Video Puncanya Kerana Meriam Buluh Polis Ini Bunuh Jirannya Tanpa Belas Kasihan



Polis berpangkat Koperal menyerah diri di Filipina selepas menembak seorang wanita dan lelaki – ibu dan anak – dengan pistol polisnya.
Sonya Gregorio, 52, dan anaknya Frank, 25, ditembak oleh Koperal Jonel Nuezca dalam keadaan mangsa tidak bersenjata – pada petang Ahad. Video aksi tembakan itu dirakam dan diviralkan di media sosial.
Kejadian itu berlaku pada 5.10 petang waktu tempatan di sana, laporan polis dibuat pada 5.30 petang dan Nuezca menyerah diri pada 6.19 petang.
Tindakan ganas Jonel Nuezca itu membuatkan trending di Filipina meminta polis menghentikan keganasan ke atas orang awam dengan tanda pagar #StopTheKillingsPH and #JusticeForSonyaGregorio.


Video tersebut sangat ganas dan saya tak boleh secara direct berkongsi di sini. Jadi korang yang nak melihat boleh klik pautan ini:
VIDEO: Police brutality (Amaran: Video in kategori 18SG sangat ganas dan mereka yang lemah semangat tak disarankan membukanya)
Menurut Kolonel Renante Cabico, Pengarah Polis di Tarlac, Nuezca bengang kerana mendengar bunyi bising yang dihasilkan oleh meriam buluh daripada Frank.
Menurut Rappler, di Filipina, majoriti masyarakat mereka adalah Kristian. Dan sekarang ini memang sudah menjadi kebiasaan mereka bermain meriam buluh pada bulan perayaan.
Nuezca pergi ke rumah keluarga Gregorio untuk menahan mereka. Namun Frank pada ketika itu dalam keadaan mabuk. Dan ibunya pula mempertahankan anaknya.
Nuzeca disahkan tidak bertugas / off duty pada hari itu. Dan baru kembali ke kampungnya selepas bertugas di makmal forensik di Parañaque City.

Dalam video tersebut Nuezca mengancam Sonya dan Frank dengan berkata: “Anak jalang [SOB], kau nak aku bunuh kau sekarang ke?”

Anak perempuan Nuezca yang masih kanak kanak berada di sebelah ayahnya dan menyaksikan sendiri konfrontasi itu. Dia dilihat mengeluarkan beberapa kata kata menyatakan bahawa; “Kau diam je la. Ayah aku seorang polis.” kata kanak kanak itu kepada ibu Frank.
Itu juga menjadi trending, kerana kesombongan kanak kanak itu yang menyatakan bahawa ayah dia seorang polis.

Ketua Polis di Paniqui, Lt. Col. Noriel Rombaoa, berkata: “Ada berlaku pertikaman lidah di antara anak, wanita warga emas dengan suspek.”
“Wanita dan anaknya itu mengutuk Nuezca dan dia hilang pertimbangan, lalu menembak mangsa.” “Jelas sekali menerusi video itu, ianya jenayah bunuh, di mana mangsa tidak melawan. Kedua dua mangsa tidak bersenjata dan ianya benar benar satu pembunuhan.” “Kita tak perlukan polis seperti ini. Dia menggunakan senjata untuk perkara yang kecil seperti ini. Jarak tembakan itu sangat dekat.” “Dengan ini kita harus memberikan keadilan kepada mangsa.” “Saya ingatkan kepada semua rakan sejawatan [polis], kita kena bijak mengawal diri dan sentiasa bertoleransi, kerana kita adalah pihak yang ada senjata.” “Jika ada orang bertindak agresif kepada kita, kita boleh tahan mereka dan bukannya terus menggunkan sejata.” Rambaoa menambah, Nuezca dan juga mangsa sebelum ini memang tidak sehaluan dan pernah bergaduh tentang isu melibatkan tanah. Rumah Gregorio betul betul di belakang rumah Nuezca. Senator Panfilo Lacson, mengecam tindakan ganas polis itu. Dan meminta agar tindakan serta merta diambil ke atas Nuezca. “Saya menggesa Jabatan Polis Filipina untuk tidak menunjukkan simpati kepada Nuezca. Dia patut meringkuk dalam penjara untuk seumur hidupnya.” “[Harap] dia menjadi polis terakhir yang dipenjara.” Lacson juga mencadangkan agar kesemua polis menyerahkan senjata mereka ke balai polis setiap kali tamat bertugas. “Polis seharusnya menyerahkan senjata dan kesemua kelengkapan senjata api apabila berstatus ‘off duty’.” “Tiada sebarng permit harus dikeluarkan kepada mereka yang tidak bertugas walaupun mereka masih dalam jabatan polis.” Ini bukan kes pertama di Filipina yang melibatkan kekejaman polis.
Pentadbiran Duterte dikenali dengan banyak siri kekejaman polis terutama sekali atas alasan membanteras dadah.
Sebelum ini di Kawit, 5 orang polis dipecat selepas mengheret seorang wanita keluar daripada rumahnya di hadapan anak wanita itu.
Pada April, polis menembak bekas tentera Winston Ragos yang dituduh melanggar kuarantin.
Kredit: Axello.net
The post [VIDEO] Puncanya Kerana Meriam Buluh, Polis Ini Bunuh Jirannya Tanpa Belas Kasihan (Warga Emas Dan Anaknya) appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/12/21/video-puncanya-kerana-meriam-buluh-polis-ini-bunuh-jirannya-tanpa-belas-kasihan-warga-emas-dan-anaknya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Suspek Bunuh Positif Covid 19 60 Polis Ipd Segamat Disaring

Suspek Bunuh Positif Covid 19 60 Polis Ipd Segamat Disaring

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 191 hits
SUSPEK BUNUH POSITIF COVID 19 60 POLIS IPD SEGAMAT DISARING JOHOR BAHRU 101120 Seorang lelaki warga Myanmar yang ditahan di lokap Ibu Pejabat Polis Daerah Segamat bersabit kes bunuh disahkan positif COVID 19 hasil saringan semalam Ketua Pol...
Polis Buru Suspek Bunuh Wanita Indonesia Di Klang

Polis Buru Suspek Bunuh Wanita Indonesia Di Klang

papar berkaitan - pada 24/12/2020 - jumlah : 334 hits
Oleh KLANG Polis sedang mengesan suspek yang terbabit dengan kes seorang wanita warganegara Indonesia ditemui dalam keadaan separuh bogel dengan kesan tikaman di leher hari ini Ketua Polis Daerah Klang Selatan Asisten Komisioner Shamsul Ama...
Ugut Bunuh Ayob Khan Polis Mulakan Siasatan

Ugut Bunuh Ayob Khan Polis Mulakan Siasatan

papar berkaitan - pada 20/12/2020 - jumlah : 319 hits
291 total views 291 views today APolis Johor sedang menyiasat kes ugutan bunuh ke atas Ketua Polis Negeri Datuk Ayob Khan Mydin PItchay yang dipercayai melibatkan tiga ahli kumpulan Harimau Pembebasan Tamil Eelam Menurut Ayob Khan dua mingg...
Kes Bunuh Penarik Kereta Polis Cekup 10 Ahli Kongsi Gelap 5 Colour

Kes Bunuh Penarik Kereta Polis Cekup 10 Ahli Kongsi Gelap 5 Colour

papar berkaitan - pada 25/12/2020 - jumlah : 421 hits
1 057 total views 1 057 views today Polis menahan 10 lelaki warga tempatan yang disyaki ahli kongsi gelap 5 Colour di Bakri Muar hari ini selepas dipercayai terlibat dalam kes bunuh penarik kereta yang ditemukan mati pada Ahad lepas Ketua P...
Saya Baru Bunuh Ibu Saya Tikam Dia 118 Kali Remaja Alami Depresi Ditahan Polis

Saya Baru Bunuh Ibu Saya Tikam Dia 118 Kali Remaja Alami Depresi Ditahan Polis

papar berkaitan - pada 15/12/2020 - jumlah : 806 hits
The ReporterSeorang pelajar sekolah swasta bertindak menyerang dan menikam ibunya sebanyak 118 kali sebelum menghubungi talian kecemasan 999 serta mengingatkan polis untuk membawa beg mayat Dalam kejadian yang berlaku pada 1 Julai 2019 Rowa...
Polis Trafik Buru Kenderaan Gunakan Plet Fancy Anggotanya Tak Terkecuali

Polis Trafik Buru Kenderaan Gunakan Plet Fancy Anggotanya Tak Terkecuali

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 321 hits
Mesti ada pengguna kereta ataupun motosikal yang nak gayakan kenderaan korang supaya nampak lebih stail dan luar biasa betul tak Macam macam yang diubah sampai plet nombor pendaftaran pun jadikan fancy Korang tahu tak benda ni dah melanggar...
Buat Laporan Polis Jika Fitnah Annuar

Buat Laporan Polis Jika Fitnah Annuar

papar berkaitan - pada 13/12/2020 - jumlah : 245 hits
Beberapa pemimpin Umno yang dikatakan menandatangani akuan bersumpah bagi menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim dinasihati membuat laporan polis sekiranya dakwaan itu fitnah Setiausaha Agung Barisan Nasional Tan Sri Annuar Musa berkata penama ...
Polis Serbu 6 Parti Liar Pesta Dadah Waktu Pkpb

Polis Serbu 6 Parti Liar Pesta Dadah Waktu Pkpb

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 193 hits
Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Saiful Azly Kamaruddin bersama timbalannya Datuk Yong Lei Choo melihat barang rampasan yang dipercayai mengandungi dadah dalam parti liar pada sidang media di Ibupejabat Polis Kuala Lumpur Foto AFFAN FAUZI KUA...
Fitnah Tentang Pas Annuar Zaini Buat Laporan Polis

Fitnah Tentang Pas Annuar Zaini Buat Laporan Polis

papar berkaitan - pada 16/12/2020 - jumlah : 162 hits
Fitnah tentang Pas Annuar Zaini buat laporan polisAhli Dewan Negara Perak Datuk Seri Mohd Annuar Zaini membuat laporan di Balai Polis Kampung Rapat semalam berikutan tular satu kenyataan dalam laman sosial Facebook yang memfitnah beliau ber...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Honor Malaysia Bakal Lancar Empat Produk Baharu Pada 22 April

Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur