkan ikatan kalian.
Malahan mengikut cadangan pakar, mereka menyarankan agar ibu bapa (terutamanya ibu) untuk mula berbual dengan anak walaupun sebelum si manja lahir.
Banyak kajian yang dilakukan membuktikan bercakap dengan anak akan dapat membantu dalam perkembangan kemahiran motor. Ia termasuklah keupayaan mereka untuk belajar kemudian hari.
Ada bukti yang menyatakan apabila anda kerap bercakap dengan bayi di dalam kandungan, ia membolehkan mereka mengenali suara anda. Bukankah itu sesuatu yang menakjubkan?
Tetapi menjadi persoalan kini, apakah topik yang membolehkan anda berbual dengan anak anda?
Topik berbual dengan anak
Walaupun anda dan si kecil mungkin menggunakan bahasa yang berbeza, bak ayam dan itik. Namun ia bukan faktor penghalang untuk anda tidak bercakap dengan si manja.
Berikut adalah antara 7 perkara penting yang boleh anda katakan kepada si comel:
Chak!
Kalau dalam English style ia akan berbunyi “Peek-a-boo”. Tetapi anda pasti lebih biasa dengan perkataan “Chak!”. Ia seperti 1 perkataan yang menyeronokkan untuk anda katakan kepada si comel.
Tanpa anda sedar, perkataan itu memberikan manfaat kepada fizikal dan mental si kecil.
Anda sedang membantu mereka membina hubungan mental antara apa yang dilafazkan dengan gambaran aktiviti.
Jika anda berasa seperti ingin bermain, katakan kepada si comel, “Chak!” sambil menutup dan membuka mata anda.
katakan kepada si comel
Mama tahu sakit, tapi segalanya akan okay!
Ia adalah lumrah anak yang sedang membesar, untuk terjatuh, mengalami luka dan berada dalam kesakitan. Ibu mana yang sanggup melihat anaknya sakit, bukan?
Selagi ia bukanlah 1 kecederaan serius, maka itu adalah pengalaman buat mereka. Tetapi anda tetap perlu memastikan mereka mengetahui bahawa anda faham apa yang dilalui mereka.
Melafazkan “Mama tahu sakit, tapi segalanya akan okay!”, pastinya lebih baik daripada terus mengatakan “Alaaaa, sikit sahaja luka tu”.
Pandai anak Mama!
Siapa yang tidak sukakan pujian? Jika kita sebagai individu dewasa pun boleh kalah dengan pujian, apatah lagi si kecil.
Berikan penghargaan kepada mereka atas apa yang mereka lakukan bergantung kepada usia mereka.
Sebagai contoh jika si kecil berjaya mengemas barang mainannya, ungkapkan kata-kata pujian seperti, “Pandai anak Mama kemas mainan dia. Sayang dia”. Jangan kedekut pujian, okay?
Mana mainan awak, sayang?
Sudah tentu anda tahu di mana letaknya barang mainan, pakaian atau segala yang menjadi milik si comel. Tetapi tiada salahnya jika anda bertanyakan kepada mereka jika anda mahu berbual dengan anak.
Daripada anda memberikan apa yang mereka mahu, anda boleh tanyakan apa sahaja yang mudah untuk dicapai atau diambil sendiri oleh anak tanpa bantuan anda.
Ia bukan sahaja dapat membantu si kecil mengenal pasti barangan yang terdapat di rumah, tetapi dalam masa yang sama meningkatkan rasa ingin tahu dan sifat ingin meneroka mereka.
Siapa ini?
Daripada Hello Kitty, Pinkie Pie, Upin Ipin, Elsa Frozen hingga kepada Tok, Pak Long dan Abang Amsyar, si kecil akan perlu mengingati ramai individu dan pelbagai karektor dalam kehidupan seharian mereka.
Pastinya menyeronokkan jika anda bertanyakan kepada si manja tentang individu yang mereka kenal walaupun mungkin jawapan yang diberikan tidak tepat.
Ia secara tidak langsung akan dapat menggalakkan anak untuk bercakap dengan lebih banyak dan menggunakan perkataan-perkataan baharu. Sekali gus ia membantu mengembangkan penggunaan bahasa mereka.
Nak tak, sayang?
Hulurkan apa sahaja kepada si manja, pastinya mereka tidak akan menolak apa yang anda tawarkan. Tetapi mungkin anda boleh memberikan mereka beberapa pilihan.
Ini pastinya dapat memberikan manfaat interaksi sosial kepada mereka. Dalam masa yang sama mereka akan belajar untuk bertindak balas dengan mengatakan ya atau tidak.
Mama sayang awak
Rasanya tidak perlu untuk diterangkan lagi mengenai ungkapan tersebut. Ia sudah tentu perkara yang terbaik untuk anda katakan kepada si comel setiap hari dan setiap masa.
Ungkapan itu pastinya 1 cara untuk menyatakan rasa kasih sayang anda kepada si kecil. I love you, adalah perkataan mudah yang boleh anda ajarkan kepada mereka walaupun sebelum mereka dilahirkan lagi.
Eratkan jalinan kasih
Sebenarnya banyak lagi ungkapan yang boleh anda katakan kepada si comel dan banyak lagi perkara dan topik untuk anda berbual dengan anak.
Parents, jangan terlalu leka menghadap gajet. Sebaliknya luangkan masa bersama anak selagi mereka mahukan perhatian anda. Jangan lepaskan peluang dan masa yang ada, hargainya!
Sumber: Hello Doktor
The post Walaupun Bayi Belum Faham Tetap Kena Berbual Denganya, Malah Sejak Dalam Kandungan Lagi Perlu Berbual appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/walaupun-bayi-belum-faham-tetap-kena-berbual-denganya-malah-sejak-dalam-kandungan-lagi-perlu-berbual/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pelik Kenapa Bayi Boleh Besar Dalam Kandungan Bahaya Ke Mama Tanya

Pelik Kenapa Bayi Boleh Besar Dalam Kandungan Bahaya Ke Mama Tanya

papar berkaitan - pada 4/4/2020 - jumlah : 176 hits
Soalan saya kenapa baby boleh besar dalam kandungan Bahaya ke baby besar Ibu dari Moms To Be Club Jawapan daripada Dr Izzat Doktor O G Macrosomia bayi terjadi disebakan si ibu ada kencing manis atau nama lain Gestational diabetes mellitus y...
Susah Nak Ajar Anak Supaya Tak Sentuh Bahagian Muka Boleh Jelaskan Bahaya Virus Covid 19 Supaya Anak Faham

Susah Nak Ajar Anak Supaya Tak Sentuh Bahagian Muka Boleh Jelaskan Bahaya Virus Covid 19 Supaya Anak Faham

papar berkaitan - pada 14/4/2020 - jumlah : 300 hits
Ia mungkin sesuatu yang sukar untuk dilakukan terutamanya bagi ibu bapa yang memiliki anak lebih daripada seorang dan dalam masa yang sama perlu melakukan tugasan kerja di rumah sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan ini Tetapi bagi m...
Baru Tedi Faham Tujuan Konfrontasi Indonesia Malaysia

Baru Tedi Faham Tujuan Konfrontasi Indonesia Malaysia

papar berkaitan - pada 10/4/2020 - jumlah : 616 hits
Tedi sempat ke rumah kelahiran HAMKA di Tasik Maninjau semasa ke Padang Ekspedisi ke Padang kira ok tapi satu pengalaman yang amat menarik adalah mendengar sejarah mengenai di rumah kelahirannya di Tasik Meninjau Padang Indonesia Salah satu...
Mudahnya Sifir Tanpa Perlu Hafal Guna Kaedah Gigi Sahaja Anak Senang Faham Tak Stres

Mudahnya Sifir Tanpa Perlu Hafal Guna Kaedah Gigi Sahaja Anak Senang Faham Tak Stres

papar berkaitan - pada 8/4/2020 - jumlah : 410 hits
Macam mana nak ajar anak Matematik dan sifir tanpa jadi singa Macam mustahil ditambah dengan perangai anak yang cepat bosan bila disuruh buat kerja sekolah Mencabar betulkan Sebenarnya ada kaedah yang mudah tanpa perlu pun paksa anak hafal ...
Pm Faham Rakyat Bosan Duduk Di Rumah Tapi Itu Pengorbanan Melawan Virus

Pm Faham Rakyat Bosan Duduk Di Rumah Tapi Itu Pengorbanan Melawan Virus

papar berkaitan - pada 7/4/2020 - jumlah : 197 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin selesai mengumumkan pakej Prihatin tambahan yang bernilai RM10 bilion bagi meringankan beban Perusahaan Kecil dan Sederhana sebentar tadi Pada akhir ucapan tersebut beliau sedar bahawa rakyat Malaysi...
Kasus Covid 19 Di Jateng Terus Meningkat Ganjar Belum Tahu Jadwal Rapid Test

Kasus Covid 19 Di Jateng Terus Meningkat Ganjar Belum Tahu Jadwal Rapid Test

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 129 hits
Pemeriksaan menggunakan rapid test sebagai salah satu cara untuk melakukan screening atau penyaringan awal sudah mulai dijalankan di DKI Jakarta dan Jawa Barat Namun belum ada jadwal yang pasti untuk Jawa Tengah
Engkau Belum Tua Engkau Belum Tahu 10057

Engkau Belum Tua Engkau Belum Tahu 10057

papar berkaitan - pada 28/3/2020 - jumlah : 338 hits
Berpada padalah dalam berkata kata kita semua neh sama jer hamba Allah Engkau beluam tua Engkau belum tahu Atau xsempat tua sebab untuk menebus dosa dosa Allah bagi kau hidup xhidup mati xmati sebelum benar banar nyawa pinjaman Allah dicabu...
Belum Ada Kasus Positif Corona Bupati Sikka Minta Menhub Tutup Bandara Pelabuhan

Belum Ada Kasus Positif Corona Bupati Sikka Minta Menhub Tutup Bandara Pelabuhan

papar berkaitan - pada 27/3/2020 - jumlah : 117 hits
Kondisi ini akan mengancam penduduk Flores khususnya 320 jiwa warga Kabupaten Sikka terkait penyebaran wabah Virus Corona baru atau Covid 19
Pentingnya Muhasabah Diri

Persediaan Awal Haji

Wanita Dikenakan Bayaran Rm9 55 Untuk Nasi Putih Dan Telur Goreng Bungkus

Malaysia Asserts Claim For Portion Of Goldman Sachs Fines In 1mdb Case

Forest City Casino Misreporting Pas Leader Wants Brave Pmx To Teach Bloomberg A Lesson At Qatar Economic Forum

Anwar Ibrahim Terima Mandat Rakyat

2 Direman Kemuka Butiran Palsu Pelaburan Rm38 Juta

Strategic Alliances For Business



Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri


Pembukaan Akaun Kanak Kanak Tabung Haji

Ge14 S Impact On State Federal Relations

Ptptn Invites Stakeholders To Collaborate In New Scheme

Cerita Awan

Jangan Pandang Belakang 2

Bukan Sekadar Penyeri Masakan Ini Potensi Daun Sup Untuk Kesihatan