Vaksinasi Kanak Kanak Bantu Malaysia Capai Imuniti Kelompok Segera


Oleh Ahmad Suhael Adnan  Pharmaniaga Berhad KUALA LUMPUR: Malaysia akan mencapai imuniti kelompok terhadap COVID-19 dengan lebih pantas jika semua kanak-kanak dan remaja di negara ini diberikan suntikan vaksin.
Pharmaniaga Berhad (Pharmaniaga) memaklumkan, itu antara perkara yang dipersetujui dalam webinar bertajuk 'Dos Penggalak COVID-19 dan Vaksinasi Kanak-Kanak: Bergerak ke depan dengan pengalaman China, Chile dan Indonesia'.
Webinar anjuran Pharmaniaga itu antara lain menampilkan Profesor dan Pengarah Institut Imunologi dan Imunoterapi Millennium Chile, Dr Alexis M Kalergis serta Pengarah Operasi PT Bio Farma dan Naib Pengerusi OIC-VMG dari Indonesia, Dr M Rahman Roestan.
Menurut Pharmaniaga, imuniti kelompok di Malaysia boleh dicapai lebih pantas menerusi vaksinasi kanak-kanak kerana individu berusia 18 tahun ke bawah di negara ini, merangkumi 28.3 peratus daripada 32.7 juta penduduk di negara ini.
"Vaksinasi kanak-kanak berusia tiga tahun hingga 11 tahun berkemungkinan akan menjadi keperluan untuk mencapai imuniti kelompok dengan lebih pantas bagi menyokong perlumbaan melindungi keseluruhan populasi daripada pandemik COVID-19.
"Dengan wujudnya varian mudah berjangkit Wuhan dan varian lain yang tersebar dalam komuniti di seluruh negara serta menjelang pembukaan sekolah tahun depan, semua ibu bapa tidak sabar untuk kanak-kanak semua peringkat umur memiliki perlindungan daripada virus COVID-19.
"Ketika ini, hanya remaja berusia 12 tahun hingga 17 tahun layak menerima vaksin COVID-19. Namun, ia dijangka boleh diberikan kepada kumpulan umur lebih muda tidak lama lagi," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Menurut Pharmaniaga, vaksin COVID-19 keluaran Sinovac sudah diluluskan di China bagi kanak-kanak berusia tiga tahun hingga 17 tahun.
Katanya, majoriti kesan sampingan adalah sama ada ringan atau sederhana dan kemungkinan kesannya adalah rasa sakit biasa di tempat suntikan.
Sementara itu, M Rahman berkata, suntikan vaksin COVID-19 kepada kanak-kanak penting bagi mencapai imuniti kelompok, namun lebih banyak ujian klinikal diperlukan bagi memastikan keselamatan dan keberkesanan vaksin kepada kanak-kanak.
"Kami kini dalam proses mendaftar vaksin untuk kanak-kanak berusia tiga tahun hingga 17 tahun dan sudah menghantar ujian klinikal fasa satu dan dua kepada Penilaian Risiko Kebangsaan Indonesia (NRA). Hasilnya menunjukkan petanda baik berdasarkan profil keselamatan," katanya.
Kalergis pula berpandangan, vaksin Sinovac yang diberikan kepada kanak-kanak di China menunjukkan tahap keselamatan dan keberkesanan yang tinggi.
"Kami menerima saranan daripada Kementerian Kesihatan dan Jawatankuasa Saintifik di Chile, yang mana mereka menyokong kelulusan penggunaan kecemasan vaksin COVID-19 untuk kanak-kanak berusia enam tahun ke atas.
"Setakat ini, ia berjalan lancar dan kesan sampingan juga amat jarang berlaku," katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://dialograkyat.blogspot.com/2021/10/vaksinasi-kanak-kanak-bantu-malaysia.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Vaksinasi Capai 90 Persen Malaysia Cabut Larangan Bepergian Bagi Warga

Vaksinasi Capai 90 Persen Malaysia Cabut Larangan Bepergian Bagi Warga

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 198 hits
Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob menyatakan pemerintah setuju untuk membolehkan warga Malaysia yang divaksinasi penuh untuk bepergian ke luar negeri tanpa mengajukan izin
Vaksinasi Dosis 1 Di Loteng Capai 70 Persen Ntb Siap Gelar World Superbike

Vaksinasi Dosis 1 Di Loteng Capai 70 Persen Ntb Siap Gelar World Superbike

papar berkaitan - pada 5/10/2021 - jumlah : 163 hits
Tercapainya target vaksinasi dosis pertama tersebut kata dia juga sebagai kado ulang tahun untuk TNI pada usia ke 76
8 Oktober 2021 Vaksinasi Covid 19 Dosis 1 Capai 47 24 Persen

8 Oktober 2021 Vaksinasi Covid 19 Dosis 1 Capai 47 24 Persen

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 311 hits
Sementara jumlah penerima vaksin Covid 19 dosis kedua sudah mencapai 56 267 095 orang atau setara dengan 27 02 persen Adapun penerima vaksin Covid 19 dosis ketiga mencapai 994 915 atau setara dengan 67 74 persen dari target 1 4 juta orang
Vaksinasi Covid 19 Populasi Keseluruhan Capai 70 2 Peratus

Vaksinasi Covid 19 Populasi Keseluruhan Capai 70 2 Peratus

papar berkaitan - pada 19/10/2021 - jumlah : 266 hits
Sebanyak 94 daripada populasi dewasa telah lengkap dua dos vaksin manakala 70 2 daripada populasi keseluruhan lengkap divaksin SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astr
Sabah Baru Capai 70 3 Vaksinasi

Sabah Baru Capai 70 3 Vaksinasi

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 233 hits
Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan Sabah Datuk Seri Masidi Manjun Fail NSTP KOTA KINABALU Sabah baru mencapai 70 3 peratus daripada jumlah penduduk dewasa yang lengkap mendapatkan vaksin COVID 19 setakat semalam Menteri Kerajaan Tempat...
Italia Capai Target Vaksinasi 80 Persen Untuk Usia Di Atas 12 Tahun

Italia Capai Target Vaksinasi 80 Persen Untuk Usia Di Atas 12 Tahun

papar berkaitan - pada 10/10/2021 - jumlah : 176 hits
Menurut situs web pemerintah 43 229 551 orang berusia di atas 12 tahun dari total populasi sekitar 60 juta telah menyelesaikan dua dosis vaksinasi mereka pada 10 Oktober
Pfizer Kata Keberkesan Vaksin Pada Kanak Kanak 5 11 Tahun Capai 90

Pfizer Kata Keberkesan Vaksin Pada Kanak Kanak 5 11 Tahun Capai 90

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 174 hits
Amerika Syarikat mengumumkan untuk memberi vaksin kepada kanak kanak berusia lima hingga 11 tahun Gambar Getty Keberkesanan vaksin Covid 19 Pfizer mencapai lebih 90 peratus menghalang gejala jangkitan terhadap kanak kanak berusia antara lim...
Sabah Sukar Capai Vaksinasi 80

Sabah Sukar Capai Vaksinasi 80

papar berkaitan - pada 8/10/2021 - jumlah : 202 hits
Tinjauan di Pusat Pemberian Vaksin Integrasi Mega Pusat Konvensyen Antarabangsa Sabah pada 20 Ogos lalu Kadar pemberian vaksinasi di Sabah masih merekodkan peratusa yang rendah Populasi dewasa Sabah yang divaksin kini 63 3 peratus tapi juml...
Kadar Vaksinasi Remaja Malaysia Antara Pantas Di Dunia

Kadar Vaksinasi Remaja Malaysia Antara Pantas Di Dunia

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 164 hits
Kadar vaksinasi remaja Malaysia antara pantas di dunia Malaysia menjadi antara negara yang memberikan suntikan vaksin kepada remaja paling cepat di dunia kata Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin Beliau berkata hanya dalam tempoh dua bulan 8...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Tips For Achieving Your Saving Goals

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Clear Air Over Najib S Supplementary Order Anwar And Ag Told



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah

Dolar Berada Dalam Kawalan