Vape K Jaan Mana Kasihan Si Jahil Dap


 
Ahmad Yunus Hairi

1.  Anty Expo dan promosi vape: Kerajaan di manakah?
KUALA LUMPUR: Kerajaan dilihat tiada kesungguhan mahu menjaga kesihatan awam apabila Ekspo Industri Tembakau Baharu Asia (Anty Expo) yang terus diadakan di Pusat Konvensyen Pameran Antarabangsa Mines dari 8 hingga 9 September lepas.

Pengerusi Portfolio Kesihatan Perikatan Nasional, Datuk Dr Ahmad Yunus Hairi mempersoalkan tindakan kerajaan dengan menyatakan kehairanannya mengenai kesungguhan kerajaan dalam menjaga kesihatan awam, sambil mempertanyakan sama ada ekspo tersebut dijalankan dengan pengetahuan dan kelulusan kerajaan.
“Keputusan kerajaan mengeluarkan Nikotin dari Akta Racun telah mengecewakan ramai pihak bahkan pada waktu itupun Pengerusi JKPK (Jawatankuasa Pilihan Khas Kesihatan) yang menjawat Menteri Kesihatan hari ini menyokong untuk Nikotin disenaraikan semula dalam Akta Racun. Alasan kerajaan mahu mengutip cukai cecair atau Gel Nikotin Vape,” katanya beliau dalam satu kenyataan.
Beliau yang juga Ahli Parlimen Kuala Langat berkata, lakuna dari tempoh itu sehingga kuatkuasa Akta Kawalan Produk Merokok Demi Kesihatan Awam yang masih belum berlaku mengundang 1001 masalah di kalangan generasi muda hari ini.
Jelas beliau, rakyat Malaysia ternanti-nanti akta yang mengecewakan ramai pihak iaitu pengguguran GEG (kempen generasi penamat) diluluskan di Dewan Rakyat Disember lalu itu akan dikuatkuasakan.
“Menteri Kesihatan memaklumkan Jun kemudian Ogos dan kini dijangkakan penghujung tahun ini.
“Kes Evali ( E-cigarette or Vaping Use-Associated Lung Injury ), kematian remaja yang disyaki ketagihan vape, keracunan cecair vape pada kanak-kanak dan kini, kes kesan kandungan bahan Mushroom (Psilocybin-Halusinogen) menyebabkan halusinasi dan bocor paru-paru atau Pneumothorax menjadi begitu ketara,” jelas beliau.
Sehubungan dengan itu, Ahmad Yunus berkata, amat malang hari ini apabila Anty Expo yang dikatakan secara terang-terangan mempromosikan dan memberikan secara percuma vape telah diadakan di hadapan mata rakyat Malaysia. 
Menurutnya, mungkin itu adalah kesempatan bagi mereka untuk mempromosikan vape sebelum akta dikuatkuasakan.
“Soalnya di mana kerajaan? atau Menteri yang bertanggungjawab menjaga kesihatan rakyat Malaysia.
“Adakah akta yang belum dikuatkuasakan akan menjadi alasan? dan pihak penganjur akan terlepas begitu sahaja!
“Berapa ramai generasi akan datang yang telah menjadi korban di bawah sang penguasa yang ada hari ini,” katanya.
Terdahulu portal Malaysia Now melaporkan, seorang bapa, Loh Kim Seng telah melahirkan rasa terkejut dengan penganjuran sebuah ‘pameran perdagangan’ untuk produk vape, lengkap dengan jurujual berpakaian seksi dan pemberian vape percuma, di sebalik kritikan terhadap komitmen kerajaan untuk melindungi kesihatan awam.
Menurut laporan Malaysia Now itu, Loh merujuk lkepada Ekspo Industri Tembakau Baharu Asia (Anty Expo) yang diadakan di Pusat Konvensyen Pameran Antarabangsa Mines dari 8 hingga 9 September.– HARAKAHDAILY 13/9/2024


2. Awas! Vape mengandungi dadah ubat bius 
Banyak kandungan dalam vape mempunyai risiko bahaya terhadap kesihatan manusia. (GAMBAR HIASAN/Adobe Stock)
SALAH satu alasan utama Majlis Fatwa mengharamkan vape adalah untuk mencegah fitnah atau musibah yang lebih besar daripada penggunaannya (Saadu zaraik).
Pakar Perubatan Keluarga, Dr. Suhazeli Abdullah berkata, vape perlu diharamkan oleh semua pihak, bukan memberi ruang kepada mereka yang berinovasi untuk mempromosikan vape dan mengaut keuntungan.“Berikut adalah salah satu […]


Komen Weblog Ibnu Hasyim: Al-hamdulillah, setelah Pengerusi Portfolio Kesihatan Perikatan Nasional, Dr Ahmad Yunus Hairi mempersoalkan tindakan kerajaan dari sudut kesihatan' dan Majlis Fatwa mengharamkan vape, maka ini dipersembahkan sumber maklumat fatwa dari JAKIM.


http://e-smaf.islam.gov.my/e-smaf/index.php/main/mainv1/fatwa/pr/15951
Tajuk: Rokok Rokok Elektronik (Vape) 
Kategori: Muamalat/Ekonomi Tahun: 2015 Status Pewartaan: Diwartakan Negeri:Johor 
Keputusan : Setelah dilihat dan dibahaskan dengan penuh penelitian, maka Jawatankuasa Fatwa Negeri Johor yang bersidang pada 25 Safar 1437 bersamaan 7 Disember 2015 telah membuat keputusan seperti berikut: 
Pertama: Dalil umum daripada al-Quran dan hadis Nabi.
Salah satu dalil umum dalam pengharaman penggunaan rokok elektronik dan vape ialah kerana perbuatan tersebut memudaratkan tubuh badan. Ini bersesuaian dengan syariat Islam yang melarang perbuatan memudaratkan diri. Terdapat beberapa nas al-Quran dan hadis Nabi ﷺ yang melarang manusia memudaratkan diri sendiri. 
Keumuman dalil-dalil tersebut terpakai kepada kes penggunaan rokok elektronik dan vape. Antara dalil syara’ yang melarang tindakan-tindakan memudaratkan diri sendiri ialah:
i. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 195  Ertinya: “... dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan...”
Walaupun ayat ini diturunkan berkenaan dengan perbelanjaan (infaq) fi sabilillah, tetapi keumuman ayat ini merangkumi segala perbuatan yang membawa kepada kebinasaan sebagaimana berdasarkan kepada kaedah: “ أن الاعتبار بعموم اللفظ لا بخصوص السبب”
Ertinya: Bahawa sesungguhnya pengajaran itu diambil melalui keumuman lafaz, bukan melalui sebab penurunan ayat secara khusus.
ii. Hadis Nabi لا ضرر ولا ضرار
Ertinya: Tiada kemudaratan (dalam syariat Islam) dan tidak boleh memudaratkan (tanpa hak).
Hadis ini juga menunjukkan pengharaman melakukan kemudaratan secara umum sehingga nas hadis ini dijadikan salah satu kaedah feqah.
Kedua: Dalil qiyas
Penggunaan rokok elektronik dan vape merupakan antara isu yang tidak ditetapkan hukumnya oleh mana-mana nas syara’. Justeru, penetapan hukumnya boleh dilakukan dengan menggunakan dalil qiyas sekiranya segala rukun dan syarat qiyas dapat dipenuhi. 
Penetapan hukum dengan menggunakan dalil qiyas adalah muktabar dan disepakati dalam keempat-empat mazhab feqah.
Penghujahan menggunakan qiyas dalam permasalahan rokok elektronik dan vape adalah melalui kaedah qiyas ke atas perbuatan meminum bahan-bahan beracun yang digambarkan seperti berikut:
Asal: meminum bahan-bahan beracunFuru’: menggunakan rokok elektronik dan vape.
‘Illah: memudaratkan atau membinasakan tubuh badan.
Hukum: haram
Oleh itu, proses proses qiyas dalam isu ini dapat diamalkan kerana kempat-empat rukun qiyas telah dipenuhi. Justeru, secara kesimpulan boleh dikatakan bahawa hukum penggunaan rokok elektronik dan vape adalah haram berasaskan kepada qiyas terhadap meminum racun.
Ketiga: Dalil maslahah.
Penetapan hukum penggunaan rokok elektronik dan vape juga boleh dilihat melalui dalil maslahah. Ini kerana, syariat Islam tidak dapat dipisahkan daripada maslahah sama ada mendatangkan kebaikan atau manfaat ataupun menghilangkan kemudaratan atau keburukan.
Maslahah ialah memelihara objektif syariah yang lima iaitu memelihara agama, nyawa, akal, keturunan dan harta. Justeru, setiap perkara yang mengandungi elemen pemeliharaan terhadap lima asas ini, maka ia adalah maslahah. Setiap perkara yang meluputkan asas-asas ini, maka ia adalah mafsadah, dan menggugurkan mafsadah merupakan satu maslahah.
Oleh itu, maka dapat disabitkan bahawa pengharaman penggunaan rokok elektronik dan vape adalah satu bentuk maslahah. Ini kerana penggunaan rokok elektronik dan vape membawa pelbagai implikasi dan kesan negatif seperti terdedah kepada penyakit berbahaya, menyakitkan orang sekeliling, membawa pembaziran, terdedah kepada penyalahgunaan dan sebagainya. 
Berdasarkan kepada dalil-dalil umum dan qaedah-qaedah dalam syara’ didapati bahawa implikasi-implikasi yang dinyatakan di atas adalah bersesuaian dengan hokum pengharaman.
Begitu juga, tanggungjawab pemerintah(ulul amri) yang mengambil keputusan pengharaman vape adalah kerana terdapat maslahah amah berdasarkan kepada kaedah fiqhiyah: تصرف الامام على الرعية منوط بالمصلحة   
Ertinya: Tindakan pemerintah terhadap rakyat hendaklah bergantung kepada maslahah.
Keempat: Dalil Sadd dzarai’
Penghujahan berdasarkan kepada kaedah sadd dzaria’h adalah sebagai penyokong kepada hujah-hujah sebelum ini iaitu dalil umum, qiyas dan maslahah. Ini kerana penjualan peralatan vape di pasaran akan mendedahkan kepada penyalahgunaan seperti menghisap vape berperisa ganja, dadah, kanabis, ketum, syabu, nikotin dan sebagainya.
Penyalahgunaan ini boleh membawa kepada kegiatan pengedaran ganja dan dadah berbahaya. Selain itu, penggunaan vape ini akan mewujudkan masyarakat yang runtuh akhlak dan kepribadian khususnya di kalangan generasi muda, serta tidak ketinggalan juga wanita yang berleluasa menghisap vape tanpa ada perasaan malu dan segan.
Justeru, adalah wajar perkara-perkara yang sangat terdedah kepada kemudaratan yang besar ditutup melalui penetapan hukum haram berasaskan kepada kaedah sadd dzaria’h. 
والله اعلم بالصواب


Akhirnya, kepada mereka yang masih belum faham mengenai vape ini, kasihanilah mereka kerana menjadi tugas setiap Muslim untuk menjelasnya.
Walaupun seperti si buta yang dibimbing untuk melintas jalan raya, tapi terus mengecam pembimbingnya.
Walaupun juga mereka disebut pemimpin masyarakat, parti tertentu, menteri atau bekas menteri.
Cukup setakat ini dulu.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2024/09/vape-kjaan-mana-kasihan-si-jahil-dap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Dap Perguna Parti K Jaan Untuk Capai Deklarasi Setapak Kata Sanusi

Dap Perguna Parti K Jaan Untuk Capai Deklarasi Setapak Kata Sanusi

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 65 hits
malaysiakini comMenteri Besar Kedah Muhammad Sanusi Md Nor mendakwa parti parti dalam kerajaan perpaduan dipergunakan DAP untuk mencapai matlamat Deklarasi Setapak Mengkritik perjuangan parti parti kerajaan perpaduan yang tiada hala tuju ka...
Tahniah Pas Tahniah Iaf Jordan X Tahniah Umno Alat Dap

Tahniah Pas Tahniah Iaf Jordan X Tahniah Umno Alat Dap

papar berkaitan - pada 13/9/2024 - jumlah : 102 hits
1 Pimpinan PAS terima darjah kebesaran Sultan PahangKUALA LUMPUR Pujian dan syukur kepada Allah SWT dan merafak sembah junjungan terima kasih kepada Kebawah Duli Paduka Baginda Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah ibni al ...
Ph Backers Debate If Pmx Truly Treasures Dap Or Has No Qualms Making His Pkr Ally Sacrificial Lamb At Will

Ph Backers Debate If Pmx Truly Treasures Dap Or Has No Qualms Making His Pkr Ally Sacrificial Lamb At Will

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 85 hits
IT is indeed an irony that in the eyes of the UMNO grassroots and the opposition Perikatan Nasional coalition DAP is perceived to be no better than a devil in disguise On the contrary from the POV of DAP loyalists the party which by merit h...
Umno Dulu Dominan Kini Tunduk Kepada Pkr Dap Tun M

Umno Dulu Dominan Kini Tunduk Kepada Pkr Dap Tun M

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 84 hits
harakahdaily netSeptember 12 2024Mahathir MohamadKUALA LUMPUR Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad telah mengeluarkan kenyataan keras terbaharu terhadap integriti Umno sebagai parti yang pernah gah suatu ketika dahulu Beliau menya...
Guan Eng Stays Out Of Penang Dap Polls Amid Internal Tussle

Guan Eng Stays Out Of Penang Dap Polls Amid Internal Tussle

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 70 hits
Former Penang chief minister Lim Guan Eng will once again give the state DAP party election a miss This came amid speculation of an internal tussle within the state chapter with those allegedly aligned to the Bagan MP reportedly seeking gre...
Ppim Kecam Kenyataan Pemimpin Dap Dalam Isu Sijil Halal Sidang Media Ppim 11 09 2024

Ppim Kecam Kenyataan Pemimpin Dap Dalam Isu Sijil Halal Sidang Media Ppim 11 09 2024

papar berkaitan - pada 11/9/2024 - jumlah : 69 hits
Persatuan Pengguna Islam Malaysia mengecam kenyataan oleh dua pemimpin DAP YB Teresa Kok dan YB Anthony Loke berhubung isu sijil halal baru baru ini Ketua Aktivis PPIM Nadzim Johan toqqi berkata pihaknya mahu tindakan tegas diambil terhadap...
Pas Deputy President S Claim Of Suspicion Upon Hearing Chinese Words Dangerous Dap Mp Says

Pas Deputy President S Claim Of Suspicion Upon Hearing Chinese Words Dangerous Dap Mp Says

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 62 hits
PAS deputy president Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man s assertion that Malays would feel suspicion upon hearing the spoken Chinese language was divisive and incendiary said DAP lawmaker Lim Lip Eng The Kepong MP said the PAS leader s report...
Umno Needs To Manage Akmal Says Dap Leader After Halal Cert Row

Umno Needs To Manage Akmal Says Dap Leader After Halal Cert Row

papar berkaitan - pada 12/9/2024 - jumlah : 92 hits
DAP central executive committee member Sheikh Umar Bagharib Ali said Umno Youth chief Dr Akmal Saleh s recent outburst against Teresa Kok was unbecoming of a Muslim PETALING JAYA A DAP leader has urged Umno to manage its youth chief Dr Akma...
Awtar Singh To Dap Pull Out Now Coitus Interruptus Sekarang Juga

Awtar Singh To Dap Pull Out Now Coitus Interruptus Sekarang Juga

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 64 hits
Another message to the DAP from Awtar Singh Half the message is in Chinese which I dont understand The views expressed are those of the writer and do not necessarily reflect those of MMKtT By Syed Akbar Ali
Ainz Tulpe Leads With Exclusive Tirtir Launch In Malaysia

Halal Bukan Setakat Tiada Babi Tiada Arak Pm

Tottenham Hotspur Announces Ant International As Global Payment Solutions And Digital Wallet Partner

Hentian Sebelah Pedas Linggi

Tegaknya Khilafah Di Baitul Maqdis Sebelum Munculnya Imam Mahdi

Top Benefits Of Hiring Professional Property Care Services For Leak Inspections And Repairs

Ombak Setinggi Empat Meter Badai Teluk Kumbar

41 Akhlak Rasulullah Saw


echo '';
Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna

Info Dan Sinopsis Filem How To Make Millions Before Grandma Dies 2024 Kini Di Platform Online Netflix Malaysia


Homework

Precision In Every Detail How Unit Coins Perfects Custom Military Coin Craftsmanship

Pengkhianat Tahap Tenat Rm248 443 Disorok Bawah Katil Pegawai Imigresen Gred Kp19

Siasatan Terhadap Najib Berat Sebelah Selekeh Peguam

Despite Delivering The Most Seats For Anwar S Government Dap Suffers Fate As Opposition

Ex Judge Constitutionally Erroneous For Jakim To Dictate Conditions On Non Muslim Owned Eateries