Waktu Scan Anak Pertama Nampak Bird Berkemungkinan Mama Bersalin Lambat Dari Edd


Kehamilan yang melepasi tarikh jangkaan bersalin adalah sesuatu yang merisaukan buat ibu mengandung. Sudah tentu ibu akan tertanya-tanya bila akan bersalin dan bagaiman keadaan bayi dalam kandungan. Mungkin ramai ibu yang tidak menyedarinya, tetapi situasi ini sering berlaku. Tarikh jangkaan bersalin biasanya ditentukan oleh doktor atau jururawat 40 minggu daripada tarikh hari pertama haid ibu yang terakhir. Ada juga keadaan di mana tarikh jangkaan ditentukan berdasarkan ujian imbasan bagi kes ibu yang mempunyai kitaran haid tidak teratur.

Seandainya usia kandungan anda mencecah 41 minggu, anda akan diarahkan untuk ke hospital oleh doktor yang merawat. Ketika ini, doktor akan menyemak semula tarikh haid yang terakhir dan melakukan pemeriksaan kedudukan bayi serta saiznya. Bukaan serviks si ibu juga akan diperiksa untuk melihat sama ada sudah bersedia untuk proses bersalin atau tidak.
Faktor Yang Menyebabkan Kelahiran Overdue
Kehamilan yang melepasi tarikh jangkaan bersalin biasanya terjadi kepada ibu yang mempunyai ciri-ciri ini:
1. Tidak pasti tarikh hari pertama datang haid yang terakhir sebelum hamil
Ini sering berlaku, ibu tidak membuat catatan tentang tarikh kedatangan haid dan menyebabkan ketika hamil, doktor tidak dapat memberi tarikh jangkaan bersalin yang tepat kepada mereka.
Oleh itu, ibu yang mahu mengandung disarankan untuk menyimpan rekod kedatangan haid agar doktor mudah untuk merujuk tarikh itu dan meberi tarikh jangkaan yang tepat atau tidak ‘lari’ jauh dari hari bersalin.
Artikel Menarik: [Banyakkan Berdoa, Lancarkan Proses Bersalin. Ustaz Azhar Kongsikan Bacaan Untuk Ibu ‘Tunggu Masa’]
2. Kehamilan pertama
Ibu yang mengandungkan anak pertama biasanya tidak arif tentang hari pertama haid yang terakhir sebelum hamil. Ini boleh menjadi sebab kelahiran sedikit lewat dari tarikh jangkaan bersalin.
3. Sejarah Overdue
Jika ibu tersebut pernah melahirkan anak terlewat dari tarikh jangkaan bersalin, tidak mustahil situasi ini akan berulang pada kelahiran yang seterusnya.

4. Hamil Bayi Lelaki
5. Ibu Menghidap Obesiti
Buat ibi hamil yang mempunyai masalah berat badan berlebihan, masalah kelahiran overdue boleh berlaku.
6. Bayi Bermasalah
Bayi mempunyai kecacatan secara biologi yang menyebabkan kekurangan hormon kortisol pada bayi yang melambatkan proses bersalin. Mereka juga berisiko untuk mengalami masalah kekurangan oksigen semasa kelahiran (intrapartum hypoxia).
Jika ibu hamil mengalami kandungan overdue, doktor akan menyarankan agar ibu diberi indius. Proses indius dilakukan dengan dua cara berlainan, bergantung kepada keadaan pangkal rahim atau ripening of the cervix. Kaedah indius akan ditentukan sama ada ibu diberi indius yang menggunakan ubat-ubatan mahupun alat-alatan.
Pemilihan ubat ditentukan berdasarkan keadaan semasa pangkal rahim:
1. Prostaglandin
Ia merupakan sejenis hormon yang dimasukkan melalui vagina semasa pangkal rahim masih ketat (bukaan 0sm) dan tebal. Ia bertujuan untuk melembutkan serviks dan memulakan kontraksi.
Artikel Menarik: [Takut Sakit Terlalu Lama, Doktor Kongsi Makanan Ini Percepatkan Proses Kelahiran]
2. Oxytocin atau pitocin
Ia diberikan dalam bentuk cecair intravena apabila serviks sudah lembut dan ketuban boleh dipecahkan.
Salah satu cara induksi yang lain adalah membrane sweeping yang boleh dibuat jika ibu hamil daripada minggu ke 38 ke atas. Selain daripada membuat ujian imbasan dan memeriksa bukaan, doktor juga akan melakukan prosedur membrane sweep yang bertujuan untuk mencetuskan kelahiran.
Ia selalunya dilakukan semasa pemeriksaan bukaan di mana jari akan dimasukkan pada serviks dan perlahan-lahan ia digerakkan dalam bentuk pusingan bagi memisahkan membran kantung bayi dengan rahim. Membrane sweep jika dilakukan dengan betul akan merembeskan hormon prostaglandin yang mencetuskan kelahiran dalam masa 48 jam.
Berjalan kaki juga boleh mencetuskan kelahiran. Ia menggalakkan proses kelahiran bagi kandungan yang sudah mencapai usia 40 minggu. Ini kerana pergerakan membantu kepala bayi untuk memasuki pelvis.
Adakah overdue berbahaya?
Bagi kehamilan yang melepasi minggu 40, ibu dan bayi berisiko untuk berhadapan berhadapan dengan pelbagai masalah seperti berikut;
1. Air ketuban yang berperanan untuk melindungi bayi semakin kurang isi padunya.
2. Fetal distress di mana bayi menunjukkan reaksi seperti degupan jantung yang perlahan dan kurang pergerakan.
3. Meningkatkan risiko bayi untuk mengalami sindrom ‘aspirasi mekonium’ yang boleh menyebabkan bayi tertelan najis selepas minggu ke 40.

4. Bayi mati dalam kandungan
5. Ibu berisiko untuk mengalami trauma semasa proses kelahiran kerana kemungkinan bayi perlu dilahirkan menggunakan alat bantu seperti vakum atau forseps kerana saiz bayi yang besar.
6. Intraparum hypoxia di mana bayi mengalami kekurangan oksigen.
7. Risiko bahu bayi tersangkut semasa kelahiran atau shoulder dystocia. Ini disebabkan oleh saiz bayi besar.
The post Waktu Scan Anak Pertama, Nampak ‘Bird’. Berkemungkinan Mama Bersalin Lambat Dari EDD appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/waktu-scan-anak-pertama-nampak-bird-berkemungkinan-mama-bersalin-lambat-dari-edd/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Elak Buat Scan Waktu Hamil Sebab Nak Suprise Jantina Anak Silap Kalau Fikir Begitu

Elak Buat Scan Waktu Hamil Sebab Nak Suprise Jantina Anak Silap Kalau Fikir Begitu

papar berkaitan - pada 29/9/2019 - jumlah : 559 hits
Sudah menjadi kebiasaan bagi bakal ibu bapa untuk membuat ujian imbasan ketika tempoh hamil Keterujaan untuk melihat jantina bayi biasanya menjadi penyebab mengapa kebanyakan ibu bapa membuat ujian imbasan Sebenarnya ujian imbasan bukan sek...
Menangis Waktu Bangun Dari Tidur Anak Rasa Tak Selamat Mak Ayah Harus Tahu Cara Atasinya

Menangis Waktu Bangun Dari Tidur Anak Rasa Tak Selamat Mak Ayah Harus Tahu Cara Atasinya

papar berkaitan - pada 15/9/2019 - jumlah : 436 hits
Anak yang menangis ketika baru bangun tidur adalah perkara biasa Hal ini disebabkan rasa takut dan berasa sendirian selepas melalui waktu tidur yang panjang tanpa ditemani ibu atau ayah Hal ini adalah biasa Bagi menenangkan keadaan ini ada ...
Bila Anak Jatuh Keluar Darah Mama Tentu Panik Bapa Ini Kongsi Cara Nak Pastikan Keadaan Anak Ok Ke Tak

Bila Anak Jatuh Keluar Darah Mama Tentu Panik Bapa Ini Kongsi Cara Nak Pastikan Keadaan Anak Ok Ke Tak

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 295 hits
Memang seriau bila tiba tiba anak jatuh terluka dan seterusnya berdarah Boleh mengundang panic attack lah Tapi benda kalau nak jadi anak yang kita pantau depan mata pun boleh jatuh dan terluka Paling penting mama papa jangan panik dan cuba ...
Asyik Minta Susu Waktu Makan Selalu Ngelat Perlu Bijak Rancang Menu Ikut Favourite Anak

Asyik Minta Susu Waktu Makan Selalu Ngelat Perlu Bijak Rancang Menu Ikut Favourite Anak

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 424 hits
Apa yang boleh dilakukan oleh ibu bapa apabila anak terlalu obses dengan susu formula sehingga enggan makan makanan pejal Apabila dipujuk untuk makan makanan seperti nasi sup atau roti anak tetap enggan Apatah lagi buah buahan dan sayur mem...
Selamat Hari Lahir Anak Anak Mama

Selamat Hari Lahir Anak Anak Mama

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 390 hits
sidebar push Selamat Hari Lahir Anak anak Mama Allhamdulillah Sesungguhnya Allah Yang Maha Kuasa Terima kasih sempat beli kek birthday untuk kak ngah Zara Adelia ke 7 tahu pada 29 September 2019 minggu lepas Alang alang dah beli kek tu mama...
Bukan Salah Anak Lambat Membaca Ibu Bapa Kena Ajar Asas Dulu

Bukan Salah Anak Lambat Membaca Ibu Bapa Kena Ajar Asas Dulu

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 465 hits
Ibu bapa semestinya menantikan perkembangan yang positif untuk anak anak Kan Setiap anak mempunyai perkembangan yang berbeza dan ada kalanya tidak mengikut aturan yang betul Menjadi kerisauan buat ibu ayah apabila anak berganjak ke tiga tah...
Aku Mulai Menahan Tangisan Meninggal Waktu Bersalin Suami Tak Cukup Duit Kebumi Jenazah Isteri

Aku Mulai Menahan Tangisan Meninggal Waktu Bersalin Suami Tak Cukup Duit Kebumi Jenazah Isteri

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 266 hits
Tular minggu lalu apabila lelaki berusia 31 tahun ini menawarkan perkhidmatan van jenazah secara percuma Namun menurut Yunizam Yusop dia sememangnya sudah menyediakan kemudahan ini untuk orang ramai tanpa mengira bangsa sejak beberapa tahun...
Anak Menyusu Badan Kerap Kembung Selalu Tak Sihat Makanan Ini Mama Kena Control

Anak Menyusu Badan Kerap Kembung Selalu Tak Sihat Makanan Ini Mama Kena Control

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 471 hits
Sesetengah ibu yang menyusukan anak merasa hairan kerana anak mereka selalu tidak sihat dan mengalami sakit perut Jangan terperanjat jika diberitahu jika ia berkaitan dengan pemakanan yang dimakan oleh ibu Bayi bergantung sepenuhnya kepada ...
Mama Tidur Luah Anak Usia 2 Tahun Isteri Meninggal Selepas Melahirkan Anak Ke 3

Mama Tidur Luah Anak Usia 2 Tahun Isteri Meninggal Selepas Melahirkan Anak Ke 3

papar berkaitan - pada 23/9/2019 - jumlah : 483 hits
Rezaki setiap orang tak sama Tidak semua mampu hidup dalam keadaan senang Ada direzekikan dengan anak ramai Ada pula tiada anak tetapi diberikan rezeki duit banyak Tak kurang juga yang hidup sederhana dengan dikurniakan anak dan masih mampu...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis