Wahai Suami Tolong Cintai Masakan Isteri Anda Berpeluh Di Dapur Demi Perut Suami


Bila suami request nak makan apa-apa, laju sahaja isteri ke dapur. Kalau bahan-bahan tak ada, si isteri sanggup beratur panjang dalam pasaraya semata-mata nak masak masakan yang sedap-sedap buat suami. Tahniah buat isteri yang tak putus semangat mencuba pelbagai resipi walaupun kadang-kadang tak menjadi.
Puan Amalina yang merupakan peguam dalam bidang Syarie berkongsi satu penulisan yang boleh dijadikan panduan buat yang bergelar suami isteri.

Wahai Suami, Tolong Cintai Masakan Isteri Anda. Berpeluh Di Dapur Demi Perut Suami
Sebenarnya isu masakan pun boleh menjadi pertengkaran dan pergaduhan yang berpanjangan antara suami dan isteri. Rata-rata para isteri masih belajar , belajar dan belajar setiap hari dalam memperbaiki masakannya untuk yang tersayang. Tetapi yang mengecewakan adalah apabila menerima hinaan demi hinaan , cacian demi cacian dan maki hamun oleh si suami pada citarasa dalam masakkan isteri. Lebih kecewa apabila suami membandingkan masakan isteri dengan masakkan orang lain. Kecil Hati bukan?
Para suami, tahukah anda bahawa isteri sedang berusaha hari demi hari untuk mendapatkan masakkan yang setimpal dengan perut kamu ? ada nasi dan lauk yang dihidangkan. Setiap pagi sebelum memasak mesti memikirkan “nak masak apa harini?”, “bahan apa hendak digunakan?”, “ masih dalam keadaan segar, elok atau tidak?”. Kalau join group memasak pun kalau tiada bahan, tiada gunanya juga kan.
Jadi apabila tidak cukup bahan atau tiada bahan untuk memasak, pastinya si isteri akan keluar membeli belah ataupun yang bekerja, sebaik sahaja tamat waktu kerja, isteri akan keluar terus membeli bahan masakkan. Yang mana suami sudah beli stok untuk sebulan pun mesti ada bahan yang tidak cukup kan. Jadi anda rasa untuk apa semua ini isteri kena berusaha gigih fikir?
Mestilah untuk kesedapan dan keenakkan dalam masakkannya untuk dihidangkan kepada suami dan anak-anak tercinta. Kenapa masih perlu nak menghina atau menyindir masakkan tidak sedap? Memberi pandangan tidaklah salah, tetapi janganlah sampai menghina, menyindir atau membandingkan masakkan isteri tersebut ya.
“Nak membasuh, memotong, mencuci bahan-bahan kesemuanya mengambil masa yang lama dan tidak mudah. Bukan sekelip mata sahaja untuk siapkan bahan masakkan. Kadangkala lambat masak pun menjadi punca pergaduhan disebabkan “lapar!”. Lebih malang, tolong pun tidak, hanya banyak bunyi dibelakang sahaja.
Mana-mana wanita, isteri atau ibu sekalipun tiada yang berkata dalam hati “hari ini aku nak masak tak sedap!”. Sangat pasti dan yakin semua dalam kepala masing-masing berfikir nak masak sedap-sedap untuk dihidangkan kepada suami dan anak-anak supaya perut berasa selesa dan kekenyangan. Makanan yang dimasak semestilah wujud perasaan cinta dalam masakkan tersebut.
Apabila dihina, dicaci atau dimaki humun, lebih malang ada yang kena pukul sehingga cedera disebabkan masak kurang sedap, adakah anda tahu bahawa perasaan dan hati si isteri tersebut terluka atau tidak? Ada isteri yang mempunyai perasaan yang sedikit sensetif akan merasa “down” dengan perkataan yang tidak boleh diterima contohnya seperti “ tak sedap baik tak payah masak, beli di kedai saja, tak membazir makanan”. Nampak simple ayat, tetapi boleh menguris hati yang memasak.
Fikirlah sejenak sebelum berkata-kata, pernah anda terfikir bahawa isteri pernah tangannya terluka ketika menghiris bawang, tepercik minyak masak di muka, tangan terkena periuk panas, menumbuk sambal tepercik kena mata, berdiri dua hingga tiga jam untuk memasak mengikut citarasa yang tercinta dan sebagainya lagi. Sebenarnya suami tugas anda mudah sahaja pada waktu itu iaitu duduk dan makan.
Elakkan menjadi “juri professional” jika tidak diminta. Maka, berdoa dan makanlah apa yang dihidangkan, cuba elakkan bertanya pada makanan yang tiada, makan sahaja apa yang tersedia pada ketika itu. Seusai memakan, sudah pun kekenyangan maka tersenyumlah dan beri pujian yang sewajarnya kepada isteri. Itu yang dinamakan “menghargai dirinya”.
Sudah cukup buat isterimu gembira sepanjang hari. Percayalah, esok isteri akan memasak lagi, bertambah lagi lauk disebabkan semangat memasak menggunung tinggi setelah dipuji oleh suami yang tercinta.
Ubahlah sikap yang mana membawa ke arah kebaikkan bersama. Akhir kata, “jangan lokek memberi pujian” di atas apa tindakan pasangan anda lakukan sekalipun. Tidaklah rugi seseorang itu dalam berpujian. Waallahu’alam. Sekian.
Sumber: Puan Amalina Adam

The post Wahai Suami, Tolong Cintai Masakan Isteri Anda! Berpeluh Di Dapur Demi Perut Suami appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/wahai-suami-tolong-cintai-masakan-isteri-anda-berpeluh-di-dapur-demi-perut-suami/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Jatuh Ego Suami Rajin Masuk Dapur Urus Anak Isteri Makin Sayang

Tak Jatuh Ego Suami Rajin Masuk Dapur Urus Anak Isteri Makin Sayang

papar berkaitan - pada 15/8/2020 - jumlah : 393 hits
Suami yang sanggup bersusah payah tolong isteri selesaikan kerja rumah anda memang terbaik Jangan fikir jika anda tolong buat kerja rumah maknanya anda takut bini Tanggapan ini salah Sepatutnya anda mesti bangga kerana dapat bahagiakan iste...
Wahai Suami Hati Wanita Sangat Halus Jangan Biarkan Isteri Merajuk Tanpa Dipujuk

Wahai Suami Hati Wanita Sangat Halus Jangan Biarkan Isteri Merajuk Tanpa Dipujuk

papar berkaitan - pada 15/8/2020 - jumlah : 1451 hits
Wanita dari tulang rusuk lelaki Sifat tulang rusuk ni mudah patah Begitulah hati wanita ni sangat halus mudah sangat nak terguris Lelaki lebih rasional wanita lebih beremosi Jangan samakan hati suami dengan isteri Hati lelaki tak sama denga...
Suami Pukul Isteri Kerana Berang Ditegur Leka Bermain Game Dipenjara 30 Hari

Suami Pukul Isteri Kerana Berang Ditegur Leka Bermain Game Dipenjara 30 Hari

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 284 hits
Mahkamah Majistret Bahau hari ini menjatuhkan hukuman penjara 30 hari terhadap seorang lelaki kerana didapati bersalah di atas pertuduhan memukul isterinya pada 21 Ogos lalu Majistret Khir Nizam Jemari menjatuhkan hukuman itu terhadap Mohd ...
Saya Nak Bergaduh Dengan Dia Isteri Tuntut Cerai Kerana Suami Terlalu Baik Menyayanginya

Saya Nak Bergaduh Dengan Dia Isteri Tuntut Cerai Kerana Suami Terlalu Baik Menyayanginya

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 533 hits
Saya nak bergaduh dengan dia Isteri tuntut cerai kerana suami terlalu baik menyayanginyaSeorang wanita di India nekad menuntut cerai hanya kerana tidak pernah bertengkar dengan suaminya selepas 18 bulan mendirikan rumah tangga Difahamkan wa...
Suami Bacalah Doa Ini Di Saat Isteri Nak Bersalin Insya Allah Dipermudahkan

Suami Bacalah Doa Ini Di Saat Isteri Nak Bersalin Insya Allah Dipermudahkan

papar berkaitan - pada 25/8/2020 - jumlah : 387 hits
Sakit bersalin adalah sakit yang sukar diungkapkan dengan kata kata Ia ibarat antara hidup dan mati Walaupun sebelum ini pernah ada pengalaman bersalin pastinya perasaan gementar takut semuanya bermain dalam fikiran Sebab itulah ada banyak ...
Isteri Maut Suami Dan Anak Cedera Kemalangan

Isteri Maut Suami Dan Anak Cedera Kemalangan

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 290 hits
KUALA LUMPUR Seorang wanita maut selepas kereta dinaiki bersama suami dan anak terbabit dalam kemalangan dengan sebuah kereta di bulatan Kepong di sini malam tadi Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Kuala Lumpur Asisten Komisio...
Tanggungjawab Suami Jaga Isteri Dalam Pantang Bukan Hantar Pada Mak Ayah Kita

Tanggungjawab Suami Jaga Isteri Dalam Pantang Bukan Hantar Pada Mak Ayah Kita

papar berkaitan - pada 24/8/2020 - jumlah : 311 hits
Suami yang perlu jaga isteri dalam pantang bukan ibu ayah anda Sudah menjadi kebiasaan apabila dalam pantang ramai yang meminta bantuan dari ibu dan ayah untuk menjaga Kalau nak ibu dan ayah anda jagakan 5 perkara ni wajib anda sediakan Iku...
Cemburu Suami Nekad Samun Isteri Sendiri

Cemburu Suami Nekad Samun Isteri Sendiri

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 190 hits
Seorang lelaki nekad menyamun isterinya sendiri yang ketika itu dalam perjalanan pulang ke rumah dalam kejadian yang berlaku di Yogyakarta Ketua Polis Daerah Karangmojo Sunaryo berkata kejadian itu berlaku pada Khamis di mana mangsa berusia...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara